Pana in prezent, in comunitatile in care a fost implementat proiectul “Fiecare Copil Conteaza”, lansat in 2010 de Salvati Copiii Romania alaturi de GSK Romania, nu s-a mai inregistrat niciun caz de mortalitate infantila. GSK a incheiat si la nivel global, in 2013, un parteneriat cu Salvati Copiii International cu scopul de a salva vietile a 1 milion de copii din toata lumea.

Campania de strangere de fonduri “In compania oamenilor buni” are patru ambasadori: fotografii Andrei Pungovschi (andreipungovschi.com) si Bogdan Baraghin (photoliu.ro), bloggerul Cristian China Birta (cristianchinabirta.ro) si jurnalistul Andrei Craciun (andreicraciun.eu). Acestia au mers in comunitati din Suceava (localitatile Gulea, Patrauti si Ciprian Porumbescu) si Botosani (localitatile Gorbanesti si Hiliseu-Horia), pentru a documenta povestile emotionante ale unor familii sarace incluse in parteneriatul GSK – Salvati Copiii Romania. 
 
Parteneriatul local dintre GSK Romania si Salvati Copiii Romania, incheiat in 2010, se desfasoara sub umbrela “Fiecare Copil Conteaza”, cu obiectivul de a reduce mortalitatea infantila in judetele cele mai afectate. Tara noastra ocupa primul loc in Uniunea Europeana la decese infantile, cu o rata dubla fata de cea din UE.
 
“GSK Romania si-a asumat sa joace un rol important in lupta impotriva mortalitatii infantile din Romania, actionand, alaturi de partenerii nostri din societatea civila, in zonele educatiei in sanatate, ingrijirii prenatale si imunizarii, in conditiile in care o treime din aceste decese au ca sursa cauze prevenibile. Proiectele pe care le desfasuram sunt realizate, de multe ori, prin implicarea directa a angajatilor nostri din Romania. Campania pe care o anuntam astazi, In compania oamenilor buni, este un exemplu de cum implicam angajatii intr-o campanie de constientizare si de strangere de fonduri, si asta pentru ca lipsa resurselor financiare reprezinta una dintre problemele principale cu care se confrunta comunitatile defavorizate. De aceea, sunt convinsa ca orice gest cat de mic facut de acestia, si dublat financiar de sprijinul companiei, va face o mare diferenta la finalul campaniei pentru copiii si mamele care au nevoie de ajutor”, a declarat Barbara Cygler, directorul general al GSK Romania.
 
Din 2010, GSK Romania si Salvati Copiii Romania au inclus in proiectul “Fiecare Copil Conteaza” judetele Dambovita, Caras-Severin, Vrancea si Brasov. Incepand cu al doilea an, in proiect au mai fost incluse alte 5 judete din zona Moldovei - Vaslui, Botosani, Iasi, Suceava si Neamt, cu un numar de 15 localitati defavorizate, cu rate ale mortalitatii infantile peste media nationala. Numai in 2013, beneficiarii directi ai proiectului au fost peste 4.000 de mame, femei insarcinate si copii, un numar de 20 de cadre medicale, medici si asistente pregatite pentru a oferi suport in comunitati. De asemenea, voluntarii au oferit ore de educatie sanitara in scoli, informand aproape 3.000 de adolescenti si 500 de parinti. Rezultatele programului sunt spectaculoase: in comunitatile in care a fost implementat proiectul “Fiecare Copil Conteaza” nu s-a mai inregistrat niciun caz de mortalitate infantila. De asemenea, cu peste 10% mai multe femei insarcinate si mai mult de un sfert dintre copii au mers la doctor pentru controale de specialitate.
 
In plus fata de acest program local, GSK a incheiat, la nivel global, in 2013, un parteneriat cu Salvati Copiii International cu scopul de a salva vietile a 1 milion de copii din toata lumea, actionand in 3 zone: acces la programe de imunizare si tratament, acces la servicii medicale si alimentatie nutritiva.
 
“Ne bucura extinderea acestui parteneriat cu GSK atat la nivel global, cat si in randul angajatilor din Romania. Cauza luptei impotriva mortalitatii infantile merita tot suportul unui numar larg de parteneri – companii private si angajati, autoritati centrale si locale, factori de decizie in sanatate si educatie, societate civila si media”, a precizat Gabriela Alexandrescu, Presedinte Executiv Salvati Copiii Romania.
 
Asadar, si anul acesta, GSK Romania si Salvati Copiii continua lupta impotriva mortalitatii infantile in Romania, cu o campanie de strangere de fonduri - “In compania oamenilor buni”.  Cei patru ambasadori ai campaniei - fotografii Andrei Pungovschi si Bogdan Baraghin, bloggerul Cristian China Birta (Chinezu.ro) si jurnalistul Andrei Craciun - au mers in comunitati din Suceava (localitatile Gulea, Patrauti si Ciprian Porumbescu) si Botosani (localitatile Gorbanesti si Hiliseu-Horia), pentru a documenta povestile emotionante ale unor familii sarace incluse in parteneriatul GSK – Salvati Copiii Romania. 
 
Povestile au fost prezentate mai intai angajatilor GSK Romania, printr-o platforma interna, dand astfel startul unei ample campanii interne de strangere de fonduri si ulterior le vom impartasi si cu publicul extern. Suma stransa prin contributia angajatilor va fi dublata de companie. Mai departe, prin intermediul Salvati Copiii Romania, banii vor merge catre familiile din zona Moldovei, in comunitatile care au nevoie de ajutor. 
 
Despre mortalitatea infantila: in Romania, rata mortalitatii infantile este cea mai ridicata din Uniunea Europeana – 9,04‰, dublu fata de media din UE (4,3 ‰). Astfel, 1.900 de copii cu varsta sub 1 an mor in fiecare an in tara noastra, unul la fiecare 5 ore. De asemenea, rata nasterilor premature a fost de aproximativ 10% (aproximativ 20.000 de bebelusi nascuti prematur mor in fiecare an).
 
### 
Campania GSK si Salvati Copiii - “In compania oamenilor buni”
In luna iunie 2014, GSK si Salvati Copiii au lansat Campania “In compania oamenilor buni”, in beneficiul copiiilor inclusi in proiectul “Fiecare copil conteaza”. Astfel, in 5 localitati izolate din judetele Suceava si Botosani au mers 4 ambasadori ai proiectului care au documentat, la fata locului, povestile acestor copii si ce se afla in spatele programului “Fiecare Copil Conteaza”. 

Echipa din Botosani a fost formata din fotograful Bogdan Baraghin si bloggerul Cristian China Birta, iar in Suceava au cules povesti jurnalistul Andrei Craciun impreuna cu fotograful Andrei Pungovschi. Campania “In compania oamenilor buni” se defasoara pe perioada a trei saptamani, pana la finalul lunii iulie.

Familiile vizitate, aflate in grija Salvati Copiii, sunt atinse de saracia extrema, nu au nicio sursa de venit stabil, se straduiesc sa-si asigure hrana zilnica si, adesea, au in grija minori cu nevoi speciale. 

GSK si-a propus ca pe langa sprijinul financiar acordat programului “Fiecare copil conteaza”, sa desfasoare o campanie interna de fundraising intern, “In compania oamenilor buni”, prin care angajatii GSK sa se poate implica in solutionarea povestilor prezentate mai sus. Suma stransa in urma campaniei va fi dublata de catre companie, iar banii vor fi redirectionati catre copiii si mamele in nevoie.

Intr-o marturie impresionanta, Oana, una dintre femeile intalnite in Botosani, povesteste despre Sorin, unul dintre fiii ei, care are un defect de vorbire si trebuie sa mearga la o scoala speciala. Ea este mama a sapte copii. Multe dintre aceste familii traiesc cu cateva zeci de lei pe luna. 

Cristian China Birta: As putea rezuma deplasarea de la Botosani intr-un singur cuvant: trezire. Pentru ca am venit de la intalnirile cu acei oameni, pentru care proiectul chiar face diferenta dintre viata si moartea unor copii, cu dorinta clara de a povesti lumii ce am vazut si de a incerca sa ii trezesc si pe altii sa se implice, sa ajute.

Bogdan Baraghin: Este greu de imaginat ca din banii pe care eu i-am cheltuit la micul dejun, o familie de trei persoane poate trai o luna intreaga. Este greu sa mai cumperi copilului tau inca o jucarie scumpa, atunci cand vezi un baiat de 7 ani care nu a avut mai mult de doua jucarii, iar acestea gasite la groapa de gunoi. Am vazut acolo copii de cativa ani ale caror trasaturi sunt asemanatoare cu ale oamenilor de 40 de ani. In timp ce lucram ma gandeam doar la un singur lucru: speram sa-i pot rasplati prin rezultatul proiectului pentru toata sinceritatea si expunerea lor. Este clar ca au nevoie de ajutor! Singuri nu au nicio sansa. 

In Suceava, cei doi ambasadori ai campaniei au intalnit-o pe Elena, o fetita de zece ani care are nevoie de un implant auditiv ce costa 30 de milioane de lei vechi. Familia Elenei traieste din ajutorul social si din alocatiile copiilor, intr-o casa fara curent electric. 

Andrei Craciun: Am vazut, in concret, in realitatea imediata, dincolo de intermediari si statistici, de ce fiecare copil conteaza. Am inteles cum opereaza "Salvati Copiii" si in ce fel GSK schimba vieti. Si am incercat, prin cuvinte, sa-i ajut pe cei de care depinde viitorul nostru, al tuturor.

Andrei Pungovschi: Am renuntat de mult sa cred ca fotografiile pot sa schimbe lumea. Sper, in schimb, ca oamenii care le vor vedea sa incerce sa-si imagineze, macar pentru scurt timp, cum e sa fii in locul celor din imagini. Sa se gandeasca un moment cum ar fi daca asta ar fi copilaria fetitei sau baiatului lor. Si sa schimbe, printr-un gest, o parte din lumea acestor copii. 

*Cateva fragmente din povestile familiilor vizitate de catre ambasadorii campaniei:

„Elena n-a auzit bine niciodata. Asa s-a nascut. Trece de un deceniu prin viata beneficiind doar de franturi de cuvinte. Ar trebui sa poarte un aparat auditiv in fiecare ureche. Fara sa poata da o explicatie coerenta pentru aceasta situatie, parintii, desi au la dispozitie doua astfel de aparate, i le pun Elenei pe rand. Cand am ajuns noi, ne auzea putin cu dreapta. Doctorii spun ca implantul de timpan ar putea fi o solutie definitiva de rezolvare a problemelor acestui copil. Elena merge la scoala, dar prea putin intelege.”

“Radu nu aude si nici nu poate vorbi. Pana la un punct intelege unele cuvinte, ba chiar reuseste sa rosteasca altele, dar intr-o limba proprie, pe care nimeni n-a reusit pana acum sa o cuprinda pana la ultimele consecinte. Dintre toti copiii intalniti in nordul extrem al Moldovei, Radu este, categoric, acela caruia soarta i-a fost cea mai potrivnica. Mama sa l-a parasit. S-a maritat cu un alt barbat decat tatal lui Radu. Tatal natural al copilului nu l-a recunoscut. Nici sotul mamei sale nu l-a vrut.”

“Trebuie operat, iar viata lui costa acum cat un bilet dus-intors de la Suceava pana la Targu Mures. Parintii n-au nicio sursa de venit in afara de ajutorul social si alocatiile copiilor, in total mai putin de patru sute de lei pe luna. In ultimii doi ani nici n-au mai indraznit sa sune sa intrebe ce-o sa se intample cu Bogdan daca nu... “

„Vreau sa imi dau copiii la scoala, din toata saracia mea”, zice cu patos. Pentru ca stie ca fara scoala nu ar avea nici o sansa cei mici. Pentru ca a vazut pe pielea ei ca fara scoala „uite unde am ajuns, nu vreau sa ajunga si copiii ca mine”. Se uita lung la copiii care se joaca in curte. Si da din cap cu incapatanare, fara sa scoata un cuvant, parca aprobandu-se in sufletul ei ca „da, asa trebuie sa fac!”.

“Ne dam seama ca nu mai are rost sa intrebam nimic. Pentru ca orice am fi intrebat, Florina ar fi avut raspunsurile gata pregatite. Si ca ne-ar fi fost greu sa facem diferenta dintre minciuni si adevaruri. Dar simteam din tot sufletul ca acesti copiii nu au nici o sansa daca nu intervine cineva sa ii ajute. Nu cu o asemenea mama. Nu in asemenea conditii. Ne intelegem din priviri. Nu mai trebuie vorbe. Aici trebuie intervenit.”

*Disclaimer: pentru a proteja identitatea persoanelor aflate in grija GSK si Salvati Copiii, numele folosite in materialele de comunicare sunt fictive.  
 

####
GSK – una dintre cele mai mari companii farmaceutice din lume, al carei portofoliu are la baza o substantiala activitate de cercetare si dezvoltare. GSK se dedica imbunatatirii calitatii vietii oamenilor, ajutandu-i sa realizeze mai multe, sa se simta mai bine si sa traiasca mai mult. In Romania, obiectivul GSK este sa contribuie la cresterea sperantei de viata a romanilor, una dintre cele mai scazute din Uniunea Europeana, precum si la cresterea calitatii vietii acestora. Pentru mai multe informatii accesati www.gsk.ro 
 
Salvati Copiii Romania este o organizatie neguvernamentala, de utilitate publica, non-profit, care militeaza activ pentru drepturile si protectia copilului in Romania, din 1990, in acord cu prevederile Conventiei Natiunilor Unite cu privire la Drepturile Copilului. Programele organizatiei sunt adresate tuturor copiilor, cu o atentie deosebita catre cei aflati in situatii dificile - copiii din comunitatile dezavantajate, copiii victime ale violentei, exploatarii prin munca, traficului sau neglijarii, copiii refugiati etc. In cei 24 de ani de activitate, peste 1.007.000 copii au fost implicati in campaniile si programele desfasurate de organizatie. Salvati Copiii Romania este membru al Save the Children International, cea mai mare organizatie independenta din lume care promoveaza drepturile copilului si care cuprinde 30 de membri si desfasoara programe in peste 120 de tari.
 
Pentru intrebari, va  rugam sa luati legatura cu:
Anca Apolozan, Jr. PR Manager The Practice, ancaa@thepractice.ro, 0725 208 614