Mona Nicolici, Manager Sustenabilitate OMV Petrom, a fost desemnată Ambasador al României pentru ediția din 2017 a Săptămânii Europene a Competențelor Profesionale (20-24 noiembrie). 

În perioada 20-24 noiembrie 2017 are loc Săptămâna Europeană a Competențelor Profesionale, ce se va încheia cu o serie de dezbateri pe tema învățământului profesional la Bruxelles.
Campania este organizată de Comisia Europeană și include sute de inițiative ale țărilor din Uniunea Europeană, care să evidențieze beneficiile pe care le aduce formarea profesională și tehnică pentru persoanele de toate vârstele. Sloganul campaniei europene este "Descoperă-ți talentul!", pentru a aduce în atenția cetățenilor faptul că, prin educație profesională, o persoană își poate descoperi pasiunea pentru o meserie și noi talente care de multe ori rămân ascunse în lipsa oportunităților de formare.
 
Comisia Europeană și autoritățile care se ocupă de învățământul profesional din fiecare țară au numit Ambasadorii educației profesionale din statele membre UE.
Mona Nicolici face parte dintr-un grup de ambasadori din diferite state membre UE, care promovează în mod voluntar importanța formării profesionale în țările lor de origine, fiind numită de către Comisia Europeană și autoritățile care se ocupă de învățământul profesional din România.
 
”România are multe de învățat de la alte state membre UE atunci când vine vorba de învățământul profesional.Unul dintre punctele noastre de interes este de a aduce împreună un număr cât mai mare de angajatori, care să ofere sprijin pentru dezvoltarea infrastructurii în școli și formarea practică a elevilor, ajutându-i să fie mai bine pregătiți pentru piața muncii. Speranța noastră este de a atinge performanțele altor țări în materie de educație profesională pentru că avem mulți tineri talentați, dornici să muncească, și trebuie să luptăm pentru a le da șansa unei educații de calitate.”, declară Mona Nicolici, Manager Sustenabilitate OMV Petrom.
 
Având o experiență solidă în comunicare și în calitate de lider de opinie, Mona Nicolici a fost printre primele persoane care au dezvoltat conceptul de Responsabilitate Socială Corporativă în România. Înainte de a se alătura domeniului responsabilității sociale, a lucrat 12 ani ca jurnalist de televiziune.
 
Proiectele coordonate de Mona Nicolici şi echipa ei de la OMV Petrom urmăresc promovarea bunelor practici și investițiilor, inclusiv private, în formarea meseriașilor din România. În ultimii 3 ani, prin campania ”România Meseriașă” a OMV Petrom au fost derulate numeroase inițiative de schimbare sistemică a educației, printre cele mai importante numărându-se: 
• Primul studiu național de percepție privind meseriile și meseriașii
• Primul Raport de Politică Publică dedicat Învățământului Profesional din România
• Programe de bună practică pentru pregătirea intensivă, formală și non-formală, a elevilor din învățământul profesional (Școala Petroliștilor, Tabăra Meseriașilor din Țara lui Andrei)   

Mai mult, datorită proiectelor în domeniul învătământului profesional, OMV Petrom participă la dezbaterile din cadrul programului "România educată" al Administrației Prezidențiale. 
 
"Educația profesională a fost mult timp Cenușăreasa educației românești. Vorbim inclusiv despre un decalaj semnificativ de prestigiu în raport cu învățământul teoretic dar și despre o ruptură în raport cu realitățile mediului economic. Pentru a schimba această situație, Proiectul „România Educată”, demarat de Președintele României, prioritizează învățământul profesional și tehnic – inclusiv cel pe model dual – în lista temelor centrale ale demersului. 
 
În tot acest efort, avem susținerea și expertiza unor unor oameni care au reușit să creeze veritabile modele de bună practică. Un astfel de model este Campania „România Meseriașă”, coordonată de Mona Nicolici și dezvoltată de OMV Petrom. Experiența și dedicația doamnei Nicolici pentru dezvoltarea corectă a unui învățământ profesional și tehnic sunt ilustrate inclusiv prin aportul adus în cadrul Proiectului „România Educată”, dar și prin consecvența cu care a motivat actori din mediul public și privat în a se implica activ în acest demers”, declară Liga Deca, Consilier de Stat, Departamentul Educație și Cercetare al Administrației Prezidențiale.
 
Anul trecut, aproape 1000 de evenimente au avut loc în toată Europa în timpul Săptămânii Europene a Competențelor Profesionale, mesajul ajungând la aproape un milion de persoane. Campania poate fi urmărită și după hashtag-urile #EUVocationalSkills și #DiscoverYourTalent.

”Să facem din educația profesională o primă opțiune – nu o ultimă opțiune  – stă la baza organizării Săptămânii Europene a Competențelor Profesionale.”, spune Marianne Thyssen, Comisarul European pentru Ocuparea Forței de Muncă, Afaceri Sociale, Competențe și Mobilitatea Forței de Muncă. 

"Cele mai competitive țări din UE și din lume sunt cele care investesc cel mai mult în competențe.", completează Jyrki Katainen, Vicepreședintele Comisiei pentru Ocuparea Forței de Muncă, Creștere Economică, Investiții și Competitivitate. 

În prezent, pe site-ul Comisiei Europene sunt înscrise peste 740 de proiecte pentru învățământul profesional, 17 dintre acestea fiind din România.
Pe site-ul Comisiei Europene, pot fi înscrise inițiativele tuturor celor care desfășoară programe de dezvoltare a competențelor profesionale în perioada 1 septembrie – 31 decembrie. Până în prezent, au fost înscrise 14 inițiative din România și 640 la nivel european. Cei interesați, își pot înscrie proiectele aici.
 
Context Învățământ Profesional în România:
 Numărul de elevi din învățământul profesional a scăzut cu 80% în perioada 1995-2014
 Între 56% dintre elevii din învățământul liceal studiază în învățământul profesional din România (2015)
 2,8% dintre elevii din învățământul profesional fac practică (ucenicie, practică în companii sau programe școlare) 
 În anul 2010, doar 26,2% dintre elevii Școlilor de Arte și Meserii au reușit să-și finalizeze studiile
 În 2015, rata de angajare a tinerilor (15-24 ani) în România fost de 24,5%, mult sub media UE de 33.2%
 La nivelul UE nu există un buget alocat educației care să fie sub 4% din PIB, așa cum este cazul României
 
OMV Petrom – Resourcefulness 
Din 2012, OMV Petrom a adoptat conceptul grupului OMV pentru un business responsabil – Resourcefulness. Ne propunem să dezvoltăm relaţii bazate pe câştig reciproc între societate, mediu şi companie prin soluţii inovatoare. Ne concentrăm pe managementul apei şi al CO2, inovație si energii noi și educaţie pentru dezvoltarea oamenilor. 
OMV Petrom este semnatar al UN Global Compact. Standardele de etică şi codul de conduită reglementează toate relaţiile de afaceri, iar dialogul şi implicarea părţilor interesate sunt parte integrantă a practicii comune de business. 
Țara lui Andrei" este principala platformă de implicare în comunitate. Din 2007 până în prezent am alocat peste 49 milioane euro pentru dezvoltarea comunităţilor din România.