Inca din 2010, GRASP preconiza ca “numarul redus al misiunilor diplomatice romanesti din unele tari cu o concentratie mare de cetateni romani ar face imposibila exercitarea dreptului la vot a tuturor celor cu drept de vot,” si venea cu o cercetare de fundamantare si o propunere de policy pentru solutionarea acestei probleme (vezi cercetarea de fundamentare si policy brief atasate.) Din nefericire, in lipsa unui consens, in turul I si II al alegerilor prezidentiale din 2014 s-au constatat derapaje extraordinare in organizarea votului in strainatate, ceea ce a dus la limitarea dreptului la vot a mii de romani aflati in afara tarii. 
 
Totodata atragem atentia ca adoptarea unui proiect legislativ pentru introducerea votului prin corespondenta poate duce la probleme ulterioare deoarece: 
 
1) este dependent de serviciile postale din fiecare tara, ceea ce poate ingreuna procesul de numarare a voturilor mai ales in cazul alegerilor cu doua scrutine si la o distanta de o saptamana; 
2) nu ia in calcul migratia populatiei din diaspora si schimbarile de domiciliu care nu pot fi raportate in timp pentru exercitarea dreptului la vot; 
si 3) este extrem de costisitor.
 
In urma cercetarii realizate de echipa Diaspora Voteaza impreuna cu expertii de proiect a reiesit ca cea mai buna varianta este introducerea votului electronic prin Internet datorita: 
1) costurilor reduse de operare in comparatie cu extinderea numarului de sectii de votare sau introducerea votului prin posta; 
2) gradului inalt de securitate si depistarea potentialelor voturi duble; 
3) cresterii gradului de participare; 
4) evitarea costurilor suplimentare pentru cei cu acces la Internet; 
5) accesibilitatii si atractivitatii; 
6) economia de timp la numararea voturilor si raportarea rezultatelor. 
 
Ca urmare a acestei expuneri de motive, GRASP considera ca introducerea votului prin Internet este cea ma eficienta si mai sigura optiune pe termen lung in comparatie cu mecanismul votului prin corespondenta propus. Un exemplu de success in acest sens este Estonia, care a introdus votul prin internet in 2005 pentru sapte alegeri consecutive. Rata alegatorilor care au votat prin intermediul internetului a crescut de la 1,9% in 2005 la 31,3% in 2014.

GRASP invita asadar Legislativul si societatea civila la o analiza atenta a proiectelor legislative pentru introducerea votului prin corespondenta, si pune la dispozitia publicului si a legislativului documentul de politici publice si cercetarea de fundamentare a GRASP care recomanda introducerea votului prin internet.
 
Cercetarea poate fi accesata AICI.
 
***
Despre GRASP
GRASP este o organizatie globala, non-guvernamentala, non-profit si neafiliata politic. Este o retea formata din tineri profesionisti si studenti care contribuie activ la schimbarea Romaniei prin implicare civica, imbunatatirea politicilor publice, transfer de cunostinte, incurajarea dialogului si a dezbaterilor publice si prin sustinerea antreprenoriatului. Lucram in parteneriat cu aproximativ patruzeci de organizatii din Romania si diaspora si avem membrii in mai mult de 20 de tari: Olanda, Spania, Germania, Marea Britanie, Statele Unite, Belgia, Italia, Franta, Romania, India, China, Columbia, Canada, China, Elvetia, Danemarca. 

Contact:
Anca GHINEA – presedinte 
anca.ghinea@mygrasp.org 
 
Claudia CALIN  – ofiter comunicare, filiala PARIS  
claudia.calin@mygrasp.org