close

Abonează-te la newsletter

Lasă-ne adresa de email
și fii primul care află noutățile.




Participanti & Proiecte



Creștem ONG-uri În Stare de Bine



| Organizator:
    Fundația pentru Dezvoltarea Societății Civile
| Sectiune:
    Sănătate
| Problema de fond
    FDSC susține organizațiile societății civile de 30 de ani, prin finanțare, advocacy și networking. În cei 30 de ani de activitate am observat necesitatea unei abordări integrate pentru dezvoltarea organizațiilor. În interacțiunea cu mii de ONG-uri în programele noastre, am constatat că, deși acestea puteau aloca fonduri pentru dezvoltare organizațională, lipsa clarității asupra nevoilor și a consultanței specifice împiedica propunerea de acțiuni realiste. Așadar, am creat Programul #CreștemONGuri #ÎnStareDeBine, deschis tuturor tipurilor de ONG-uri. Programul a pornit de la într-o inițiativă dedicată organizațiilor de tineret, care a presupus dezvoltarea unei matrice de autoevaluare organizațională, bazată pe 10 indicatori, ce oferă o analiză completă a stadiului de dezvoltare al organizației. Instrumentul este încă folosit în program.

| Scopul proiectului
    Scop: Creșterea capacității organizațiilor societății civile de a funcționa EFICIENT, CORECT și SUSTENABIL
O1: Selectarea unui număr mediu de 25 de organizații neguvernamentale/an, pentru implicarea acestora în programul Creștem ONG-uri
O2: Identificarea stadiului de dezvoltare și a nevoilor ONG-urilor înscrise în program prin aplicarea matricei de auto-evaluare în cadrul fiecărei organizații
O3: Implicarea fiecărei organizații într-un proces de planificare, implementare și monitorizare a acțiunilor de dezvoltare în beneficiul acestora.


Creștem ONG-uri În Stare de Bine Creștem ONG-uri În Stare de Bine Creștem ONG-uri În Stare de Bine

| Acoperire
    național

| Rezumat
    Programul #CreștemONGuri #ÎnStareDeBine a luat naștere dintr-o inițiativă dedicată organizațiilor de tineret, ce a presupus dezvoltarea unei matrice de autoevaluare organizațională bazată pe 10 indicatori, menită să identifice nevoile și să ofere un cadru pentru planificarea și implementarea acțiunilor de dezvoltare.
Scopul programului este creșterea capacității organizațiilor neguvernamentale de a funcționa eficient, corect și sustenabil.
Programul în sine a debutat în 2019 și în fiecare ediție, între 25 și 40 de organizații sunt selectate pentru a parcurge un proces de cca 6 luni, ce presupune autoevaluare, planificare și implementare a acțiunilor de dezvoltare. Fiecare organizație beneficiază de consultanță specifică și participă la evenimente tematice pentru a atinge cei patru piloni ai programului: dezvoltare organizațională, sănătate organizațională, învățare organizațională și conectare organizațională. La finalul procesului, organizațiile au acces la sprijin financiar pentru a rezolva nevoi punctuale indentificate în program, care sunt în afara celor de consultanță.
Pentru perioada 2021 - 2023 au fost selectate 103 organizații în program. 56 dintre acestea au accesat sprijin financiar. Începând cu 2022, am început automatizarea procesului de analiză organizațională prin crearea platformei https://crestem.ong/ro.
Dintre organizațiile care au evaluat programul, 95% au înțeles punctele tari și slabe ale organizației, 48% au văzut o contribuție la sustenabilitate, iar 56% au remarcat o creștere a capacității de obținere a resurselor.


| Date beneficiari direcţi
    Beneficiarii direct sunt reprezentați de organizațiile neguvernamentale. Organizațiile participante în program sunt majoritar ONG-uri mici sau medii, cu mici excepții în care am avut implicate și și ONG-uri mari, cu procese de analiză organizațională deja realizate, dar care au nevoie de ghidaj pe anumite componente. Organizațiile provin din domenii și localități diferite, atât din mediul rural, cât și urban. În total, începând din anul 2021 au fost selectate în program 103 organizații.

| Activitati
    Programul Creștem ONG-uri se desfășoară pe o perioadă de minim 6 luni în fiecare ediție. Organizațiile interesate se înscriu completând un formular, iar selecția acestora în program se face pe baza motivației, disponibilității și capacității de a-și asuma lucrul direct în cadrul procesului.
Fiecare organizație trece în prima etapă printr-un proces de auto-evaluare ce se realizează cu ajutorul matricei de analiză a stării actuale a ONG-ului, cu 10 indicatori (Guvernanță, Aspecte financiare, Managementul informației, Monitorizare și evaluare, Structură organizațională, Leadership, Managementul resurselor umane, Implicarea beneficiarilor, Advocacy și Comunicarea externă).
Etapa de planificarea organizațională este specifică pentru fiecare organizație. Se stabilesc de comun acord domeniile de intervenție și tipul de sprijin pe care fiecare organizație îl primește.
Intervenția include implementarea acțiunilor propuse, cu sprijinul a cca 20 de consultanți interni și externi. Acestea ating cei 4 piloni de acțiune ai programului sunt: dezvoltare organizațională (din punct de vedere al managementului acesteia), sănătate organizațională (dezvoltarea unei culturi de wellbeing), învățare organizațională (dezvoltare din punct de vedere tematic) și conectare organizațională (networking).
La finalul procesului, organizațiile doritoare pot accesa o linie de finanțare de mini-granturi, pentru a-și rezolva nevoie punctuale legate de aspectele organizaționale abordate în program.


| Rezultatele proiectului
    La finalul fiecărei ediții organizațiile implicate completează un chestionar de evaluare al programului.
Dintre organizațiile care au evaluat programul, 95% consideră ca acesta le-a ajutat să înțeleagă punctele lor slabe și cele tari, 48% consideră că programul a contribuit la asigurarea sustenabilității organizației, iar 56% au declarat că programul a contribuit la creșterea capacității de a obține resurse pentru organizație.
Printre aspectele cele mai utile ale programului au fost menționate gradul de personalizare al acestuia pentru fiecare organizație în parte și mentoratul acordat de consultanții din program, atelierele tematice și spațiile în care s-a facilitat networking-ul și interacțiunea cu specialiști din diverse domenii, procesul în sine de analiză organizațională care oferă o imagine de ansamblu, cursurile online în urma cărora s-a acordat feedback direct pe produsele realizate, ieșirea din zona de confort, dar în același timp crearea unui spațiu sigur de experimentare și abordarea umană a facilitatorilor și consultanților. În același timp au fost apreciate și Laboratorul În Stare de Bine ca eveniment inovator și sprijinul financiar acordat prin programul de mini-granturi.
Rezultate cantitative (2021 – 2023):
- 103 ONG-uri înscrise în program
- 56 ONG-uri au accesat minigranturi de dezvoltare organizațională cu o valoare cuprinsă între 2000 și 8000 lei.
- O platformă online de automatizare a procesului de analiza organizațională: https://crestem.ong/ro (ce urmează a fi utilizată în ediția din 2024 a programului)
- 3 ediții Laborator În Stare de Bine


| Parteneri
    Kaufland România – sponsor program

| Despre organizator
    FDSC este un ONG înființat în 1994 în cadrul unei inițiative a Comisiei Europene. FDSC este o ”organizație pentru organizații” care consideră că dezvoltarea sectorului neguvernamental este un indicator pentru starea comunității în care trăim. Evoluția FDSC a fost determinată de nevoile de transformare ale ONG-urilor din România: la început a răspuns nevoii de finanțare prin programele de grant administrate, adăugând an de an servicii noi menite să răspundă nevoilor specifice ale sectorului ONG.

| Website proiect
    https://crestem.ong/ro



Copyright © Gala Societății Civile - 2024
Site dezvoltat de Netvibes