Participanti & Proiecte
Start pentru o carieră BETON
|
Organizator: Fundația LEADERS |
|
Sectiune: |
Start pentru o carieră BETON a pornit de la dorința de a crea o punte solidă între elevi și angajator, în comunitățile în care activează sponsorul proiectului, Heidelberg Materials, Fieni, Tașca și Chișcădaga. În primă instanță, proiectul a fost construit pe baza nevoilor identificate de sponsor și liceele partenere, dar și pe baza rapoartelor de competențe soft ale viitorului. Aflat la a 5-a ediție, proiectul se dezvoltă acum pe baza feedback-ului și nevoilor comunicate de către participanții elevi. În anul 2024, proiectul s-a extins către studenții viitori ingineri din București și Cluj-Napoca, unde competențele antrenate au fost cele identificate în rapoartele de competențe soft ale viitorului (și prezentului).
| Scopul proiectului
Scopul proiectului a fost de a crea experiențe de învățare relevante pentru elevi și studenți interesați de domeniul materialelor de construcții, pentru ca aceștia să poată lua decizii informate cu privire la viitorul lor. Ne-am dorit atât traininguri de soft skills, cât și activități/vizite în fabricile Heidlberg.
O1: Dezvoltarea unui curriculum adecvat pentru cele 2 tipuri de beneficiari.
O2: Implementarea componentei pentru elevi pentru 3 grupe a câte 25 de participanți.
O3: Implementarea componentei pentru studenți pentru 2 grupe a câte 25 de participanți.



| Acoperire
Fieni (Jud. Dâmbovița), Chișcădaga (Jud. Hunedoara), Tașca (Jud. Neamț
| Rezumat
Proiectul „Start pentru o carieră BETON”, cu componentele „Start pentru o carieră BETON Elevi” (SCB Elevi) și „Start pentru o carieră BETON Studenți” (SCB Elevi) a fost dezvoltat pentru a facilita tranziția elevilor și studenților către piața muncii, oferindu-le acces direct la industria materialelor de construcții. Identificând nevoia unei conexiuni mai puternice între mediul educațional și sectorul industrial, proiectul și-a propus să creeze experiențe de învățare relevante, astfel încât tinerii să poată lua decizii informate privind cariera lor. Acesta s-a desfășurat în comunitățile în care activează Heidelberg Materials (Fieni, Tașca și Chișcădaga), cu elevi din județele respective și cu studenți din București și Cluj-Napoca. Elevii au avut parte de două zile de training, prima axată pe competențe de comunicare, lucru în echipă, luarea deciziilor și gândire critică, iar a doua pe vizite în fabrici și sesiuni interactive cu angajații Heidelberg (Biblioteca Vie). Studenții au avut parte de două zile de bootcamp similare ca structură, dar cu experiențe de învățare mai avansate în prima zi, adaptate nivelului lor de dezvoltare.
Rezultatele obținute includ creșterea gradului de cunoaștere a industriei materialelor de construcții, familiarizarea cu cerințele pieței muncii și dezvoltarea competențelor-cheie pentru succesul profesional. Cei 72 de elevi și 34 de studenți implicați au avut oportunitatea de a învăța direct de la profesioniști, învățând comportamente precum analiza informațiilor, identificarea soluțiilor, colaborarea și comunicarea eficientă. Astfel, proiectul a contribuit activ la formarea viitorilor specialiști din domeniu, facilitându-le tranziția de la educație la angajare.
| Date beneficiari direcţi
SCB Elevi - 72 de elevi de liceu de pe profilurile tehnic, servicii, real, umanist, din liceele apropiate geografic fabricilor Heidelberg Materials din Fieni (Dâmbovița), Chișcădaga (Hunedoara) și Tașca (Neamț), elevi care sunt interesați de o carieră în domeniul materialelor de construcții, fie direct după liceu, fie după facultate.
SCB Studenți - 34 de studenți din Universitatea Politehnica București, Universitatea Babeș-Bolyai Cluj-Napoca, Universitatea Tehnică Cluj-Napoca, din facultăți de profil industriei materialelor de construcții.
După finalizarea activităților, atât participanții elevi, cât și participanții studenți au fost invitați să ofere feedback și idei de îmbunătățire a experienței pentru generațiile viitoare. Feedback-ul a putut fi implementat în același an pe activitățile pentru studenți, de la bootcamp-ul 1 la bootcamp-ul 2.
| Activitati
1. Dezvoltarea de curriculum adecvat celor 2 tipuri de beneficiari.
2. Stabilirea datelor activităților și realizarea materialelor de comunicare.
3. Contactarea partenerilor instituționali/media: inspectorate școlare județene și licee pentru SCB Elevi, universități și organizații studențești pentru SCB Studenți.
4. SCB Elevi: Organizarea Evenimentului de Lansare, online, la care au participat peste 100 de elevi, profesori și inspectori școlari, cu scopul de a prezenta și promova proiectul.
5. Realizarea selecției participanților după depunerea aplicațiilor.
6. SCB Elevi: Implementarea celor 2 zile/fiecare comunitate (Fieni, Tașca, Chișcădaga). Prima zi a fost dedicată activităților de intercunoaștere și dezvoltare a competențelor de comunicare, lucru în echipă, încredere în sine și în ceilalți, creativitate, planificare și organizare, capacitatea de a rezolva probleme și de a lua decizii. A doua zi a fost dedicată vizitei în fabrica ce găzduia activitatea și Bibliotecii Vii în care participanții au petrecut 2h împreună cu angajații Heidelberg, răspunzându-și la curiozități despre domeniu și angajator.
7. SCB Studenți: Implementarea celor 2 bootcamp-uri a câte 2 zile/fiecare comunitate (pentru studenții din București la Fieni, iar pentru cei din Cluj-Napoca la Chișcădaga), cu ambele zile cu scopuri similare SCB Elevi, însă exercițiile prin care ei și-au antrenat competențele au fost adaptate nivelului lor de maturitate și dezvoltare.
8. Analiza feedback-ului primit.
| Rezultatele proiectului
Ambele categorii de beneficiari au intrat în contact direct cu o industrie în care ar putea activa în urma finalizării studiilor, făcând un pas înainte în cunoașterea pieței muncii. Specific competențelor antrenate, anume comunicare, lucru în echipă, încredere în sine și în ceilalți, creativitate, planificare și organizare, capacitatea de a rezolva probleme și de a lua decizii, atât elevii cât și studenții și-au antrenat sau au dezvoltat comportamente specifice, precum:
- capacitatea de a procesa informația, de a identifica, înțelege și realiza conexiuni logice între idei și argumente proprii, de a detecta greșeli de raționament în argumente și prezentări.
- abilitatea de a identifica probleme și oportunități, poate analiza contextele și poate înțelege relevanța și importanța unor idei sau acțiuni pentru sine și pentru ceilalți.
- capacitatea de a identifica și înțelege propriile comportamente, și de a le regla în raport cu ceilalți.
abilitatea de comunica clar și concis în relații 1 la 1 și de grup, verbal sau în scris, cu un conținut de calitate, structurat și transmis ținând cont de context.
- abilitatea a colabora cu ceilalți membrii ai unei echipe, de a propune soluțiile proprii și de a urma soluțiile celorlalți pentru a atinge un scop comun.
- transformarea ideilor și soluțiilor în acțiuni concrete prin luarea și comunicarea deciziilor la momentul potrivit și crearea de plus-valoare prin mecanismul gândit.
| Parteneri
Heidelberg Materials, Autonom, Universitatea Politehnica București, Universitatea Babeș-Bolyai Cluj-Napoca, Universitatea Tehnică Cluj-Napoca, Organizația Studenților Chimiști UBB Cluj, Inspectoratul Școlar Județean Hunedoara, Inspectoratul Școlar Județean Dâmbovița, Inspectoratul Școlar Județean Neamț, Liceul Tehnologic Energetic
| Despre organizator
Fundația LEADERS este o organizație care, prin programe de leadership practice, croite pe fiecare nivel de dezvoltare, declanșează potențialul tinerilor și formează lideri vizionari, responsabili și curajoși. Formăm și susținem oamenii cu valori și principii să devină liderii responsabili care fac România puternică la toate nivelurile.
| Website proiect
https://leaders.ro/beton/