În pregătirea Festivității de Premiere Gala Societătii Civile 2023, am stat de vorbă cu o parte dintre Jurații GSC despre societatea civilă și implicarea civică, despre colaborare și dialog și despre cum va arăta societatea civilă în viitor. Anul acesta, 238 de iniţiative, respectiv 182 proiecte, 23 programe și 33 de campanii de comunicare s-au înscris la cea de-a XXI-a ediţie a Galei Societăţii Civile, cel mai amplu proiect care promovează și premiază activitatea sectorului asociativ din România. Proiectele au fost jurizate de peste 80 de specialişti în implementarea și evaluarea proiectelor, cercetători, sociologi, jurnaliști, lideri și formatori de opinie ai societății civile și ai sectorului non-profit, la care se adaugă reprezentanți ai sectorului privat.

Vă invităm să citiți în rândurile de mai jos un interviu cu Cătălin Striblea, Jurnalist.

 

Cum a fost experiența ta de a fi în juriul Galei Societății Civile, ediția 21? Ce te-a surprins, ce ai descoperit și ce spun proiectele de anul acesta despre implicarea socială din România?

Primesc cu plăcere și curiozitate invitația din fiecare an. Cred că de aici se vede cel mai bine modul în care România crește. Vezi că societatea se implică, vezi că sunt oameni care construiesc și care ajută. România este ca o țară insulară în care se construiesc foarte multe punți. Așa se vede această Gală.

 

Care crezi că este domeniul cel mai bine reprezentat din perspectiva implicării civice în România și în ce domeniu ar trebui investit masiv ca să producem schimbări reale în societate în următorii 10 ani?

Cred că ajutorul dat copiilor și mai ales copiilor din comunitățile sărace este cel mai des întâlnit. Și asta pentru că la noi inechitatea te izbete ca un zid. Odată prins în sărăcie, nu mai poți ieși de acolo. Cred că inechitatea este cea mai mare problemă a României, iar investiția trebuie centrată pe această idee: ofertă de educație cu strânsă legătură către piața muncii pentru cât mai mulți copii săraci.

 

Cum se naște implicarea civică? De ce au nevoie oamenii ca să treacă de la indiferență la implicare și de ce crezi că e nevoie pentru a antrena spiritul civic în România atât la nivel individual, cât și organizațional?

Cred că asta vine odată cu observația personală. Dorința de a te implica vine odată cu prima situație de acest fel remarcată și rezolvată. De aici începi să dai atenție la lumea din jur care s-ar putea să fie diferită față de cea în care trăiești. Și aici trebuie să accepți că sunt oameni cu viziuni diferite și probleme diferite.

 

Care crezi că este ingredientul principal în colaborarea actorilor diverși (ONG-uri, administrare publică, guvernamentală, mediu diplomatic, presă, mediu universitar sau corporate) pentru a aduce o reală transformare în societate?

Capacitatea de a renunța la timpul tău și la confortul personal sau banii companiei. Și transmiterea în toate aceste entități că o societatea nu poate progresa decât împreună. Cu cât corpurile sociale sunt mai apropiate, cu atât ne merge mai bine împreună. Dacă lăsăm în urmă o mare masă a societății, degeaba trăiesc bine vârfurile. Mediul în care vor trăi nu-i va ajuta foarte mult.

 

Campania Galei Societății Civile de anul acesta vorbește despre „Bine pentru Mâine” și prezintă poveștile unor tineri implicați în societatea civilă. Cum crezi că o să arate o societate civilă în viitor, construită de acestă nouă generație? Spre ce crezi că ar trebui să se îndrepte?

Este clar că asistăm la o implicare mult mai mare decât atunci când eram eu foarte tânăr. Pentru generația copilului meu a face parte din proiecte de voluntariat este un lucru firesc, ca și cum ai merge la școală. Ajutorul dat altor oameni nu mai vine din cuvântul „trebuie”, ci din cuvântul „firesc”. Asistăm la o maturizare a societății care începe să aglutineze din ce în ce mai multă speranță 

 

Cătălin Striblea a fost parte din juriul secțiunii Educație și Învățământ, secțiune susținută de BCR.

Câștigătorii ediției cu numărul 21 se vor afla în cadrul Festivității de Premiere a Galei Societății Civile, care va avea loc pe 26 septembrie, începând cu ora 19:30, la Ateneul Român din București.

 

***

 

Partener Principal: Rompetrol
Partener pentru Sustenabilitate: Lidl România
Partener Secțiune Educație și Învățământ și Secțiune Programe: BCR
Partener Secțiune Dezvoltare Economică și Socială: Mastercard
Partener Secțiune Sănătate: Secom Healthcare și Good Routine by Secom
Partener Secțiune Proiecte realizate cu implicarea Voluntarilor: Helinick
Parteneri Strategici: Ashoka România, ASAP România
Parteneri Culturali: Primăria Municipiului București prin ARCUB
Parteneri Media Strategici: Pro TV, Rock FM, HotNews.ro, Euromedia, YOOH
Parteneri Media: IQads.ro, RADOR, AGERPRES, spotmedia.ro, Zile și Nopți, Revista Biz, România Pozitivă, Știri.ONG
Parteneri Tradiţionali: Netvibes România, MediaTrust România

O campanie: Gavrilă&Asociaţii