Compania HARTMANN a anunțat recent că susține asociația Carusel, organizație neguvernamentală care își propune îmbunătățirea calității vieții persoanelor care provin din medii dezavantajate socio-economic, aflate în situații de risc de îmbolnăvire, marginalizare și excluziune socială. Producătorul german pentru industria medicală a oferit materiale medicale pentru menținerea sănătății oamenilor fără adăpost, iar pentru eficiența proiectului a organizat un training de specialitate echipei de voluntari ai Carusel. Am întrebat-o pe Oana Chele, director de marketing HARTMANN, cum alege o companie cauzele pe care le susține, cui se adresează campania #faptemici, dar și cât de obișnuit este un training specializat, într-un proiect de responsabilitate socială. 
 
1. La finalul anului trecut, ați anunțat că începeți un parteneriat cu asociația Carusel, pentru a susține eforturile lor de a-i ajuta pe oamenii fără adăpost. De ce ați ales să vă implicați în acest proiect? 

Oana Chele: Oamenii fără adăpost, pe care îi întâlnim în drumurile noastre zilnice, sunt una dintre multele categorii de persoane defavorizate din societatea românească, dar nu numai. Sunt oameni care, în urma unei conjuncturi nefavorabile, și-au pierdut locuința sau familia și nu mai reușesc să se redreseze fără ajutorul nostru, al comunității. Unii și-au pierdut documentele de identitate sau au avut, au expirat și acum nu își mai pot face altele pentru că nu au domiciliu stabil, alții nu au avut niciodată. Sunt membri ai societății noastre care capătă o identitate de cele mai multe ori în situații critice, cum este iarna, sau când devin știre la televizor.

Noi, echipa HARTMANN, am decis să le acordăm atenție și să venim în ajutorul lor, cu resursele de care dispunem și în măsura în care putem, mai ales într-o perioadă extrem de grea pentru ei, iarna. În sezonul rece, una dintre cele mai grave probleme cu care se confruntă oamenii fără adăpost sunt rănile, de la cele mai simple până la cele suprainfectate, pentru care au nevoie de materiale medicale performante. Ideea de a le veni în ajutor a prins contur și s-a transformat în plan concret după întâlnirea cu echipa de voluntari Carusel, una din puținele asociații neguvernamentale de la noi care și-au asumat cu curaj rolul de suport pentru oamenii prinși în această lume ”nevăzută”. Ascultându-i, văzând determinarea cu care s-au angajat pe acest drum al unui bine aproape neștiut, am înțeles că suportul pe care îl putem oferi, va ajunge acolo unde chiar este nevoie de el.  

2. Știu că în acest proiect ați inclus și o sesiune de training pentru folosirea materialelor medicale.  A fost o premieră  sau este o procedură standard pe care o aplicați în toate proiectele în care vă implicați? 

Oana Chele:
În baza parteneriatului dintre HARTMANN și Carusel, am pus la dispoziția asociației materiale medicale necesare menținerii sănătății oamenilor fără adăpost din București și Zona Metropolitană. În perioada decembrie-martie, Carusel administrează un adăpost de noapte pentru oamenii străzii, pus la dispoziție de municipalitate. Practic, zilnic, aproximativ 70 de persoane fără adăpost primesc o baie, o masă caldă, îngrijire medicală de bază și un acoperiș deasupra capului peste noapte. Diferitele afecțiuni pe care le au mulți dintre cei poposiți peste noapte în Adăpost, complexitatea unora dintre răni, ne-au făcut să înțelegem că echipa mică de voluntari a asociației are nevoie de o instruire specifică în ceea ce privește modul de utilizare a materialelor medicale. Scopul final al acestei instruiri a fost legat de eficiența utilizării materialelor. Colegele mele din departamentul Medical oferă informații și sfaturi ori de câte ori este nevoie.

Nu este însă singura inițiativă de acest fel; în 2018, în cadrul campaniei CSR desfășurate în parteneriat cu Fundația Principesa Margareta a României, acțiune în cadrul căreia am donat tensiometre bătrânilor singuri aflați în grija Fundației, am susținut, pentru aceștia, un training orientat pe monitorizarea corectă a tensiunii arteriale la domiciliu. Susținem, ori de câte ori este necesar, traininguri pe tema tratamentului rănilor cronice și pentru HOSPICE Casa Speranței - cea mai mare fundație din România care se ocupă de îngrijirea paliativă a celor care suferă de boli limitatoare de viață, unul dintre partenerii noștri din programul de CSR „HARTMANN 200 de fapte mici” 2018.
 
Educația medicală este una dintre direcțiile strategice ale companiei noastre, motiv pentru care asigurăm consiliere pentru utilizarea corectă a pansamentelor HARTMANN și pentru pacienți, prin serviciul nostru GRATUIT TelVerde. Astfel, pacienții/aparținătorii care au nevoie de îndrumare, ne pot apela gratuit, de luni pânăjoi la numărul 0800.800.943 și pot discuta cu consilierii HARTMANN din cadrul Echipei noastre medicale.
 
3. Care sunt beneficiile unui astfel de training? Care a fost reacția partenerilor Carusel? 

Oana Chele: Îngrijirea rănilor, în special a celor cronice este un proces de lungă durată care necesită respectarea unor pași foarte bine stabiliți, indiferent că vorbim de o persoană care se îngrijește acasă, la spital sau o persoană fără adăpost. De exemplu, o rană este considerată cronică dacă nu prezintă semne de vindecare după 8 săptămâni de tratament și, de cele mai multe ori, rănile cronice sunt în strânsă legătură cu alte afecțiuni de care suferă persoana, cum ar fi diabetul.  În cazul oamenilor fără adăpost, riscul ca o rană să devină cronică este foarte mare din cauza mobilității, a mediului în care acesta își petrece cea mai mare parte a timpului, a lipsei resurselor și accesului deficitar la servicii medicale (mai ales dacă nu dispune de documente de identitate). 

În cazuri de acest tip, ajutorul oferit de echipa de voluntari este esențial și, implicit, este important ca ei să știe să recunoască o rană, să înțeleagă stadiul în care se află, modul corect de curățare și îngrijire. Voluntarilor le-au fost prezentate pansamentele HARTMANN și particularitățile tratamentului cu acestea. Pansamentele HARTMANN sunt create după principiile terapiei hidroactive care favorizează procesul natural de vindecare a organismului. Întreaga echipă de voluntari a fost extrem de atentă pe parcursul trainingului, au adresat multe întrebări, au prezentat situații cu care s-au confruntat în trecut, au luat notițe. Mesajul lui Marian, fondatorul Carusel, ne-a confirmat încă o dată, dacă mai era nevoie, că trainingul și-a atins scopul: ”Sesiunea de pregătire a fost mai multe decât binevenită, a fost de un real folos”.  
 
4. Proiectul  derulat este parte a unei campanii mai ample de responsabilitate socială – Fapte mici, căreia i-ați dedicat și o platformă online. Sunteți la al cincilea proiect, în doi ani. Există o strategie privind proiectele de responsabilitate socială, un număr minim/optim de beneficiari? Sau există oportunități pe care le identificați pas cu pas?

Oana Chele: Campania ”Fapte Mici” a început în 2018 si până acum a însumat cinci proiecte în care ne-am implicat, prin prisma activității curente. Sunt proiecte diferite, beneficiarii fiind membri ai unor comunități vulnerabile. Platforma cu același nume a adunat poveștile proiectelor și a numeroși oameni excepționali pe care i-am cunoscut și pe care îi considerăm eroi ai zilelor noastre. Toate informațiile sunt publice, le găsiți pe www.faptemici.ro.

Strategia pe care o aplicăm are în centrul ei nevoile reale ale membrilor unei comunități aflate în dificultate, indiferent că vorbim de copii, de persoane cu dizabilități sau vârstnici. În nici un proiect nu măsurăm numărul minim, maxim sau optim al beneficiarilor, ci nevoile lor. De fiecare dată când vedem bucuria de pe chipurile oamenilor sau ale echipei de voluntari, știm că am ales bine și ajutorul oferit de noi și-a atins scopul. Ne-am bucurat să îi cunoaștem pe ”magicienii” de la MagiCAMP,  pe ”îngerii” care salvează viețile bebelușilor de la Inima Copiilor pe oamenii inimoși de la Dăruiește viață, Hospice Casa Speranței sau de la Fundația Regală Margareta a României.

Echipa de voluntari Carusel ne-a impresionat prin determinarea și curajul cu care luptă pentru a oferi o nouă șansă oamenilor fără adăpost. Toți cei implicați s-au specializat în a da speranță unor oameni care au pierdut-o din cauza vârstei, a bolii, a societății. Oamenii pe care i-am cunoscut în ultimii doi ani merită să fie cunoscuți de cât mai mulți români, așa încât platforma #faptemici pe care am creat-o este un omagiu adus lor. Totodată, platforma are și rolul de a încuraja publicul să se implice în acțiuni sociale.
  
5. Cum alege o companie proiectele pe care le susține și care sunt următoarele categorii de persoane/cauze în care veți investi energie, timp și bani împreună cu echipa dvs? 

Oana Chele:
 Voi răspunde în numele companiei pe care o reprezint, nu pot vorbi în numele altor proiecte :). HARTMANN este o companie care de peste două secole lucrează în beneficiul oamenilor, acesta fiind motorul evoluției. A îți asuma o astfel de misiune înseamnă mai mult decât să creezi, inovezi și introduci în piață produse performante, care îți aduc venituri. Înseamnă să fii atent la nevoile comunității unde îți desfășori activitatea, să vezi unde produsele/serviciile tale se intersectează cu nevoile lor și să vezi cum poți fi un membru al comunității pe care să se poată baza. Noi furnizăm produse și servicii dedicate menținerii sănătății, în consecință, ne uităm la nevoi neacoperite ale comunității dintr-o astfel de perspectivă. În România, identificăm nevoi în zona comunităților vulnerabile și decidem să ne implicăm într-un proiect sau altul. Iar când vorbesc de implicare, mă refer atât la implicarea companiei ca entitate, dar și la implicarea echipei din care fac parte. Pe lângă proiecte în care am oferit materiale medicale, au fost proiecte în care membrii echipei noastre au ales să participe la acțiuni propriu-zise, indiferent că vorbim de un proiect dedicat creșterii spațiilor verzi, de amenajare a unui centru de copii sau participarea în echipe de voluntari.
 
6. Există un numitor comun al cauzelor/proiectelor pe care le-ați implementat? Dar un diferențiator?
 
Oana Chele: Numitorul comun se află la intersecția nevoilor unei/unor comunități vulnerabile, urgența acestui sprijin și capabilitatea noastră de a oferi acel ajutor. Este important să fii realist atunci când îți propui să ajuți și, surprinzător sau nu, am descoperit că și partenerii noștri de proiect iau în calcul un astfel de reper. Nu e suficient să vrei să ajuți, este necesar să o poți face, să poți fi acolo cu susținerea ta în locul în care este nevoie și la timpul potrivit. Să fii dispus să faci pași mărunți pe drumul acestei schimbări, poate fi considerat de asemenea un numitor comun al proiectelor în care ne-am implicat. Schimbările mari, majore într-o societate sunt suma pașilor mici, a faptelor mici pe care le facem toți și fiecare în parte în direcția asumată pentru schimbare. Nu ne-am gîndit la diferențiator, ne-am concentrat pe numitorul comun pentru că ne permite să punem laolaltă energiile tuturor și să schimbăm lucrurile. 
 
7. Credeți că astfel de proiecte sunt benefice doar pentru beneficiari, doar pentru mediul de business sau pentru societate în ansamblul ei? 

Oana Chele: Categoric, astfel de proiecte sunt benefice întregii societăți, nu mai sunt demult o decizie de business sau o acțiune marginală a unei persoane sau companii. Responsabilitatea socială este manifestarea spiritului civic al fiecăruia dintre noi, este să îi spunem o strategie paralelă la cea de dezvoltare a unei societăți. Astfel de acțiuni și de proiecte aduc împreună empatie, forța de a pune umărul la schimbare, la evoluție.