Proiectul Copii explică istoria a pornit de la dorința de a povesti trecutul umanității într-o manieră mai creativă, mai savuroasă decât cea prezentată în manuale, pe limba copiilor, astfel încât să le stârnească acestora curiozitatea de a descoperi și mai mult.

 

https://www.copiiiexplicaistoria.ro/

 

 

Ca inițiatoare a proiectului, Eliza, ne poți spune cum ți-ai descoperit pasiunea pentru a spune povești vizuale sub forma de videoclipuri și filme documentare?
 

De film documentar m-am îndrăgostit la câțiva ani după ce am terminat facultatea de film, la Workshop-ul Aristoteles - un atelier intensiv de film documentar care durează 5 săptămâni unde ajungi, faci un film documentar și în restul timpului, tot asta respiri, alături de alți documentariști și tutori internaționali. Pur și simplu, acolo am descoperit un alt fel de a spune povești despre realitate care m-a fascinat de-a dreptul, atât de tare încât m-am convins că asta e de fapt ce vreau să fac. De atunci, lucrez continuu la diferite proiecte de film documentar, chiar dacă uneori durează ani și ani până termin unul și sunt pregătită să îi spun film și să îl arăt în lume. 

Videoclipurile sunt probabil proiectele pe care le fac cu cea mai intensă plăcere, de la prima etapă până la ultima și asta pentru că muzica e o parte foarte importantă din viața mea și o constantă sursă de inspirație. Sunt atrasă foarte mult însă de videoclipurile care păstrează stilistica filmului documentar într-o formă sau alta, cum e proiectul Vagabond Sessions - o serie în care, în cadrul fiecărui episod, ducem o trupă sau un muzician într-un spațiu public de tranziție, de cele mai multe ori, unde cântă un scurt concert pentru trecătorii care nu au fost anunțați în prealabil despre ce li se va întâmpla.

 

Balkan Taksim

We Singing Colors

The Mo Chits

 

Ai în portofoliu o varietate de proiecte, unele educaționale, altele documentare precum The Manakia Brothers. Diary of a Long Look Back, cât și colaborări muzicale cu trupe precum Coven Clash, Aida și Noi și Paolo Profeti. Cum se încadrează Copiii explică istoria în acest parcursul tău profesional?

De mai bine de 7 ani lucrez la un proiect de film documentar care intenționează să arunce o privire asupra sistemului educațional de la noi, însă nu la scară generală, ci la scară microscopică, ca să spun așa: filmez parcursul unei învățătoare debutante și idealiste într-o școală dintr-un sat cu un grad ridicat de defavorizare socială. Mi-am petrecut 5 din acești ani căutând profesorul sau profesoara potrivită pe care să îl / o filmez și am găsit-o abia anul trecut în județul Constanța.

E un proiect extrem de dificil pentru mine, care îmi pune resursele de răbdare și perseverență la încercare. În acești 5 ani de research, am urmărit mai de departe sau mai de aproape diferiți profesori din diferite zone ale țării, în special care predau în școli din zone defavorizate și mediul acesta a început să mă intereseze și să mă intrige foarte mult. Cred că un profesor poate schimba cursul vieții unui copil, în special al unuia care nu are avantajul de a fi expus la multiple surse de educație formală și non-formală, ca să nu mai vorbim de alte avantaje, sociale sau culturale. În același timp, cred că orice copil poate face absolut orice, atâta vreme cât este încurajat și ghidat în mod inteligent, indiferent din ce mediu provine. Copiii explică istoria a pornit de la ideea unuia dintre profesorii pe care îi urmăream - Ionuț Pirneci, un profesor de istorie care predă în Sohatu și Progresu, două sate din județul Călărași. Mi-a plăcut enorm ideea de a face lecții video în care copiii sunt „empowered” să fie profi în fața camerei. Am adăugat dimensiunea socială și intenția de a filma cu copii din zone defavorizate din punct de vedere cultural sau social tocmai pentru a accentua filosofia de mai sus. Ce mă interesează cel mai mult este impactul pe care experiența o are asupra copiilor și felul în care aceasta le crește stima de sine și încrederea că între ei și orice vis ar avea e doar o chestiune de timp.

 

Cum a evoluat această platformă educațională, deja la a 3-a ediție?

La prima ediție, copii au participat doar la filmări, nu și la celelalte etape ale procesului de producție. Reacția lor a fost atât de entuziastă încât, de la a doua ediție, am început să îi implicăm mai mult, în special în procesul de alcătuire a textului lecțiilor. La ediția a III-a, copiii au fost invitați să participe și la etapa de pre-producție a filmărilor. Într-o serie de întâlniri online, la care au participat și elevii din Heleșteni / Oboroceni și cei din București, ne-am gândit împreună cu ei cum să filmăm și în ce locații din sat, altele decât școala să filmăm, iar ideile lor au fost foarte bune.

O altă noutate a ediției III este că, odată cu aceasta, am deschis colaborarea dintre două școli total diferite - o școală privată din centrul capitalei și o școală dintr-un sat din județul Iași. Ne-a interesat atât colaborarea dintre cei doi profesori, cât și colaborarea dintre elevi, aceasta fiind foarte simpatică și productivă de ambele părți :)

Ceva iarăși nou la ediția a III-a este consistența lecțiilor, care au în medie 20 de minute fiecare (spre deosebire de 6-8 minute la edițiile de până acum). Acest lucru se datorează în principiu celor doi profesori cu care am colaborat - Ovidiu Iordache (București) și Radu Mihai Murariu (Heleșteni), implicării, pasiunii și entuziasmului lor.

 

Care au fost revelațiile în noua ediție filmată cu copiii din comuna Heleșteni, județul Iași și din București?

Cred că revelațiile ediției III sunt legate de copiii și de profesorii cu care am lucrat, atât cei din Heleșteni, cât și cei din București. M-a impresionat foarte mult nivelul lor de implicare și dedicarea cu care au participat la fiecare etapă a procesului de producție, chiar și în zone care nu țineau de îndatoririle lor. De la profesori am primit mult mai mult decât mă așteptam, ceea ce se va vedea în consistența și calitatea la nivel de conținut a noilor lecții. Iar copiii au fost foarte generoși cu energia și timpul lor. Cred că am avut norocul unei echipe perfecte, ca să spun așa. De altfel, la ediția următoare, în cazul în care vom primi iar finanțare, voi colabora tot cu ei.

 

Copii explică istoria aduce o inovație în educație printr-o colaborare între școli, profesori și elevi. Ce impact a avut proiectul până acum asupra copiilor? Dar profesorilor?

În urma participării la proiect, cei mai mulți dintre copii descoperă despre ei că pot face mult mai mult decât credeau la început. S-a întâmplat ca unii dintre ei să înceapă prin a spune: eu nu pot face asta, îmi pare rău. Deși inițial își doriseră să participe. A fost nevoie să le spunem doar: Ba sigur că poți, hai să încercăm. Cu unii a fost greu la început. De-a lungul edițiilor, am integrat în proiect și copii cu dificultăți la citire. Însă prin încercări repetate și încurajări, toți au reușit să facă o treabă foarte bună. Deci, dincolo de experiența neobișnuită pentru ei de a participa la filmările unor lecții video pe care apoi le vor urmări și din care vor învăța copii de vârsta lor din toată țara, copiii participanți la proiect pleacă acasă, am observat și sper să fie cu adevărat așa, cu o încredere mai mare în ei.

Asta pe de o parte. De cealaltă parte sunt copiii care urmăresc lecțiile și învață din ele. Prin simplul motiv că aud istoria explicată pe înțelesul și în ritmul lor de către alți copii de vârsta lor, istoria devine astfel mai prietenoasă pentru ei și cred că sunt șanse mult mai mari să integreze informațiile primite astfel într-un mod eficient.

Pe profi îi las să spună ei :)

 

Cum vi se pare conceptul și care credeți că vor fi ecourile proiectului Copii explică istoria în școala din Heleșteni/ București?

Radu Mihai Murariu:  Cred că acest concept nu e ceva cu totul inedit în ceea ce privește materialele didactice sau resursele digitale de învățare. Ce este însă inedit și mi-a plăcut din prima clipă, e faptul că pune elevul în centrul atenției și îl face să se simtă important. Pentru școala și comunitatea noastră acest proiect înseamnă foarte mult. Întregul colectiv de profesori și majoritatea elevilor au fost foarte curioși în legătură cu ceea ce a presupus acest proiect. Cred că cel mai plăcut moment de acest fel a fost cel în care foști elevi mi-au scris și mi-au cerut să le povestesc ce se întâmplă la școala noastră la începutul lunii septembrie. Pot spune că mulți elevi și-ar dori să participe la ediția viitoare și că interesul pentru istorie a crescut în mod simțitor în primele două luni de școală din acest an școlar.

Ovidiu Iordache: Conceptul proiectului „Copiii explică istoria” mi se pare extrem de valoros și inspirațional. Acesta aduce o abordare inovatoare la învățarea istoriei, pentru că elevii sunt implicați în mod direct în procesul de predare. Consider că ecourile proiectului vor fi multiple și pozitive, din mai multe puncte de vedere. Prin implicarea directă a elevilor în crearea conținutului educațional, aceștia și-au dezvoltat abilitățile de cercetare, sinteză și comunicare. Acest lucru îi ajută să înțeleagă subiectele istorice într-un mod mai profund și să le transmită colegilor lor într-un limbaj accesibil. În mod evident, prin această abordare, proiectul stimulează interesul elevilor pentru subiectele istorice.

Elevii au avut oportunitatea să lucreze la abilitățile lor de comunicare, atât în fața camerei, cât și în interacțiunea cu colegii, profesorii și echipa de producție, iar aceste abilități vor fi utile și de acum înainte, în toate aspectele vieții lor.

Mai mult de atât, proiectul a contribuit la consolidarea relației dintre elevi și profesori, a reprezentat o sursă suplimentară de motivație și a pus focus pe învățarea activă. În ansamblu, proiectul va avea un impact profund în școală, contribuind la crearea unui mediu de învățare mai captivant, interactiv și centrat pe elevi. Acesta încurajează dezvoltarea lor holistică și îi pregătește pentru succes în viață, nu doar în domeniul istoriei.

 

Credeți că este un proiect necesar în peisajul educațional din Heleșteni/capitală?

Radu: Bineînțeles. Pentru școala noastră a fost o oportunitate excepțională să participe la acest proiect. Ne-a scos din rutină și din zona de confort, atât pe elevi cât și pe mine ca profesor și aș îndrăzni să spun chiar și pe părinții elevilor participanți. Copiii au avut parte de o experiență nouă, au petrecut timp de calitate împreună și sper eu că în această perioadă și-au construit pentru viitor, una dintre cele mai frumoase amintiri din viața de școlar.

Ovidiu: Da, cred cu fermitate că proiectul este extrem de necesar și benefic în peisajul educațional din București, precum și în oricare altă parte a României, acesta fiind și unul dintre motivele pentru care am dorit să mă alătur echipei „Copiii explică istoria”. Lecțiile video le oferă elevilor și părinților posibilitatea să acceseze și să învețe din conținutul educațional în orice moment și de oriunde, iar acestea permit utilizarea diferitelor stiluri de predare și prezentare, astfel încât să se potrivească nevoilor diferite ale elevilor. Materialele acestui proiect reprezintă un sprijin suplimentar pentru învățare, pentru că elevii pot reveni la lecții pentru a-și consolida cunoștințele. Proiectul promovează inovația în predare și învățare, ceea ce este esențial în contextul educației actuale. În plus, prin partajarea conținutului video, acest proiect poate ajunge la o audiență mai largă, beneficiind astfel și comunitatea educațională din afara școlilor noastre.

 

Cum vi se par primele două ediții din videoclipurile vizualizate pe platforma?

Radu: Arată bine, ca un început promițător, dar cu speranțe că se poate mai mult la viitoarele ediții.

Ovidiu: Primele două ediții ale videoclipurilor de pe platformă au fost o experiență interesantă și valoroasă pentru noi. Am observat câteva aspecte foarte pozitive care au contribuit la îmbogățirea procesului nostru de învățare. În primul rând, am apreciat modul în care au fost structurate lecțiile pentru aceste videoclipuri. Acestea au furnizat informații utile și concise pentru elevi. De asemenea, prezentarea conținutului a fost captivantă, ceea ce a menținut atenția elevilor și i-a stimulat să exploreze istoria într-un mod atractiv. Cu toate acestea, în căutarea constantă de îmbunătățire, am identificat și câteva aspecte suplimentare pe care le-am adus acum, în sezonul al III-lea, și care vor putea fi dezvoltate în edițiile viitoare. De exemplu, considerăm că ar fi util să includem mai multe elemente interactive și activități practice care să implice elevii în mod activ. Acest lucru ar putea să îi ajute să își aprofundeze cunoștințele și să se implice mai profund în subiectele prezentate.

La nivelul clasei, având în vedere faptul că anul trecut am folosit majoritatea materialelor video disponibile pe platformă, pot spune că orele au avut o consistență aparte, iar impactul asupra elevilor a fost vizibil. Am remarcat interesul crescut al elevilor pentru subiectele istorice, plus că de atunci s-a născut dorința copiilor de a realiza și ei astfel de filmulețe pentru orele noastre.
 

Ce v-a motivat să vă alăturați proiectului?

Radu: Gândul că aș putea să-i fac fericiți măcar pentru o clipă pe elevii mei. La fel de important a fost pentru mine gândul că ar putea încerca ceva nou care sa le crească stima de sine și încrederea în forțele proprii. Și pentru mine a fost o provocare și o oportunitate. Mi-a fost greu de multe ori și m-am frământat mult cu gândurile că poate nu reușesc să fac treabă și impresie bună. Am vrut însă foarte mult să ies și eu din zona de confort și să fac ceva nou, pentru că profesia mea e una care predispune uneori spre plafonare și rutină. Cred că gândul la școala din Heleșteni care mi-a oferit atât de mult în fiecare zi de când sunt profesor și la elevii de care mă simt foarte atașat, mi-au oferit putere și motivație în toată această perioadă.

Ovidiu: Ceea ce m-a motivat să mă alătur proiectului „Copiii explică istoria” a fost, în primul rând, convingerea că educația nu trebuie să fie doar un proces pasiv, ci un mediu activ în care elevii să poată să-și dezvolte abilitățile și să-și exploreze pasiunile. Acestea sunt și dezideratele Școlii Gimnaziale „Step by Step” din care fac parte, de aceea filosofia proiectului mi-a fost din start familiară. Acest proiect mi-a oferit o oportunitate minunată de a transforma procesul de predare-învățare într-o experiență mai interactivă, în care elevii noștri să fie creatori și să își asume un rol activ în învățare.

Am fost motivat de dorința de a face istoria mai accesibilă și mai atractivă pentru elevi. Prin implicarea lor directă în crearea lecțiilor de istorie, am crezut că aceștia ar putea dezvolta o înțelegere mai profundă și o conexiune mai puternică cu subiectele istorice. De asemenea, am dorit să îi încurajez să-și dezvolte abilitățile de cercetare, comunicare și prezentare, care sunt atât de esențiale.

În plus, proiectul a fost o oportunitate excelentă de a stimula creativitatea și angajamentul elevilor noștri, care sunt prioritare pentru noi, în comunitatea Step by Step. Acesta mi-a oferit un cadru în care să explorez noi metode de predare și să promovez învățarea activă.

Pe lângă toate acestea, sunt pasionat de cinematografie, teatru și fotografie – chiar domeniile de bază ale proiectului. În ultimii trei ani am participat constant, împreună cu elevii mei, la Festivalul de book-trailere Boovie®, care a fost inițiat de Carmen Ion, o profesoară foarte dedicată din Focșani. Pentru Boovie® elevii și-au ales un roman pe care l-au transformat în scenariul unui trailer de film, și-au distribuit rolurile, au repetat, au regizat fiecare scenă, au realizat scenografii și costume, au filmat și au editat. Având în vedere faptul că în școala mea exista deja această tradiție cinematografică, pasul către acest proiect a fost unul natural. Trebuie să recunosc, participarea mea la atelierul organizat anul trecut, cu ocazia lansării sezonului II, a reprezentat o motivație în plus pentru implicarea în proiect.

 

Ce impact acest proiect are asupra școlii dumneavoastră și ce impact ar trebui să aibă pentru viitoarele generații de profesori?

Radu: Eu cred și sper că impactul asupra școlii noastre să fie unul pozitiv. Cred că gradul de încredere în instituția în care îmi desfășor activitatea profesională va crește, că părinții și comunitatea își vor aduce copiii cu speranță și bucurie în școală și că relația dintre profesori și elevi va fi din ce în ce mai bună. Trăim vremuri în care neîncrederea e o caracteristică definitorie la nivelul oricărui domeniu din societate sau relații interumane, iar acest lucru e foarte trist și apăsător. Aș vrea ca prin acest proiect școala să fie privită cu mai multă încredere, respect și speranță că poate construi o lume mai bună.

Îmi place să cred că viitoarele generații de profesori se vor raporta la acest proiect ca la un model de bună practică. Sper ca plecând de la acest model, să construiască și ei proiecte cel puțin la fel de bune și să-i ajute pe elevii lor să-și construiască amintiri frumoase.

Ovidiu: Pentru școala mea, proiectul „Copiii explică istoria” a reprezentat un nou context de învățare, de consolidare a relațiilor dintre elevi, profesori și părinți, cât și de manifestare a grijii față de ceilalți. A fost o ocazie ideală prin care elevi de la clase diferite, dar și elevi care tocmai au absolvit nivelul gimnazial, au colaborat în echipă, lucru ce a sporit unitatea. Mai mult de atât, acum am avut din nou prilejul de a vedea exemple de bunătate și implicare, pentru că toți elevii din Heleșteni implicați în proiect au putut participa la filmările din București, datorită susținerii unei familii din comunitatea Step by Step.

Proiectul ar putea să încurajeze viitoarele generații de profesori să abordeze predarea și învățarea cu o mentalitate deschisă la inovație. Experiența de a filma lecții cu elevii arată cât de eficiente pot fi metodele inovatoare de predare pentru a implica și motiva elevii.

Prin exemplul acestui proiect, profesorii îi pot încuraja pe elevi să devină protagoniști ai propriei lor învățări, să își asume un rol activ și să participe la procesul de creare a cunoașterii.

 

Teofana, Miruna, Darius - Întrebări copii implicați în proiect

Miruna este absolventă a Școlii Gimnaziale Step by Step din București și a intrat în clasa a IX-a la Liceul Laude - Reut.
 

Cum ți s-a părut experiența ta în proiectul Copiii explică istoria?

Teofana: Experienta participarii la acest proiect a fost cu adevărat unică, inedită și neașteptat de frumoasă, reprezentand o oportunitate uriașă de a invata, a explora un alt mediu și de a-și ieși din zona de confort. Inițial, nu credeam ca o sa îmi placă deoarece nu îmi place sa ies din zona de confort. Am fost plăcut surprinsă când am realizat că mi-a fost extrem de ușor sa mă acomodez cu atmosfera de la locul de filmare. La început voiam sa merg acasă, când am văzut cat de plăcut este sa fiu în jurul echipei de filmare, nu mai voiam sa plec.

Miruna: Consider că a fost o experiență unică și plină de surprize.

Darius: A fost o experiență minunată și fascinantă plină de bucurii și surprize și să fiu sincer nu voiam să mai plec acasă.

 

Care este materia ta preferată? Este istoria printre ele?

Teofana: Materia mea preferata este biologia, în domeniul căruia îmi și doresc sa lucrez în viitor, însă îmi place sa mă documentez legat de subiecte istorice, iar pasiunea pentru citit a sporit aceasta plăcere de a citi acest tip de lectura. Istoria nu este materia mea preferată deoarece uneori nu o înțeleg și pentru ca încă nu a reușit sa mă captiveze. 

Miruna: Da, istoria se numără printre materiile mele preferate. Încă de când am învățat să citesc mă pasionează subiectele istorice, iar orele lui Ovidiu au reușit să-mi stârnească și mai mult interesul în legătură cu acestea.

Darius: Materiile mele preferate sunt educația fizică limba modernă engleză și istoria deoarece mă fascinează și ador zilele în care avem aceste ore.

 

Cum ți-ai ales tema pentru video-ul înregistrat? Te pasionează subiectul?

Teofana: Tema pentru video-ului înregistrat mi-am ales-o în funcție de legatura acesteia cu subiectele de care sunt interesată și după cat de mult m-a atras, astfel incat sa o pot explica transmitand o plăcere și un interes maxim pentru subiectul abordat atunci cand o filmam.

 

Care au fost cele mai mari temeri când ai fost selectat în proiect? Dar cele mai mari satisfacții?

Teofana: Cea mai mare temere a mea a fost faptul că nu voi putea socializa cu elevii de la București și că nu voi fi capabilă să-mi filmez părțile de lecție, deoarece nu mă consider bună la istorie. Satisfacțiile participării la acest proiect sunt în număr mare, de la cunoștințele despre filmare acumulate, până la vizitarea locurilor noi și petrecerea unui timp de calitate alături de colegi-profesori-echipa de filmare.

Miruna: În general, îmi displace să apar în fața camerei și probabil că cea mai mare frica a mea a fost să nu "mă fac de râs". În același timp, mi-a fost frică și să nu îi dezamăgesc pe ceilalți, să nu regrete că m-au selectat pentru proiect. Cea mai mare satisfacție a fost să primesc feedback pozitiv, atât din partea copiilor, cât și din partea adulților.

Darius: Să fiu sincer eu nu am avut teme eram entuziasmat să mă întâlnesc cu toată lumea și cea mai mare satisfacție a mea a fost atunci când nu mă încurcasem aproape deloc.

 

Cât de util ți se pare acest proiect pentru colegii tăi și viitoarele generații care vor veni după tine?

Teofana: Acest proiect mi se pare foarte valoros, reprezentând pentru colegii mei și generațiile viitoare un adevărat tezaur al cunoașterii, o poarta spre descoperirea valorilor lor și o sursa informativa valoroasa.

Miruna: Consider că acest proiect a reprezentat o experiență utilă, deoarece am ajuns sa încerc lucruri noi și să fac fața anumitor provocări, iar acest lucru cred că este general valabil pentru participanții la proiect. Mai cred că materialele video produse pot fi utile în înțelegerea istoriei

 

Cum l-ai descoperit pe Leonardo Da Vinci și care sunt lucrările tale favorite realizate de el? Vrei să studiezi arte pe viitor?

Teofana: Pe Leonardo Da Vinci l-am descoperit încă de când eram mică, cu ajutorul diferitelor cărți și a altor surse, iar ceea ce m-a atras la el a fost modestia și claritatea care se reflecta în picturile sale. Lucrările mele favorite realizate de el sunt: ,,Mona Lisa’’ și ,,Cina cea de Taină’’. Pe viitor, nu mi-aș dori să studiez paliera aceasta a artei, pictură, ci aș opta pentru muzică.

 

Cum te-ai simțit să vorbești despre tratamentul femeilor în istorie? Și despre subiecte dificile, cum ar fi abuzurile din partea bisericii creștine?

Teofana: M-am simțit onorată fiindcă am fost aleasă să abordez acest subiect delicat, dar crucial în istorie și am făcut-o cât de bine am putut. Deși știam că femeile au fost desconsiderate în trecut, m-am întristat din nou la citirea acestei lecții. Atunci când filmam, simțeam un profund sentiment de nedreptate și mă înfioram la gândul că s-a întâmplat cu adevărat asta, chiar și pe tărâmul țării noastre.

 

Cum ai descoperit poveștile sud americane? Ai descoperit vreo carte despre ele? Ți-ar placea să vizitezi America Centrală și de Sud când crești mare?

 

Darius: eu am descoperit poveștile Sud americane prin lecțiile pe care le făcusem împreună cu elevii școlii gimnaziale oboroceni și cu elevii școlii gimnaziale Step by step.