GSC și Ashoka România au lansat seria Monitorizare de Impact, un demers prin care ne-am propus să urmărim evoluția proiectelor înscrise în categoria A a competiției din 2022 – proiecte care au avut șansa să obțină, pe lângă Premiile I, II, III și Premiul pentru Impact Social.

Continuăm seria alături de Cristina Horia – Președinte al Fundației Sensiblu, care ne-a povestit pe larg despre proiectul TECH-WISE, RISK-FREE.

1. Cum a apărut ideea/nevoia proiectului pe care l-ați înscris la GSC?

De 20 de ani, Fundația Sensiblu este alături de femeile afectate de violență sexuală și de gen, și în mod specific de violență domestică. În ultimii ani, proporțional cu creșterea numărului de utilizatori de telefoane mobile inteligente și a diverselor platforme de socializare, a crescut și numărul de femei care ne-au semnalat diverse forme de violență la care au fost expuse în mediul online, fie din partea partenerilor lor, fie a unor necunoscuți.

Proiectul TECH-WISE, RISK-FREE a venit într-un context pandemic în care comunicarea directă, față-în-față, a pierdut teren în fața celei mijlocite de echipamente tip smartphone, laptop, tabletă, a internetului și a aplicațiilor, iar vulnerabilitatea utilizatorilor în fața atacurilor în mediul online și a agresorilor și prădătorilor sexuali a crescut proporțional cu timpul petrecut în spațiul virtual și interacțiunile avute, numărul aplicațiilor și al dispozitivelor utilizate.

Semnalarea agresiunilor în spațiul virtual, nevoia de suport și siguranță în mediul online, coroborate cu educația digitală redusă și cu lipsa unui răspuns adecvat și proporțional din partea specialiștilor din domeniul social, ei înșiși depășiți de ritmul rapid în care evoluează tehnologia, au reprezentat premisele apariției acestui proiect.

Ne-am dorit ca TECH-WISE, RISK-FREE să fie un proiect care să adreseze un ”gap” între nevoile femeilor și fetelor care au experimentat agresiuni în mediul online și capacitatea de răspuns a specialiștilor din serviciile sociale. Serviciile sociale și suportul pe care îl acordă persoanelor trebuie să fie adaptate noii realități. Este un proces adaptativ, inclusiv la nivelul furnizării de servicii sociale, care ar trebui să ia în considerare noile tehnologii și tacticile pe care agresorii le-ar putea adopta pentru a-și menține controlul asupra victimelor lor.

Așadar, am pus în centrul acestui proiect serviciile de asistență și suport și specialistul din domeniul social, dezvoltând o curricula de formare și un ghid de intervenție în cazurile de violență cibernetică, instrumente și proceduri pentru creșterea siguranței în mediul virtual și protecția datelor serviciilor care asistă persoanele agresate în online, precum și un program de coaching pentru furnizorii de servicii.

Preocuparea pentru violența cibernetică nu este nouă pentru Fundația Sensiblu. Încă din anii 2011-2012, implementând un proiect în licee pe tema violenței în cuplu, am identificat că agresiunile în online erau o preocupare pentru adolescenți și o temă pe care aveau mai multă nevoie de informare și suport.

Proiectul TECH-WISE, RISK-FREE nu face parte dintr-un program multianual, ci abordează un subiect care e o preocupare constantă pentru organizația noastră, pentru că suntem conectați la realitate și la nevoile beneficiarelor cu care lucrăm. Prin urmare, am explorat această temă și în proiectele derulate în anii următori, cum ar fi ”LOVE” Messages, implementat în prima jumătate a anului 2022, cu sprijinul Ambasadei Regatului Țărilor de Jos în România, un proiect care s-a adresat, de această dată, persoanelor afectate de violența cibernetică. Dacă în proiectul TECH-WISE, RISK-FREE am avut în vedere crearea unei structuri de servicii apte să răspundă nevoilor persoanelor afectate de violența online, în ”LOVE” Messages ne-am adresat direct celor care au experimentat această formă de violență și le-am încurajat să vorbească și să apeleze la servicii.

Mai multe informații despre proiect pot fi găsite aici www.love-messages.ro.

Anul 2023 va veni cu un nou proiect, în care tehnologia va fi pusă în slujba victimelor.

2. Care este cel mai important lucru pe care l-ați învățat odată cu implementarea proiectului înscris la GSC?

TECH-WISE, RISK-FREE a fost implementat într-un context foarte special, în plină pandemie de COVID-19. A fost extrem de provocator să respectăm calendarul de activități, întrucât mai mult de jumătate dintre ele presupuneau întâlniri față în față. În cadrul proiectului am livrat 10 sesiuni de training în sală, cu respectarea măsurilor de siguranță. Sensibilitatea temei, precum și integrarea unor elemente în training care presupuneau exercițiu practic, au făcut imposibilă livrarea online a trainingului.

Ne-am bucurat de suportul unui finanțator flexibil – Vital Voices Global Partnership USA, care a înțeles contextul și a acceptat ajustarea calendarului de activități.

Proiectul a fost foarte intens, dar a fost o experiența extraordinară pentru echipa și organizația noastră.

Cele mai importante lucruri învățate au fost că:
  • Fiind receptiv la cazuri, putem crea proiecte de impact, în acord cu nevoile beneficiarilor noștri
  • Nu putem controla totul
  • Să nu renunțăm, chiar dacă poate părea imposibil, ci doar să ne adaptăm, să fim flexibili și să avem un back-up plan
  • Finanțatorul și relația pe care o creezi cu acesta contribuie la succesul unui proiect
  • Un proiect implementat cu succes poate deschide noi oportunități

3. Ce înseamnă pentru organizația voastră impactul și cum îl măsurați în proiectele voastre?

Organizația noastră abordează impactul unui proiect pe mai multe niveluri: organizațional, al beneficiarilor, al comunității (fie cea de profesioniști implicați în prevenirea și combaterea violenței de gen, fie comunitatea în ansamblu).

Proiectele pe care le implementăm își au originea în nevoile identificate la beneficiarii cu care lucrăm, cărora uneori le cerem feedback pe anumite idei, pe anumite propuneri, le solicităm sugestii de îmbunătățire a serviciilor sau activității noastre. Astfel, ne preocupă dacă proiectul aduce o schimbare în modul în care se răspunde nevoilor lor, gradul de satisfacție în raport cu serviciile oferite ca urmare a implementării acelui proiect, iar pe termen lung, cum a schimbat ceva în situația și viața lor.

La nivelul comunității de profesioniști, în special, măsurăm nivelul de cunoștințe înainte și după implementarea proiectului sau implicarea lor în activități, feedback-urile oferite după participarea la diferite evenimente/formări organizate de fundația noastră, precum și disponibilitatea lor de a participa la altele, calitatea serviciilor pe care le oferă beneficiarilor prin feedback-ul pe care îl primim de la beneficiarii care le-au cerut ajutorul.

La nivelul comunității în general, impactul unor proiecte implementate pe o perioada mai scurtă de timp este dificil de identificat, dar monitorizăm modul în care reacționează la diverse teme din mediul online, legate atât de violența cibernetică, cât și de alte forme de violență, precum și la mesajele pe care le lansează organizația noastră.

Unul dintre cele mai semnificative și mai ușor de măsurat impacturi este cel la nivel organizațional, vizibil în numărul de proiecte depuse și câștigate, în sumele atrase, în creșterea gradului de complexitate a proiectelor, rapiditatea de executare a sarcinilor, dezvoltarea abilităților membrilor echipei, nivelul de cunoștințe dobândite, dar și calitatea și cantitatea relațiilor stabilite cu finanțatorii, precum și recomandărilor primite din partea unor parteneri și colaboratori.

4. Ce ați observat că s-a schimbat în comunitate odată cu acest proiect?

TECH-WISE, RISK-FREE a fost un proiect care s-a adresat în mod special comunității de profesioniști. Interacțiunea directă cu aceștia în cadrul focus-grupurilor, în sesiunile de formare și de coaching ne-a permis să evaluăm direct modul în care i-a impactat proiectul. În urma aplicării unor chestionare de feedback imediat după sesiunile de training și la un interval de 2 – 5 luni post-training, 62% dintre participanți au răspuns că informațiile oferite le-au fost utile în mare măsură, 90% dintre respondenți au integrat în activitate informațiile primite, 96% le-au împărtășit cu colegii, 60% au oferit suport în cazuri de violență cibernetică, 89% au declarat că le-a fost mai ușor să intervină ca urmare a trainingurilor, iar mai mult de 30% au integrat în practicile și procedurile organizaționale aspecte care țin de creșterea securității în mediul online, atât pentru angajați, cât și pentru beneficiarii cărora le oferă servicii.

Iată câteva dintre feedback-urile primite de la participanți:

Training-ul este un update la activitatea de asistent social, și un pionier în acest domeniu. Fundația Sensiblu a surprins foarte bine care este tendința din societate și a venit în sprijinul specialiștilor cu acest curs. Felicitari pentru tot ceea ce faceți!

A fost unul dintre cele mai placute traininguri la care am participat. A fost interactiv, interesant, cu formatori excepțional de bine pregătiți, gata să răspundă la întrebări, cazuistica reală și atmosfera destinsă. Chapeau bas!

A fost o experiență minunată. Am apreciat în mod deosebit faptul că a fost o activitate interactivă și că am avut posibilitatea de a cunoaște oameni noi, cu experiențe diferite în activitatea pe care o desfășoară, experiențe din care am învățat.

Chiar dacă nu am întâlnit până la momentul formării cazuri de violentă cibernetica, în prezent am un caz și informațiile primite ne sunt de folos.


Mai mult decât atât, organizația noastră este consultată pe anumite cazuri specifice de violență în mediul online de către specialiști din alte servicii care oferă asistență persoanelor respective, demonstrând că a crescut preocuparea față de acest tip de violență și față de găsirea unor soluții adecvate, în acord cu nevoile beneficiarilor.

5. Ce ați face diferit acum, când proiectul s-a terminat?

Așa cum spuneam, TECH-WISE, RISK-FREE a fost un proiect provocator, în mod special din perspectiva contextului specific în care a fost implementat. Deși am depășit indicatorul referitor la numărul de participanți la training estimat inițial, considerăm că este încă nevoie de formarea specialiștilor în acest domeniu și un număr mai mare de sesiuni de training ar fi fost necesare.

De asemenea, mai mult decât focus-grupurile organizate cu beneficiarele, ar fi fost necesare și sesiuni de training cu ele, care să cuprindă elemente foarte practice de creștere a siguranței în mediul online. Deși nu am prevăzut acest lucru în activitățile proiectului, prin interacțiunea acestora cu specialiștii fundației în cadrul sesiunilor de consiliere individuală au acces la informații specifice despre cum să își securizeze dispozitivele și cum să fie în siguranță utilizând social media.

Implementat de o echipă formată din 3 membri – doi traineri și un asistent de proiect, TECH-WISE, RISK-FREE este unul dintre proiectele de care suntem foarte mândri, apreciat de finanțator și de specialiștii care au participat la activități.

Monitorizarea de Impact va avea patru etape și va ajunge la final în luna octombrie 2023. Pentru a urmări evoluția proiectelor participante, rămâneți cu ochii pe website-ul GSC, dar și pe canalele de Facebook și Instagram.

***

Ashoka
este cea mai mare organizație globală de promovare și sustinere a antreprenoriatului social și a inovației sociale, prezentă începând din 2017 și în România unde își propune să contribuie la crearea unei societății în care fiecare persoană este un creator de schimbare, capabil să ia acțiune în mod creativ pentru a rezolva probleme sociale și a genera schimbări sistemice.

Gala Societății Civile este un proiect THE INSTITUTE, care promovează și premiază an de an activitatea sectorului asociativ din România.