Comparativ cu aceeasi perioada a anului 2012, baza de date a Asociatiei Telefonul Copilului arata o crestere de 23,21% a numarului cazurilor de abuz asupra copilului semnalate.

Conform datelor furnizate de baza de date a call center-ului Asociatiei Telefonul Copilului, primele 6 luni ale acestui an arata cifre ingrijoratoare:
- 51.059 de apeluri inregistrate la 116 111, dintre acestea 2.569 de cazuri care au necesitat si interventia institutiilor abilitate pe de o parte, iar pe de alta parte consilierea si monitorizarea continua a specialistilor Asociatiei Telefonul Copilului; comparativ cu aceeasi perioada a anului 2012, baza de date a Asociatiei Telefonul Copilului arata o crestere de 23,21% a numarului cazurilor de abuz asupra copilului semnalate.
- 1.154 de cazuri de abuz asupra copilului si violenta in familie au fost sesizate la 116 111, iar printre cele mai grave forme de abuz sesizate au fost: molestarea fizica in procentaj de 33,80%, neglijarea in procentaj de 22,01% si abuz emotional in procentaj de 9,62%;
- numarul cazurilor de abuz sexual asupra copilului, exploatare prin munca, cersetorie si trafic de minori a inregistrat o crestere de 42,55% in prima jumatate a acestui an, fiind inregistrate 134 de astfel de situatii;
- consilierea juridica, solicitata de parinti la 116 111, a inregistrat un procentaj de 15,34% din numarul total al cazurilor; consilierea juridica a vizat in principal: incredintarea copilului, alocatii si indemnizatii, pensia alimentara, mentinerea legaturilor personale, dreptul la vizita al parintelui care nu a obtinut incredintarea copilului, ordonanta presedintiala, parasirea tarii cu un minor, inregistrarea tardiva a nasterii, precum si drepturile copilului;
- mediul cel mai frecvent raportat in ceea ce priveste cazurile inregistrate la 116 111 este cel rural, in procentaj de 38.03%, urmat de cel urban, in procentaj de 37.02%, iar pentru un procent de 24.95% a fost solicitata confidentialitatea;
- cele mai multe cazuri au fost inregistrate din regiunea Muntenia (21.87%), urmata de Moldova (14,91%), Transilvania (11.64%), Bucuresti (11,60%), Oltenia (11,25%), Dobrogea (4.95%), Banat (3.62%), necunoscut (20.16%);
- in ceea ce priveste repartizarea pe judete, cele mai multe cazuri au fost inregistrate din judetele Buzau, Constanta, Iasi, Teleorman, Olt, Vrancea, Valcea, Prahova, iar cele mai putine au fost sesizate din judetele Salaj, Harghita, Tulcea, Alba, Covasna, Satu Mare, Bihor, Bistrita-Nasaud.

"Linia telefonica gratuita destinata copiilor 116 111 reprezinta un mecanism important de monitorizare a problemelor cu care se confrunta acestia, fiind singurul instrument pe care copiii il au la dispozitie pentru a se exprima in deplina confidentialitate. Ceea ce este ingrijorator este faptul ca exista tot mai multi copii in Romania privati de adapost, hrana si educatie, iar acest fapt ne este prezentat in fiecare zi la celalalt capat al firului. Asadar numarul tot mai mare al copiilor vulnerabili cu care comunicam la telefonul copilului 116 111 reprezinta un fenomen pe care il aducem cu transparenta in atentia familiilor si a institutiilor statului, care trebuie sa faca din asigurarea indeplinirii drepturilor copilului o prioritate. Esecul in protejarea copiilor fata de nenumarate amenintari la care sunt expusi mereu va avea un impact negativ major asupra dezvoltarii lor si a societatii in viitor,”
a declarat Catalina Florea, director executiv Asociatia Telefonul Copilului

Principalele probleme semnalate de copii, in acest an, la 116 111 sunt din spectrul problemelor de ordin psihologic. Nevoia de comunicare, neintelegerile cu parintii sau relatia deficitara copil – parinti reprezinta un procentaj de 67,22% din numarul total al apelurilor copiilor catre linia telefonica dedicata. Conform datelor centralizate de Asociatia Telefonul Copilului la nivelul serviciului 116 111: depresia, tulburarile de comportament, gandurile suicidale, automutilarea reprezinta un procentaj de 30,27% din numarul apelurilor copiilor, principalele cauze identificate pe parcursul consilierii fiind urmatoarele – lipsa parintilor (parinti plecati in strainatate), neintelegeri cu parintii, abuzul fizic si neglijarea in familie, decesul parintilor, probleme sentimentale, nu in ultimul rand “bullying”, fenomen existent atat in mediul scolar, cat si in mediul online. Fenomenul bullying este reprezentat de agresiunea verbala, fizica, emotionala, intimidarea, amenintarea asupra unui copil, fenomen care nu este recunoscut in mediul scolar, asadar si solutiile anti-bullying sunt ignorate. Dependenta digitala este, de asemenea, un fenomen in crestere in randul copiilor, conform datelor centralizate de Asociatia Telefonul Copilului. In procentaj de 12,51% din numarul total al apelurilor copiilor, tulburarile de comportament au drept cauza si dependenta de dispozitive digitale precum: smartphone, iPad, jocuri virtuale.

Starea emotionala a copiilor la inceputul apelului a fost identificata de specialistii Asociatiei Telefonul Copilului astfel: 26,08% dintre copii simteau tristetea si singuratatea, 16,21% frica si anxietate,  11,08% apasarea, 7,57%  frustrarea si depresia. Tristetea si singuratatea au fost identificate la copiii care au apelat 116 111 din nevoia de comunicare, in timp ce frustrarea si depresia s-au manifestat la copiii care nu aveau o relatie buna cu parintii, iar frica s-a manifestat in cazurile de abuz si violenta domestica.

Vocile copiilor care au contactat telefonul copilului si in Romania au fost ascultate miercuri, 26 iunie, si in Parlamentul European, care a decis unirea eforturilor pentru ca impreuna sa putem face mai mult pentru copiii pe care ii ascultam zi de zi la celalalt capat al firului. Iar filmul care a taiat respiratia intregii audiente din Parlamentul European a fost prezentat de Asociatia Telefonul Copilului si de elevi ai Liceului Nicolae Tonitza, care au transpus problemele copiilor de astazi in lucrarile lor exceptionale:

Multumim Romtelecom, the Velux Foundations si Cosmote pentru asigurarea constanta atat a traficului de apeluri gratuite, cat si a fondurilor necesare derularii activitatii call center-ului 116 111.

Multumim tuturor reprezentantilor mass media pentru toate materialele dedicate constant programului Telefonul Copilului in vederea asigurarii vizibilitatii numarului 116 111 in randul copiilor si parintilor, totodata le multumim pentru sprijinul acordat in promovarea campaniilor de adunare de fonduri ale organizatiei, ceea ce a facilitat tratarea cat mai multor cazuri de incalcare a drepturilor copilului.
116 111 este linia europeana de asistenta pentru copii, gestionata in Romania de Asociatia Telefonul Copilului si Romtelecom. Apelul catre 116 111 este oferit gratuit de Romtelecom si Cosmote.

***                                                                      
Asociatia Telefonul Copilului

Cu o experienta de 10 ani in domeniul protectiei drepturilor copilului si ale familiei, Asociatia Telefonul Copilului este singura organizatie neguvernamentala, non-profit, din Romania, care pune la dispozitia copiilor si parintilor o linie telefonica de asistenta la nivel national. 7 zile din 7, intre orele 08.00-00.00, Asociatia Telefonul Copilului raspunde apelurilor copiilor si parintilor la 116 111, numar armonizat european. In perioada 21 noiembrie 2001 – 30 iunie 2013, un numar total de 1.895.020 de apeluri a fost inregistrat de Asociatia Telefonul Copilului, iar dintre acestea au fost identificate 42.838 cazuri care au necesitat interventia institutiilor abilitate. Apelul este oferit gratuit de Romtelecom si Cosmote. Pentru informatii detaliate legate de Asociatia Telefonul Copilului si activitatea acesteia, va rugam sa ne contactati la numerele de telefon: 021 413 00 11 / 0740 111 468, adresa de e-mail telefonulcopilului@telefonulcopilului.ro sau sa accesati website-ul organizatiei noastre www.telefonulcopilului.ro