Saracia cauzata de lipsa unui loc de munca, de disponibilizari si reducerea ajutoarelor sociale acordate a dominat lista problemelor semnalate in cele 76.824 de apeluri inregistrate la 116 111, in primele sase luni ale anului 2012. Situatiile grave au determinat interventia institutiilor abilitate in mii de cazuri, iar zeci de copii au ajuns in grija statului din cauza saraciei.

"Criza economica a afectat societatea in profunzimea sa. Este foarte grav si trist deopotriva sa vedem parinti care prefera sa isi abandoneze copiii din cauza saraciei, neavând mijloacele necesare sa ii ingrijeasca. Linia 116 111 este deschisa deopotriva copiilor si parintilor si suntem aici pentru a-i asculta si sprijini. Tragem inca un semnal de alarma, insa: abandonul, abuzul, singuratatea, tristetea cu care se confrunta copiii - acestea sunt probleme care nu au solutie decât printr-un efort cumulat si sustinut din partea tuturor actorilor implicati, de la familii la institutiile statului", a declarat Catalina Florea, director executiv Asociatia Telefonul Copilului

Pe fondul crizei financiare, parintii au recurs la masuri extreme si in anul 2012: fie au ales institutionalizarea temporara sau chiar abandonul copiilor (Transilvania este pe primul loc cu 29 de cazuri, urmata de Moldova cu 6, Muntenia cu 3, Bucuresti cu 3 si Oltenia cu 2), fie au ales masuri alternative la institutionalizare precum: asistenta maternala, centrul maternal, centrul de zi, plasamentul familial (cele mai multe sesizari au fost inregistrate din Bucuresti, in numar de 13, urmat de Moldova - 9, Muntenia - 7, Transilvania – 6 si Oltenia - 5).

Conform datelor furnizate de baza de date a call center-ului Asociatiei Telefonul Copilului, primele 6 luni ale acestui an arata cifre ingrijoratoare:

- 76.824 de apeluri inregistrate la 116 111, dintre acestea 2.085 de cazuri care au necesitat interventia institutiilor abilitate pe de o parte, iar pe de alta parte consilierea si monitorizarea continua a specialistilor Asociatiei Telefonul Copilului;

- starea emotionala a copiilor la inceputul apelului a fost identificata de specialistii Asociatiei Telefonul Copilului astfel: 28,53% dintre copii simteau tristetea, 11,53%  frustrarea si depresia, 11,24% singuratatea, 9,22% apasarea, 6,05% frica. Tristetea si singuratatea au fost identificate la copiii care au apelat 116 111 din nevoia de comunicare, in timp ce frustrarea si depresia s-au manifestat la copiii care nu aveau o relatie buna cu parintii, iar frica s-a manifestat in cazurile de abuz si violenta domestica.

- 1.026 de cazuri de abuz asupra copilului si violenta in familie au fost sesizate la 116 111, iar printre cele mai grave forme de abuz sesizate au fost: molestarea fizica in procentaj de 43,76%, neglijarea in procentaj de 26,09% si abuz emotional in procentaj de 12,16%;


- numarul cazurilor de abuz sexual asupra copilului si trafic de minori aproape s-a dublat in prima jumatate a acestui an, fiind inregistrate 94 de astfel de situatii; cu sprijinul institutiilor abilitate, au fost adoptate cele mai bune solutii pentru stoparea abuzului si inlaturarea efectelor negative produse de situatia traumatizanta, iar agresorii sunt condamnati pentru faptele savârsite;

- consilierea psihologica indica un procentaj de 16,50%, din numarul total al cazurilor inregistrate la 116 111 si s-a impus in situatii in care copiii se simteau singuri, tristi, neintelesi, neglijati, discriminati, respinsi, dar si in legatura cu probleme specifice vârstei sau chiar sentimentale;

- consilierea juridica solicitata la 116 111, referitoare la alocatii si indemnizatii, incredintarea copilului, pensia alimentara, mentinerea legaturilor personale, dreptul la vizita al parintelui care nu a obtinut incredintarea copilului, ordonanta presedintiala, parasirea tarii cu un minor, inregistrarea tardiva a nasterii, precum si drepturile copilului, a inregistrat un procentaj de 20,81% din numarul total al cazurilor;

- mediul cel mai frecvent raportat in ceea ce priveste cazurile inregistrate la 116 111 este cel rural, in procent de 50,59%, urmat de cel urban, in procent de 43,26%, iar pentru un procent de 6,15% a fost solicitata confidentialitatea;

- cele mai multe cazuri au fost inregistrate din regiunea Muntenia (26.18%), urmata de Transilvania (20.43%), Moldova (16,88%), Bucuresti (13.91%), Oltenia (10.79%), Dobrogea (5.52%), Banat (3.51%), necunoscut (2.78%);

- in ceea ce priveste repartizarea pe judete, cele mai multe cazuri au fost inregistrate din judetele Buzau, Ilfov, Constanta, Iasi, Teleorman, Dolj,  iar cele mai putine au fost sesizate din judetele Salaj, Mures, Botosani, Bistrita-Nasaud, Alba, Satu Mare.

In aceasta perioada si totodata intr-un an in care efectele crizei continua sa fie devastatoare pentru tot mai multi copii si parinti, Asociatia Telefonul Copilului a organizat intâlniri directe cu 17.387 copii din regiunile Transilvania, Moldova, Munteania si Oltenia, din zone rurale dezavantajate, catre care s-a indreptat cu rechizite personalizate, dulciuri si jucarii http://www.telefonulcopilului.ro/traficul-de-minori-pe-intelesul-copiilor,
http://www.telefonulcopilului.ro/galerie-foto-2012.

De asemenea, prima jumatate a anului 2012 a adus din nou recunoastere activitatii Asociatiei Telefonul Copilului, prin omologarea recordului inregistrat de Asociatia Telefonul Copilului "Fotografia cu cele mai multe zâmbete de copii" de catre World Records Academy. Si anul acesta la Gala Societatii Civile, Asociatia Telefonul Copilului a urcat pe podiumul Galei, cu 2 premii la sectiunile "PROIECTE SI CAMPANII DE CSR", respectiv "PROGRAME".

Multumim tuturor reprezentantilor mass media pentru toate materialele dedicate constant programului Telefonul Copilului, totodata le multumim pentru asigurarea vizibilitatii numarului 116 111 in rândul copiilor si parintilor, ceea ce a facilitat tratarea cât mai multor cazuri de incalcare a drepturilor copilului.


***
116 111 este linia europeana de asistenta pentru copii, gestionata in România de Asociatia Telefonul Copilului si Romtelecom. Apelul catre 116 111 este oferit gratuit de Romtelecom si Cosmote.

Asociatia Telefonul Copilului
Cu o experienta de 10 ani in domeniul protectiei drepturilor copilului si ale familiei, Asociatia Telefonul Copilului este singura organizatie neguvernamentala, non-profit, din România, care pune la dispozitia copiilor si parintilor o linie telefonica de asistenta la nivel national. 7 zile din 7, intre orele 08.00-00.00, Asociatia Telefonul Copilului raspunde apelurilor copiilor si parintilor la 116 111, numar armonizat european. In perioada 21 noiembrie 2001 – 30 iunie 2012, un numar total de 1.782.681 de apeluri a fost inregistrat de Asociatia Telefonul Copilului, iar dintre acestea au fost identificate 38.107 cazuri care au necesitat interventia institutiilor abilitate. Apelul este oferit gratuit de Romtelecom si Cosmote. Pentru informatii detaliate legate de Asociatia Telefonul Copilului si activitatea acesteia, va rugam sa ne contactati la numerele de telefon: 021 413 00 11 / 0740 111 468, adresa de e-mail telefonulcopilului@telefonulcopilului.ro sau sa accesati website-ul organizatiei noastre www.telefonulcopilului.ro.