Proiectul "Consolidarea participarii copiilor in societatea europeana prin intermediul serviciului <telefonul copilului 116 111>" (Strengthening Children's Voices in EU Society through Child Helplines") reuneste eforturile organizatiilor din 6 state europene (Romania, Bulgaria, Cehia, Polonia, Marea Britanie, Slovacia) intr-un scop comun, acela de a da oportunitatea copiilor sa se implice activ in deciziile care ii privesc.
 
Principalul obiectiv al demersului este acela de a oferi copiilor din cele 6 state europene posibilitatea de a se bucura de dreptul lor fundamental de a participa la deciziile care ii privesc, respectiv incurajarea copiilor de a participa activ in dezvoltarea serviciilor oferite lor la nivelul liniei de asistenta pentru copii 116 111. In fapt, copiii implicati in proiect vor avea ocazia sa isi exprime gandurile, parerile si sugestiile cu privire la serviciul care le este dedicat - Telefonul Copilului.
 
"Proiectul lansat astazi va aduce copiii mai aproape de serviciul care le este dedicat - telefonul copilului 116 111, prin dezvoltarea, impreuna cu ei, a unor mecanisme de interventie axate pe nevoile si asteptarile lor. Participarea copiilor va conduce la o imbunatatire a serviciilor oferite de Asociatia Telefonul Copilului, ceea ce va atrage tot mai multi copii sa caute sprijin la celalalt capat al firului. Participarea copiilor inseamna oportunitati egale pentru a-si exprima gandurile, parerile, de a accesa informatii, de a participa la decizii care ii afecteaza si de a-si cere drepturile in concordanta cu varsta si nivelul de dezvoltare. Intr-un cuvant, prin acest proiect vom face ceea ce stim cel mai bine: sa ascultam copiii"a declarat Catalina Florea, director executiv Asociatia Telefonul Copilului

Proiectul „Consolidarea participarii copiilor in societatea europeana prin intermediul serviciului <telefonul copilului 116 111>” are drept obiectiv general crearea celor mai bune conditii pentru ca vocile tot mai multor copii sa fie auzite la Telefonul Copilului 116 111, la nivel european. Acest proiect are la baza dreptul copilului de a participa activ la dezvoltarea serviciilor oferite de Telefonul Copilului, astfel incat acestea sa vina in intampinarea nevoilor tot mai mari si diverse cu care copiii se confrunta. Grupul tinta al proiectului este format din: 80 de copii cu varste cuprinse intre 12-19 ani, 102 profesionisti ai serviciilor telefonul copilului din tarile partenere in proiect, 4.000 de profesionisti din sistemul de protectie a copilului, precum si profesori, parinti sau alte persoane interesate de realizarea dreptului copilului de a participa la deciziile care il privesc.

Asociatia Telefonul Copilului a considerat importanta implicarea copiilor inca de la lansarea sa. An de an intalnirile directe cu copiii au reprezentat o prioritate. Astfel, in anul 2010 au fost organizate intalniri directe cu 11.012 copii, in anul 2011 - 11.683 copii, iar in anul 2012 ne-am intalnit cu nu mai putin de 36.606 copii.

Mentionam ca Asociatia Telefonul Copilului este singura organizatie neguvernamentala in domeniul protectiei copilului din Romania cu care Consiliul National al Elevilor a semnat un acord de parteneriat in vederea realizarii drepturilor copilului. Astfel, si in cadrul acestui proiect, Consiliul National al Elevilor va fi un partener de nadejde al Asociatiei Telefonul Copilului, participand la toate activitatile acestuia.

“Pentru Consiliul National al Elevilor, structura consultativa si reprezentativa a elevilor din Romania, colaborarea cu Asociatia Telefonul Copilului reprezinta o oportunitate, o modalitate facila de a intra in contact cu problemele de actualitate ale elevilor din intreaga tara. Inca din 2007, de la prima activitate la care Consiliul National al Elevilor a participat alaturi de Asociatia Telefonul Copilului, cei doi parteneri au urmarit promovarea si constientizarea in societate a necesitatii participarii elevilor la procesul decizional. Consultarea permanenta dintre cele doua organizatii contribuie in mod evident la dezvoltarea si evaluarea obiectiva a serviciilor Telefonului Copilului, in vederea asigurarii accesului la oportunitati legate de drepturi, aflate in concordanta cu varsta si necesitatea elevilor“a declarat Andrei Bogdan Petre, Presedinte, Consiliul National al Elevilor

Proiectul reuneste experienta si bunele practici dezvoltate de organizatii din 6 state europene care gestioneaza serviciul Telefonul Copilului 116 111: Asociatia Telefonul Copilului (Romania), Animus Association Foundation (Bulgaria), Nobody’s Children Foundation (Polonia), Safety Line Association (Cehia), Slovak Committee for UNICEF (Slovacia) si ChildLine (Marea Britanie).

Initiativa este finantata de Comisia Europeana prin intermediul programului de finantare “Drepturi Fundamentale si Cetatenie”, timp de 2 ani.

In ceea ce priveste participarea copiilor, in cadrul proiectului vor fi organizate 4 grupuri de monitorizare si de consultare formate din copii, iar acestea se vor forma in Romania, Bulgaria, Polonia si Slovacia. Infiintarea grupurilor de monitorizare si de consultare vor fi anuntate public pe website-urile organizatiilor care gestioneaza serviciul Telefonul Copilului din cele 4 tari partenere. Acestea isi vor desfasura activitatea in cadrul a 32 de workshop-uri la finalul carora vor rezulta 4 rezumate referitoare la sugestii si idei privind elaborarea unei metodologii care asigura si monitorizeaza participarea copiilor la dezvoltarea si evaluarea serviciilor Telefonul Copilului. De asemenea, 4 grupuri de lucru formate din specialistii serviciilor Telefonul Copilului vor lucra la dezvoltarea metodologiei, iar in al doilea an de implementare a proiectului va fi disponibila si o versiune online a acesteia care se va adresa profesionistilor care lucreaza la Telefonul Copilului.

Proiectul urmareste totodata si cresterea capacitatii profesionistilor care lucreaza la capatul celalalt al firului 116 111 de a comunica eficient cu copiii vulnerabili. In acest sens vor fi organizate 6 vizite de lucru la fiecare dintre organizatiile partenere, 6 cursuri de formare pentru consultantii Telefonul Copilului avand subiecte predefinite, care au rezultat din nevoile in practica ale fiecarei organizatii, cursuri sustinute de 2 profesionisti formati in cadrul vizitelor de lucru la serviciile Telefonul Copilului din tarile partenere in proiect, 314 intalniri de supervizare a personalului serviciului Telefonul Copilului din tarile partenere, astfel: 120 de intalniri interne de supervizare in cadrul Asociatiei Telefonul Copilului, sustinute de coordonatorul call center si un psiholog specializat in domeniul drepturilor copilului si familiei, 98 in Bulgaria, 72 in Polonia si 24 in Slovacia.

Proiectul isi indreapta atentia si catre imbunatatirea capacitatii sistemului de protectie a copilului in fiecare tara partenera pentru a raspunde problemelor copiilor, exprimate la nivelul serviciului Telefonul Copilului 116 111, dar si catre evidentierea celor mai arzatoare probleme cu care se confrunta copiii care contacteaza liniile de asistenta Telefonul Copilului 116 111 din tarile partenere in cadrul proiectului.

In acest context vor fi analizate acordurile de parteneriat existente in ceea ce priveste colaborarea dintre organizatiile care gestioneaza serviciul Telefonul Copilului si institutiile de stat implicate in protectia drepturilor copilului in fiecare tara, in vederea revizuirii acestora conform bunelor practice existente in cele 6 tari reprezentate in proiect. In urma analizei se va elabora 1 raport final cu recomandari, observatii, concluzii si bune practici.
  
Proiectul include si o componenta de promovare a serviciului 116 111, care se va realiza printr-o campanie online in care copiii vor participa, de asemenea, activ si vor avea posibilitatea sa dezbata subiecte inregistrate la Telefonul Copilului. Scopul este acela de a promova in randul copiilor teme de discutie pe marginea problemelor sesizate de alti copii la Telefonul Copilului. Interactiunea cu copiii se va realiza si prin organizarea unor zile ale portilor deschise, cand copiii vor vizita call center-ul 116 111, dar si prin crearea unui film de prezentare a activitatii serviciului Telefonul Copilului care va fi prezentat in cadrul intalnirilor directe cu copiii in scoli si a unui numar de 5.000 de pliante special concepute pentru ei.
 
Multumim tuturor reprezentantilor mass media pentru toate materialele dedicate constant programului Telefonul Copilului, totodata le multumim pentru asigurarea vizibilitatii numarului 116 111 in randul copiilor si parintilor, ceea ce a facilitat tratarea cat mai multor cazuri de incalcare a drepturilor copilului.
 
***
116 111
este linia europeana de asistenta pentru copii, gestionata in Romania de Asociatia Telefonul Copilului. Apelul catre 116 111 este oferit gratuit de Romtelecom si Cosmote.
 
Asociatia Telefonul Copilului
Cu o experienta de 11 ani in domeniul protectiei drepturilor copilului si ale familiei, Asociatia Telefonul Copilului este singura organizatie neguvernamentala, non-profit, din Romania, care pune la dispozitia copiilor si parintilor o linie telefonica de asistenta la nivel national. 7 zile din 7, intre orele 08.00-00.00, Asociatia Telefonul Copilului raspunde apelurilor copiilor si parintilor la 116 111, numar armonizat european. In perioada 21 noiembrie 2001 – 31 decembrie 2012, un numar total de 1.843.961 de apeluri a fost inregistrat de Asociatia Telefonul Copilului, iar dintre acestea au fost identificate 40.269 cazuri care au necesitat interventia institutiilor abilitate. Apelul este oferit gratuit de Romtelecom si Cosmote. Pentru informatii detaliate legate de Asociatia Telefonul Copilului si activitatea acesteia, va rugam sa ne contactati la numerele de telefon: 021 411 23 44 / 0740 111 468, adresa de e-mail telefonulcopilului@telefonulcopilului.ro sau sa accesati website-ul organizatiei noastre www.telefonulcopilului.ro.