Dezvoltarea cu prioritate a unei infrastructuri coerente dedicate biciclistilor, implementarea standardelor europene in domeniu si includerea unor prevederi speciale pentru promovarea ciclismului urban in legislatia rutiera sunt printre principalele solicitari ale liceenilor.

Elevii cer, de asemenea, inceperea unor campanii pentru siguranta in trafic, adresate deopotriva soferilor si biciclistilor, precum si asigurarea unei minime infrastructuri velo in jurul scolilor (rasteluri pentru biciclete si zone cu trafic limitat). Pachetele de masuri prioritare au fost prezentate la finalul lunii septembrie in cadrul unei conferinte schimb de experienta Bulgaria-Romania desfasurate la Lovech in cadrul proiectului Bike My Way (to school) finantat prin Programul Tineret in Actiune al Comisiei Europene si implementat de Centrul pentru Politici Durabile Ecopolis in parteneriat cu Asociatia Bate Saua sa priceapa Iapa, E-Comission si SIP Bulgaria. 
 
Unul dintre castigurile proiectului il reprezinta faptul ca, pentru liceenii Bike My Way, bicicleta a devenit, din tabu sau jucarie pentru timpul liber, o optiune de deplasare cotidiana iar masurile promovate de acestia se circumscriu unei viziuni mai ample despre transportul alternativ urban. Motivele pentru care elevii incep sa prefere bicicleta tin, conform declaratiilor lor, de eficienta deplasarii cu acest mijloc intr-un oras aglomerat si de independenta, distractia si forma fizica castigate astfel. Cu toate acestea, majoritatea elevilor sunt, in continuare, rezervati in privinta deplasarii zilnice cu bicicleta la scoala, doar 5 dintre ei declarand ca o folosesc mai des de la inceperea proiectului Bike My Way. Principalele motive de descurajare sunt interdependente - lipsa unei infrastructuri dedicate, corecte si sigure, respectiv traficul periculos (liceenii amintesc fara exceptie soferii agresivi, neobisnuiti cu biciclistii, viteza ridicata cu care se circula pe soselele libere si spatiul limitat ramas biciclistilor pe carosabil la orele de varf).
 
Potrivit unui sondaj BikeMyWay aplicat printre elevi, autoritatile locale sunt principalul obstacol in calea proiectelor de dezvoltare a infrastructurii velo. Poate cea mai asteptata si apreciata componenta a proiectului Bike My Way, eforturile de advocacy si relatia cu autoritatile au fost de departe si cea mai mare dezamagire a liceenilor biciclisti, in special a celor bucuresteni, care s-au intalnit vara aceasta cu Directorul Directiei Transporturi din Primaria Municipiului Bucuresti (PMB). Majoritatea elevilor sunt sceptici cu privire la implicarea autoritatilor in rezolvarea situatiilor reclamate. In ciuda aprecierilor facute de acestia la adresa rezultatelor din proiect – harta traseelor ciclabile spre scoala, de exemplu - , reprezentantii institutiilor publice au fost remarcati de elevii bucuresteni pentru dezinteresul, ignoranta si lipsa unor reactii concrete fata de planul de masuri prezentat. 
 
”La un an de eforturi in teren si in relatia cu autoritatile, liceenii au constientizat ca aparitia unui sistem de trasee velo viabile tine in special de vointa politica si de modul in care este promovata agenda biciclistilor la nivelul autoritatilor. Ei au sesizat ca, dincolo de stapanirea detaliilor tehnice, de traducerea standardelor europene si de argumentele in favoarea implementarii acestor modele, atitudinea este cea care va decide daca biciclistii bucuresteni vor putea circula in siguranta in orasul cu pretentii de capitala europeana sau daca, dimpotriva, toate recomandarile si rezultatele unor proiecte precum BikeMyWay vor ramane in sertarele primariei. Iar daca atitudinea autoritatilor nu se schimba, cea a biciclistilor – in special a celor informati - nu se poate decat radicaliza” atrage atentia Irina Dobrita, coordonator proiect BikeMyWay. 
 
Colegii bulgari se declara ceva mai incurajati de promisiunile arhitectului sef si de planurile administratiei din Lovech anuntate in cadrul conferintei - o retea de piste de-a lungul raului ce traverseaza localitatea, respectiv amenajarea de parcari pentru biciclete in centru si in incinta institutiilor publice. Biciclistii bucuresteni le atrag insa atentia colegilor din Lovech sa evite greselile facute de Bucuresti – in special amenajarea pe trotuare a pistelor pentru biciclete, care in capitala Romaniei a avut efecte pozitive 0 dupa mai mult de 24 milioane lei cheltuiti.
 
 
Despre BikeMyWay (to school)
Proiectul BikeMyWay to School a mobilizat timp de un an un numar de 30 de elevi de liceu din Bulgaria si Romania sa gaseasca si sa promoveze solutii practice care sa transforme mersul la scoala pe bicicleta intr-o realitate uzuala, incurajata de o infrastructura viabila. BikeMyWay imprumuta si dezvolta o tema europeana - bicicleta ca alternativa de transport durabil - si si-a propus sa activeze doua seturi de aptitudini pentru tinerii participanti: (1) skill-uri democratice, prin educarea capacitatii de advocacy in relatie cu autoritatile locale si centrale si (2) constientizarea beneficiilor transportului durabil pentru oras si mediu. In cadrul proiectului, elevii Bike My Way s-au instruit cu privire la standardele europene de amenajare a cailor de acces pentru biciclete si modalitatile de promovare a politicilor pro-velo in relatia cu autoritatile, au cartografiat si analizat infrastructura velo de pe traseul casa-scoala si au venit cu propuneri pentru imbunatatirea ei. Proiectul a implicat elevii din cele 6 licee intr-un proces continuu de invatare prin metode non-formale (blogging, cartare, fotografiere, brainstorming, prezentari interactive, traininguri) si coaching de la experti in advocacy si politici de mediu.  
 
Ca argument pentru promovarea bicicletei ca metoda de transport alternativ, reamintim faptul ca Bucurestiul este a doua cea mai poluata capitala europeana, cu un aer periculos pentru sanatatea locuitorilor sai, iar principalul generator de poluare atmosferica este traficul auto. Conform studiului Ecopolis din 2011 „Calitatea aerului in Bucuresti. Efecte asupra sanatatii”, limitele pulberilor in suspensie (PM), a caror principala sursa este traficul rutier, sunt depasite constant in toate zonele capitalei. In acelasi timp, studiul comparativ Ecopolis despre calitatea vietii in capitalele UE arata ca Bucurestiul este codas in privinta utilizarii bicicletei ca alternativa la transportul cu masina, cu doar 0.7% transport uzual cu bicicleta fata de 59.6% in Copenhaga.  
Cu aproximativ 36.000 locuitori si o suprafata de 70.000 km, Lovech se confrunta cu mai putine probleme la capitolele trafic urban si poluare iar orientarea spre transportul pe bicicleta are in special rol de preventie si de racordare la politicile europene. Autoritatile locale sunt conectate la experienta Sofiei – cea mai poluata capitala europeana - in ceea ce priveste dezvoltarea transportului alternativ si doresc sa valorifice concluziile la care au ajuns administratiile locale din alte orase cu profil similar. Dificultatile financiare sunt citate ca principal motiv pentru intarzierea sau blocarea lucrarilor la infrastructura pentru biciclete.
 
Mai multe detalii despre proiect pe pagina web Ecopolis, blogul www.bikemyway.eu, pagina facebook BikeMyWay  si la Irina Dobrita (irina@ecopolis.org.ro, Telefon: 0726 281 894)