220 de elevi din liceele din Bucuresti si din tara au participat la primul studiu care cerceteaza impactul educatiei prin film documentar in viata tinerilor. Studiul a fost realizat de shortCUT Research pentru proiectul educational Cluburile de Film MANIFESTO. 

Filmul documentar schimbă atitudinea și comportamentul tinerilor
Filmele documentare vizionate si dezbatute in mediul scolar deschid perspectivele liceenilor, contribuie la modificarea atitudinii si comportamentelor lor cu privire la problemele globale, cresc dorinta de exprimare si implicare civica. Acestea sunt cateva din concluziile studiului  realizat de shortCUT Research in cadrul proiectului de educatie non-formala si cinematografica MANIFESTO, initiat de asociatia ORICUM. La cercetare au participat 220 de elevi care de-a lungul anului scolar au organizat un Club de Film Manifesto in propriul liceu, generand proiectii si dezbateri in jurul filmelor documentare ce pun in discutie drepturile omului, protejarea mediului, discriminarea, diversitatea culturala, dezvoltarea economica.
Proiectul si cercetarea Manifesto au fost sustinute de ING Bank Romania.

Proiectiile si dezbaterile stimuleaza capacitatea critica, dorinta de implicare civica, increderea in forta individuala de schimbare
Implicarea in programul MANIFESTO a dus la sporirea capacitatii de analiza critica a subiectelor de actualitate, stimularea dorintei de implicare civica si cresterea increderii in ideea de schimbare. Numarul tinerilor care s-au aratat increzatori in capacitatea comunitatii de a influenta problemele din jur a crescut cu 20 de procente dupa participarea la proiectii, la fel ca si nivelul de incredere in propria putere de schimbare.
Per total, apartenenta la Cluburile de Film Manifesto a produs o schimbare de perspectiva si largirea viziunii asupra lumii. Tinerii au devenit mai dornici sa se implice in actiunile sociale locale si sa-si faca auzita vocea civica. 30 de proiecte de schimbare sociala in comunitatile locale au fost initiate de echipe de liceeni in cadrul Competitiei MANIFESTO, iar 3 dintre ele au prinit finantare pentru a fi aduse la viata.

Ecologie, echilibrul planetei si drepturile omului: teme sensibile pentru liceeni
Studiul a aratat ca liceenii sunt preocupati si sensibilizati de cateva probleme specifice: echilibrul planetei, respectarea drepturilor omului si statutul minoritatilor etnice.  83% din respondenti au considerat ca echilibrul planetei este mai important decat  exploatarea resurselor pentru confort imediat. In acelasti timp,  80% din tinerii expusi la filme documentare au fost de acord ca ”drepturile omului nu sunt respectate in toate tarile” si ca este nevoie de actiuni sociale care sa reglementeze situatia.

Nevoia unui mediu de invatare alternativ in scolile romanesti
Tinerii de astazi sunt preocupati de viitorul lor si dornici sa se implice in activitati care sa le stimuleze creativitatea si exprimarea libera. Motivatia liceenilor de a participa la proiectul MANIFESTO vine din curiozitatea si dorinta de a aprofunda teme mai putin discutate in scoala sau familie, dar si din nevoia de auto-cunoastere si dorinta de a dobandi o experienta practica. 

Asociatia ORICUM si-a propus sa dezvolte sistemul educational romanesc in spiritul creativitatii iar Cluburile de Film MANIFESTO este primul proiect care provoaca mintea si curajul liceenilor prin filme documentare si dezbateri. Rezultatele cercetarii au validat nevoia unor proiecte scolare alternative care sa stimuleze cunoasterea critica a problemelor de actualitate, in defavoarea gandirii stereotipice.

***
Studiul ”Impactul Cluburilor de Film Manifesto asupra elevilor de liceu” a fost realizat de shortCUT Research si sprijinit de ING Bank Romania. Au fost create special pentru aceasta cercetare instrumente de evaluare cantitativa si calitativa, care au urmarit indicatori de cunoastere, atitudine, interactivitate si manifestare atat inainte cat si dupa proiectiile din licee.
MANIFESTO este un program de educatie non-formala al asociatiei ORICUM, care provoaca mintea si curajul liceenilor prin filme documentare si dezbateri. Proiectul se deruleaza in prezent in 26 de licee din 17 orase ale tarii.
ShortCUT Research este o agentie de cercetare aplicata in realitatea fizica si online, care foloseste instrumente sociale si inovative si impacheteaza rezultatele vizual pentru o imersiune graitoare in lumea publicului tinta.

ORICUM este organizatia non-profit ce şi-a propus sa transforme felul in care industriile creative contribuie la dezvoltarea Romaniei. Misiunea noastra este aceea de a crea proiecte cu un impact şi un grad de sustenabilitate mare, destinate in principal tinerilor sub 30 de ani.
ING Bank Romania crede ca cea mai buna modalitate de a contribui la dezvoltarea societatii este responsabilitatea fata de impactul pe care produsele şi serviciile bancii il au asupra societatii şi influentarea schimbarii in bine pentru cei din jur. Strategia ING Bank Romania se aliniaza la politica de sustenabilitate a ING Group, dar include şi aspecte relevante local.

***
Pentru mai multe informatii, va rugam sa contactati:
Daniela Stefanescu
Communication Officer Asociatia ORICUM
M: +4 0758797484
M: +4 0720620650