Obiectivul general al proiectului vizeaza promovarea contributiei organizatiilor membre ale societatii civile, in domeniul protectiei si implementarii drepturilor copilului.

In acord cu scopul si obiectivele propuse, echipa de lucru a acestui proiect, alcatuita din organizatii neguvernamentale, membre ale FONPC, a creat un instrument de culegere a datelor pentru monitorizarea implementarii prevederilor Conventiei internationale cu privire la drepturile copilului in practica educationala din Romania.

Acest chestionar a fost aplicat la nivel de judet, atat in scoli si licee cat si altor institutii din domenii conexe (furnizori privati si publici de servicii sociale si educative pentru copii, asociatii de parinti etc.).

In urma aplicarii si realizarii unui raport de analiza pe baza chestionarelor, respondentii si reprezentanti ai institutiilor interesate au fost invitati sa participe la o masa rotunda, organizata la Centrul Mozaic din cadrul FSC, in data de vineri, 28 iunie 2013, in intervalul orar 9-12.
Conform raportului intocmit de FSC, desi respondentii considera ca in Romania legislatia prevede si asigura accesul egal la educatie pentru toti copiii (46% in mare masura, 43% in mica masura), majoritatea acestora (83%) sunt  de acord ca la nivelul unitatilor de invatamant  nu exista suficiente resurse umane si materiale necesare desfasurarii optime a activitatilor educationale si de recreere.
In ce priveste volumul de incarcare cu sarcini scolare a copiilor in timpul liber, 63% dintre respondenti au considerat ca acesta nu incalca dreptul copiilor la timp liber. Trebuie tinut cont insa de faptul ca multi dintre respondenti au fost reprezentanti ai unor institutii scolare (in proportie de 73%).

O alta concluzie interesanta se refera la violenta in scoli, care este este considerata o problema ce trebuie abordata in scoli de un procent destul de crescut - 53% dintre respondenti. Totusi, cei care spun ca programele de reducere a violentei exista sau ar trebui sa existe, nu dau si exemple pentru sustinerea acestei opinii.

Singurul item care a inregistrat raspuns unanim a fost intrebarea daca sistemul educațional are instrumente eficiente pentru prevenirea abandonului scolar. 100% dintre raspunsuri spun ca NU, urmat indeaproape de cel referitor nivelul la care se regaseste responsabilitatea de solutionare a aceste probleme. 97% considera ca abandonul este o problema complexa, a intregii societați ce necesita o abordare pluridisciplinara. Tot in mare masura respondentii au fost de acord ca o colaborare stransa intre institutii din diverse domenii, respectiv colaborarea cu sectorul ONG, sunt foarte importante pentru dezvoltarea unor programe educative si recreative de impact in randul copiilor.
Accesul copiilor la educatia non-formala si distributia teritoriala a programelor de educație non-formala este apreciata ca nefiind uniforma: 93% dintre respondenti indica faptul ca nu toti copii au acces la educatia non-formala, si ca aceasta nu este distribuita uniform la nivel de judet.

Referitor la principalele motive pentru care accesul copiilor la programele de educație non-formala ar putea fi restricționat, participantii la chestionar au identificat un cumul de motive in 60% din cazuri, dar cel mai adesea sunt invocate lipsa programelor si costurile pe care le presupune educatia non- formala.

Procesul apreciat cel mai pozitiv a fost implicarea copiilor si tinerilor in actiuni de voluntariat. Domeniul in care elevii sunt cel mai putin implicati este cel al procesului consultativ de elaborare a legilor, a actelor normative şi a strategiilor din domeniul educatiei.
Per ansamblu, concluzia este ca participarea elevilor nu este o practica intalnita in sistemul educativ curent.


Ionut Chirita,
Coordonator PR