Fundatia „Inima de Copil” organizeaza in perioada 20-21 octombrie 2010, Conferinta internationala “Modele de politici sociale si antreprenoriat social in contextul Uniunii Europene”, eveniment gazduit de sala de conferinte a Hotelului Mercur din Galati.

Actiunea are loc in cadrul Proiectului STEPS -“Stimularea antreprenoriatului in furnizarea serviciilor sociale pentru persoanele cu dizabilitati”, proiect derulat de catre un parteneriat international format din Fundatia Inima de Copil (Romania), Organizatia ADO Icarus vzw (Belgia), Association Friends of the Home for Children (Bulgaria), Independent Living Institute (Suedia) si Academia de Management Lodz (Polonia). Activitatile de transfer de cunostiinte, schimburi de experienta, formare si diseminare de cunostiinte ale proiectului se bucura de finantarea UE prin Lifelong Learning Programme Leonardo da Vinci.

Conferinta ofera oportunitatea impartasirii cunostiintelor si discutarii modelelor oferite in acest moment de Belgia, Suedia, Bulgaria si Polonia in serviciile sociale destinate persoanelor cu dizabilitati, relatiilor dintre furnizorii de servicii sociale si autoritatile statului si dezvoltarea economiei sociale.

“Vom avea bucuria si ocazia extraordinara sa luam lectii si sa invatat de la adevarati deschizatori de drumuri, veritabili pionieri in ceea ce priveste dezinstitutionalizarea, economia sociala si imbunatatirea politicilor sociale din tarile din care vin si din Europa“, ne-a spus Anna Burtea, director executiv al Fundatiei “Inima de Copil”.  

In ultimii ani, organizatiile care furnizează servicii sociale pentru persoanele cu dizabilitati din întreaga Europă sunt confruntate si provocate de două schimbari importante din societate:

- Dezinstituţionalizarea: in toate statele membre ale UE ingriirea si suportul pentru persoane cu dizabilitati este in curs de schimbare. Tendinta este cea de trecere de la ingrijirea in institutii mari de ingrijire in alte alternative de suport si asigurarea unei vieti cat mai normale si integrare a persoanelor cu dizabilitati in comunitate.

- Economia sociala: in multe tari europene modul in care serviciile sociale sunt organizate si finantate s-a schimbat din servicii sociale clasice in modele de antreprenoriate sociale care au nevoie sa introduca abordari si metode noi si care au o pronuntata tendinta de crestere.

Dinamica si modul in care aceste noi tendinte si evolutii sunt introduse in diferitele state europene sunt puternic influentate de elemente ca: istoricul evolutiei politicilor sociale si a suportului social din statul membru, cadrul legal de activitate al institutiilor, organizatiilor si de finantare a serviciilor sociale in statele membre si situatia sociala, economica si financiara a statului membru.

Noi provocări se afla deci in fata institutiilor publice, autoritatilor, organizatiilor furnizoare de servicii sociale, sectorului privat de pe tot cuprinsul Europei. In acest sens extrem de util poate fi transferul de informatii, cunostiinte si modele din strategiile şi metodele folosite in tarile europene ce experimenteaza deja aceste schimbari.

Printre invitatii si vorbitorii la conferinta se numara:
Jacques Geurts - Director general al organizatiei belgiene ADO Icarus vzw timp de mai multi ani, in prezent Jaak lucreaza ca si manager de proiecte in cadrul organizatiei, in cadrul unor proiecte diferite, (organizate de VFG si finantate de Guvernul Flamand si/sau Uniunea Europeana). Lucreaza de peste 15 ani in parteneriat cu cateva organizatii non-guvernamentale din Bulgaria, fapt care i-a permis sa acumuleze experienta in domeniul colaborarii internationale.

In 2005 Banca Mondiala a oferit Guvernului Bulgar un Imprumut de Ajustare Programatica (PAL-3) pentru a finanta cheltuielile cheie in procesul de reforma. Un punct principal al PAL-3 a fost crearea de servicii comunitare pentru copii si adulti cu dizabilitati avand scopul de a preveni discriminarea si excluziunea sociala. Jacques Geurts a fost numit consultant social de catre guvernul bulgar si Banca Mondiala, avand responsabilitatea de a redacta un plan privind tranzitia de la ingrijirea institutionalizata la serviciile comunitare pentru persoanele cu dizabilitati. In mai 2005 raportul sau, intitulat “Pas cu pas: tranzitia de la ingrijirea institutionalizata la serviciile comunitare pentru persoane cu dizabilitati in Bulgaria” a fost inaintat guvernului bulgar si Bancii Mondiale.

Dr. Adolf Ratzka - Este activist, scriitor si lector privind problemele unei vieti independente si in special, asistenta personala si accesibilitatea pentru personae cu dizabilitati. A introdus miscarea pentru o Viata Independenta in Suedia, realizand un proiect pilot pe tema asistentei personale, acest proiect devenind model pentru Actul Suedez pentru Asistenta Personala din anul 1994. Adolf este unul dintre membrii fondatori ai ENIL, Reteaua Europeana pentru o Viata Independenta si fondatorului Institutului pentru o Viata Independenta.

In 1999 a fost recunoscut de catre revista TIME ca fiind un vizionar european pentru noul mileniu, in mare parte pentru eforturile depuse pentru  ca serviciile sa fie inlocuite de indemnizatii, promovand astfel drepturile persoanelor cu dizabilitati la propria determinare si la libertate de alegere.

S-a nascut si a crescut in Germania, utilizand un scaun rulant electric si un ventilator din 1961; si-a completat studiile academice la Universitatea din California, Los Angeles, a calatorit in mod constant in America Centrala si traieste in prezent impreuna cu sotia, fiica si doua pisici in Stockholm.

Dave Gaeremynck - Lucreaza la Institutul pentru Viata Independenta ca administrator si coordonator de proiect. Experienta de lucru anterioara include administrarea activitatilor sociale de asistenta personala la cooperativa STIL – structura de economie sociala si la furnizori privati. Dave insusi este beneficiar de asistenta personala din iunie 2004.

Dave s-a mutat din Belgia in Suedia in decembrie 2001 unde apoi a obtinut o diploma universitara in economie si formare profesionala ca programator, inainte de a incepe sa lucreze in domeniul crearii de software contabil. In Belgia a avut experienta personala a traiului in institutii pentru persoane cu dizabilitati fizice si in locuinte de grup "Fokus".

Contact:
Anca-Aurora Chiosea
Responsabil comunicare - Fundatia „Inima de Copil”
anca.chiosea@inimadecopil.ro
www.inimadecopil.ro
00236-312199