Asociaţia de Luptă Împotriva Bolii Parkinson, în parteneriat cu AbbVie şi Primăria Municipiului Bucureşti, prin Teatrul 'Nottara', lansează campania de informare şi educare 'Grija pentru cei dragi este cel mai frumos cadou', cu scopul de a aduce în atenţia publicului importanţa diagnosticării la timp a Bolii Parkinson, cea de-a doua afecţiune neurologică progresivă ca frecvenţă. 
 
În luna decembrie, când toată lumea aleargă după cadouri pentru cei dragi, este important să nu uităm că lucrul de care au cu adevărat nevoie cei dragi este ca noi să fim bine. Prin urmare, îndemnul campaniei este să mergem la medicul neurolog sau să ne programăm părinţii la un consult, pentru a depista din timp, dacă este cazul, Boala Parkinson, având în vedere că simptomele sale pot fi uşor confundate la început cu procesul natural de îmbătrânire. 
 
În cadrul parteneriatului cu Teatrul 'Nottara', actorii Ioana Calotă, Răzvan Bănică şi Vlad Zamfirescu au acceptat să fie ambasadori ai campaniei. Fiecare a filmat câte un clip ce va fi difuzat în luna decembrie, în care a împărtăşit poveşti personale şi a transmis informaţii importante despre Boala Parkinson. 
 
"Am primit nenumărate daruri de la mama: plăcerea de a cânta, dragostea pentru portul popular sau bucuria de a merge împreună în natură. Cred că toţi ar trebui să facem tot ce ţine de noi să ne avem părinţii aproape cât mai mult timp. Am acceptat cu bucurie să fac parte dintr-o campanie care are un mesaj emoţionant, în care eu cred sincer: grija pentru cei dragi chiar e cel mai frumos cadou" a declarat Ioana Calotă.
 
"Implicându-mă în această campanie, am avut ocazia să aflu mai multe despre Boala Parkinson. De exemplu, că această afecţiune nu afectează doar persoanele în vârstă sau că înseamnă mai mult decât tremorul pe care îl recunoaştem cu toţii. M-am bucurat să aflu că există însă tratamente care pot ajuta pacienţii să ţină boala sub control. Cred că toţi ar trebui să ne informăm mai mult despre ce înseamnă Boala Parkinson." a adăugat Răzvan Bănică.
 
Vlad Zamfirescu, cel de-al treilea ambasador al campaniei, a văzut îndeaproape ce presupune această afecţiune, atunci când profesorul său de la facultate, Ion Cojar, s-a îmbolnăvit, şi recunoaşte că, la început, nu a ştiut cum să se raporteze la Boala Parkinson şi ce ar putea să facă să îl ajute pe omul pe care îl admira. "M-am implicat în această campanie tocmai pentru că am văzut cu ochii mei ce înseamnă Boala Parkinson pentru un pacient şi ştiu cât de important este să primeşti diagnosticul cât mai devreme, pentru a putea primi tot ajutorul de care este nevoie. Mergeţi la medicul neurolog sau programaţi-vă părinţii la un control!"

În cadrul campaniei vor avea loc şi alte activităţi, de la difuzarea unui mesaj audio informativ înainte de spectacole, la discuţii cu medicul neurolog după anumite reprezentaţii, pe parcursul lunii decembrie.
 
"Cred că pe lângă rolul cultural sau de divertisment pe care îl îndeplineşte teatrul, există şi rolul de actor social pe care acesta are, măcar ocazional, datoria să şi-l asume. Este motivul pentru care ne-a bucurat invitaţia de a face parte din această campanie." a declarat Marinela Ţepuş, directorul Teatrului 'Nottara'.
 
Şi Dan Răican, Preşedintele Asociaţiei de Luptă Împotriva Bolii Parkinson, salută colaborarea cu Teatrul Nottara: "Prin toate campaniile pe care le-am făcut până acum, am încercat să transmitem mesajele noastre către pacienţi şi publicul larg, alegând de fiecare dată forme şi metode de exprimare atipice. Este prima dată când colaborăm cu un teatru şi dorim să mulţumim echipei de la Nottara pentru deschiderea de care a dat dovadă, ajutându-ne să le vorbim cât mai multor persoane despre ce înseamnă Boala Parkinson şi despre importanţa vizitei la medicul neurolog."
 

Informaţii despre Boala Parkinson:
Mai mult de 72.000 de pacienţi sunt diagnosticaţi în acest moment cu boala Parkinson, aceasta fiind cea de-a doua afecţiune neurologică progresivă ca frecvenţă. 
 
Prevalenţa bolii Parkinson creşte odată cu vârsta. Astfel, dacă la vârsta de 65 de ani prevalenţa este de circa 1%, la 85 de ani aceasta ajunge până la 3,5%.
 
Boala Parkinson este o afecţiune progresivă, care începe cu mulţi ani înaintea debutului clinic şi care are o evoluţie continuă. 
 
Boala se manifestă cu până la 10 ani înainte de apariţia simptomelor motorii, iar la început simptomele pot fi confundate cu procesul normal de îmbătrânire. Viteza de progresie a bolii este variabilă de la pacient la pacient.
 
Tremorul este cel mai cunoscut simptom al Bolii Parkinson, dar această afecţiune înseamnă mult mai mult: rigiditatea mişcărilor, instabilitatea posturală, tulburări de vorbire şi chiar tulburări cognitive.
 
Cele mai frecvente simptome sunt:
Simptome motorii: rigiditate musculară, tremor de repaus, lentoare în efectuarea tuturor mişcărilor, pierderea echilibrului şi a coordonării mişcărilor, mersul şovăitor, atitudinea 'îngheţată' 
 
Simptome non-motorii: oboseală, tulburări de somn, durere, dificultaţi la înghiţire, exces de salivaţie, tulburări urinare, confuzie, depresie, anxietate, transpiraţii excesive.
 
Simptomele variază de la caz la caz şi apar gradual. Nu toţi pacienţii prezintă aceleaşi simptome.
 
Vestea bună este că, dacă urmează recomadările medicului neurolog, pacienţii pot avea o viaţă activă, mulţi ani după stabilirea diagnosticului, iar tratamentele disponibile permit controlul bolii chiar şi în stadiile avansate ale acesteia. 
 
 
***
Despre Asociaţia de Luptă Împotriva Bolii Parkinson:
Asociaţia de Luptă Împotriva Bolii Parkinson este o organizaţie nonprofit, apolitică, ce apară interesele bolnavilor de Parkinson din România. Campaniile de informare dedicate pacienţilor şi publicului larg, dar şi programele pentru creşterea calităţii vieţii pacienţilor reprezintă principalele priorităţi ale Asociaţiei. 
 
'Grija pentru cei dragi este cel mai frumos cadou' este o campanie de informare iniţiată de Asociaţia de Luptă Împotriva Bolii Parkinson, în parteneriat cu AbbVie şi Primăria Municipiului Bucureşti, prin Teatrul Nottara.