Vileda, brandul recunoscut de peste 75 de ani pentru soluțiile sale inovatoare de curățenie, lansează o campanie națională, în parteneriat cu Asociatia ANAIS, prin care deschide o conversație publică cu obiectivul de a duce la modificarea denumirii „femeie de serviciu”, ca ocupație (conform cod COR 911201) în „persoană de serviciu”.
În prezent, în Clasificarea Ocupațiilor din România, profesia dedicată personalului de curățenie este listată sub denumirea „femeie de serviciu”. Deși aparent inofensiv, acest termen perpetuează stereotipuri de gen care plasează munca de curățenie exclusiv în sfera femeilor și îi conferă un statut inferior. În plus, campania atrage atenția asupra faptului că limbajul modelează mentalități. Printr-un simplu gest – actualizarea unui cuvânt – putem contribui la o schimbare mai amplă de percepție socială.
„Trăim într-o societate care încă perpetuează anumite prejudecăți, manifestate mai mult sau mai puțin evident. Ca un brand preocupat de societatea în care activează, precum și din perspectiva industriei pe care o reprezentăm, am conștientizat că atunci când se vorbește despre curățenie, asocierea imediată se face cu femeile. Sintagma femeie de serviciu este, din nefericire, o etichetă care, pe de o parte, discriminează, iar pe de altă parte menține activă o percepție peiorativă asupra acestui job, neschimbată de generații. Serviciile de curățenie, sub orice formă, nu ar trebui să țină cont de gen. Schimbarea denumirii în „persoană de serviciu” înseamnă recunoașterea egalității de șanse și respectul pentru toate persoanele care muncesc cinstit, indiferent de gen sau statut”, a declarat un reprezentant VILEDA.
Campania „911201” - Curățenia nu are gen susține, așadar, eliminarea unei forme subtile de discriminare din limbajul și legislația românească, reafirmând principiul egalității și respectului pentru toți cei care muncesc.
„Ne-am alăturat acestui demers pentru că este parte din ADN-ul nostru să ne implicăm în acțiuni care susțin o societate etică, capabilă să evolueze la nivel de mentalități. Calificarea „femeie de serviciu” din Clasificarea Ocupațiilor nu reflectă realitatea și nici principiile egalității. Credem că fiecare profesie trebuie să fie definită neutru și incluziv, iar schimbarea în „persoană de serviciu” este un pas necesar pentru respectarea demnității tuturor celor care muncesc. Această campanie nu este doar despre un cuvânt, ci despre recunoașterea valorii muncii fără etichete discriminatorii. Asociația Anais rămâne fidelă misiunii sale: de a promova drepturile femeilor, de a combate violența de gen și de a contribui la schimbarea mentalităților care mențin inegalitatea,” a declarat Carmen Nemeș - Președintă, Asociația Anais.
Campania „911201” se desfășoară între 15 octombrie și 15 noiembrie 2025 și include o petiție națională adresată Ministerului Muncii, prin care se solicită modificarea oficială a denumirii din COR. Campania se desfășoară în mediul online si este susținută de o campanie de Social PR și media relations.
Participă și tu la schimbarea denumirii din „femeie de serviciu” în „persoană de serviciu” semnând petiția aici: Petiție De la „Femeie de serviciu” la „Persoană de serviciu” : Anais.
***
Despre Vileda
De peste 75 de ani, am ajutat milioane de case să strălucească – în întreaga lume. Un rol pe care îl luăm în serios, deoarece credem că o casă se simte ca acasă doar atunci când este curată. Am fost întotdeauna ambițioși să stabilim standardul în produse de curățare inovatoare care fac curățenia gospodăriei cât mai ușoară și eficientă posibil. Curățenia nu începe cu o găleată și un mop. Începe cu modul în care sunt fabricate aceste produse. Combinând inițiativa personală și respectul reciproc, credem în importanța unei echipe creative în dezvoltarea unor produse excelente și remarcabile.
Oferind clienților noștri o gamă de produse fabricate etic și concepute să reziste, putem contribui la o planetă mai bună. Aceasta include promovarea diversității, siguranței și bunăstării angajaților noștri, precum și reducerea materialelor plastice de unică folosință din ambalajele noastre și susținerea unei economii circulare. Astăzi oferim o gamă largă de produse inovatoare - de la celebrele noastre seturi de curățenie Vileda TURBO, până la lavetele care protejează și curăță suprafețele din toata casa. Toate acestea sunt proiectate cu grijă și fabricate pentru a rezista.
Despre Asociația Anais
Asociația Anais este o organizație neguvernamentală fondată în 2011, cu misiunea de a sprijini femeile și copiii victime ale violenței domestice și de a promova egalitatea de gen. Anais oferă servicii juridice, psihologice și sociale, desfășoară campanii civice de informare și educație și derulează proiecte de advocacy pentru schimbări legislative și politici publice mai eficiente. Organizația este recunoscută pentru inițiativele sale inovatoare în sprijinul victimelor și pentru implicarea activă în rețele naționale și internaționale dedicate drepturilor femeilor.
