Companiile de telefonie mobila se imprietenesc cu mediul. Green Report va  prezinta programele de responsabilitate pe trei dimensiuni diferite, Orange, Vodafone si Cosmote.

Toti cei trei mari jucatori din piata telefoniei mobile din Romania au decis sa reduca impactul pe care operatiunile lor il au fata de mediul inconjurator. Orange, Vodafone si Cosmote fac pasi mici, dar siguri atat pentru educarea si res ponsabilizarea clientilor lor, cat si pentru cura tarea si eficientizarea propriilor birouri. Ambalaje din carton reciclat, inverzirea birourilor si reciclarea te le foanelor mobile sunt cele trei proiecte pentru mediu ale operatorilor din piata romaneasca.

Vodafone a strans, in mai putin de un an, 4.400 de telefoane mobile vechi pe care le-a trimis spre reciclare. Compania a ales sa nu mearga pe strategia recompensarii oamenilor care aduc telefoanele, ci pe educarea lor. Angela Galeta, Project Manager CSR Vodafone, spune ca i s-a parut mult mai importanta dimensiunea educa rii oamenilor, mai ales pentru ca in Romania nu exista inca o mentalitate corecta in ceea ce priveste reciclarea. "In general, reciclarea este un subiect delicat in Romania, mai ales reciclarea telefoanelor. La noi exista o traditie, cand nu mai folosesti un tele fon preferi sa-l tii in sertar", spune Angela Galeta.

Motivatia pentru care compania a ales un asemenea program si nu altul? La nivel de grup se intampla asta, iar odata cu intrarea in vigoare a legislatiei europene cu privire la colectarea deseurilor electrice si electronice in Romania, compania a considerat ca este important sa contribuie la atingerea tintelor nationale in acest sens. "Noi suntem multumiti. Am reusit sa strangem 4.400 de telefoane, iar eu zic ca pentru piata din Romania este o realizare. Tocmai tinand cont de faptul ca nu exista aceasta cultura si ca atunci cand vorbim despre telefoane lumea se gandeste cum sa le pastreze mai mult si cum sa profite de ele pana la capat. Ceea ce este bine este ca, din telefoanele colectate, 43% au putut fi reparate si refolosite. Lucram cu un partener, Regenersis, unde se duc toate aceste telefoane si se repara sau se valorifica componentele. Dintr-un telefon se poate refolosi cam 99%. Ceea ce se poate repara se repara, iar telefoanele primesc o fata cu totul noua. Regenersis are contracte cu alte firme care vand telefoanele in Asia sau in Africa. Obligatia acestor parteneri este sa aiba la randul lor o schema de reciclare", mai explica Angela Galeta.

Reciclam telefoane
Vodafone a investit in acest program aproximativ 30.000 de euro. Compania a dotat toate magazinele din tara cu cutii in care oamenii isi pot lasa telefoanele stricate. Cu banii obtinuti pe telefoanele vechi, compania a decis sa sprijine proiectul "Saptamana Mobilitatii 2008", realizat impreuna cu Fundatia pentru Parteneriat din Miercurea Ciuc.

Prepay cartonat
Orange a ales un alt tip de proiect. Companiei i s-a parut important sa reduca impactul pe care ambalajele il au asupra mediului. Astfel, noul ambalaj al cartelei Orange PrePay este facut exclusiv din carton reciclat, iar ghidul de utilizare este, la randul sau, creat in proportie de 50% din hartie reciclata. Cartela, initial din plastic, este acum din carton. "Am vrut sa venim cu o idee noua, proaspata. Eu sunt o persoana eco si am avut un imput personal. Le-am cerut furnizorilor sa vina cu o solutie pentru o cutie din carton reciclat si asa a iesit pachetul nou. Ideea principala a fost sa mergem exclusiv pe carton pentru a fi mai simplu pentru cumparator sa recicleze. La pachetul initial ar fi trebuit sa desprinda plasticul si sa faca sortarea. Asa este mult mai simplu, arunca dir ect cartonul", arata Ady Rugina, Senior Product Manager Orange.

Noul ambalaj a venit cu o surpriza si pentru cei de la Orange. Desi cartonul reciclat este ceva mai spump decat cel nou, eliminarea componentei din plastic din interiorul cutiei face ca noul ambalaj sa fie mai ieftin."Surprinzator, pachetul eco a iesit cu 10-15 procente mai ieftin decat cel initial tocmai pentru ca am renuntat la bucata de plastic", spune Ady Rugina. Pachetul Orange PrePay va fi
inlocuit, in urmatoarea perioada, in toate magazinele de profil din tara, cu noul pachet eco.

Verde de cosmote

Cosmote are o alta viziune asupra responsabilitatii fata de mediu. Compania a ales sa-si curete propria ograda inainte de a-i curata pe altii. Asa s-a nascut programul Green Office, un program coerent de ecologizare a birourilor companiei. Green Office are mai multe directii, reciclarea hartiei si a plasticului,
reducerea consumului de energie si de apa si educarea angajatilor in spiritul
respectului pentru natura prin actiu ni de ecologizare a unor zone din jurul Bucurestiului. "Urmarim sa cream un comportament prin repetare. E usor sa spui ca angajat ca, de fapt, compania are un impact asupra mediului, dar tu lucrezi la o companie si, automat,contribui la randul tau la acel impact si sta in puterea ta sa si faci ceva pentru mediu", spune Florina Serban, CSR Coordinator Cosmote.

Compania estimeaza ca va investi in acest proiect aproximativ 100.000 euro. Programul nu are un termen, se va desfasura continuu la toate birourile Cosmote din tara. Programul isi propune sa reduca cu 30% consumul de hartie, iar rata de reciclare a hartiei sa ajunga la 80% dupa primele sase luni de la
implementarea programului.

"Am pornit de la cateva idei foarte simple pentru ca am considerat ca aceasta va fi o prima faza a programului. Ne-am propus, in primul rand, ca odata acest program demarat el sa continue pe termen nelimitat. Pentru ca odata ce-ti propui sa fii responsabil fata de mediu nu poti sa te opresti. Nu este un program punctual, este unul continuu", a mai aratat Florina Serban.