Standardele de performanță sunt un instrument care oferă finalități unitare în predarea și evaluarea elevilor, indiferent de zona geografică sau de statutul socio-economic. Acestea nu sunt o colecție de teste standardizate, ci o resursă în funcție de care se poate evalua progresul elevilor.

Pe baza acestor standarde, orice elev din orice școală din România poate să aibă același nivel de dobândire a competenței pentru fiecare notă din sistemul național de evaluare.

Aceste standarde sunt gratuite, realizate în sistem „open source” de către profesori din comunitatea MERITO, în concordanță cu programele disciplinelor aprobate în 2017 pentru Limba și literatura română, Matematică și Educație muzicală.

Proiectul MERITO, al Fundaţiei Romanian Business Leaders, propune, în premieră, standarde și descriptori de performanță pe baza noului curriculum de gimnaziu, care să sprijine profesorii în evaluarea competențelor dobândite de elevii din clasa a V-a. Rolul acestor standarde este să confere uniformitate, echitate și transparență procesului de evaluare și contribuie la o calitate unitară a educației elevului, indiferent de locul din care provine, de statutul socio-economic sau de etnie.

Aceste standarde nu reprezintă un sistem de testare a elevilor, ci un instrument pentru uniformizarea notării. Concret, pentru orice elev din clasa a cincea din orice şcoală din România, nota 8 la Limba și literatura română va reflecta exact același nivel de cunoștințe, de abilități și de atitudini. În plus, aceste standarde ajută în analiza progresului elevilor, pentru realizarea eficientă a intervențiilor remediale și a evaluării continue.

Standardele prezentate de MERITO nu sunt obligatorii, ci sunt propuse publicului pentru dezbateri în cadrul comunității de profesori și în rândul organismelor abilitate. Prin acest demers, MERITO inițiază un proces de durată, în care își dorește să ofere sprijin profesorilor, să culeagă feedback, să realizeze cercetări active și să fundamenteze anumite practici eficiente la clasă.

Propunerea actuală a standardelor curriculare a fost realizată voluntar de către un grup de profesori din comunitatea MERITO, format din Bogdan Rațiu, Natalia Leu, Dénes Margit, Ion Cicu, David Brumar, Antoaneta Ioana Luchian, Alexandra Homone, Carmen Hord. În proiect, au fost cooptați specialiști din centrele universitare din Iași, Cluj-Napoca, București, Timișoara, dar și numeroși practicieni.

Când va fi disponibilă documentația și cum poate fi obținută?
Standardele sunt disponibile în format electronic pe https://standarde.merito.ro/ și pot fi deja consultate de către profesori. Începând cu jumătatea lunii august a.c., MERITO va organiza cursuri gratuite pentru cei care vor să testeze aplicarea.

Cum pot fi aplicate aceste standarde?
Standardele sunt concepute pe patru niveluri de performanță: alertă (sub nota 5); emergent (nota 5-6); funcțional (nivel 7-8); operațional (nivel 9-10). Fiecare nivel de performanță detaliază fiecare competență specifică și domeniu de conținut din programele în vigoare pentru clasa a V-a.
Descriptorii de performanță detaliați în aceste documente îl ghidează inițial pe profesor să organizeze judicios aspectele predării și învățării. Ulterior, profesorul va putea crea teste în funcție de nivelul clasei și de particularitățile grupului de elevi. Prin aplicarea standardelor, profesorii au astfel repere în ceea ce privește dezvoltarea competențelor elevilor și, totodată, au independența de a lua decizii asupra progresului elevilor.

Atât standardele şi descriptorii de performanţă, cât şi informaţiile suplimentare sunt disponibile pe https://standarde.merito.ro/.



***
Misiunea proiectului MERITO este de a transforma meseria de profesor în România, în sensul de a o recredibiliza şi profesionaliza. Recredibilizăm meseria prin recunoaşterea şi promovarea profesorilor valoroşi, care practică Educaţie de calitate, inclusiv în afara claselor lor. Profesionalizăm meseria prin dezvoltarea acestor profesori şi sprijinul pentru răspândirea expertizei şi bunelor lor practici către colegii din sistem.
Comunitatea profesorilor MERITO numără 81 de laureaţi în prezent, în a căror dezvoltare investim continuu şi care, împreună cu antreprenorii și managerii din RBL, lucrează ca să multiplice în sistemul de educație bune practici de predare, prin intervenţii de învăţare colaborativă, o voce a profesorilor și printr-o platformă online de dezvoltare profesională relevantă pentru aceştia. Ne-am propus să inspirăm 50.000 de profesori din sistem până în 2030, astfel încât aceștia să poată cultiva adecvat abilitățile necesare elevilor. 


Romanian Business Leaders (RBL) este de 10 ani vocea și vehiculul de acțiune al liderilor de business pentru a construi o Românie în care generațiile viitoare să își dorească să trăiască. Organizație apolitică, neguvernamentală și non-profit care oferă o platformă de acțiune și implicare socială pentru 1.000+ antreprenori și executivi de top din mediul de business privat.
Prin activitățile derulate acestea au implicat, până astăzi, peste 100.000 de români – antreprenori aspiranți, liceeni, antreprenori la început de drum sau cu experiență, români din Diaspora sau din mediul rural, traineri, vorbitori și lideri din educație.
RBL este membru fondator al Coaliției pentru Dezvoltarea României (CDR), o inițiativă privată care oferă o bază coerentă pentru consultare cu Guvernul și alte instituții publice pe teme care au impact asupra climatului economic și de afaceri din România.