În 2019, Fundația BricoDépôt și-a asumat misiunea de a contribui la îmbunătățirea condițiilor de locuit, a calității și a siguranței vieții, în comunități defavorizate din întreaga ţară. În 2020 a lansat programul de finanțare ”Casele bune schimbă vieți”. Mai jos un interviu cu Ştefan Urziceanu, Manager al Fundației BricoDépôt și consilier în Investiții Comunitare, în cadrul Brico Dépôt România.

Cum a apărut ideea programului „Casele bune schimbă vieţi”?
 
Ștefan Urziceanu: Studiile au demonstrat că locuințele au un impact ridicat asupra nivelului nostru general de fericire și de bunăstare, așadar, odată cu lansarea Fundației BricoDépôt, în 2019, ne-am asumat misiunea de a contribui la îmbunătățirea condițiilor de locuit, a calității și a siguranței vieții, în comunități defavorizate din întreaga ţară. Dar, statisticile ne-au arătat că nevoia de implicare este enormă. Conform studiului „Dacă pereții ar vorbi” despre calitatea condițiilor de locuit, realizat în 2020, de Grupul Kingfisher, în cinci țări europene, cu suport local din partea Brico Dépôt România și a Fundației BricoDépôt, 50% dintre români trăiesc în case improprii, în timp ce 39% spun că locuiesc în case cu probleme semnificative. Dintre aceștia, 75% consideră că nu au deloc sau au prea puțin control asupra situației. Așadar, ideea campaniilor de finanțare publice, adresate tuturor organizațiilor neguvernamentale din întreaga țară, cum este și programul „Casele bune schimbă vieți”, a venit din dorința noastră de a oferi transparență totală în selecția proiectelor pe care le susținem și de a oferi șanse egale cât mai multor oameni care au nevoie de suportul nostru, prin parteneriatele noastre cu alte organizații neguvernamentale.
 
Ați observat vreo schimbare în ce privește numărul și tipul de proiecte înscrise în acest an, comparativ cu anul trecut, pentru campania de finanțare?
 
Ș.U.: Contextul general de anul trecut, determinat de pandemia care ne-a luat pe toți prin surprindere, dar și dificultățile întâmpinate de multe dintre organizațiile neguvernamentale din țară în ceea ce privește asigurarea fondurilor de care aveau nevoie pentru continuarea în condiții optime a activității, au făcut ca interesul pentru prima ediție a campaniei de finanțare „Casele bune schimbă vieți” să fie foarte ridicat. Așadar, deși Fundația BricoDépôt nu era cunoscută încă pe piață, am avut surpriza plăcută să primim 32 de aplicații. Dintre acestea, am selectat 10 proiecte pe care le-am finanțat cu câte 27.000 de lei/ proiect, suma fiind suplimentată și cu donații în produse din magazinele Brico Dépôt .
 
Anul acesta, după ce lucrurile s-au mai liniștit puțin, ne-am propus să finanțăm proiecte puțin mai mari, așadar am lansat cea de-a doua ediție a campaniei de finanțare „Casele bune schimbă vieți”, având obiectivul de a identifica 5 proiecte cu un număr minim de 150 de beneficiari/ proiect, pe care să le suținem prin finanțări a câte 50.000 de lei/ proiect, precum și cu donații în produse din magazinele Brico Dépôt. Deși dimensiunea proiectelor a crescut, iar contextul general s-a mai relaxat, comparativ cu anul trecut, am primit 25 de aplicații. Așadar, având în vedere contextul diferit de la un an la altul, cât și dimensiunea diferită a proiectelor solicitate, aș spune că interesul organizațiilor neguvernamentale a rămas constant.
 
În ceea ce privește tipul proiectelor primite drept aplicații, anul trecut am observat că organizațiile neguvernamentale s-au concentrat cu precădere pe nevoi urgente. Pe de altă parte, anul acesta, pe lângă propunerile de proiecte adresate unor nevoi imediate, am primit și aplicații care urmăresc dezvoltarea pe termen mediu și lung a programelor organizațiilor aplicante, fapt care ne aduce semne bune, de stabilitate.
 
Proiectele finanțate în cadrul primei ediții a campaniei de finanțare „Casele bune schimbă vieţi”, din 2020:
 
Hospice, Casa Speranţei: reabilitarea unei unități de 4 paturi, din Braşov, pentru adulți care suferă de boli oncologice în stadii avansate;
Habitat for Humanity: amenajarea de locuinţe pentru familii vulnerabile; 
SOS Satele Copiilor România: ȋmbunătățirea condițiilor de locuit și a vieții familiilor defavorizate incluse în programul de prevenire a separării copilului de familie;
Fundaţia Copii în Dificultate: ȋmbunătățirea condițiilor de locuit, ȋn cadrul centrului specializat pentru copii cu dizabilități neurologice severe din Bucureşti;
Fundaţia FARA: renovarea centrului de recuperare din Fălticeni pentru copii cu dizabilități, din familii vulnerabile;
Fundaţia de Sprijin Comunitar Bacău: reamenajarea completă a toaletelor şi alte reparaţii ȋn cadrul centrului de zi “Clubul cu Lipici” din Panu, Bacău, situat lângă școala din sat, care nu are toalete utilizabile;
Help Autism: repararea acoperişului Centrului Casa Soarelui din Bucureşti, necesară pentru extinderea serviciilor;
FAST - Fundaţia pentru Asistenţă Socială şi Tineret: construirea acoperișului Centrului Educațional din Zizin, Braşov, care oferă activități de afterschool și recuperare educațională pentru copiii din comunitate;
Asociaţia Zi de Bine: ȋmbunătățirea calităţii vieţii, ȋn comunităţi afectate de probleme de sănătate cauzate de igiena precară şi completarea activităţilor din cadrul proiectului Microduş, prin oferirea de duşuri solare mobile familiilor defavorizate din mediul rural, care nu au toaletă în casă;
Asociaţia Comunitară Găești: renovarea centrului de zi Casa Speranței și a Bucuriei din Găești, Dâmboviţa, recondiționarea a două toalete necorespunzătoare, construcţia unei bucătării de vară și a unei grădini cu scop terapeutic pentru copii. 

 
Proiectele pe care le finanțăm în cadrul celei de-a doua ediții a campaniei de finanțare „Casele bune schimbă vieţi”, în 2021:
 
Fundația Hospice Casa Speranței – reabilitarea unui salon cu 4 paturi din Spitalul HOSPICE Casa Speranţei din București, igienizarea altor 6 saloane, înlocuirea paturilor de spital învechite și alte lucrări de renovare foarte necesare pentru îmbunătățirea calității vieții pacienților adulți care suferă de boli oncologice în stadii avansate;
Fundația pentru Copii Ronald McDonald – construcţia celei de-a treia Case Ronald McDonald, ȋn Iași (după cea din București - 2003 și Timișoara - 2008), un proiect unic în zona Moldovei, adresat copiilor bolnavi și familiilor acestora; proiectul va sprijini familiile vulnerabile din toată regiunea de Nord-Est a țării, care ajung la Spitalul Clinic de Urgență pentru Copii Sf. Maria din Iași, pentru tratamente și internări de lungă durată și care, astfel, pot rămâne alături de copilul internat, pentru orice perioadă este nevoie, fără niciun cost;
Fundația FARA − lucrări de renovare, construcție, modernizare, creştere a funcționalităților și îmbunătățire a spațiilor (case de tip familial, centre de tranzit, centre de zi și centre de terapie și recuperare) în care trăiesc/ desfășoară activități beneficiarii fundației − copii, tineri și tineri adulți din județul Suceava (tineri adulți cu dizabilități permanente, copii fără familie sau lipsiţi de sprijin parental/ familial şi copii care provin din familii vulnerabile), Popești-Leordeni, Ilfov (tineri care au ieșit din sistemul de protecție și copii cu dizabilități care provin din familii vulnerabile) și Satu Mare (tineri care au ieșit din sistemul de protecție);
Fundația Bucuria Darului − îmbunătățirea condițiilor de locuit pentru mai mult de 30 de familii dezavantajate din județul Brașov, prin lucrări care urmăresc nevoile fiecărei familii în parte, pentru combaterea efectelor dăunătoare pe care sărăcia le are asupra familiilor și copiilor defavorizați – „O casă mai bună – O viaţă mai bună;
Organizaţia Umanitară CONCORDIA – construirea unui spațiu educațional în aer liber în cadrul centrului de zi din satul Zidurile, comuna Odobești, judeţul Dâmbovița, unde copii din familii dezavantajate social, cu condiţii financiare precare şi din zone dezavantajate ale comunităţii beneficiază zilnic de sprijin educaţional, primesc ȋngrijire, dezvoltă competenţe şi abilităţi utile, alături de pedagogii specializaţi şi se bucură de o masă de prânz.
 
Care sunt principalele criterii pe care le luați în considerare în evaluarea și apoi selectarea proiectelor câștigătoare?
 
Ș.U.: Propunerile de proiecte extrem de valoroase pe care le primim în cadrul campaniilor noastre de finanțare, diversitatea și încărcătura emoțională puternică a acestora, cât și complexitatea nevoilor beneficiarilor cărora se adresează, transformă fiecare evaluare și selecție într-un proces dificil și plin de emoții.
 
Dar, pentru a face o selecție cât mai echilibrată a proiectelor pe care le finanțăm, luam în calcul criterii precum: relevanța proiectelor față de obiectivele campaniilor noastre de finanțare; urgența nevoilor prezentate; impactul proiectelor în comunitățile defavorizate; gradul de vulnerabilitate a comunităților cărora se adresează. Ne uităm, de asemenea, la criterii precum integritatea și buna reputație a organizațiilor neguvernamentale care ne trimit propuneri de proiecte, cât și la angajamentul pe care acestea și-l asumă, pe termen lung. 
 
În plus, pentru înlăturarea eventualelor interpretări subiective, proiectele nu sunt evaluate de către o singură persoană, ci stabilim o comisie de evaluare și selecție, din care fac parte atât membri ai Fundației BricoDépôt, cât și membri ai Brico Dépôt România și ai grupului Kingfisher, din care facem parte.
 
Va avea loc o nouă ediție anul următor? Dacă da, plănuiți să faceți ceva diferit față de edițiile anterioare?
 
Ș.U.: Intenția noastră este să organizăm cel puțin câte o campanie de finanțare în fiecare an, dar bugetele pe care le alocăm de la o ediție la alta, cât și criteriile de finanțare sunt în strânsă legătură cu contextul general în care ne defășurăm activitatea. Ne dorim să rămânem flexibili, astfel încât, la nevoie, să putem răspunde și unor nevoi neprevăzute, cum au fost și cele generate de pandemia COVID-19. Totodată, bugetul este influențat și de rezultatele campaniilor noastre de strângere de fonduri, adresate atât persoanelor fizice, cât și companiilor, care pot completa semnificativ finanțările alocate de sponsorii noștri principali, Brico Dépôt România și Kingfisher. 
 
Persoanele fizice ne pot susține prin donații direct în contul fundației, prin redirecționarea anuală a 3,5% din impozitul pe venit sau prin donații în cutiile speciale amplasate în toate magazinele Brico Dépôt, în timp ce companiile se pot implica prin redirectionarea a 20% din impozitul pe profit sau pe venit, fară niciun cost pentru acestea sau prin contracte de sponsorizare. 
 
Cu cât reușim să atragem mai mulți donatori individuali și să încheiem mai multe parteneriate cu sponsori care cred în cauza pe care o susținem, cu atât vom putea dezvolta campanii de finanțare cu impact din ce în ce mai mare, în comunitățile vulnerabile care au atât de mare nevoie de suportul nostru, al tuturor.
 
Care vi s-a părut cel mai emoționant proiect dintre cele înscrise anul acesta?
 
Ș.U.: Toate proiectele pe care le-am primit au fost și sunt extrem de valoroase, iar fiecare proiect este unic în felul său, încărcându-ne cu multă emoție și energie. Energia de a continua să luptăm pentru un viitor mai bun. 
Totuși, vă pot împărtăși că, din seria proiectelor primite anul acesta, pentru mine, cel mai emoționant, dar și cel mai dureros proiect înscris în campanie a fost un proiect adresat copiilor care sunt victime ale abuzurilor sexuale. Statisticile ne arată că în peste 55% din plângerile referitoare la abuzuri sexuale înregistrate în Romania, victimele sunt copii... Un subiect dureros, care nu ar trebui să existe deloc, în lumea zilelor noastre….
Din păcate, realitatea ne aduce zilnic în atenție povești cutremurătoare, așadar sperăm ca, alături de partenerii noștri, să creștem semnificativ, an de an, numărul vieților schimbate în bine.
 
Care este obiectivul pe termen lung al Fundației BricoDépôt?
 
Ș.U.: Credem cu tărie că o casă bună este esențială pentru viață noastră, pentru demnitate, pentru sănătate și fericire, pentru clădirea relațiilor și întărirea comunităților, așadar obiectivul pe termen lung al Fundației BricoDépôt este acela de a ajuta cât mai mulți oameni, din cât mai multe comunități vulnerabile din întreagă țară, să afle ce înseamnă cu adevărat „acasă”. Astfel, ne propunem ca, în primii 5 ani de activitate, să reușim să îmbunătățim condițiile de locuit, calitatea și siguranța vieții pentru cel puțin 10.000 de beneficiari direcți.