- Gala Societății Civile 2022 x Ashoka România -

 

Seria Monitorizare de Impact este un demers dezvoltat alături de Ashoka România, prin care ne-am propus să urmărim evoluția proiectelor înscrise în categoria A a competiției din 2022 – proiecte care au avut șansa să obțină, pe lângă Premiile I, II, III și Premiul pentru Impact Social.

Etapa 3 continuă alături de Andreea Constantin  – Director Proiecte @ Asociația M.A.M.E., care ne-a povestit pe larg despre evoluția proiectului Împreună pentru Sănătate, în 2023.

 

  1. În ce stadiu se află proiectul vostru acum? În ce etapă a lui vă aflați?

De la începutul anului și până în prezent, am reușit să oferim suport emoțional pentru 162 de copii și 145 de părinți. Ajutați de psihologii colaboratori sau de psihologi voluntari, aceștia au învățat cum să își gestioneze emoțiile și să-și dezvolte mecanisme eficiente pentru găsirea echilibrului emoțional și pentru acceptarea bolii și a tratamentelor pe care le urmează. Rezultatele au fost obținute în urma participării acestora atât la sesiuni individuale de consiliere, fizice și online, cât și la grupuri de suport sau alte activități de dezvoltare personală organizate de echipa Asociației M.A.M.E.

De asemenea, am pus accent constant pe consolidarea Comunității Solidarității, prin atragerea de noi tipuri de ajutor constând în bunuri și servicii oferite probono și prin implicarea unor specialiști alături de care să putem răspunde nevoilor variate cu care se confruntă pacienții cu boli grave, după primirea diagnosticului.

În acest moment, pregătim lansarea modului de psihoterapie online, menit să ofere suport de specialitate persoanelor diagnosticate cu boli grave și familiilor acestora. Scopul acestui modul este de a ajuta pacienții să depășească cu mai mare ușurință perioada dificilă de confruntare cu boala și să dezvolte abilități esențiale de gestionare a situațiilor dificile. Acest modul va oferi, de asemenea, acces la o serie de instrumente pentru publicul larg, inclusiv articole specializate, fișe interactive, teste psihologice și o bază de date cuprinzătoare cu serviciile de sprijin psiho-emoțional disponibile la nivel național.

Prin utilizarea tehnologiei și prin implicarea unei număr cât mai mare resurse umane și materiale, ne dorim să creăm un mediu de sprijin complet și accesibil pentru toți cei care au nevoie să facă față provocărilor medicale și emoționale.

 

  1. Câte dintre obiectivele setate la începutul anului ați reușit să îndepliniți până acum?

Toate cele trei obiective stabilite sunt monitorizate periodic și cu atenție pentru a ne asigura că la finalul anului vor fi îndeplinite în totalitate. Depunem eforturi constante, luând măsuri concrete și stabilind planuri de acțiune care să ne ajute să facem progrese în aceste direcții.

 

  1. Care au fost obstacolele de care v-ați lovit anul acesta și cum ați reușit să le soluționați?

Principalele obstacole întâmpinate țin de zona de navigare a pacienților cu boli grave din România, unul dintre cele mai solicitate servicii din cadrul proiectului:  

  1. Acces limitat la servicii medicale potrivite: Uneori, pacienții se pot confrunta cu dificultăți în a obține accesul la servicii medicale specializate și la tratamente de înaltă calitate, mai ales în regiunile mai puțin dezvoltate sau în mediul rural.
  2. Diagnostic tardiv: Un diagnostic precoce este esențial pentru succesul tratamentului. Însă, din cauza lipsei de informare, a costurilor sau a lipsei de acces la medici specializați, unii pacienți pot primi un diagnostic tardiv, ceea ce poate afecta negativ șansele de recuperare.
  3. Lipsa sau costurile ridicate ale tratamentelor: Anumite tratamente pentru boli grave pot fi costisitoare, iar unii pacienți pot avea dificultăți în a-și permite costurile asociate acestora. Lipsa medicamentelor sau tratamentelor pot afecta grav calitatea vieții și șansele de recuperare.
  4. Infrastructură medicală insuficientă: Spitalele și cliniciile pot fi suprasolicitate sau pot avea resurse limitate pentru tratarea pacienților cu boli grave. Uneori, lipsa echipamentelor moderne sau a personalului medical specializat poate afecta calitatea serviciilor medicale

Împreună cu rețeaua de specialiști din cadrul proiectului, am reușit să minimizăm cât de mult am putut aceste provocări cu care se cunfruntă pacienții care au accesat serviciile proiectului, însa soluționarea lor completă necesită eforturi coordonate din partea guvernului, a instituțiilor medicale, a organizațiilor non-guvernamentale și a comunității în ansamblu.

 

  1. Proiectul vostru implică și un grup de voluntari? Care este rolul acestora și cum s-au alăturat cauzei?

În cadrul echipei de implementare a proiectului, am avut un grup dedicat de voluntari cu roluri esențiale, ce au contribuit la oferirea de suport, consiliere și îndrumare pacienților cu boli grave din toată țara, adulți și copii deopotrivă. Acești voluntari au jucat roluri importante ce țin de:

  • actualizarea constantă a informațiilor pe www.impreunapentrusanatate.ro: Doi dintre voluntarii au fost responsabili cu colectarea și actualizarea constantă a informațiilor despre clinici și spitale din țară și din străinătate existente pe platformă ce oferă servicii medicale oncologice. Această muncă a fost crucială pentru a furniza pacienților și familiilor lor informații actualizate despre cele mai bune opțiuni de tratament și servicii disponibile.
  • asistență socială și management de caz: Alți doi voluntari au jucat un rol esențial în activitățile de asistență socială. Au verificat dosarele pacienților și au ajutat la redactarea documentelor necesare din cadrul acestui department. De asemenea, au centralizat informațiile relevante într-o bază de date specifică, asigurând astfel că dosarele și informațiile pacienților sunt gestionate eficient.
  • navigarea pacienților cu ajutorul specialiștilor din domeniul medical, psihologic, farmaceutic și traduceri autorizate: O echipă formată din 24 de voluntari cu expertiză în diverse domenii medicale, psihologice, farmaceutice și de traduceri s-au implicat active în furnizarea unor servicii specializate. Aceștia au oferit al doilea punct de vedere medical în cazurile complexe, au ajutat la găsirea unor medicamente care nu erau decontate sau care nu se găseau deloc în farmacii, au oferit servicii de consiliere psihologică și au asigurat traduceri autorizate ale documentelor medicale pentru pacienții care au necesitat tratament în străinătate.

Aceștia au adus o abordare multidisciplinară în proiectul nostru, făcând posibilă oferirea unui suport holistic și complet pentru pacienții cu boli grave și familiile lor. Prin expertiza, dedicarea și timpul lor generos, voluntarii au demonstrat puterea comunității și au contribuit semnificativ la atingerea obiectivelor noastre de a aduce schimbări pozitive în viețile celor afectați de boală.

 

  1. Păstrând ideea de colaborare, în misiunea voastră de a crea transformări profunde în societate de ce aliați credeți că ați avea nevoie / cu cine ați vrea să colaborați (din sector și nu numai)?

De-a lungul timpului, Asociația M.A.M.E. a dezvoltat parteneriate de lungă durată cu spitale, clinici, DGASPC-uri și alte ONG-uri care lucrează cu copii și tineri bolnavi. Acest lucru a permis susținerea reciprocă și direcționarea beneficiarilor către serviciile psiho-socio-medicale corespunzătoare. Cu toate acestea, simțim că este nevoie de mai multă susținere a sectorului ONG din partea autorităților statului și sperăm să existe din partea lor deschidere pentru o colaborare mai strânsă, ce ar putea aduce nenumărate beneficii pentru pacienții din România. 

 

Monitorizarea de Impact are patru etape și va ajunge la final în luna octombrie 2023. Pentru a urmări evoluția proiectelor participante, rămâneți cu ochii pe website-ul GSC, dar și pe canalele de Facebook și Instagram.

Rezumatul proiectului: Scopul proiectului este de a oferi informare, îndrumare și suport privind accesarea unor servicii medicale, de cazare și de transport, din țară și din străinătate, pentru persoane bolnave sau aparținători.

Dacă vrei să revezi evoluția proiectului, aici link către răspunsurile din Etapa 1  & Etapa 2.

 

***

Ashoka este cea mai mare organizație globală de promovare și sustinere a antreprenoriatului social și a inovației sociale, prezentă începând din 2017 și în România unde își propune să contribuie la crearea unei societății în care fiecare persoană este un creator de schimbare, capabil să ia acțiune în mod creativ pentru a rezolva probleme sociale și a genera schimbări sistemice.

Gala Societății Civile este un proiect THE INSTITUTE, care promovează și premiază an de an activitatea sectorului asociativ din România.