- Gala Societății Civile 2022 x Ashoka România -

 

 

Seria Monitorizare de Impact este un demers dezvoltat alături de Ashoka România, prin care ne-am propus să urmărim evoluția proiectelor înscrise în categoria A a competiției din 2022 – proiecte care au avut șansa să obțină, pe lângă Premiile I, II, III și Premiul pentru Impact Social.

Etapa 3 continuă alături de Luminița-Maria Ilea, profesoară la Școala Gimnazială Nr. 2 Țețchea, care ne-a povestit pe larg despre evoluția proiectului Parcarea bicicletelor în siguranță în 2023.



  1. În ce stadiu se află proiectul vostru acum?În ce etapă a lui vă aflați?

La începutul anului şcolar, elevii şi-au propus  realizarea unui proiect care să permită  continuarea şi valorizarea rezultatelor obţinute în urma finalizării,  a două  proiecte scrise de elevi pentru comunitatea locală ,,Parcarea bicicletelor în siguranţă” şi ,,Piste de biciclete”.

Astfel, tot prin metoda Proiect: Cetăţeanul, actuala clasă a VII-a, a elaborat  şi promovat  proiectul ,,Cicloturism în comuna Ţeţchea”. Acesta dezvoltă spiritul civic şi  vizează atât populația comunei cât  și turiștii care vizitează zona .

 

  1. Câte dintre obiectivele setate la începutul anului ați reușit să îndepliniți până acum?

Până la finalul lunii iunie 2023, am reuşit să finalizăm tot ceea ce ne-am propus. Prezentarea proiectului s-a făcut, print-un pliant, într-un eveniment găzduit de Primăria Comunei Ţeţchea, ,,Ziua Drapelului”, la unul din obiectivele turistice ale comunei, studiat de elevi, Biserica de Lemn din Hotar.

 

  1. Care au fost obstacolele de care v-ați lovit anul acesta și cum ați reușit să le soluționați?

Un obstacol foarte greu de gestionat a fost timpul. Etapele proiectului s-au derulat într-un ritm lent mai ales că resursa umană a fost mult mai numeroasă decât în alte proiecte. Alături de elevii din Şcoala Ţeţchea, implicaţi direct în proiect, au venit colegii din Şcoala Hotar. Soluţia  găsită de toţi a fost motivaţia. Cu toţii  şi-au dorit, în final, să ducă până la capăt proiectul, mai ales că au planuri de al continua şi în anul  şcolar viitor.

Lipsa de interes a unor elevi de a se implica în proiect. Soluţia găsită a fost aceea de a găsi fiecărui elev o sarcină acceptată şi dusă până la capăt.

 

  1. Proiectul vostru implică și un grup de voluntari? Care este rolul acestora și cum s-au alăturat cauzei?

Aceste proiecte, realizate prin metoda Proiect:Cetăţeanul ajută elevii să conştientizeze rolul lor de viitori cetăţeni. Fiind un proiect antrenant şi deosebit de atractiv pentru elevi participă alături de ei şi foarte mulţi voluntari.

  • Diriginta şi elevii clasei a VII -a de la Şcoala Gimnazială Nr. 1 Hotar, au căutat informaţii despre obiectivele de patrimoniu ale comunei Ţeţchea de pe internet.
  • Profesorul de educaţie fizică şi sport de la Şcoala Gimnazială Nr.2 Ţeţchea, alături de un grup de elevi din şcoală, au realizat traseul, pe biciclete, între obiectivele turistice ale comunei;
  • Profesoara de TIC a ajutat elevii în căutarea informaţiilor necesare, folosind tehnologia modernă;
  • Diriginta clasei a VII a de la Şcoala Gimnazială Nr.2 Ţeţchea s-a preocupat să vină în sprijinul elevilor prin tehnoredactarea materialelor de promovare a proiectului;
  • Părinţii şi fraţii elevilor din şcoală au oferit informaţii pentru redactarea pliantului;
  • Învăţători şi  profesori din şcolile comunei Ţeţchea care au venit în sprijinul colectării de informaţii de la localnici în legătură cu problema proiectului.

 

  1. Păstrând ideea de colaborare, în misiunea voastră de a crea transformări profunde în societate de ce aliați credeți că ați avea nevoie / cu cine ați vrea să colaborați (din sector și nu numai)?

 Pe viitor ne dorim să colaborăm cu:

  • profesorii şi elevii claselor primare şi gimnaziale din toate şcolile comunei;
  • membrii  clubului IMPACT ,,Number One” Țețchea;
  • părinţii şi rudele elevilor din toate şcolile comunei;
  • autorităţile administraţiei publice locale: primarul şi consilierii locali;
  • clubul de cicloturism din judeţul Bihor pentru promovarea proiectului;
  • Agenția de Management al Destinației Bihor;
  • Colegiu Tehnic ,,Traian Vuia” Oradea, profil Turism şi alimentaţie.

 

Monitorizarea de Impact are patru etape și va ajunge la final în luna octombrie 2023. Pentru a urmări evoluția proiectelor participante, rămâneți cu ochii pe website-ul GSC, dar și pe canalele de Facebook și Instagram.

Rezumatul proiectului: 11 elevi din Școala Gimnazială Nr. 2 Țețchea au observat că localnicii care se deplasează cu bicicleta în principalele zone de interes ale comunei nu au unde să și le lase în siguranță și au lucrat la soluționarea problemei.

Dacă vrei să revezi evoluția proiectului, aici link către răspunsurile din Etapa 1 & Etapa 2. 

 

***

Ashoka este cea mai mare organizație globală de promovare și sustinere a antreprenoriatului social și a inovației sociale, prezentă începând din 2017 și în România unde își propune să contribuie la crearea unei societății în care fiecare persoană este un creator de schimbare, capabil să ia acțiune în mod creativ pentru a rezolva probleme sociale și a genera schimbări sistemice.

Gala Societății Civile este un proiect THE INSTITUTE, care promovează și premiază an de an activitatea sectorului asociativ din România.