Nume proiect: Code for Romania TaskForce
Nume organizatie: Code4Romania

Sectiunea/Sectiunile
Proiecte și campanii de Voluntariat

Perioada in care s-a derulat proiectul: martie / 2020 - decembrie / 2020

Acoperirea geografica a proiectului/ initiativei:
Națională

Parteneri:

Autoritatea pentru Digitalizarea României, Guvernul României, Departamentul pentru Situații de Urgență, Ministerul Sănătății, Departamentul pentru Românii de Pretutindeni, Fundația Vodafone România, ING România, Romanian-American Foundation

Rezumatul proiectului:
La câteva zile de la declanșarea pandemiei, în 11 martie 2020, Code for Romania alături de voluntari și parteneri a început să dezvolte în regim de urgență soluții tehnice vitale pentru ameliorarea situației generate de criza pandemică. După consultări cu voluntarii Code for Romania, o comunitate cu peste 1200 de specialiști din foarte multe domenii de activitate au fost identificate o serie de șase soluții ce au intrat în dezvoltare în mai puțin de o săptămână.

Toate proiectele au fost realizate de Code for Romania alături de partenerii ING Bank, Romanian American Foundation și Fundația Vodafone și în coordonare cu Guvernului României prin ADR - Agenția pentru Digitalizarea României și Departamentul pentru Situații de Urgență. Colaborarea cu autoritățile a permis acces nemijlocit și în cel mai scurt timp posibil la toate datele oficiale, lucru esențial pentru dezvoltarea soluțiilor propuse.
Taskforce COVID-19 a fost esențial în sprijinirea răspunsului României la criza COVID-19.
În timp record, au fost furnizate către autorități 6 soluții digitale, al căror impact însumează: 5 instituții publice, 12.000.000 utilizatori unici, 59.000.000 accesări, 9.000.000 de descărcări de documente legale (în timpul stării de urgență), 14.000 de instalări ale extensiei de browser, peste 8000 de mențiuni publice în media, 3000 în presa online.

În secolul 21, orice confruntare cu un dezastru are nevoie de instrumente digitale funcționale pentru a-i sprijini pe cei din linia întâi. Code for Romania Taskforce este un mod de lucru și un mecanism de răspuns rapid care poate genera în regim de urgență soluții tehnologice destinate ajutorării echipelor de intervenție sau comunicării de masă dintre autorități și cetățeni pentru a contribui eficient la restabilirea stării de normalitate.

Contextul initierii proiectului:
Prin Code for Romania TaskForce, program conceput în anul 2019 și implementat pentru prima dată în martie 2020 în lupta pentru combaterea efectelor pandemiei Covid-19 în România, ne propunem să putem interveni de fiecare dată când există necesitatea unui răspuns digital la o situație de urgență majoră. În secolul 21 orice confruntare cu un dezastru are nevoie de instrumente digitale funcționale pentru a-i sprijini pe cei din linia întâi.

Scopul si obiectivele proiectului:
Scopul programului Code for Romania TaskForce a fost de a livra în cel mai scurt timp posibil o suită de aplicații software pentru a sprijini eforturile de combatere a efectelor pandemiei în România și diaspora românească. Programul, demarat pe data de 11 martie, și-a atins obiectivele propuse, întregul ecosistem atrăgând aproape 50.000.000 de afișări pe cele 6 aplicații, până în luna decembrie 2020. În cadrul programului, în primele două luni, au contribuit 11 angajați full-time timp de o lună și peste 420 de voluntari, care au dedicat în medie 80 de ore fiecare acestuia.

Principalele activitati:
Code for Romania Taskforce a livrat un ecosistem de soluții digitale care au fost proiectate, dezvoltate, testate și livrate în doar 40 de zile. Pentru a livra aceste rezultate, 11 angajați full-time și o echipă de 420 de voluntari au contribuit cu una până la 150 de ore de muncă voluntară pe lună, în funcție de abilitățile fiecăruia. Prima soluție a fost live în doar 4 zile de la demararea proiectului, a doua și a treia urmând la doar câteva zile distanță. Cinci dintre soluțiile dezvoltate sunt administrate de Code for Romania si sunt mentinute și actualizate de echipa organizației.

Rolul soluțiilor digitale dezvoltate:
- stirioficiale.ro: informaţii din surse oficiale, un agregator de ştiri din canalele media oficiale ale autorităţilor şi add-on de browser.
- datelazi.ro: vizualizare de date oficiale despre efectele pandemiei
- cetrebuiesafac.ro: aplicatie prin care poti evalua corect şi rapid deciziile pe care trebuie să le iei ca urmare a efectelor cauzate de COVID-19 în România
- rohelp.ro: soluţie digitală dedicata ONG-urilor pentru a le ajuta sa colecteze zonatii online
- jurnalmedical.ro: instrument de monitorizare a simptomelor pentru populatie si colectare de date pentru ministerul sănătății
- diasporahub.ro: platforma digitală pentru diaspora pentru a gasi sprijin urgent peste granite

Beneficiari directi: Beneficiarii direcți ai programului au fost Guvernul României prin Autoritatea pentru Digitalizarea României, acest ecosistem fiind menit să faciliteze dialogul cu cetățenii și să sprijine eforturile instituționale de prevenire a răspândirii virusului.

Beneficiarii indirecti: Beneficiarii indirecți ai programului au fost cetățenii români din țară și din diaspora care astfel au avut acces la informații verificate, organizațiile nonprofit au avut posibilitatea de a colecta fonduri de la donatori în mod transparent, iar cei din afara țării au putut solicita ajutor de la grupurile organizate de conaționali din proximitate pe perioada carantinei.

Implicarea beneficiarilor:
Guvernul României și instituțiile partenere au contribuit la furnizarea conținutului publicat pe platformele publice.

Rezultatele proiectului:
Rezultatele ecosistemului de soluții:
● Număr total de vizitatori unici: 12 milioane
● Număr total de afișări: 59 milioane de accesări (dintre care 35 milioane în stirioficiale.ro)
● Număr total de mențiuni media: 8000+
● Număr total de instalari extensii browser: 14.000
● Număr total de declarații descărcate din platforme: peste 9.000.000+
● Număr total de ONG-uri în RoHelp: 103
● Sprijin prin DiasporaHub: 11.000 de cetățeni, alături de 450 de organizații/grupuri de sprijin din diaspora (prin înregistrarea lor a fost creată probabil și cea mai extinsă baza de date a grupurilor formale și informale din diaspora).

Mențiune: Datele de trafic ale platformei datelazi.ro au fost mult mai mari decât cele pe care le putem raporta prin intermediul instrumentelor pe care le avem la dispoziție pentru că majoritatea site-urilor de știri din România au preluat graficele interactive și integrat în site-urile lor în corpurile știrilor pe subiect, inclusiv platforme cu milioane de utilizatori precum Europa FM sau aplicația BiziDay.

Ecosistemul de soluții a fost listat de Google și Facebook ca surse oficiale de informare pentru România iar Uniunea Europeană a listat soluțiile în topul celor mai eficiente instrumente digitale în lupta cu efectele pandemiei.

Resursele umane implicate:
Pentru implementarea proiectului, 11 angajați full-time și o echipă de 420 de voluntari au contribuit cu una până la 150 de ore de muncă voluntară pe lună, în funcție de abilitățile fiecăruia. Prima soluție a fost live în doar 4 zile de la demararea proiectului, a doua și a treia urmând la doar câteva zile distanță. 3 angajați ING din echipa IT s-au implicat full time pentru a contribui la dezvoltarea soluțiilor, în timp ce atât ING cât și Fundația Vodafone România și Romanian American Foundation au pus la dispoziție canalele proprii de comunicare pentru a informa cât mai mulți utilizatori.

Implicarea voluntarilor:

420 voluntari au lucrat la implementarea proiectului. De la programatori la UX designeri, toți au lucrat, distanțați fizic dar formând o veritabilă echipă, în cadrul HackDay-ului online realizat de Code for Romania, dar și în timpul liber, contribuind fiecare cu până la 150 de ore de muncă voluntară pentru acest proiect. Sistemul colaborativ având la bază tehnologia deschisă, open-source, permite cooptarea ușoară a voluntarilor în proiectele Code for Romania, iar în cazul TaskForce Covid-19, în urma anunțurilor făcute public, un număr mare de voluntari s-au alăturat comunității noastre deja formate. HackDay-ul dedicat ecosistemului a fost cel mai mare eveniment online de coding open-source, cu voluntari organizat pana acum în România.

Roluri /responsabilitati ale partenerilor proiectului:
Alături de Fundaţia Vodafone România şi Romanian American Foundation, ING Bank a acoperit costurile necesare coordonării voluntarilor, infrastructurii de găzduire şi comunicării soluţiilor TaskForce COVID-19, soluţii dezvoltate de Code4Romania în parteneriat cu Guvernul României. 3 angajați ING din echipa IT s-au implicat full time pro-bono pentru a contribui la dezvoltarea soluțiilor, în timp ce fiecare dintre cei 3 parteneri a pus la dispoziție canalele proprii de comunicare pentru a informa cât mai mulți clienți de existența acestor soluții și a-i încuraja în a le folosi.

Un aspect esențial în desfășurarea proiectului a fost colaborarea Code4Romania cu Guvernul României, Autoritatea pentru Digitalizarea României, Institutul Național de Sănătate Publică, Ministerul Sănătății, Departamentul pentru Situații de Urgență, Ministerul Afacerilor de Externe, Departamentul pentru Românii de Pretutindeni. Acest lucru a permis acces nemijlocit și în cel mai scurt timp posibil la toate datele oficiale, lucru esențial pentru dezvoltarea soluțiilor propuse.

Buget: 295.000 lei

Contributii in natura: Bugetul total estimat al proiectului este de peste 1.2 milioane de lei (dezvoltare tehnica pro-bono, infrstructura, servicii software, comunicare etc).

Obstacole majore intampinate:
Birocrația a încetinit unele dintre lansările de proiect. Pentru că a fost prima dacă când un astfel de proiect a fost pus în funcțiune și într-o situație fără precedent au existat unele sincope de comunicare în lipsa unor protocoale predefinite. Echipa Code for Romania a navigat cu succes această perioadă însă incertitudinea și situația excepțională generată de criza Covid19 a afectat echipa și a pus o mare presiune asupra acesteia la fel ca în cazul întregii populații. Migrarea și adaptarea întregului flux de lucru exclusiv în online a fost de asemenea o provocare, pe care am reușit să o depășim cu bine.

Lectii invatate in urma implementarii proiectului:
TaskForce Covid-19 și-a dovedit eficiența în timpul stării de urgență determinate de pandemie. Code for Romania TaskForce este un model care poate fi replicat și adaptat, așa încât să poată interveni de fiecare dată când există necesitatea unui răspuns digital la o situație de urgență majoră. Avem un mecanism de răspuns rapid care poate genera în regim de urgență soluții tehnologice destinate ajutorării echipelor de intervenție sau comunicării de masă dintre autorități și cetățeni pentru a contribui eficient la restabilirea stării de normalitate.

Calitatile proiectului:
Taskforce COVID-19 a fost esențial în sprijinirea răspunsului României la criza COVID-19. Datele de trafic și utilizare confirmă acest lucru. Considerăm că o dovadă în plus a eficienței vine din:
- Listarea ecosistemul în lista de aplicații recomandate de Comisia Europeană (Digital Response to Covid).
- Relația cu autoritățile pe tot parcursul crizei, un exemplu de lucru eficient dintre societatea civilă și multiple instituții centrale.

Principala calitate, cerută și de contextul pandemiei, este viteza cu care proiectul a fost pus în funcțiune și cu care a livrat apoi. Urgența situației a cerut un răspuns prompt, iar capacitatea de mobilizare a unei comunități impresionante de voluntari a reprezentat un răspuns unic la o problemă majoră. O altă calitate o reprezintă capacitatea de a identifica nevoile de soluții digitale ale autorităților rapid și de a livra produse digitale de calitate în timp record.

Planul de comunicare:
- Comunicare online: newsletter catre baza de date de ONG-uri, newsletter extern (10.000+ abonați); Facebook, Instagram, Linkedin posts; Comunicate de presă; Informări de presă
- Prezență în mass media, rezultată în zeci de interviuri și mii de mențiuni
- Prezența online internațională, soluțiile au fost listate de Uniunea Europeană în topul celor mai eficiente soluții implementate în criza Covid-19 iar Google și Facebook au listat platformele știrioficiale și cetrebuiesafac drept platforme oficiale de informare.
- 6 persoane din echipa de marketing, comunicare și social media ING Bank au fost implicate pentru popularizarea soluțiilor digitale pe ing.ro, canalele de Facebook, Instagram, Linkedin si anunțarea lor catre presa. În plus, implicarea Code for Romania a fost popularizată și prin 20 de panouri OOH în spații publice.

l Web site proiect l

***
Despre organizator

De 5 ani, Code for Romania și-a dedicat zeci de mii de ore în vederea construirii de soluții software care au un impact real, ajută comunitățile să evolueze, să reducă decalajele dintre instituții și cetățeni și să rezolve probleme ale societății prin tehnologie prietenoasă cu utilizatorii și mediul. Acordăm atenție constantă modului în care tehnologia ne modelează viața și ne asigurăm că, prin programele și soluțiile noastre, această resursă este folosită cât mai pozitiv și eficient cu putință.