Nume proiect: Future Makers CEE Edition
Nume organizație: Social Innovation Solutions

Sectiunea / Secțiunile:
Dezvoltare economică și socială
Premiul Special pentru INOVAȚIE

Perioada în care s-a derulat proiectul: 
Mai - Noiembrie 2021

Acoperirea geografică a proiectului / inițiativei:
România (toate județele), Bulgaria, Serbia, Grecia, Ungaria, Moldova, Croația, Cehia, Slovacia, Slovenia, Ucraina

Parteneri:
Romania: Școala de Valori, Aspire, RePatriot, FabLab Iași, start-up.ro, Raiffeisen Bank, ENEL, Global Shapers Bucharest Hub. Bulgaria: AIESEC Bulgaria, BESCO, Betahaus Sofia. Grecia: Global Shapers Athens Hub, Stone Soup Moldova: Generator Hub Ungaria: Kaptar Budapest, Loffice Budapest, Startup Grind Budapest Serbia: Smart Kolectiv, Serbian Tech. Croatia: Hub 385


Rezumatul proiectului:
Future Makers este un program educațional de antreprenoriat conceput pentru a încuraja tinerii din Europa Centrală și de Est în a înțelege a 4-a revoluție industrială, tendințele care modelează viitorul și cum pot crea și dezvolta o afacere sustenabilă în contextul schimbărilor actuale. În 2021 la a 4-a ediție, Future Makers a oferit tinerilor oportunitatea de a participa la ateliere de antreprenoriat online pentru a învăța cum să dezvolte idei de afaceri viabile care contribuie la un viitor sustenabil, cât și o comunitate internatională de participanți ce a facilitat schimbul de cunoștințe la nivel European. De asemenea, s-au oferit 4 premii în valoare totală de 20.000 EUR și access la o sesiune de investiții cu investitori din România și alte 4 țări europene pentru a facilita scalarea ideilor înscrise în program.
Peste 70 de echipe au aplicat pentru incubatorul de business dintre care au fost selectate 35 de idei, propunând soluții din 8 domenii diferite: automatizare, educație, mediu, sănătate, HORECA, mobilitate, VR & AI, financiar, servicii și noi tehnologii care ne eficientizează activitățile în viața de zi cu zi și în business. Finaliștii au beneficiat de mentorat și ateliere de business pe perioada verii, o sesiune de pitch în cadrul Future Summit, cel mai mare eveniment dedicat trendurilor de viitor, cât și o sesiune de investiții în fața investitorilor din Romania și din alte 4 țări europene. În 2021, am avut 4 idei câștigătoare care au primit premii totale în valoare de 20.000 de euro, echipele provenind din Romania (2) și Grecia (2).

Contextul inițierii proiectului:
Cu o rată a șomajului în rândul tinerilor de peste 19.5%, România are nevoie de soluții alternative de angajabilitate. În același timp, între 35% și 45% dintre tineri își doresc să porneasca o afacere, dar doar foarte puțini iau această decizie. Future Makers își propune să ajute tinerii interesați de antreprenoriat să treacă de la idee la acțiune. Deși există multe programe și forme de accelerare sau incubare în antreprenoriat, încă nu sunt suficiente spații de învățare și experimentare pentru ideile incipiente. Considerăm că această etapă de pre-incubare, învățare prin practică și acces la comunități de experți este esențială în construirea unei culturi antreprenoriale sănătoase la nivel național. Pentru identificarea nevoilor am realizat cercetări în parteneriat cu IZI data, partener strategic al Social Innovation Solutions.

Scopul și obiectivele proiectului:
Dezvoltarea a peste 100 de tineri din Romania și alte țări din Centrul și Estul Europei cu atitudinea, cunoștințele și comunitatea necesare pentru a înțelege elementele de bază ale antreprenoriatului și tendințele viitoare. Susținerea a 35 de idei antreprenoriale orientate către impact aflate în stadiu timpuriu pentru implementare și creștere (finaliștii Future Makers).
Extinderea programului Future Makers în România și alte țări din Centrul și Estul Europei pentru a atrage și construi o comunitate internațională de antreprenori ai viitorului.

Principalele activități:
Educație antreprenorială pentru tineri din Romania si alte 5 tari Europene: ateliere de generare de idei de afaceri și modele de afaceri bazate pe Business Model Generation și proiectarea impactului, a.î tinerii să dobândească abilitățile de a gândi și dezvolta idei antreprenoriale. Atelierele includ conversații despre tendințe și modul în care tehnologia va contura mediul antreprenorial în viitor. Atelierele s-au desfășurat alături de parteneri locali și internaționali în mediul virtual sub formă de webinarii și conversații live.
În cadrul incubatorului Future Makers, juriul a ales în iunie peste 35 de echipe ce au participat într-un program de incubare și mentorat. Programul de incubare a cuprins ateliere de vânzări, inovație, marketing, resurse umane, finanțe, legal, foresight, și conversații despre tendințele viitorului. Juriul a selectat în ziua de pitch, în noiembrie 4 echipe ce au primit finanțare totală de 20.000 de euro și ore de consultanță juridică și de business. Partenerii naționali & internaționali, cât și cele 35 de echipe finaliste au putut participa la 5 zile de conversații despre viitor la Future Summit 2021,cel mai mare eveniment dedicat trendurilor de viitor din România.

Beneficiarii direcți:
Publicul țintă a fost format din 101 tineri antreprenori, din Romania și alte 4 tări din Centrul și Estul Europei. Dintre aceștia, 55% sunt femei.

Beneficiari indirecți:
Mentori și experți implicați - peste 50 dintre care 20 internaționali. Parteneri locali & internaționali - peste 20. Investitori – 10.

Implicarea beneficiarilor:
Partenerii locali & internaționali au facilitat organizarea atelierelor de educație antreprenorială prin promovarea acestora în comunitațile lor, cât și prin furnizarea de traineri și know how în vederea unei bune desfășurări a acestora. Cu sprijinul lor, am reusit să ajungem în mai mult de 20 de orașe din 4 țări Europene.

Rezultatele proiectului:
Peste 101 tineri au învățat principiile construirii unui plan de afaceri și de utilizare a Business Model Canvas. De asemenea,au aflat care sunt trend-urile la nivel global care structurează dezvoltarea socio-economică. Acestia au beneficiat de programul intensiv de incubare de 4 luni. 25 de echipe (din 35 finaliste) au ajuns în etapa de pitching pentru premiile de 20.000 de euro și 7 echipe cu aflate in stadii avansate au avut ocazia sa își prezinte ideile în fața a 10 investitori din mai mult de 4 țări europene. Cu sprijinul plaftormei interne a Social Innovation Solutions, geneSIS, am sprijinit rețeaua și comunitatea finaliștilor, aducandu-i alături de peste 1000 de membrii ai platformei, din aproximativ 30 de țări.
Cateva detalii despre castigatorii din 2021:
Marele premiu Future Makers în valoare de 10.000 euro a fost acordat echipei toboro – o platformă românească de închirieri de obiecte ce oferă membrilor oportunitatea să fie parte a soluțiilor pe care un consum responsabil și o economie circulară le pot aduce.

Premiul 2, de 5000 de euro a fost câștigat de un start-up din Grecia, swim.me – un dispozitiv IoT ce ajută înotătorii cu deficiențe de vedere să poată practica în siguranță acest sport, însoțit de măsurători de performanță sportivă.
Dataphoria, tot din Grecia, este câștigătorul premiului 3 de 3000 de euro. Dataphoria este o platformă de analize de date ce utilizează inteligență artificială pentru a susține companii, ONGuri și autorități în măsurarea și raportarea sustenabilității.
Premiul de 2000 i-a revenit echipei DOIT din România.

Resursele umane implicate:
Curator - 1 persoana part-time, Coordonator proiect - 1 persoana full-time, Asistent comunicare - 1 persoana full time, Coordonator incubare - 1 persoana part time, Facilitatori ateliere antreprenoriale - 12 persoane, implicare punctuală, Mentori - peste 50, implicare punctuală, Experți livrare program incubare - peste 10 persoane, implicare punctuală, Juriu - 5 persoane, implicare punctuală

Implicarea voluntarilor:
Mentorii, juriul și o parte dintre experții implicați în incubare, mentorat și jurizare au participat pro-bono. Partenerii locali, inclusiv profesori au susținut și promovat în comunitățile lor în regim pro-bono. Cooptarea tuturor s-a realizat pe bază de invitație sau inițiativă proprie, voluntară.
De asemenea, extinderea programului la nivel European a fost facută de catre un voluntar – membru al Global Shapers Bucharest Hub.

Roluri / responsabilități ale partenerilor proiectului:
Global Shapers Bucharest Hub a asigurat derularea din punct de vedere administrativ a proiectului, conectarea cu rețeaua Global Shapers și activarea rețelei de mentori și experți.
Social Innovation Solutions a asigurat coordonarea programelor educaționale și de incubare.
Raiffeisen Bank a asigurat sponsorizarea programului și suport sub formă de know-how pentru participanții în program.
ENEL a asigurat sponsorizarea programului și suport sub formă de know-how pentru participanții în program.

Buget:
430.000 lei

Contribuții în natură:
Servicii de consultanță juridică pentru câștigători.
Promovare de catre influenceri relevanți mediului de business.

Obstacole majore întâmpinate:
Comparativ cu edițiile anterioare, diferența de experiență dîn cadrul incubatorului a fost dată de absența întâlnirilor fizice. Pe de altă parte desfășurarea în mediul virtual a tuturor activităților a permis participarea unui număr mai mare de persone din mai multe țări Europene.
Spre exemplu mai multe echipe au fost formate din persoane care locuiesc în orașe sau țări diferite.
Un alt obstacol major a constat în diferența experienței pe care echipele o aveau. Astfel, am avut echipe cu o maturitate a business-ului de 2-3 ani si echipe care aveau business-ul la nivel de idee. Ca să rezolvam acest obstacol, am organizat sesiuni specifice nivelului de maturitate a afacerii participanților.

Lecții învățate în urma implementarii proiectului:
Pentru 2022 am regândit design-ul de incubare al Future Makers. În baza recenziilor primite anul trecut, am împărțit programul în două cohorte bazate pe maturitatea afacerilor participanților. Astfel, avem cohorta “the beginners” pentru ideile cu o maturitate de 0-1 ani, iar pentru cei cu o maturitate de 1-2 ani s-a format cohorta “the trained ones”.

Calitățile proiectului:
În 2021 accesibilitatea a fost crescută inclusiv prin accesul în mediul online, facilitând participarea echipelor din alte țări Europene.
Educația despre trend-uri de viitor - nevoie puțin abordată la nivelul sistemului educațional.
Introducerea de teme de discuții și acces la experți din Tech pentru pregătirea concretă pentru viitor.
Concentrarea pe dezvoltarea abilităților antreprenoriale în rândul tinerilor versus atragerea de start-upuri pregătite pentru finanțare externă - unul din puținele programe de tip pre-accelerare disponibile pentru tineri din toată țara.
Suport financiar și know-how suplimentar pentru soluții imediate la provocările pandemiei.
Rețea globală de alumni, mentori, experți și finanțatori.

Planul de comunicare:

Planul de comunicare al proiectului a inclus:
Lansarea competiție - eveniment și comunicat de presă
Promovarea programului educațional - promovare în social media (Facebook și Instagram - organic și paid ads), promovare directă în comunitățile partenerilor locali si internationali, distribuirea mesajelor prin vectori de imagine (juriu, mentori, experți), transmiterea de e-newsletters către baza de date formată din alumni ai programului, sau participanți ai altor programe derulate de Social Innovation Solutions (SIA) și Global Shapers Bucharest Hub.
Promovarea competiției - realizarea unui video de prezentare și distribuirea acestuia în social media (organic și paid ads), promovarea testimonialelor participanților din anii precedenți, comunicat de presă.


l Website proiect l


***
Despre Organizator:

Social Innovation Solutions este o organizație ce oferă consultanță și programe în impact social și inovație pentru ONG-uri și antreprenori
Misiunea SIS este să susțină indivizi și organizații să înțeleagă transformările viitorului și să dezvolte soluții sustenabile de tehnologie, politici publice și antreprenoriale. Facem acest lucru prin intermediul programelor de incubare și accelerare în România și CEE Future Makers, Social Impact Award, Transformator & Switch.