Asociatia Hands Across Romania (HAR), in parteneriat cu Asociatia de Educatie Prenatala Romania (AEPR), a lansat concursul „Zoom pe lapte” pentru reprezentantii mass-media din Romania. Concursul se va desfasura in perioada 12 iulie – 12 septembrie 2012.

Prin acest concurs, Hands Across Romania si AEPR, sustinatori ai libertatii copilului de a fi alimentat corect, precum si a parintilor de a alege o alimentatie sanatoasa pentru bebelusul lor, intentioneaza sa identifice orice forma de promovare a substituentilor de lapte matern la care sunt expusi parintii. Jurnalistii cu cea mai eficienta contributie la monitorizarea acestor nereguli vor fi premiati.

Jurnalistii care doresc sa participe sunt invitati sa trimita sub forma de copie (fotocopie, scan, inregistrare video) orice element de reclama care contravine Codului International de Marketing al Substituentilor de Lapte Matern si sa-l trimita impreuna cu formularul de inscriere in concurs (poate fi gasit pe site-ul www.handsacross.ro ).

De ce sa monitorizam Codul? Pentru ca in Romania doar 12,6% dintre femeie alapteaza exclusiv pana la 6 luni, pentru ca Romania detine primul lco la mortalitate infantila in UE dar mai ales pentru a contribui la asigurarea unei nutritii adecvate si sanatoase pentru sugari si copiii mici. Codul actioneaza pe doua componente:Protejeaza si promoveaza alaptarea exclusiva a copiilor pana la varsta de 6 luni si continuarea alaptarii acestora pana la varsta de minimum 2 ani, in conformitate cu concluziile si recomandarile Organizatiei Mondiale a Sanatatii si Reglementeaza marketingul substituentilor de lapte matern, precum si educatia si informarea adecvata a publicului, garantand astfel utilizarea corecta a substituentilor de lapte matern atunci cand acestia sunt necesari.

“Ne dorim sprijinul mass-media in demersurile noastre de a asigura dreptul la o hrana adecvata ceea ce constituie un drept fundamental al omului. Conventia ONU privind drepturile copilului, la Art. 24 consfinteste dreptul copilului de a fi alaptat si obligatia guvernelor de a pune la dispozitia familiilor informatii pertinente cu privire la nutritia copilului, cu precadere despre alaptare. Prin intermediul acestui concurs vom vedea in ce masura promovarea submineaza alaptarea”, afirma Mihaela Sandu , coordonatorul proiectului.

Promovarea submineaza alaptarea in cateva moduri: imaginile frecvente, cuvintele, numele si asocierile cu anumite produse fac ca alimentatia artificiala sa para normala, sigura si echivalenta cu alaptarea.Daca un produs este usor accesibil, i se face publicitate si este frecvent promovat, atunci el va fi cumparat si folosit; daca o companie distribuie mostre gratuite, acestea vor fi folosite.Orice aliment sau lichid, altul decat laptele matern, chiar si apa creste riscul de infectie, ceea ce in sine duce la pierderea apetitului. In aceasta situatie copilul ia mai putin lapte, ceea ce duce la malnutritie, care conduce la cresterea vulnerabilitatii la infectii.

Astfel se stabileste un cerc vicios intre infectie si malnutritie.Invitam jurnalistii sa devina monitori ai Codului pentru doua luni si sa se inscrie in concurs prin intermediul paginii de internet, www.handsacross.ro, acolo unde vor gasi informatii atat despre concurs cat si despre Codul International de Marketing al Substituentilor de Lapte Matern

Scopul acestui proiect este crearea unui sistem viabil de facilitare a adoptarii PL-x nr. 734/2011 - Proiect de Lege privind reglementarea marketingului substituentilor de lapte matern si vizeaza elaborarea normelor metodologice pentru legislatia privind reglementarea marketingului substituentilor de lapte matern. Reprezentanta UNICEF in Romania a acordat asistenta tehnica in elaborarea proiectului de lege initiat de catre 46 de parlamentari.

Proiectul este realizat cu sprijinul financiar al Fondului pentru Inovare Civica, program finantat de Trust for Civil Society in Central and Eastern Europe, sponsorizat de Petrom si Raiffeisen Bank, administrat de Fundatia pentru Dezvoltarea Societatii Civile.