Ce înseamnă data de 17 noiembrie pentru cehi? Dar anul 1989? Ce înseamnă el pentru cehi, români și alte națiuni din fostul Bloc de Est? Fațada clădirii Centrului Ceh și a Ambasadei Cehiei a fost acoperită cu un nou banner, încheind, astfel, o trilogie vizuală prin care au fost sărbătorite sau comemorate evenimente din istoria recentă a Cehiei – Primăvara de la Praga, fondarea Cehoslovaciei și, acum, împlinirea a 30 de ani de la Revoluția de Catifea. 
 
Încă din 1988, manifestațiile împotriva regimului comunist începeau să fie active în Cehoslovacia, în rândurile societății civile auzindu-se voci din ce în ce mai pregnante. Însă, cu toate acestea, Cehoslovacia și România au fost ultimele țări care au ieșit de sub socialism în urma revoluțiilor. 
 
La 17 noiembrie 1989 a avut loc o manifestație autorizată a studenților inspiraţi de mitingurile din Germania de Est și de căderea Zidului Berlinului pe 9 noiembrie. La câteva zile după reprimarea ei brutală, sute de mii de oameni au invadat spațiul public - curțile dintre halele uzinelor, stadioanele, câmpiile, străzile, piețele. Mii de înscrisuri au apărut pe vitrinele magazinelor, pe ziduri, pe coloanele clădirilor și pe tramvaie. Spiritul civic și discursul democratic au cucerit spațiul public, ocupat multă vreme de puterea comunistă și de simbolurile autoritarismului său. Vechiul regim a fost copleșit de mulțimea manifestanților și de voința lor pașnic manifestată. Rapid, au fost luate măsurile pentru îndepărtarea regimului comunist, iar la 29 decembrie 1989, Vaclav Havel a fost ales de către Adunarea Federală ca președinte al Ceholovaciei. Primele alegeri electorale libere din iunie 1990 au confirmat trecerea către democrație, iar fenomenul început în 1989 a preluat denumirea de Revoluția de Catifea. 
 
Centrul Ceh are deja o tradiție în ceea ce privește amplasarea unui banner pe fațada clădirii, anul trecut comemorând astfel 50 de ani de la Primăvara de la Praga și sărbătorind în același fel 100 de ani de la fondarea Cehoslovaciei. Primul banner a adus un mesaj de mulțumire către România pentru neparticiparea la invazia trupelor sovietice din 1968, acesta primind titlul de lucrarea lunii august în cadrul competiției Top 3 ADC*RO. Cu ocazia împlinii a 30 de ani de la Revoluția de Catifea și celelalte revoluții petrecute în fostele state socialiste, Centrul Ceh a decis să realizeze acest nou banner, ce oferă o altă interpretare a evenimentelor de acum 30 de ani. 
 

„Aceste aniversări pot fi percepute din perspetiva reamintirii și nostalgiei, dar pot, în același timp, să aducă în discuție provocările prin care trece societatea actuală. Generația tânără tinde să își concentreze atenția pe viitor și prezent, mai degrabă decât pe trecut, iar mesajul acestui banner subliniază acest fapt. Care sunt opțiunile și limitările ce reies din libertatea de care ne bucurăm astăzi și din libertatea pe care o aveam până acum 30 de ani? Credem că această întrebare trebuie pusă constant, răspunsul fiind un proces continuu de căutare, în contextul actual al informării și dezinformării.”
spune Robin Ujfaluši, directorul Centrului Ceh. 

Bannerul prezintă motivul libertății prin alăturarea celor doi ani semnificativi în acest moment – 1989 și 2019. Libertatea are multe înțelesuri și substraturi, simplificarea acestui concept fiind dificilă, însă alegerea unui singur semn poate oferi un sens înțelegerii mesajului – comunicarea, libertatea de exprimare sau libertatea de a fi așa cum alegi să fi. 
 
Acest banner dedicat anului 1989 va rămâne pe fațada clădirii de pe Ion Ghica 11 până la finalul acestui an, perioadă în care momentele revoluționare sunt intens reamintite atât în Cehia, cât și în România. Astfel, de fiecare dată când treceți pe lângă Centrul Ceh și Ambadasa Cehiei, uitați-vă puțin în sus.

***
Centrul Ceh este un institut cultural ale cărui evenimente şi programe au ca scop nu doar familiarizarea publicului român cu societatea şi cultura cehă, ci, în primul rând, oferirea unui set de proiecte ce reflectă valori educative, artistice şi sociale, în Bucureşti şi în restul ţării, conectând publicul român la conţinut cultural de calitate, într-un context indie şi deschis.

Design by Andrei Turenici