„Social Innovation to Tackle Energy Poverty”, acceleratorul de soluții pentru combaterea sărăciei energetice derulat de Ashoka, Fundația Schneider Electric și implementat local cu sprijinul Enel România, care vizează cinci țări din Europa Centrală și de Est: Polonia, Cehia, Ungaria, România și Bulgaria, și-a anunțat cei cinci câștigători. Dintre cele 4 proiecte finaliste din România, câștigător a fost ales “Winterization”, proiect implementat de organizația World Vision, filiala Iași și Vaslui. Ei vor primi un premiu în valoare de 3.500 de euro. 
 
World Vision, asociație care lucrează în comunități din mediul rural pentru a le oferi copiilor șansa de a-și construi o viață demnă și împlinită, au fost desemnați câștigătorii României în cadrul programului „Social Innovation to Tackle Energy Poverty”. Proiectul lor implică reabilitarea termică a 90 de gospodării în care locuiesc copii care nu primesc necesarul de căldură pe timp de iarnă. Alături de World Vision, din România au mai participat în cadrul programului energiaTA, Centrul pentru Studiul Democrației, Primăria Sectorului 1, București
 
“Suntem onorați că acest proiect care adresează sărăcia energetică ca o cauză a morbidității și a absenteismului școlar a fost selectat și declarat câștigător de către juriu. Suntem încurajați să ne continuăm misiunea de a aduce bunăstare pentru copiii din mediul rural. A fost o bucurie să participăm la o astfel de competiție și să descoperim oameni, organizații care doresc să se implice activ în proiecte de eficiență energetică, care doresc să ajute copii, familii, comunități care au nevoie de ajutor.”, Manuela Gazibur & Cristinel Popa, World Vision
 
„Ne bucură, desigur, performanța foarte bună a participanților români în cele aproape șase luni de suport și mentorat din partea noastră și a altor experți. În același timp, aș vrea să salut implicarea în premieră a trei grupuri politice din Parlamentul European - Renew Europe Group, Grupul Alianței Progresiste a Socialiștilor și Democraților din Parlamentul European, Grupul Verzilor - în recunoașterea sărăciei energetice drept prioritate politică și în susținerea soluțiilor de la firul ierbii, venite din partea inovatorilor sociali, inclusiv ca bune practici pentru scalare la nivel de politici publice.", spune Corina Murafa, Director Executiv Ashoka România

Chiar dacă au fost selectate doar 5 proiecte câștigătoare, toate cele 14 proiecte finaliste vor beneficia în continuare de sprijinul partenerilor programului.  

“În timp ce structura programului identifică particular proiecte promițătoare ca fiind “câștigători”, este important să accentuăm faptul că noi vom menține legătura cu fiecare participant în parte.”,
spune Gilles Vermot Desroches, Chief Sustainability Officer și delegat general al Fundației Schneider Electric. 
 

“Sperăm ca organizațiile și instituțiile participante să primească în continuare susținerea de care au nevoie pentru ca soluțiile pe care le propun pentru combaterea sărăciei energetice să fie implementate la scară largă, în comunitățile care au mare nevoie de ele. Ne-am bucurat să vedem atât de mulți participanți dedicați acestui subiect și credem că avem mare nevoie de energia lor pentru a rezolva probleme sistemice.”
, Irina Georgescu, specialist sustenabilitate la Enel România

Cine sunt ceilalți câștigători ai competiției? 
· Bulgaria: Doi liceeni ai liceului John Atanasov din Sofia au creat Solar e-bike, o bicicletă ce merge pe baza energiei solare ce salvează costuri de transport, reduce congestionarea traficului și emisiile de CO2. 
· Cehia: Municipalitatea din Kněžice a dezvoltat un sistem de încălzire electric ce poate reduce facturile de la utilități pentru 500 de locuitori. Are potențialul de a deveni un model descentralizat de rețele de energie la nivelul Uniunii Europene. 
· Ungaria: Apro’Tech au reușit să facă încălzitoarele tradiționale din cărămidă și faianță mai eficiente din punct de vedere energetic, reducând astfel costurile și crescând confortul oamenilor din comunitățile vulnerabile. 
· Polonia: Cu un joc similar cu Monopoly, FOSa învață oamenii afectați de sărăcia energetică să facă mici schimbări ce pot reduce costurile provenite din consumul energetic. 

***
Despre Ashoka România, Fundația Schneider Electric și Enel România 
Ashoka este cea mai mare organizație globală de promovare și susținere a antreprenoriatului social și inovației sociale, clasată de NGO Advisor în primele 5 ONG-uri din lume. Ashoka este prezentă începând din 2017 și în România, unde își propune să contribuie la crearea unei societăți în care fiecare cetățean este un agent al schimbării, capabil să ia acțiune în mod creativ pentru a rezolva probleme sociale. Partenerii de lansare ai Ashoka România sunt Fundația Româno-Americană și Enel România. 
 
Fundația Schneider Electric sprijină generațiile viitoare și inițiativele orientate spre viitor pentru a oferi cât mai multor persoane energia de care au nevoie pentru a reuși. Fundația Schneider Electric reunește jucători care se angajează să conducă schimbarea în eliminarea decalajului energetic prin:
• Educație: programe ambițioase de formare profesională în sectorul energiei electrice pentru comunitățile defavorizate, care oferă acces la energie în țările emergente.
• Inovare socială: proiecte de impact care sprijină familiile cu venituri mici, combaterea sărăciei energetice a gospodăriilor în Europa.
• Conștientizare: și, în ansamblu, inițiative orientate spre viitor și incluzive, sensibilizarea față de provocările schimbărilor climatice.

Operând în mai mult de 100 de țări, Fundația își desfășoară activitățile prin acțiuni și cooperări semnificative, precum și prin advocacy. În 2018, Fundația a desfășurat mai mult de 100 de proiecte, a sprijinit 200.000 de tineri, a numărat 1.665 de zile de voluntariat și a condus 1.591 de programe de sponsorizare a competențelor. 

Enel România este unul dintre cei mai mari investitori privați în domeniul energetic, cu operațiuni în sectorul distribuției și furnizării de electricitate, dar și al producției de energie electrică din surse regenerabile, prezent pe piața din România din 2005. Enel are aproximativ 3.100 de angajați în România și oferă servicii unui număr de 3 milioane de clienți. Companiile E-Distribuție operează rețele cu o lungime totală de aproximativ 128.000 de kilometri în trei zone importante ale țării: Muntenia Sud (inclusiv București), Banat și Dobrogea, acoperind o treime din piața locală de distribuție, și dezvoltă un program de investiții pentru îmbunătățirea calității serviciilor, a siguranței și performanței rețelelor și implementarea pe plan local a standardelor de mediu ale grupului Enel. Enel Energie și Enel Energie Muntenia sunt importanți furnizori de energie în România, având în ofertă atât energie electrică și gaze naturale, cât şi servicii cu valoare adăugată (precum servicii de asistenţă, produse de iluminat, servicii de asigurare, aer condiționat etc).