In anul 2011, Fundatia pentru Dezvoltarea Societatii Civile a lansat Carta Alba a sectorului ONG, document care reunea propunerile ONG-urilor pentru cresterea sustenabila a 10 domenii de activitate ale societatii romanesti.

Anul acesta, Carta Alba este o initiativa comuna FDSC si CeRe si va fi prezentata partidelor politice, atat inainte, cat si dupa alegeri, astfel incat propunerile sectorului neguvernamental sa aiba sanse mai mari sa ajunga pe agenda politica.  Pentru realizarea Cartei Albe, anul acesta sunt propuse spre dezbatere 12 domenii de  interes.

Unul dintre capitolele lansate spre dezbatere este “Educatie si Voluntariat”.

Sectiunea “Educatie si Voluntariat” a fost dezvoltata in urma unui proces consultativ de catre CEDU, FDSC si Pro Vobis.


In ultimii ani, educatia este in focusul dezbaterilor publice, atat in sferele de expertiza si de decizie cat si la nivelul societatii civile. Prin urmare, consideram ca sunt necesare demersuri (concretizate in proiecte si programe) care sa conduca spre o reforma reala si care sa echilibreze imaginea publica a invatamantului aducand in discutie, sistematic, nu numai aspectele critice ci si performantele sistemului. O educatie formala de calitate, completata de programe de invatare pe tot parcursul vietii, programe de voluntariat si cetatenie activa si proiecte de educatie non-formala sunt pasi importanti catre dezvoltarea durabila.

Propunem demersuri comune pentru o dezvoltare sustinuta, in urmatoarele directii pe care le consideram prioritare:

Educatie:
# Colaborarea organizatiilor neguvernamentale implicate in educatie cu institutiile publice;
# Sprijinirea reformei curriculare;
# Promovarea si utilizarea metodelor si principiilor educatiei nonformale in institutiile de invatamant;
# Alocarea de resurse specifice pentru programe si proiecte in educatie;
# Contributia organizatilor neguvernamentale la crearea Strategiei nationale de invatare permanenta;
# Cresterea calitatii actului didactic prin programe de dezvoltare profesionala si prin promovarea modelelor de buna practica in randul cadrelor didactice

Voluntariat:
# Pozitionarea voluntariatului ca domeniu de competenta la nivelul institutiilor centrale cu competente in domeniul educatiei si stabilirea mecanismelor institutionale pentru un dialog structurat si constant intre miscarea de voluntariat si institutiile publice;
# Dezvoltarea unor mecanisme stabile de colaborare institutionala intre institutiile de invatamant de la toate nivelurile si organizatiile sectorului de voluntariat pentru implementarea programelor nationale ale MECTS care includ componente de voluntariat (Programul national „Scoala Altfel”, Strategia Nationala de Actiune Comunitara si altele);
# Includerea unei componente de educatie nonformala prin voluntariat intre prioritatile de alocare a fondurillor europene dedicate educatiei;
# Implementarea sistemului de recunoastere a competentelor dobandite prin voluntariat si impunerea sa pe piata educationala si a muncii ca un instrument viabil de completare a pregatirii profesionale si educatiei civice a tinerilor elevi si studenti.

Citeste stirea integrala pe StiriONG.ro