Organizatiile pe care le reprezentam, Ordinul Arhitectilor din Romania, Asociatia „Arhitectura. Restaurare. Arheologie”, ICOMOS Romania si Fundatia ProPatrimonio, isi exprima dezacordul fata de modul superficial, neprofesionist si partinitor in care este tratata problema patrimoniului cultural de importanta exceptionala de la Rosia Montana, asa cum rezulta din detaliile organizarii acestei vizite.

1. Contextul anuntat al vizitei
In prezentarea motivatiei vizitei se arata ca intalnirea are loc in contextul existentei unor initiative pentru includerea sitului Rosia Montana pe Lista tentativa UNESCO.
Mentionam ca aceste initiative, formulate cu mult timp in urma (v. anexa), adresate autoritatilor responsabile si ramase fara raspuns, apartin organizatiilor pe care le reprezentam. In acest context o discutie cu tema includerii Rosiei Montane in Patrimoniul Mondial in absenta organizatiilor care si-au concentrat activitatea pe cercetarea si salvarea patrimoniului cultural de la Rosia Montana si care sunt responsabile de initiativele mentionate pasager in anuntul vizitei este lipsita de profesionalism.
Precizam ca initiativele organizatiilor noastre, de protejare si valorizare a patrimoniului de la Rosia Montana prin inscrierea in Lista Patrimoniului Mondial au castigat sprijinul comunitatii stiintifice nationale si internationale, au primit validarea din partea Comisiei Nationale a Monumentelor Istorice prin votul unanim al membrilor sai din anul 2011, precum si adeziunea publica larga (peste 150.000 de semnatari in timpul ultimei campanii pe aceasta tema, in 2011).

2. Scopul vizit
ei
Subiectul anuntat al discutiilor – proiectul minier al Rosia Montana Gold Corporation – nu poate constitui un subiect legitim al unei discutii oneste si profesionale despre patrimoniul sitului si despre Patrimoniul Mondial. Prin definitie, patrimoniul cultural constituie obiect de interes public general, neputand fi subordonat unui interes privat si punctual, cum este proiectul minier in cauza. O discutie despre starea patrimoniului cultural de la Rosia Montana se poate purta doar in sensul implinirii obligatiilor legale de protejare si valorizare a acestuia, si nicidecum in contextul unui proiect care presupune distrugerea sa definitiva.
Se precizeaza de asemenea in anuntul redat in presa ca vizita urmareste "a constata la fata locului care este starea patrimoniului cultural de la Rosia Montana". Atragem atentia ca o discutie despre starea patrimoniului cultural al sitului nu poate avea loc in absenta organizatiilor profesionale care desfasoara actiuni sustinute de studiere, protejare si conservare a patrimoniului construit de la Rosia Montana, in timp ce operatorul minier este responsabil de demolarea a peste 150 de case in localitate si multe altele in satele invecinate.
Asadar, asa cum este prezentat in anuntul oficial, scopul vizitei rezulta a fi acela de a valida un proiect privat distructiv, iar intalnirea apare ca o (alta) actiune propagandistica si deraiata a autoritatilor statului in incercarea de a porni, impotriva legilor tarii, proiectul minier al companiei RMGC.

3. Locul intalnirii
Locul de desfasurare a discutiilor – Primaria Veche, un edificiu public valoros cedat de catre autoritatile locale in folosul privat al companiei miniere – exprima in mod direct orientarea actiunii comisiei parlamentare. Asteptam de la o institutie a statului sa organizeze astfel de intalniri la propriul sediu sau intr-un spatiu public, nu pe teritoriul unei companii private interesate de distrugerea zonei.

In concluzie denuntam actiunea comisiei, asa cum este caracterizata de invitatie, ca o actiune de manipulare si de legitimare a distrugerii patrimoniului cultural de importanta universala de la Rosia Montana.

Cerem comisiei, daca va dori sa se informeze si sa afle solutiile prin care Rosia Montana poate fi inclusa in Lista Patrimoniului Mondial si poate sa se dezvolte pe baza resurselor culturale si naturale exceptionale, sa organizeze intalniri de lucru profesioniste, veritabile cu organizatiile profesionale reprezentative si sa-si asume directiile de actiune pe care le-a sustinut inca din anul 2010, cand formula urmatoarea declaratie: "Comisia permanenta comuna a Camerei Deputatilor si Senatului pentru relatia cu UNESCO se angajeaza sa sustina includerea sitului Rosia Montana pe lista tentativa, prin toate mijloacele aflate la dispozitia sa".


Serban Tiganas

Presedinte al Ordinului Arhitectilor din Romania
Dr. Monica Margineanu Carstoiu
Presedinte al Asociatiei Arhitectura. Restaurare. Arheologie
Dr. Sergiu Nistor
Presedinte al ICOMOS Romania
Serban Cantacuzino
Presedinte al Fundatiei ProPatrimonio

Anexa:
-    Cerere de inscriere a peisajului cultural minier Rosia Montana in Lista indicativa a Romaniei pentru inscrierea in Patrimoniul Mondial, formulata de ARA si inregistrata la Ministerul Culturii cu nr. 1637/27.04.2010: http://www.simpara.ro/files/Cerere_27.04.2010_FR.pdf
-    Nota de fundamentare privind valoarea universala a sitului minier Rosia Montana, redactata de ARA:
http://www.simpara.ro/rosia-montana-fundamantarea-valorii-universale-376.htm
-    Nota de fundamentare privind valoarea universala a sitului minier Rosia Montana transpusa in formularul de inscriere in Lista indicativa, redactata de ARA: http://www.simpara.ro/files/dosar%20tentativ%20list_27.04.2010_FR.pdf
-    Comunicatul de presa al Comisiei permanente comune a Camerei Deputatilor si Senatului pentru relatia cu UNESCO din 30 noiembrie 2010: http://www.cdep.ro/pls/parlam/structura.co?idc=97&cam=0&leg=2008&pag=evn_12010&prn=1