Ministerul Educatiei Nationale si UNICEF, in parteneriat cu Ministerul Muncii, Familiei, Protectiei Sociale si Persoanelor Varstnice, Institutul National de Statistica (INS) si Institutul de Stiinte ale Educatiei (ISE) au lansat astazi "Toti copiii la scoala pana in 2015. Initiativa globala privind copiii in afara sistemului de educatie: studiu national".

„Raportul este, pe de o parte, o cercetare solida in legatura cu ceea ce se intampla in spatiul romanesc atunci cand vorbim despre copiii care vin sau nu vin la scoala, pe de alta parte, el a fost dezvoltat folosind o metodologie comuna cu alte 25 de state, o metodologie pusa la punct de o serie de institutii internationale: Institutul de Statistica al UNESCO, UNICEF etc. In Romania, Ministerul Educatiei Nationale a fost implicat inca de la bun inceput in acest proiect. De la prima intalnire cu UNICEF am prezentat interesul nostru pentru munca pe care o facem impreuna si am salutat acest proiect. Nu este singurul studiu realizat impreuna, au fost si altele, de-a lungul timpului, si cu siguranta vor mai urma. Ceea ce avem noi de facut la nivelul Ministerului Educatiei este ca, in momentul in care decidem politicile publice in ceea ce priveste accesul la scoala al tuturor copiilor, sa tinem cont de datele care reies de aici, iar aici sunt multe date si recomandari  - de la elemente de ordin legislativ, pana la actiuni pe care putem sa le desfasuram, in mod concret, la nivel de inspectorat, comunitate locala, s.a.md.”
, a declarat Remus Pricopie, ministrul educatiei nationale.

Asa cum releva studiul si experienta practica a UNICEF – in special prin implementarea initiativei “Hai la Scoala”, participarea la educatie a copiilor este rezultatul actiunilor convergente ale scolii, familiei, institutiilor reprezentative ale comunitatii si ale autoritatilor publice centrale. Situatia copiilor aflati in afara sistemului de educatie este adesea consecinta mai multor factori: sociali, culturali, economici, educationali.

„Ma bucur ca Romania este una dintre primele tari care lanseaza acest raport, un model de buna practica la nivel international. Am incredere ca buna colaborare dintre institutiile care au participat la elaborarea raportului va continua prin dezvoltarea de politici publice si initiative care vizeaza solutionarea integrata fenomenul abandonului scolar”
, a declarat Sandie Blanchet, Reprezentantul UNICEF in Romania.“Rata de parasire timpurie a scolii a crescut in anii trecuti pana la 17.5%. Romania si-a propus in linie cu Strategia Europa 2020 sa reduca rata parasirii timpurii a scolii la 15% pana in 2014 si 11% pana in 2020. Experienta din Romania si din Europa a demonstrat valoarea mediatorilor scolari. Astazi Romania are cadrul legal si aproape 500 de mediatori, dar are nevoie urgent de inca 1.500 de mediatori scolari in comunitatile vulnerabile”, a mai adaugat Sandie Blanchet.

Studiul propune o noua modalitate de a privi datele statistice astfel incat fenomenul neparticiparii scolare sa fie explicat si sa se gaseasca interventiile cele mai potrivite pentru a preveni riscurile care, neadresate la timp, duc la abandon scolar. Astfel, analiza datelor arata ca procente semnificative, 8% din copii de varsta 7 - 10 ani si 5% din cei de varsta 11 - 14 ani nu frecventau scoala, iar principalele motive sunt legate de saracie, educatia limitata a parintilor, lipsa unui mecanism adecvat la nivelul scolii de a recunoaste din timp riscurile si a le adresa. Fenomenele negative se accentueaza in mediul rural si, in termeni de etnie, afecteaza in mod disproportionat pe romi fata de populatia majoritara.

Pentru a redresa aceasta situatie, studiul recomanda o mai buna pregatire a scolilor si profesorilor de a lucra cu copiii la risc, imbunatatirea infrastructurii, atragerea participarii parintilor si crearea unor aliante comunitare.

Recomandarile generale ale studiului vizeaza o mai buna colectare si raportare a datelor privind abandonul scolar, pregatirea adecvata a resurselor umane si dezvoltarea unui curriculum adaptat la nevoile copiilor in risc de abandon, valorizarea parteneriatului scoala-parinti si cresterea atractivitatii scolii, dezvoltarea de capacitati administrative si manageriale, precum si finantarea rationala a programelor sociale si educationale.

La inceputul anului 2010, UNICEF si Institutul de Statistica al UNESCO au lansat initiativa globala Out of School Children pentru a incuraja dezvoltarea de politici mai complexe, mai bine documentate si o monitorizare mai atenta cu privire la excluderea copiilor de la educatie. Initiativa vizeaza 26 de tari in care s-a analizat in profunzime situatia copiilor care nu merg la scoala sau sunt in risc de a ramane in afara scolii, inclusiv factorii de excludere si politicile existente, menite sa imbunatateasca participarea lor scolara.

Scopul acestei initiative globale este de a impulsiona cercetarea in educatie si realizarea de studii nationale prin colaborarea interinstitutionala. Initiativa vizeaza totodata imbunatatirea capacitatii nationale de colectare si gestionare a statisticilor legate de educatie, de analiza a politicilor si de dezvoltare de strategii nationale pe baza datelor statistice. Initiativa globala si raportul national pornesc de la ipoteza ca o mai buna intelegere a dimensiunilor excluziunii reprezinta cheia unor politici eficiente de prevenire a abandonului scolar.

Datele statistice reflecta de fiecare data situatia din teren cu unul-doi ani in urma. Elaborarea studiului a inceput in 2010 cu dezvoltarea metodologiei de lucru la nivel global. In Romania, pentru realizarea studiului s-a lucrat cu datele disponibile in anul 2011, care reflecta situatia de la nivelul scolilor din anul 2009. Studiul este o radiografie a sistemului care surprinde tendintele in ceea ce priveste participarea scolara.  

***
Despre UNICEF Romania

UNICEF este prezent in Romania si in alte 190 de tari si teritorii pentru a promova supravietuirea si dezvoltarea copiilor din perioada copilariei mici pana la adolescenta. In Romania, UNICEF lucreaza  impreuna cu Guvernul, Parlamentul, autoritati locale, societatea civila, sectorul privat, parteneri nationali si internationali si cu mass media pentru a asigura accesul tuturor copiilor la educatie timpurie de calitate si la scoala, pentru protejarea adolescentilor si monitorizarea drepturilor copilului, pentru protectie sociala si pentru mobilizarea de resurse in beneficiul copiilor.  UNICEF este sustinut financiar integral prin contributiile voluntare ale persoanelor fizice, corporatiilor, fundatiilor si a guvernelor.