Poți face bine atât din ipostaza de antreprenor, cât și din cea de intraprenor – poți avea un impact prin ceea ce faci în viață și lăsa o urmă acolo unde trăiești - este îndemnul pe care l-au primit participanții la Față în Față: Antreprenori & Intraprenori

În cadrul evenimentului „Față în Față: Antreprenori & Intraprenori”, organizat în cadrul programului VSFA (Vreau Să Fiu Antreprenor) al Romanian Business Leaders, reflectoarele au fost puse pe oportunitatea adusă de intraprenoriat, ca modalitate prin care angajații pot fi proactivi, inovativi și au prilejul de a-și asuma decizii și responsabilități în operațiunile unei companii. În fața unei audiențe directe de 130 de participanți în sală și peste 2500 de participanți online, evenimentul și-a atins misiunea de a arăta ce beneficii îți poate aduce intraprenoriatul în devenirea ca antreprenor și alternativa pe care o au tinerii cu mindset antreprenorial prin oportunitățile oferite de intraprenoriat.

Pornind de la concluziile studiului Insights PulseZ 2022, din care a reieșit că 36% dintre tinerii generației Z privesc către antreprenoriat ca opțiune pentru un orizont de timp pe termen lung, de peste un an, intraprenoriatul este o oportunitate imediată pentru acești tineri care gândesc și acționează ca niște antreprenori și vor să se implice în deciziile și operațiunile firmei.

Evenimentul inedit, organizat pe 1 noiembrie a.c. a pus față în față, într-un format de dezbatere, antreprenori și intraprenori celebri care au discutat despre cum a evoluat cariera lor, ce provocări au întâmpinat și care au fost secretele succesului. Acest prilej este unul dintre demersurile pe care le face Romanian Business Leaders prin programul VSFA de a susține prin mentorat și sprijin direct de la antreprenori și intraprenori sau oameni care gestionează echipe de intraprenori, ce presupune fiecare opțiune de carieră și cum pot face alegerea potrivită în direcția dezvoltării în carieră.

Parcursul evenimentului a avut o prefață cu un scurt video susținut de Cristian Onețiu, iar 2 intraprenori au relatat propriile lor experiențe din companiile 3M și Amber. Tinerii prezenți în sală, cât și cei care au participat online au avut nenumărate întrebări adresate speakerilor, printre care:

• Este necesar să ai o facultate dacă vrei să fii antreprenor? Dar intraprenor?
• În ce își investesc banii antreprenorii și intraprenorii?
• Care sunt lucrurile la care se uită un investitor când decide să investească într-un start-up?
• Care sunt pașii pentru a ajunge să fii antreprenor de succes?
• Ce cărți recomandă mentorii prezenți în fața tinerilor?
• Ce se întâmplă atunci când un intraprenor și superiorul său au viziuni diferite la voi în organizație? Cum își ia feedback-ul un antreprenor sau un intraprenor?
• Până unde se duce această libertate a intraprenorilor la voi în organizație? Ce pot și ce nu pot să facă ei?
• Cum motivați intraprenorii să rămână la voi în companie? E un anumit mod în care îi recompensați?
• Cum pot găsi un investitor? Care sunt pașii pe care trebuie să îi parcurg pentru a primi o investiție?
• Te naști sau devii antreprenor?
• Ne puteti împartăși un secret care v-a ajutat mult în cariera voastră și care ne-ar putea ajuta și pe noi pe viitor?
• Cum cunoști like-minded individuals, cum menții legătura cu ei și cum construiești un network puternic? ș.a.m.d.

Elisabeta Moraru, Country Manager Google România, a susținut foarte mult educația academică, deși, acum compania pe care o reprezintă poate angaja și persoane autodidacte. ”Nu trebuie evitată zona academică. Este foarte valoroasă și poate face foarte mult bine unui individ și unui cetățean, nu numai angajat. România este țara cu cei mai puțini oameni care își continuă educația pe parcursul vieții profesionale. Avem cei mai puțini profesioniști care se educă pe parcursul jobului, însă nimic nu stă pe loc. Nu putem să nu evoluăm, indiferent dacă este licența academică sau altceva – suntem homo sapiens. Suntem oameni care avem privilegiul de a ne educa sau nu, însă sunt oameni care nici nu pot merge la școală din cauza lipsurilor. Alegeți să vă educați!”

Totodată, Cosmina Marinescu, mentor și CEO KRUK România, a punctat avantajele de a încerca intraprenoriatul, înainte de a decide să îți deschizi propria afacere: autonomia, resursele, responsabilitatea implementării unei idei și educația continuă, pe care le poate oferi un business stabil, internațional, cu o misiune comunitară.

”Educația este principalul factor de succes și nu norocul sau tupeul, sau apartenența la un grup de cele mai multe ori cei care au o diplomă au și educație. Educația este foarte importantă”, a completat Iulian Stanciu. Iar la întrebarea despre criteriile de evaluare a unui start-up Iulian Stanciu a subliniat importanța unei priviri realiste asupra business-ului, asupra pieței pe care o adresează, a focusului pe care îl au antreprenorii, toate acestea fiind completate de încrederea pe care o transmite către ceilalți.

Ca o concluzie a evenimentului, toți tinerii participanți și întreaga audiența a primit invitația din partea lui Dragoș Petrescu – fondator City Grill și investitor la Imperiul Leilor: ”Vă invit să veniți alături de noi în platforma Highflyers – pentru că îți dorești să faci parte dintr-o comunitate sau să vezi exemple de succes ale altora, pentru că cea mai bună și inteligentă școală din lume este să înveți din lucrurile bune sau din greșelile altora. Pentru a crește împreună!”.

Spre finalul evenimentului audiența s-a împărțit în echipe de 10-12 persoane pentru sesiuni de group coaching, ghidate de către unul dintre invitați. În contextul intraprenoriatului Doru Dima a prezentat experiența sa de cercetare cu cei peste 12000 de subiecți, profilarea lor și câți dintre ei au cu adevărat abilități antreprenoriale. Poll-ul care a fost realizat înainte și după eveniment a arătat o schimbare, respectiv, dacă înainte de dezbatere au fost 84% înclinați spre antreprenoriat și 16% spre intraprenoriat, după eveniment poll-ul a înclinat spre intraprenoriat mai mult, cu 80% antreprenoriat și 20% intraprenoriat.

Din echipa antreprenorilor au făcut parte:

Dragoș Petrescu – fondator City Grill, cel mai mare lanț românesc de restaurante, și investitor la Imperiul Leilor;
Iulian Stanciu – Președinte Executiv eMAG, cea mai relevantă platformă de comerț electronic din Europa de Sud-Est;
Radu Savopol – cofondator 5 to go, cea mai mare rețea de cafenele din Europa de Sud-Est;
Lucia Costea – cofondator și CEO al Secom Healthcare Group, lider de autoritate pe piața de suplimente alimentare din România.
Pe de altă parte, în echipa intraprenorilor au fost:
Ömer Tetik – CEO Banca Transilvania, cea mai mare bancă din Europa de Sud-Est;
Elisabeta Moraru – Country Manager Google România, compania din spatele celui mai utilizat motor de căutare la nivel mondial;
Cosmina Marinescu – CEO și mentor KRUK România, liderul pieței de management al datoriilor și responsabilitate financiară;
Cătălin Priscorniță – fondator și CEO Blitz, compania cu cea mai mare dezvoltare națională din ultimii ani și cel mai cunosc brand românesc din imobiliare.

Evenimentul a fost realizat cu susținerea partenerilor: Banca Transilvania, KRUK România și Blitz. Parteneri media: HotNews, AGERPRES, CursDeGuvernare, IQads, Revista Cariere, Adservio, Jurnalul de Afaceri, New Money, Economistul, România Durabilă, Club Economic. Partener pe partea de comunicare este First PR Agency, iar pentru monitorizarea presei: Klarmedia.

„Vreau să fiu Antreprenor” (VSFA) este un program național, lansat în 2013, parte a organizației Romanian Business Leaders (RBL), care promovează gândirea și acțiunea antreprenorială în rândul tinerilor din România.

VSFA în cifre

5 proiecte (Vreau să fiu Antreprenor, Insights – unul dintre primele 10 programe globale pentru dezvoltarea unui ecosistem de inovație (ITU, 2019), Tinerii în Arenă - inițiativa europeană a anului pentru capacitarea tinerilor (Emerging Europe, 2022),
Studiul PuseZ și Highflyers) care au influențat viețile a peste 35.000 tineri, au condus la dezvoltarea a peste 70 de afaceri pornite de tineri și au sprijinit peste 15 companii românești. Mai multe pe vsfa.ro.

Fundația Romanian Business Leaders este vocea și vehiculul de acțiune al liderilor din mediul privat de business pentru construcția unei Românii în care generațiile viitoare să își dorească să trăiască. Misiunea RBL este ca România să devină o țară mai bună pentru afacerile responsabile și, în felul acesta, pentru toți românii. Proiectele fundației se subscriu celor trei domenii pe care comunitatea RBL le consideră importante pentru schimbarea și dezvoltarea societății: antreprenoriat, educație și bună guvernare. Mai multe pe www.rbls.ro.