close

Abonează-te la newsletter

Lasă-ne adresa de email
și fii primul care află noutățile.




Participanti & Proiecte



Ia-ti orasul inapoi!



| Organizator:
    Asociatia Komunitas
| Categorie:
    Proiecte pentru tineret
| Problema de fond
    Punctele de pornire ale proiectului au fost: pasivitatea tinerilor vizavi de orasele si comunitatile in care traiesc; interes scazut fata de problemele si resursele urbane; grad scazut de implicare civica; lipsa intelegerii orasului ca fapt social, cultural si politic, in randurile tinerilor; lipsa intelegerii unor concepte esentiale precum „dezvoltare urbana integrata”

Ca si cercetatori sociali si specialisti in antropologie urbana, am constatat ca tinerii nu au la indemana intrumentele necesare pentru a intelege notiuni urbanistice, arhitecturale, sociale, culturale si economice legate de orase.

Pentru unii dintre noi oraşul este obiect de studiu (antropologi, istorici, geografi), obiect al muncii sau al exprimării (arhitecţi, urbanişti, artişti), dar el nu este la fel de inteligibil pentru tinerii sai locuitori.


| Scopul proiectului
    1.Facilitarea intelegerii anumitor notiuni de urbanism, antropologie urbana, arhitectura, activism urban in randurile elevilor din 7 licee si 8 scoli bucurestene, prin crearea unui program educational alternativ denumit "educatie urbana" si derularea de ateliere specifice pe parcursul unui an scolar.

2.Realizarea publicatiei-resursa denumite "Ghidul de educatie urbana, care sa adune laolalta toate conceptele inovative experimentate si propuse in cadrul acestui proiect.

3. Organizarea unei Conferinte Nationale pentru lansarea Ghidului si a conceptului inovator de educatie urbana.


Ia-ti orasul inapoi! Ia-ti orasul inapoi! Ia-ti orasul inapoi!

| Aria geografica
    Bucuresti

| Rezumat
    Orasele din Romania, în special Bucuresti, prezinta multiple probleme urbane si o calitate foarte scazuta a spatiilor publice. Cea mai mare parte a locuitorilor nu percep orasul ca apartinandu-le si nu participa la deciziile legate de planificare urbana, manifestand totodata un grad scazut al interesului pentru participare civica sau pentru administrarea colectiva a unor resurse comune.

Pasivitatea civica se regaseste atat in randul tinerilor (elevi si liceeni) cat si in interiorul comunitatii adulte.

Interesul redus al tinerilor faţă de viitorul oraşului poate fi conectat cu lipsa unor programe educationale adecvate derulate in scoli si licee, care sa contribuie la formarea unei atitudini participative vizavi de oras si procesele decizionale conexe, sau care sa ii determine pe tineri sa isi constientizeze “dreptul la oras” si sa se implice activ in modelarea acestuia.

Proiectul “Ia-ti orasul inapoi!” a avut ca scop general introducerea educatiei urbane ca forma de activitate extraclasa in 8 scoli si 7 licee din Bucuresti. Si-a propus sa ii determine pe elevi să se implice ca cetațeni activi ai orasului, capabili sa participe la deciziile importante privind dezvoltarea urbana. Proiectul a urmarit ca tinerii sa inteleaga mai bine ce inseamna spatiul urban, orasul ca fapt de cultura, viata intr-un oras mare si relatiile sociale la acest nivel.

La baza proiectului au stat metode interactive de antropologie urbana, de urbanism participativ si de mijloace multimedia (foto-video).

In cadrul proiectului s-a realizat primul Ghid de educatie urbana din Romania, o publicatie resursa care aduna la un loc diverse concepte specifice acestei metode inovative de educatie si, totodata, s-a organizat prima Conferinta de educatie urbana din Romania.


| Date beneficiari
    Beneficiarii au fost implicati in fiecare etapa a proiectului, ei fiind miza principala a acestuia. Proiectul s-a adaptat nevoilor acestora si a introdus activitati noi pe parcurs, fata de cele prevazute. Conceptele educatiei urbane si realizarea Ghidului au fost gandite in functie de reactiile si feedbackul primit de la beneficiari. Acestia au fost implicati si intr-o serie de activitati practice: interventii urbane in curtea liceelor, interventii pe holuri, organizarea unor evenimente in diverse spatii publice etc

| Rezultatele proiectului
    Rezultate cantitative:
450 elevi care au venit in contact cu educatia urbana;
100 de elevi implicati activ in ateliere de educatie urbana, realizare de media vizuala tactica (film documentar urban, foto-reportaje) si interventii urbane;
10 cluburi de educatie urbana infiintate in 10 institutii educationale;
15 profesori implicati in ateliere de lucru pe marginea educatiei urbane;
10 filme documentare pe tematici urbane;
1 expozitie de fotografie urbana si pictura pe tematici urbane;
1 Ghid de educatie urbana;
6 interventii urbane realizate de elevi;
2000 de materiale informative (flyere, stickere etc);
1 conferinta nationala;
1 blog al proiectului - http://educatieurbana.wordpress.com/

Rezultate calitative:
- 100 de tineri responsabilizati vizavi de viitorul orasului si constienti de diverse probleme urbane;
- pilotarea si experimentarea unei metodologii de educatie non-formala extrem de inovatoare in Romania;
- realizarea unui Ghid de educatie urbana, un bogat material-resursa - http://issuu.com/marius_huza/docs/ghidul_de_educatie_urbana
- organizarea primei Conferinte de Educatie Urbana din Romania, care a generat noi parteneriate si colaborari in domeniile educatiei urbane, urbanismului participativ si activismului urban;
- crearea bazelor necesare pentru demararea unei strategii de oficializare a educatiei urbane in Romania, prin realizarea de programe si manuale scolare, in paralel cu activitati de formare adresate profesorilor.


| Bugetul proiectului (in RON)
    198878,13

| Parteneri
    Colegiul Mihai Eminescu, Colegiul Ion Neculce, Colegiul George Cosbuc, Liceul Teoretic Stefan Odobleja, Colegiul Tehnic Petru Rares, Colegiul Economic Viilor, Colegiul Gheorghe Sincai, Scoala nr.148 George Calinescu, Scoala nr.135 Stefan cel Mare, Scoala nr.114 Principesa Margareta, Scoala nr.127 Republica Peru, Scoala nr.8 Vasile Bunescu, Scoala nr.88 Mihai Viteazul, Scoala nr.143, Scoala nr.7, Asociatia pentru Tranzitie Urbana, Centrul de Resurse pentru Participare Publica, Asociatia Bucuresti, Facultatea de Peisagistică din cadrul USAMV București, Asociatia Fabrica de Peisaj, Inspectoratul Scolar al Municipiului Bucuresti, Primaria Muncipiului Bucuresti

| Website-ul proiectului
    http://educatieurbana.wordpress.com/





Copyright © Gala Societății Civile - 2024
Site dezvoltat de Netvibes