Participanti & Proiecte
Folcventura
|
Organizator: Asociația pentru Mobilitate Socială și Educație Democratică |
|
Sectiune: Tineri de bine |
Bullying, consum de droguri, violență - ne confruntăm cu atât de multe probleme încât nici nu știm de unde să le mai apucăm. Trăim într-o Românie în care 1 din 2 elevi este victimă a amenințărilor și în care cel mai tânăr consumator de droguri din țară are 8 ani. Acestea sunt știrile de la televizor și realitatea cu care se confruntă frații, pretenii și poate chiar copiii noștri.
Ore de scroll pe TikTok, presiunea de a adopta comportamente doar pentru a fi acceptat, temele de viață care se abordează tangențial doar printr-o oră de morală la clasă… Toate acestea te aduc în punctul în care ca și tânăr, ajungi să nu mai știi cine ești, să nu îți mai găsești locul și să găsești un “acasă” în comportamente toxice. În mediul rural, această problemă mai are un strat: pe lângă că te confrunți cu toate aceste probleme, se adaugă și predispoziția către abandon școlar, cauzată de lipsa de interes pentru materiile școlare de bază, precum limba română.
Folcventura a folosit cultura ca instrument de dezvoltare personală și comunitară: alături de Muma Pădurii, Strigoii, Moroii și alte 10 personaje ilustrate pe cartonașe, aceștia au dezbătut ce înseamnă bine și rău, dacă există libertatea absolută, ce însemană iubirea și alte tematici, devenind o unealtă permanentă pentru rezolvarea problemelor comunității:
(1) A folosit cultura ca instrument de dezvoltare personală și comunitară, printr-un un joc de cunoaștere tip board game cu personaje din folclor.
(2) A transformat limba română dintr-o barieră greu de depășit într-un punct de entuziasm. La sat, unde limba română devine mai de grabă o barieră care separă tinerii de șansa la o viață mai bună, am adus jocul FolcVentura ca unealtă care să sprijine tinerii și copiii să se apropie de această materie.
| Scopul proiectului
Misiunea proiectului nostru a fost de a reduce comportamentele anti-sociale în rândul tinerilor, folosind folclorul românesc ca vector de evoluție personală, urmărind 2 obiective cheie:
O1: Dezvoltarea a 12 voluntari care să folosească educația non-formală pentru a inspira colegii lor
O2: Aplicarea jocului FolcVentura în rândul a 2.000 de tineri și copii din mediul rural și urban, în vederea dezvoltării unui set de valori pro-sociale.
O3: Încurajarea a 50.000 de cetățeni - tineri, părinți, profesori, și alții să consume conținut cultural digital și să internalizeze tematici sociale conexe.



| Aria geografica
Turda, Calarasi, Mihai Viteazu, Petreștii de Jos, Viișoara
| Rezumat
FolcVentura a folosit folclorul, tradițiile românești și educația non-formală pentru a combate problemele sociale cum ar fi abuzul și consumul de droguri. Printr-un joc de societate bazat pe personaje din folclor și o Caravană de Cunoaștere, Proiectul a format 12 animatori socio-culturali și a implicat 10 școli din mediul rural și urban, 2.050 de tineri au participat la ateliere educative. Campania online a atins 55.000 de persoane, iar jocul are și o versiune digitală.
| Date beneficiari direcţi
Proiectul a avut un impact semnificativ asupra comunităților din Turda, Calarasi, Mihai Viteazu, Petreștii de Jos, Viișoara (toate din județul Cluj, Comunitatea Urbană Arieș), iar totul pornește de la tinerii zonei - am reușit să ajungem la peste 2.000 de copii și tineri, de la clasa 1 până la clasa a 12-a, din rural și din urban. De la tineri defavorizați financiar, tineri de etnie sau care provin din medii precare, am reușit să le dezvoltăm un set de valori cu ajutorul folclorului românesc. În jurul lor am creat și o comunitate de sprijin din 12 adulți pe care i-am implicat direct în a învăța să deruleze activități non-formale, 10 instituții de învățământ mai deschise spre proiecte similare și 12 voluntari tineri animatori socio-culturali care își pot sprijini colegii.
| Activitati
Dezvoltarea Jocului de Societate FolcVentura:
Cu ajutorul experților, am selectat personaje relevante din folclorul românesc, analizându-le povestea, semnificația și simbolistica. Le-am corelat cu patru tematici esențiale: relaționare, moralitate, social și individualitate. Astfel, am creat 52 de cartonașe, decorate cu simboluri tradiționale de pe ia românească și elemente din stema României.
Formarea tinerilor voluntari animatori socio-culturali:
Prin joc, am format o echipă de 12 tineri voluntari, susținuți de 12 adulți, pregătiți să folosească educația non-formală pentru a aduce folclorul mai aproape de colegii lor. Aceștia au fost instruiți să aplice jocul FolcVentura în rândul a 2.000 de tineri, adaptându-l la cele mai grave probleme ale comunității.
Caravana de Cunoaștere prin Folclor:
Prin parteneriatul cu 10 școli, am ajuns la peste 2.000 de tineri, inclusiv 500 din mediul rural, oferindu-le ateliere interactive de explorare a folclorului. Aceștia au dezbătut teme esențiale precum binele, răul și iubirea. Am dezvoltat un joc digital și o broșură de educație non-formală, pentru a integra FolcVentura în Săptămâna Școala Altfel.
Campania FolcVentura
Folosind ilustrațiile create și tematicile cartonașelor, am derulat o campanie pe social media care a ajuns la peste 55.000 de cetățeni care au consumat conținut cultural de calitate, alături de subiectele promovate de către acesta.
Simpozionul Cultural:
În final, am adunat peste 100 de cetățeni - cadre didactice, tineri și factori de decizie pentru a celebra folclorul și a discuta, iar sub forma unui talk show interactiv, animatorii au realizat o demonstrație de joc, participanții fiind invitați să viziteze și o expoziție cu cartonașele de joc în mărime mare.
| Rezultatele proiectului
Impactul proiectului asupra comunității din Turda și satele din jur a fost pătrunzător, atât pe termen scurt, cât și pe termen lung:
…pe termen scurt: FolcVentura a dezvoltat competențe esențiale atât pentru voluntari, cât și pentru beneficiari. Cei 12 tineri voluntari au învățat să comunice eficient, să gestioneze conflicte și să devină lideri de tineret. În același timp, cei 2.050 de participanți au dobândit o abilitate esențială: cunoașterea sinelui. Ei au fost încurajați să participe activ la dezbateri despre problemele comunității și să interiorizeze valori pro-sociale inspirate din folclor, precum empatia, răbdarea și bunătatea, cu ajutorul personajelor din folcorul românesc.
…pe termen mediu: proiectul a deschis comunitatea către inițiative non-formale, care ulterior să contribuie la soluționarea problemelor cu care se confruntă. Caravana noastră a ajuns la peste 2000 de copii, 12 adulți 10 instituții de învățământ, 12 tineri voluntari care au fost animatori socio-culturali, ulterior deveniți resurse pentru comunitate. Voluntarii vor fi mai predispuși să se implice în astfel de activități, adulții și școlile vor fi mai deschiși către educația non-formală, ;i mai mult, beneficiarii noștri din rural vor avea mai mare afinitate pentru limba română si implicit pentru continuarea studiilor.
…pe termen lung: tinerii care au fost implicați ca animatori socio-culturali vor rămâne ambasadori ai educației non-formale, vor contribui la formarea unui șir de generații inovatoare, care implicit vor influența întreaga coomunitate. Tinerii și copiii care au fost implicați în proiect, prin Folcventura, vor aplica cunoștințele în viața lor de zi cu zi, crescând șansele pentru un viitor cu o carieră stabilă, de succes.
| Despre organizator
Misiunea noastră este simplă și se reduce la două cuvinte: Creștem Eroi! Cine sunt acești eroi? Sunt profesorii care transformă elevii de azi în cetățenii responsabili de mâine, sunt tinerii care luptă să devină cea mai bună versiune a lor, sunt antreprenorii și afaceriștii care creează economia locală, sunt voluntarii dedicați care fac zilnic lumea un loc mai bun, sunt membrii comunității care înfruntă nedreptățile și asigură o lume mai justă pentru toată lumea #FiecareContribuieCumPoate
| Website proiect
www.folcventura.amosed.ro