Participanti & Proiecte
Activism și voluntariat pentru persoanele cu nevoi speciale
|
Organizator: |
|
Sectiune: Proiecte realizate cu implicarea Voluntarilor |
Scopul propus: educarea tinerilor pentru a promova si a participa activ in actiuni de voluntariat cu copii/tineri cu dizabilitati. Obiective: îmbunătățirea abilităților de comunicare a tinerilor cu persoane cu dizabilități și cu familiile acestora; informarea și formarea tinerilor pentru a deține informații și competențe de bază despre munca de voluntariat, advocacy, drepturile persoanelor cu dizabilități și bune practici in interactiunea cu acestea; dezvoltarea deprinderilor civice prin promovarea voluntariatului in randul tinerilor in interactiunea cu copiii/tinerii cu dizabilități
| Acoperire
Asociația Think Big, Asociația EDUCATIV
| Rezumat
Proiectul a luat naștere în urma unor consultări ample cu educatori și învățători, care au semnalat dificultăți în lucrul cu copiii cu CES din lipsă de formare adecvată. Deși consilierii școlari facilitează comunicarea cu părinții, sprijinul oferit rămâne insuficient. Totodată, s-a constatat o reticență a tinerilor în a urma cariere în asistență socială sau terapii dedicate persoanelor cu dizabilități, cauzată de lipsa de informare și de dialog cu aceste persoane. Astfel, proiectul promovează voluntariatul ca mijloc de sprijin și de formare pentru tineri, oferindu-le experiențe autentice de interacțiune. Ambele asociații caută voluntari și viitori specialiști pentru copiii cu dizabilități, iar TB, prin activități în comunități defavorizate, creează contexte în care tinerii pot învăța să interacționeze și să combată discriminarea.
| Date beneficiari direcţi
Grupul de inițiativă și implementare - tineri între 16 și 25 de ani din rândul voluntarilor celor două asociații și care au participat și în procesele de scriere și implementare a proiectului - 14 tineri Tineri beneficiari - studenți, elevi și tineri între 15 și 30 de ani care studiază în licee pedagogice, teologice sau la profilul de filologie/ științe sociale, sau la nivel universitar în domeniul pedagogiei, psihologiei, medical și social, dar și tineri din aceeași categorie de vârstă care și-au dorit să interacționeze și să lucreze cu acești copii/tineri cu nevoi speciale - 317 tineri Copii cu dizabilități și familiile lor - participanți direcți în mobilități, evenimente sau activități lunare precum ateliere de lectură, ateliere tematice de fotografie, gătit, desen și de lectură - 67 de copii și părinți Echipa de proiect - Specialiști implicați în pregătirea și implementarea proiectului precum coordonator proiect, responsabil de comunicare, responsabil grup țintă, psiholog, asistent social, formator și cadrele didactice și specialiștii din unitățile școlare cu care am colaborat - 37 specialisti
| Activitati
Proiectul a debutat cu un sondaj de opinie în rândul tinerilor și cu organizarea a două consultări publice în fiecare din cele două județe. În perioada ianuarie-decembrie 2024, în cadrul proiectului s-au desfășurat trei mobilități de formare în format fizic: curs de formare pe advocacy si activism la Pucioasa, unde 27 de tineri au învățat despre rolul voluntariatului, despre posibilitățile de implicare civică, drepturile persoanelor cu diabilități și cum pot milita pentru aceastea și pentru o mai bună incluziune a grupurilor defavorizate; a fost urmat de promovarea incluziunii tinerilor cu dizabilități printr-o piesă de teatru forum pusă în scenă de tineri la colegiul din Pucioasa; a urmat la Aiud un curs de formare pe bune practici în interacțiunea cu persoanele cu dizabilități neuro-divergente facilitat de un psiholog și un medic rezident; la Cluj-Napoca am organizat un curs pentru deprinderea abilităților practice și de voluntariat folosind metode de terapie precum hipoterapie, desen sau dans; a fost urmat de un eveniment de promovare a drepturilor persoanelor cu dizabilități în Parcul Central; am încheiat sesiunea de formare cu un curs online pe Digital Storytelling în urma căruia tinerii au scris împreună cu persoane cu dizabilități povești incluzive pe care le-au printat, le-au distribuit în școli și biblioteci și au desfășurat ateliere de lectură incluzivă la clase primare - aceste ateliere au fost secondate și de ateliere de fotografie sau gătit la școli speciale.
| Despre voluntari
Prin activități diverse tinerii au dobândit cunoștințe despre voluntariat și drepturile persoanelor cu dizabilități. Au învățat să lucreze cu copii cu nevoi speciale, să-și gestioneze emoțiile, să colaboreze eficient și să depășească situații neprevăzute. Încrederea în sine și motivația de implicare civică au crescut prin dialogul cu experți și autorități, iar unii și-au clarificat direcția profesională, fie în domeniul social, fie prin voluntariat continuu. Totodată, proiectul a deschis noi perspective asupra pieței muncii. Mulți tineri nu erau conștienți de oportunitățile oferite de psihologie, asistență socială, kinetoterapie sau terapii alternative. Expunerea la aceste domenii i-a ajutat să-și descopere interesele și să conștientizeze impactul pozitiv al acestor profesii. În paralel, copiii cu dizabilități și familiile lor au beneficiat de sesiuni de socializare, terapie și consiliere. Proiectul a diminuat și prejudecățile legate de persoanele cu dizabilități și a subliniat importanța pregătirii profesionale a specialiștilor din educație și asistență socială. Pe termen lung, proiectul a avut un impact major asupra autorităților, instituțiilor de învățământ și ONG-urilor, extinzând rețeaua de colaborare la nivel național și internațional. Prin consultări publice și promovare, am atras atenția asupra nevoilor copiilor cu dizabilități și a necesității voluntariatului în acest domeniu. Cărțile realizate de tineri vor contribui la sensibilizarea comunității, iar ONG-urile implicate vor beneficia de voluntari dedicați pentru viitoare proiecte cu grupuri vulnerabile. LEI
| Rezultatele proiectului
| Parteneri
Ce înseamnă să fii diferit într-o lume care te etichetează înainte să te cunoască? Carențele identificate pe linia de educație și incluziune ne-au atras atenția. Din păcate, lipsa pregătirii profesorilor pentru a lucra cu copiii cu CES și reticența tinerilor față de profesii sociale perpetuează excluziunea. Prin voluntariat și formare, tinerii pot deveni motoare ale schimbării, modelând o societate empatică și incluzivă. Proiectul a implicat tineri din Dâmbovița și Cluj, cu vârste între 15 și 30 de ani, elevi la licee pedagogice sau cu profil social și studenți la pedagogie, psihologie, medicină și alte domenii conexe sau care sunt motivați să susțină copiii și tinerii cu dizabilități sau disfuncții. În prima etapă, un sondaj online a implicat 100 de tineri din județele vizate, evaluând percepțiile despre dizabilitățile mintale. Ulterior, s-au organizat consultări informale (un picnic în Dâmbovița și un eveniment la o cafenea socială din Cluj) pentru a facilita socializarea și înțelegerea nevoilor copiilor cu dizabilități și ale familiilor lor. Consultările formale au reunit ulterior tineri, experți și autorități locale, oferind spațiu pentru dialog și soluții aplicate pe legislație. Activitățile au inclus și cursuri de advocacy și bune practici la Pucioasa, Aiud și Cluj-Napoca, eveniment de promovare a drepturile persoanelor cu dizabilități și o piesă de teatru forum în licee. Tinerii au creat și povești incluzive, le-au donat școlilor și bibliotecilor, au susținut ateliere de lectură incluzivă la clase primare și tematice la școlile speciale din județ. Proiectul a redus prejudecățile, a crescut empatia și a consolidat parteneriate durabile între ONG-uri, școli și autorități. Rezultate: tineri mai implicați, o comunitate mai deschisă și șanse crescute de incluziune.
| Despre organizator
| Website proiect