Participanti & Proiecte
STEAM Clubs
|
Organizator: Asociatia eematico |
|
Sectiune: Educație și Învățământ |
Nevoia identificată este lipsa unor programe gratuite de educație non-formală STEAM care să sprijine și să completeze sistemul formal de educație al copiilor din România. Aceasta este prioritară deoarece, dacă în școala de stat, știința nu este aplicată practic și experimental, atunci elevilor le va fi greu să înțeleagă aplicabilitatea ei, ducând la scăderea alfabetizării științifice. În România, doar 2% din populație a reușit să răspundă la mai mult de 8 întrebări legate de știință într-un sondaj Eurobarometru din 2020(comparativ cu media europeană de 24%).
Grupurile afectate de această problemă sunt elevii și liceenii, în special elevii din primii ani de gimnaziu, care urmează să învețe fizică și chimie. De altfel, majoritatea cluburilor STEAM din țară sunt robotică și programare și sunt contra cost.
| Scopul proiectului
Scopul proiectului STEAM Clubs este creșterea nivelului alfabetizării științifice din România. Viziunea de termen lung a acestuia este crearea unei rețele de educație STEAM non-formală gratuită și adaptată nevoilor copiilor cu vârste cuprinse între 8-12 ani.
O1 Creșterea nivelului competențelor științifice a 60 elevi cu vârste cuprinse între 8-12 ani, pe o perioadă de 1 an de zile, din România.
O2 Îmbunătățirea abilităților non-formale de predare a educației STEAM prin bricolaj și activități practice, în rândul a 4 profesori din România pe perioada unui an de zile.



| Acoperire
Giurgiu, Horezu, Câmpina, Călărași
| Rezumat
Proiectul Steam Clubs își propune să susțină elevii și profesorii să exploreze domeniul științei într-un mod practic, accesibil și distractiv. Acesta face parte din programul de cinci ani, început ca un proiect pilot în anul 2023, și a cărui viziune este să îmbunătățească nivelul alfabetizării științifice din România. Nevoia de la care am pornit este lipsa unui sistem consecvent și gratuit de educație non-formală STEAM bazat pe practică și experimente. Cele două obiective ale proiectului sunt: creșterea nivelului competențelor științifice a 60 elevi cu vârste cuprinse între 8-12 ani, pe o perioadă de 1 an de zile, din România și îmbunătățirea abilităților non-formale de predare a educației STEAM prin bricolaj și activități practice, în rândul a 4 profesori din România pe perioada unui an de zile.
Ne-am propus ca proiectul STEAM clubs să fie dedicat cluburilor și palatelor copiilor din țară, singura rețea de educație non-formală susținută de stat. Am lansat un apel de înscriere pentru profesori și am organizat sesiuni de demo cu copiii și profesorii. Cluburile la care am făcut lecții demo sunt București, Alexandria, Călărași, Giurgiu, Horezu, Râmnicu Vâlcea, Câmpina. Am creat prezentări pentru părinți și i-am invitat la o discuție despre proiect, în care au fost introduși în lumea STEAM eematico. Am implementat cluburile STEAM susținute de profesorii locali în patru dintre orașe și am dezvoltat planuri de lecție adaptate nevoilor motrice ale copiilor și cât și un curriculum de activități STEAM.
Inițial, am planificat pentru acest proiect pilot de un an participarea a 4 profesori și 60 de copii. Interesul ridicat ne-a făcut să creștem acest număr la 10 profesori și 120 de copii. 241 de părinți au participat la prezentări și s-au arătat interesați de activități.
| Date beneficiari direcţi
120 copii cu vârste cuprinse între 8-12 ani și 10 profesori de la cluburile și palatele copiilor din localitățile Giurgiu, Horezu, Câmpina, Călărași.
| Activitati
A1. Dezvoltarea unui curs STEAM centrat pe bricolaj, activități practice și kituri de construire.
Această activitate îndeplinește obiectivul 1 al proiectului. În cadrul acestei activități am dezvoltat un curriculum de activități STEAM, 6 module a câte 6 lecții fiecare(ca de exemplu:matematica formelor, geometria corpurilor, mișcarea corpurilor). Am dezvoltat designul kiturilor de lucru adaptat dezvoltărilor motrice și nivelului de cunoștințe al elevilor de 8-12 ani.
A2. Organizarea trainingurilor cu profesorii de la cluburile și palatele copiilor înscrise în proiect.
Această activitate corespunde obiectivului 2 al proiectului. În cadrul acestei activități am organizat sesiuni de training cu profesorii înscriși în proiect, am creat planuri de lecții pentru profesori și am furnizat materiale educaționale la locațiile partenere.
A3. Implementarea pilotarea STEAM Clubs în 4 cluburi din țară, Giurgiu, Horezu, Câmpina, Călărași
Această activitate îndeplinește obiectivul 1 și 2 al proiectului. În cadrul acestei activități am facilitat organizarea cursurilor de educație STEAM la cluburile și palatele copiilor din țară, singura rețea de educație non-formală susținută de stat din România. Am creat prezentări pentru părinți și i-am invitat la o discuție despre proiect, în care au fost introduși în lumea STEAM eematico. În urma trainingurilor, profesorii din Giurgiu, Horezu, Câmpina, Călărași au susținut și implementat cursurile STEAM cu copiii.
| Rezultatele proiectului
În urma proiectului pilot din 2024, am ajuns în 4 locații (în loc de 2, cât ne propusesem inițial) deoarece interesul a fost foarte mare, atât din partea echipelor locale, cât și din partea a beneficiarilor.
În ceea ce privește activitățile din zilele demonstrative, am avut în 7 locații peste 400 de copii înscriși (cu 240 de locuri disponibile). Ne-am extins capacitatea (planificată inițial pentru 240 de copii și 32 de profesori) pentru a găzdui cât mai mulți și în final am avut 386 de formulare de feedback completate de copii (+40% fete) și 52 de profesori. 241 de părinți au participat la prezentări. Majoritatea feedback-ului a fost extrem de pozitiv, iar părinții s-au arătat foarte interesați.
Inițial, am planificat pentru acest proiect pilot de un an participarea a 4 profesori și 60 de copii. Interesul ridicat ne-a făcut să creștem acest număr la 10 profesori și 120 de copii. În unele locații, cererea pentru cursul STEAM Clubs a fost extrem de mare, mult mai mare decât locurile disponibile.
32 părinţi au participat la activitatea de prezentare și feedback ca parte a efortului de construire a comunităţii de la Clubul Copiilor Câmpina și la Palatul Copiilor din Giurgiu.
În prezent, judecând după listele de prezență rata abandonului este în medie de 15%. Formularele de feedback indică un grad ridicat de implicare în activități, atât în ceea ce privește relevanța conținutului, cât și plăcerea de a participa la proiecte. Profesorii au menționat, de asemenea, impactul pozitiv pe care activitățile de formare l-au avut asupra dezvoltării lor profesionale.
| Parteneri
Romanian American Foundation (partener principal), Fundația Bosch Romania, Telus Digital Romania Community Board, Leroy Merlin Romania, Palatul copiilor din Giurgiu, Clubul copiilor din Câmpina, Clubul copiilor din Horezu, Palatul copiilor din Călărași
| Despre organizator
eematico este o organizație dedicată promovării inovației în programele educaționale pentru copii. Obiectivul nostru este dezvoltarea abilităților esențiale pentru viața în secolul 21, printr-o abordare educațională proprie, bazată pe joc și învățare experiențială, având joaca, proiectele de construcție și bricolaj ca principale instrumente de învățare.
| Website proiect
https://www.eematico.org/cursuri-si-activitati/steam-clubs