close

Abonează-te la newsletter

Lasă-ne adresa de email
și fii primul care află noutățile.




Participanti & Proiecte



DESCHIDEM ȘCOALA



| Organizator:
    Asociatiei pentru Responsabilitate Sociala PLAN B
| Sectiune:
    Educație și Învățământ
| Problema de fond
    Problema decalajului educațional în continuă creștere de la an la an, între mediul rural și cel urban, reprezintă una dintre preocupările Asociației Plan B. Dacă la prima ediție a proiectului ”Deschidem școala” (2021), am încercat să diminuăm pierderile suferite de elevi din cauza pandemiei, ulterior, încurajați de rezultatele obținute, am ajuns în mai multe școli din medii vulnerabile și am devenit un sprijin pentru copii datorită unei abordări integrate. La ediția din 2024, am identificat școlile de la sat lipsite de dotări, unde și rezultatele elevilor erau foarte slabe. De altfel, rata de promovabilitate la examenul de Evaluare Națională în județele din secuime a fost în scădere față de anii precedenți, în restul județelor (VN, NT) acesta menținându-se la un nivel inferior de foarte mult timp.

| Scopul proiectului
    Scopul proiectului este reducerea riscului de abandon prin creșterea nivelului de pregătire pentru 800 de elevi din mediul rural, printr-o intervenție sistemică și de lungă durată, care combină activități educaționale, activități de dezvoltare personală și emoțională, dotarea sălilor de clasă cu echipamente digitale pentru a face predarea lecțiilor mai atractivă și mai eficientă.

Principalele obiective ale proiectului sunt recuperarea deficiențelor educaționale; îmbunătățirea rezultatelor școlare; îmbunătățirea stării emoționale și creșterea stimei de sine.


DESCHIDEM ȘCOALA DESCHIDEM ȘCOALA DESCHIDEM ȘCOALA

| Acoperire
    Localitățile Sărmaș, Bilbor și Lunca de Jos din județul Harghita; localitățile Hăghig, Sânzieni și Brăduț din județul Covasna; localitățile Petelea, Batoș și Deda din județul Mureș; localitățile Ghindăoani, Pângărați și Văleni din județul Neamț; localitățile Țifești, Șindrilari-Reghiu și Biliești din județul Vrancea

| Rezumat
    Proiectul se adresează elevilor de gimnaziu din zone vulnerabile, oferindu-le acces la resurse și activități educaționale. La fiecare ediție a proiectului, am redeschis un subiect închis pentru copiii din medii defavorizate, cu risc de abandon școlar: viitorul. Rezultatele celor 800 de elevi din școlile vizate în 2024 erau unele foarte slabe, fapt confirmat și de evaluările la clasă, susținute la începutul proiectului. În plus, rata de promovabilitate la examenul de Evaluare Națională în județele din secuime (HG, CV, MS) era în permanentă scădere, în timp ce în Neamț și Vrancea nivelul inferior se menținea de foarte mult timp. Am acționat pe 3 direcții: 1. digitalizarea sălilor de clasă cu echipamente tehnice performante (tablă interactivă, videoproiector, laptop, sistem audio), ceea ce a făcut predarea lecțiilor mult mai atractivă și mai eficientă; 2. ore de consolidare a materiei la Limba română și Matematică; 3. consiliere psihologică pentru copii și părinți, în perspectiva reducerii absenteismului și a abandonului școlar. Copiii au fost ascultați și îndrumați de consilierii școlari, iar părinților le-au fost oferite instrumentele necesare pentru îmbunătățirea relației cu cei mici. Sprijinul a venit după ce, în cele mai multe dintre cazuri, s-a constatat că elevii se confruntă cu probleme familiale, bullying și chiar depresie ori se simt descurajați și consideră că toată lumea le accentuează lipsurile fără să le vadă micile reușite. Impactul implementării proiectului a fost unul semnificativ, concretizat prin creșterea mediilor școlare cu 2 până la 3 puncte, diminuarea nr. de note sub 5 și apariția notelor de 9 și 10. De asemenea, s-a constatat o reducere cu 25% a incidentelor de bullying, iar 70% dintre elevii consiliați au raportat o stare emoțională îmbunătățitǎ.

| Date beneficiari direcţi
    800 de elevi din ciclul gimnazial, aflați în situații școlare precare și expuși riscului de abandon școlar.
600 de părinți care au participat la sesiuni de consiliere parentală.


| Activitati
    Timp de 6 luni, în cea de-a doua jumătate a anului școlar 2023-2024, 800 de elevi de gimnaziu din școlile selectate ca având printre cele mai slabe rezultate, din județele Harghita, Covasna, Mureș, Neamț și Vrancea, au participat la cursuri de recuperare a materiei la Limba română și Matematică. Aprofundarea lecțiilor s-a realizat printr-o metodă accelerată incluzivă și atractivă, care a combinat mijloacele clasice de învățare cu cele digitale. O noutate absolută pentru elevii din comunitățile vulnerabile, tablele interactive au reprezentat o modalitate de a-și învinge teama de a răspunde la oră și, totodată, un mijloc de a învăța, prin joacă, lecțiile pe care nu reușeau inițial să le asimileze. Pentru a întregi actul educațional, toți copiii beneficiari au primit rechizite școlare. Pentru a măsura impactul proiectului, elevii au susținut evaluări pe parcursul implementării, astfel că, la final, s-a constatat creșterea notelor cu 2-3 puncte, diminuarea numărului de note sub 5 și apariția notelor de 9 și 10.

În paralel, elevii au participat la sesiuni de consiliere psihologică, prin activități de învățare și experimente dedicate, ei primind suport emoțional în sensul dezvoltării încrederii în sine și a depășirii provocărilor educaționale. Consilierea parentală a presupus sprijin în înțelegerea nevoilor educaționale ale copiilor, sfaturi practice pentru crearea unui mediu propice învățării acasă, facilitarea comunicării cu cadrele didactice etc.


| Rezultatele proiectului
    1. În urma programul intensiv de recuperare a materiei:
•⁠ ⁠23% dintre elevi au înregistrat creșteri cu până la 3 puncte a mediilor
•⁠ ⁠29% dintre elevi au înregistrat creșteri cu până la 2 puncte a mediilor
•⁠ ⁠Reducerea cu 55% a numărului de note sub 5
•⁠ ⁠30% dintre elevi au obținut note de 9 și 10.
Modalitatea de măsurare a rezultatelor de mai sus: notele/ mediile de la finalul proiectului față de notele/mediile de la începutul proiectului.

2.⁠ ⁠Ca impact pe termen lung, conform feedback-ului continuu primit de la instituțiile de învățământ vizate, consolidarea cunoștințelor fundamentale și remedierea unor lacune educaționale au redus riscul de repetenție (lucru demonstrat și prin scăderea numărului de note sub 5 pentru 55% dintre elevi) și a crescut prezența la ore a elevilor cu 40%.
Modalitatea de măsurare a rezultatelor de mai sus: feedback instituții de învățământ, liste prezență elevi.

3. În urma suportului psiho-emoțional oferit:
•⁠ ⁠Reducerea cu 25% a incidentelor de bullying
•⁠ ⁠70% dintre elevii consiliați au raportat o stare emoțională îmbunătățită
•⁠ ⁠62% dintre părinți au dezvoltat un parteneriat solid cu școala.
Accesul la consilierii școlari a avut drept rezultat dezvoltarea abilităților de comunicare părinte-copil, strategii de motivare pe care să le aplice copiilor pentru a nu abandona școala, alte metode pentru a depăși diferite bariere în educație.
Modalitatea de măsurare a rezultatelor de mai sus: chestionare post ore de consiliere psihologică, raport post-activitate întocmit de specialist.
Abordarea integrată a provocărilor.


| Parteneri
    Kaufland România, ISJ Harghita, ISJ Covasna, ISJ Mureș, ISJ Neamț, ISJ Vrancea.

| Despre organizator
    Ca partener al copiilor, părinților și profesorilor, modelăm mediul educațional atunci când nu funcționează planul A, cel ideal, prin inovație și soluții alternative moderne. Ne-am dedicat să umplem golurile lăsate de sistemele educaționale tradiționale, luptând pentru prevenirea abandonului școlar, combaterea violenței în școli, sprijinirea copiilor din medii defavorizate, conștientizarea nevoii unei alimentații sănătoase pentru creșterea unor generații puternice.

| Website proiect
    https://planb.ngo



Copyright © Gala Societății Civile - 2025
Site dezvoltat de Netvibes

-->