Participanti & Proiecte
Gustă cu atenție. Bucură-te de moment.
|
Organizator: Asociația Sută la Sută Românesc |
|
Sectiune: Educație și Învățământ |
În ultimii ani, am observat o creștere a numărului consumatorilor care înlocuiesc mesele cu gustări, unii dintre aceștia înlocuind toate cele trei mese principale cu gustări.
94% din Generația Z, alături de mileniali au spus că iau gustări o dată sau de mai multe ori pe zi, iar 68% dintre aceștia de două ori, zilnic – tendință confirmată și de ultima ediție a Raportului Mondelez State of Snacking Yearly Global Report.
Concomitent, un procent îngrijorător de 59% dintre români se luptă cu supraponderabilitatea și obezitatea, o tendință care afectează în mod alarmant copiii și adolescenți (25% dintre adolescenții cu vârste cuprinse între 18 și 25 de ani sunt obezi). Urmând politica de comunicare comercială responsabilă a Mondelez, am adaptat programul nostru educațional pentru adolescenți cu vârsta de +13 ani.
| Scopul proiectului
Obiectivul principal al programului este de a oferi adolescenților motivația de a adopta schimbări comportamentale de durată, prin remodelarea obiceiurilor de gustare și a abordării generale a alimentației, pornind de la practicile de mindfulness.
Obiective secundare
- Sensibilizarea cu privire la importanța cultivării unor obiceiuri sănătoase, înțelegerea conceptelor-cheie și adoptarea unei alimentații echilibrate prin alegeri corecte.
- Creșterea nivelului de educație pentru a alege gustarea potrivită prin citirea și descifrarea etichetei produsului.



| Acoperire
București și 10 județe: Ilfov, Argeș, Prahova, Covasna, Bacău, Hunedoara, Arad, Olt, Dolj și Gorj.
| Rezumat
Contextul actual întărește necesitatea imediată a unei strategii naționale de prevenire a obezității. Campania noastră educațională reprezintă un răspuns adecvat, conceput pentru a induce schimbări comportamentale de durată. Studiile indică potențialul pe care îl au campaniile educaționale în prevenirea obezității, cu condiția ca acestea să fie vizibile, convingătoare și cu impact.
Un element important al inițiativei au fost sesiunile interactive face to face în școli, conduse de experți în domeniul nutriției, mindful eating, al planificării, al formării obiceiurilor și al psihologiei. Punctul central al campaniei a fost cultivarea atenției ca un instrument esențial pentru adoptarea unui stil de viață mai sănătos și luarea unor decizii în cunoștință de cauză în ceea ce privește alegerea gustărilor. Am conceput sesiuni care să inspire și să invite la reflecție reală, pentru a-i captiva pe elevi și pentru a încuraja dialogul.
Mesaje cheie:
"Tu decizi": Împuternicirea adolescenților să preia controlul asupra alegerilor lor în materie de gustări, a schimbărilor pozitive din viața lor.
"Mindful eating pentru o sănătate mai bună": Încurajarea alegerilor conștiente și atente în materie de gustări, conștientizând impactul deciziilor asupra stării de bine personale.
"Echilibrul între gust și nutriție": Subliniind importanța selectării unor gustări care sunt delicioase/și nutritive, promovând o abordare holistică a gustării.
”Alegeri corecte”. Încurajarea și responsabilizarea adolescenților de a face alegeri în cunoștință de cauză prin citirea corectă a etichetelor produselor.
"Împărtășește și inspiră": Încurajarea adolescenților să împărtășească cunoștințele și obiceiurile de gustări nou descoperite cu colegii lor, creând un efect pozitiv de propagare în comunitatea lor.
| Date beneficiari direcţi
Peste 15.140 de elevi din 57 de licee din București și din 10 județe (Ilfov, Argeș, Prahova, Covasna, Bacău, Hunedoara, Arad, Olt, Dolj și Gorj).
| Activitati
Atelierele de lucru (cel puțin trei workshopuri/clasă) conduse de experți au transformat clasele în hub-uri de conversație, impulsionate de discuții autentice legate de schimbările de comportament.
În provincie- 23 de sesiuni online de informare, la care au participat inspectorii școlari generali și consilierii educativi, 45 de sesiuni online de informare cu directori de școli și consilieri educativi și 36 de ateliere interactive online, de nutriție, psihonutriție, planificare a timpului și citire etichete.
În București: 163 sesiuni online și offline (Offline:24 ateliere interactive de nutriție, 24 de psihologie, 24 de planificare, 17 sesiuni de mindful în alimentație, 12 de citire a etichetelor, 36 sesiuni de prezentare a programului, 12 festivități de premiere+ întâlniri cu guest-star; Online: 14 sesiuni de informare, la care au participat directori de școli și consilieri educativi).
Inspirație din partea vedetelor, care au adăugat carismă, umor și o conexiune autentică.
Concursul Mindful Snacking în cadrul școlilor, care a transformat învățarea într-o aventură participativă, cu premii atractive (echipament podcast pentru școli+ brățări fitness pentru elevi).
Campanie strategică de media pitching pentru a asigura o prezență autentică în social media, în media Tier 1 și la televiziune.
Acorduri formale cu autorități și inspectorate școlare care sporesc credibilitatea.
Implicare în interiorul companiei:Sesiunile de mindful snacking au implicat angajații Mondelez.
| Rezultatele proiectului
Implicarea tinerilor: Am crescut capacitatea programului cu 25% față de planul inițial ca urmare a cererii ridicate din partea școlilor de a face parte din campanie. Prezența copleșitoare ne-a determinat să ne adaptăm rapid și să organizăm maratoane de ateliere de o zi în școli pentru a face față valului de cereri.
Educație transformațională: Conștientizarea de către adolescenți a importanței obiceiurilor alimentare sănătoase, evidențiată de discuțiile calitative de final. Datele privind necesitatea unui astfel de program în școli și impactul acestuia au fost analizate, în perioada februarie-iunie 2024, cu ajutorul instrumentelor de cercetare implementate de echipa Centrului de Cercetare în Management (CCM) din cadrul SNSPA. Au fost analizate 1.155 răspunsuri din București/Ilfov și 3.209 răspunsuri din provincie. Această cercetare a arătat că 38% dintre adolescenți mănâncă gustări chiar dacă nu le este foame, în vreme ce 48% recunosc că le este greu să se abțină de la gustările preferate, indiferent de momentul din zi.
Impact sustenabil: Influența campaniei se extinde dincolo de perioada dedicată, multe școli exprimându-și interesul de a adopta obiceiuri de Mindful Snacking și solicitând ateliere suplimentare.
Parteneriate rezonante: Colaborarea cu autoritatea publică și cu inspectoratele școlare a adăugat credibilitate și sprijin. Un model de parteneriat public -privat, cu angajament reafirmat prin participarea activă în proiect, prin susținerea de seminarii de citire a etichetei de către reprezentanții autorității.
| Parteneri
Asociația Sută la Sută Românesc, Mondelez România, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor; Inspectoratele Școlare : Ilfov, Argeș, Prahova, Covasna, Bacău, Hunedoara, Arad, Olt, Dolj, Gorj și Inspectoratul Școlar al Municipiului București, Centrul de Cercetare în Management (CCM) din cadrul Școlii Naționale de Studii Politice și Administrative (SNSPA).
| Despre organizator
Suntem organizația non-profit și neguvernamentală ce susține, promovează și dezvoltă calitatea și sustenabilitatea în produsele și serviciile românești. Proiectele noastre se orientează către o varietate de domenii și au la bază aceleași valori care pun umărul la dezvoltarea României: educare și informare. Misiunea noastră este de a inspira, de a explica. Informația este cea mai importantă monedă de schimb contemporană. Felul în care o preluăm și ne-o asumăm la nivel individual este esențial.
| Website proiect
https://mindfulsnacking.ro/