Participanti & Proiecte
Teaching Across Intersections
|
Organizator: Asociatia Young Initiative |
|
Sectiune: Educație și Învățământ |
Proiectul TAI a fost inițiat ca răspuns la creșterea fenomenului discriminării în societate și în mediul educațional, care adesea nu ține cont de intersecționalitate – adică de faptul că elevii pot fi afectați simultan de multiple forme de excluziune, în funcție de etnie, gen, dizabilitate, clasă socială sau orientare sexuală. Pentru ca tinerii să devină cetățeni responsabili și empatici, este esențial ca școala să fie un spațiu sigur și incluziv, unde fiecare elev să se simtă acceptat și valorizat. Înainte de lansarea proiectului, o analiză comparativă a manualelor școlare din România a evidențiat lipsa unei perspective intersecționale, ceea ce a subliniat necesitatea unor resurse educaționale, în special la îndemâna profesorilor, care să promoveze diversitatea și incluziunea în mod real, simplu și aplicabil în clasă.
| Scopul proiectului
Proiectul are ca scop promovarea intersecționalității ca instrument de incluziune și diversitate în educație, prin recunoașterea identităților sociale multiple pe care fiecare individ le are și plasarea acestora în context școlar, astfel încât școala să devină un mediu empatic și inclusiv față de toți elevii. Obiectivele principale ale proiectului au vizat: (1) dezvoltarea competențelor profesorilor și lucrătorilor de tineret în utilizarea intersecționalității ca instrument educațional și (2) crearea unor resurse practice pentru integrarea intersecționalității în școli.



| Acoperire
București / Iași - național
| Rezumat
Proiectul Teaching Across Intersections este un parteneriat Erasmus+ implementat în România, Bulgaria, Italia și Cehia, având ca scop principal promovarea intersecționalității ca instrument de incluziune și diversitate în educație. Asociația Young Initiative a coordonat implementarea în România, oferind resurse inovatoare pentru profesori, consilieri școlari și lucrători de tineret.
Proiectul răspunde necesității de a sprijini indirect elevii și tinerii care se confruntă cu multiple forme de discriminare bazate pe etnie, gen, clasă socială, dizabilitate, religie sau orientare sexuală, prin asigurarea instrumentelor necesare profesorilor de la clasă și chiar lucrătorilor de tineret. O analiză anterioară a manualelor școlare a evidențiat o lipsă semnificativă a abordării intersecționalității în educație, subliniind necesitatea unor resurse adecvate. Obiectivele principale ale proiectului au vizat: (1) dezvoltarea competențelor profesorilor și lucrătorilor de tineret în utilizarea intersecționalității ca instrument educațional și (2) crearea unor resurse practice pentru integrarea intersecționalității în școli.
Principalele activități și rezultate obținute au fost: (1) crearea primei biblioteci digitale în limba română cu resurse legate de intersecționalitate, (2) crearea unor infografice și a unei liste de recomandări destinate editorilor de manuale școlare privind integrarea intersecționalității în aceste manuale și (3) dezvoltarea Manualului Profesorului pentru Intersecționalitate la clasă, o colecție de 100+ exerciții pe tipologia celor din manuale pentru toate disciplinele din trunchiul comun actual și 60+ ateliere de educație nonformală. Pentru finalizarea manualului, au fost desfășurate focus group-uri și un atelier de pilotare cu profesori din țară.
| Date beneficiari direcţi
90 de profesori, consilieri școlari, diriginți, lucrători de tineret (participanți în activități)
| Activitati
Principalele activități au fost: (1) întocmirea și lansarea primei biblioteci digitale în limba română cu resurse legate de intersecționalitate - februarie 2024, (2) întocmirea și distribuirea de infografice privind intersecționalitatea, precum și a unor recomandări de includere a intersecționalității în manualele școlare, pe 6 tematici diferite, destinate autorilor și editorilor de manuale școlare - aprilie 2024, (3) dezvoltarea Manualului Profesorului pentru Intersecționalitate la clasă, o colecție de 100+ exerciții pe tipologia celor din manuale pentru toate disciplinele din trunchiul comun actual și 60+ ateliere de educație nonformală. Pentru realizarea manualului, am desfășurat următoarele activități: (3.1.) focus group-uri online și offline cu profesori din țară pentru a identifica nevoile structurale privind un astfel de manual - iulie-august 2024, (3.2.) crearea efectivă a exercițiilor, a atelierelor și a părților teoretice aferente celor 6 tematici din manual - septembrie 2024 - ianuarie 2025, (3.3.) pilotarea unor exerciții și ateliere și incorporarea feedback-ului primit - decembrie 2024, (3.4.) lansarea oficială a manualului - februarie 2025.
| Rezultatele proiectului
Principalele rezultate se referă la: (1) biblioteca digitală de resurse în limba română despre intersecționalitate, care conține peste 50 resurse și este actualizată și în prezent,(2) recomandările privind îmbunătățirea intersecționalității în manualele școlare sunt direcționate exact spre autorii de manuale și editorii acestora, urmărind obiectivele proiectului indirect și asigurând un grad mai mare de vizibilitate a intersecționalității în manuale, (3) realizarea Manualului pentru Intersecționalitate la clasă a avut diferite rezultate intermediare: (3.1.) realizarea focus grupurilor a ajutat la obținerea structurii optime a manualului și a exercițiilor, dar a crescut și conștientizarea în rândul cadrelor didactice participante a importanței intersectionalității și a abordării acesteia în școli, (3.2.) infograficele și recomandările adresate autorilor de manuale se vor reflecta în creșterea vizibilității intersecționalității în edițiile următoare ale manualelor școlare, (3.3.) pilotarea primelor exerciții și ateliere a demonstrat încă o dată utilitatea acestora, ele fiind extrem de bine primite, iar cadrele didactice participante la pilotare solicitând încă din acel moment să le permitem să folosească exercițiile, iar (3.4.) lansarea manualului a fost făcută în cadrul unei întâlniri cu 33 consilieri școlari din cadrul CMBRAE și încă 55 profesori participanți din țară la atelierul de diseminare din București. Deși atelierul a fost organizat în februarie 2025, aproximativ 85% dintre activitățile derulate și rezultatele obținute s-au întâmplat în cadrul anului 2024.
| Parteneri
Liceul Teoretic Internațional de Informatică București ICHB Pallady
| Despre organizator
Asociația Young Initiative facilitează experiențe educaționale care să vină în sprijinul celor care își propun să transforme în bine comunitatea în care trăiesc, contribuind la construirea României empatice, incluzive de mâine. Creștem tineri, educatori (în sens larg, profesori și formatori), pentru ca accesul la educație să ne permită să schimbăm în bine mediul în care trăim, începând cu zona de educație formală și non formală.
| Website proiect
https://www.younginitiative.org/teaching-across-intersections/