Participanti & Proiecte
Campania ”Nu sunt invizibil” (semneaza Angajamentul în autism)
|
Organizator: HELP Autism |
|
Sectiune: |
În prezent, 20% din populația totală are o tulburare de spectru autist. În următorii 10 ani, se estimează că procentul va ajunge la 30%. Astfel, se va redefini o nouă normalitate globală.
În România, trăiesc peste 40,000 de persoane cu autism, dintre care aproximativ 23,000 sunt înregistrate oficial:
• 1 din 36 de copii este diagnosticat cu autism
• 1 copil cu autism din 4 nu merge la școală, deși are vârsta potrivită
• 2000 de copii sunt diagnosticați cu autism în fiecare an
• autismul este cea mai răspândită tulburare a copilăriei
• sub 1% din adulții cu autism au un loc de muncă, comparativ cu media europeană de 10%
Aceste statistici îngrijorătoare demonstrează urgența cu care clasa politică trebuie să adopte politici noi și să implementeze proiecte și programe care să ofere tuturor cetățenilor săi drepturi și oportunități egale.
| Scopul proiectului
Scopul Angajamentului pentru Autism este de a mobiliza clasa politică din România pentru a susține activ drepturile persoanelor cu autism și ale familiilor acestora.
Obiectivele includ:
•Eliminarea discriminării persoanelor cu autism.
•Crearea de oportunități pentru diagnosticare timpurie și acces la terapie.
•Îmbunătățirea mecanismelor de decontare a terapiilor.
•Integrarea adecvată în educație, muncă și societate.
•Asumarea responsabilității publice a candidaților prin platforma AngajamentAutism.ro și creșterea numărului total de semnături ale Angajamentui.



| Acoperire
toată țara
| Rezumat
Campania „Nu sunt invizibil” – un demers pentru drepturile persoanelor cu autism din România
Lansată pe 2 aprilie, de Ziua Internațională a Conștientizării Autismului, campania „Nu sunt invizibil”, afiliată inițiativei internaționale „Not Invisible” a Autism Europe, răspunde unei probleme sociale critice: ignorarea drepturilor persoanelor cu autism. În România, trăiesc peste 40.000 de persoane cu autism, dintre care doar 23.000 sunt înregistrate oficial. Autismul este cea mai răspândită tulburare a copilăriei, cu o rată de diagnosticare în creștere continuă. Aceste statistici îngrijorătoare demonstrează urgența cu care clasa politică trebuie să adopte politici noi și să implementeze proiecte și programe care să ofere tuturor cetățenilor săi drepturi și oportunități egale
Campania își propune să mobilizeze clasa politică pentru a acționa concret, oferind acces la diagnosticare timpurie, terapie, mecanisme eficiente de decontare, integrare educațională și profesională. Am creat platforma www.angajamentautism.ro care oferă un cadru transparent unde candidații la alegeri pot semna Angajamentul pentru Autism, asumându-și public responsabilitatea de a respecta drepturile și nevoile persoanelor cu autism.
Prin organizarea „Săptămânii Angajamentului în Autism” în Parlamentul României (noiembrie 2024), campania a strâns 105 semnături și a atins peste 6 milioane de persoane prin presă, social media, direct marketing și parteneriate. Această inițiativă inovatoare creează noi structuri de colaborare între societatea civilă și clasa politică.
Campania „Nu sunt invizibil” urmărește o schimbare de impact pe termen lung: politici publice eficiente și un mediu social incluziv, unde persoanele cu autism au acces egal la educație, sănătate și muncă.
| Date beneficiari direcţi
Peste 40,000 de persoanele cu autism (copii, adolescenți, tineri și adulți), părinții și familiile lor, precum și organizațiile care îi reprezintă.
| Activitati
•Campania ”Nu sunt Invizibil” a fost lansată în cadrul evenimentui organizat în data de 2 aprilie 2024 cu ocazia Zilei Internaționale de Conștientizare a Autismului și comunicată printr-un comunicat de presă.
•Platforma online www.angajamentautism.ro a foat creată pentru un proces 100% transparent și sigur. Platforma a presupus integrarea mai multor baze de date – de partide politice, de funcții/ poziții oficiale, de instituții, astfel încât informația să fie acurată.
•Am implementat o campanii de comunicare constantă pe Facebook, Instagram și LinkeIn, preluată și pe canalele inițiatorilor și ale partenerilor.
•Campanie de comunicare directă prin newslettere și follow-up prin întâlniri 1-la-1 cu politicienii din majorotate partidelor politice.
•Activare de o săptămână în Parlamentul României pentru colectarea de semnături și creșterea notorietății inițiativei (11-14 noiembrie 2024)
•Tipărirea de materiale promoționale pentru amplificarea mesajului campaniei.
•Întâlniri regulate cu Ministerul Familiei, ANPDPD, Cancelaria Primului Ministru pentru colectarea de semnături și creșterea notorietății inițiativei.
•Întâlniri online cu partenerii și inițiatorii, realizarea unui kit de comunicare distribuit în rețea pentru diseminarea unitară a mesajelor în spațiul public (martie – noiembrie 2024).
| Rezultatele proiectului
Campania ”Nu sunt invizibil” prin semnarea Angajamentului pentru a generat un impact semnificativ și măsurabil asupra conștientizării problematicii autismului și asupra mobilizării factorilor de decizie.
Impact măsurabil:
•Campania de comunicare a atins peste 6 milioane de persoane, printr-o strategie integrată de comunicare care a inclus media tradițională, social media și direct marketing și întâlniri.
•Proiectul a atras sprijinul a peste 200 de organizații din întreaga țară, întărind rețeaua de susținători din mediul ONG, academic și civic.
•Au fost obținute 105 semnături de susținere din partea candidaților la alegerile locale, parlamentare și europene, reflectând un angajament concret pentru promovarea drepturilor persoanelor cu autism.
Efecte:
•Proiectul a inspirat inițiative similare la nivel local, determinând organizații din diferite județe să preia și să adapteze mesajele campaniei pentru comunitățile lor.
•A generat un dialog amplificat în spațiul public privind incluziunea persoanelor cu autism, creând o presiune pozitivă asupra factorilor de decizie pentru a lua măsuri concrete.
Scalare și sustenabilitate:
•Prin colaborarea cu numeroase organizații și lideri de opinie, proiectul a creat o bază solidă pentru dezvoltarea unei rețele naționale de advocacy, cu potențial de replicare în alte regiuni și pentru alte grupuri vulnerabile.
Proiectul demonstrează capacitatea de a genera schimbări reale, măsurabile și pozitive, nu doar prin numărul mare de beneficiari impactați, ci și prin consolidarea rețelelor de sprijin și generarea de noi inițiative la nivel național.
| Parteneri
Inițiatori program: Autism Europe, Rețeua R.O. TSA (186 asociații de părinți) (acum Federația R.O. TSA), F.O.P.C.D., Star of Hope România, F.E.D.R.A., Incluziune România, Help Autism.
| Despre organizator
Help Autism este cel mai mare ONG dedicat cauzei autismului din România. Misiunea noastră este de a oferi sprijin copiilor și tinerilor cu autism, precum și părinților lor, de-a lungul întregului proces terapeutic, de la evaluare și diagnosticare până la terapie, de la integrare școlară, la tranziția spre viața de adult.
În cei 15 ani de activitate, am susținut peste 3600 de copii și tineri diagnosticați cu autism în cele 7 centre de evaluare și terapie.
| Website proiect
www.angajamentautism.ro