close

Abonează-te la newsletter

Lasă-ne adresa de email
și fii primul care află noutățile.




Participanti & Proiecte



Reducerea risipei alimentare - #ALidllesswaste



| Organizator:
    Lidl Romania & Golin
| Categorie:
    Campanii de comunicare pe teme sociale
| Problema de fond
    Conform Parlamentului European, risipa totala de alimente a atins 88 de milioane de tone, aproximativ 5% din cantitate provenind din retail.
Pe langa masurile pe care le luam in procesele interne Lidl si sustinerea pe care o acordam Bancilor de alimente (sustinere financiara si donatii de produse), o mare parte a risipei alimentare este atribuita consumatorilor. Fiind un subiect cu efecte negative asupra mediului, economiei si societatii, campania a pornit de la nevoia reala de a informa romanii despre ce este risipa alimentara. Este nevoie si de schimbarea comportamentului de consum - conform Food Waste Combat, romanii genereaza in fiecare an 5 milioane de tone de deseuri alimentare, in timp ce 5 milioane de romani se afla in pragul saraciei, iar 66% din familiile din mediul rural nu isi pot asigura hrana zilnica.


| Scopul proiectului
    Obiectivul a fost de a informa publicul despre aceasta problema si oferirea unor solutii de reducere. Dupa informarea asupra impactului negativ pe care il are risipa alimentara, ne-am propus crearea conversatiilor in spatiul public despre actiunile simple prin care poate fi limitata risipa alimentara.

Reducerea risipei alimentare - #ALidllesswaste Reducerea risipei alimentare - #ALidllesswaste Reducerea risipei alimentare - #ALidllesswaste

| Aria geografica
    Romania

| Rezumat
    Risipa alimentara este una dintre problemele societatii care provoaca efecte majore asupra economiei, mediului si bunastarii populatiei. In Romania, tone de mancare ajung la gunoi, iar lipsa de constientizare in randul societatii este un factor care contribuie la cresterea cantitatii de alimente risipita zilnic de catre romani. Ne-am propus ca printr-o campanie de comunicare ampla sa adresam aceasta problema care nu se afla pe agenda publica din Romania.
Pentru a putea combate risipa alimentara este nevoie ca nivelul de constientizare sa fie unul ridicat in randul consumatorilor si apoi este nevoie de schimbari de comportament ale acestora.
Obiectivul a fost de a informa romanii despre ce inseamna risipa alimentara, ce impact are aceasta asupra mediului si a societatii, dar si cum poate fi combatuta, atat de persoanele fizice, cat si de persoanele juridice.
Strategia de comunicare #ALidllesswaste a implicat dezvoltarea subiectului gradual, de la constientizare, la informare si actiune, in cel putin 3 medii diverse de comunicare, pentru a ajunge la un public cat mai larg: TV, platforme de social media (Facebook si Instagram) si executii de PR (comunicatele de presa, actiuni la evenimente publice), dar si in magazinele Lidl si in randul angajatilor Lidl.
Implementarea strategiei de comunicare a rezultat in includerea subiectului pe agenda publica, in conversatii dedicate in mediul online, in implicarea activa a romanilor in colecte pentru sustinerea Bancilor de Alimente.


| Date beneficiari
    Campania trateaza o problema cu efecte la nivel global, dar si national, si are impact economic si social la nivel macro (producatori, retaileri) si la nivel micro (consumatori), asadar in etapa de informare, beneficiarii directi sunt toti consumatorii romani. Pentru a transmite mesajele cheie, am utilizat canalele proprii (paginile Lidl de Facebook & Instagram, cu peste 2.500.000 urmaritori), alaturi de canalele media cele mai accesate de catre romani - TV, urmarit de peste 84% dintre romani zilnic si outleturile media online, urmarite in total de peste jumatate din populatia tarii.

| Date beneficiari
    

| Activitati
    Strategia de comunicare s-a concentrat in online, pe canalele proprii Lidl, printr-o expunere educativa, simpla despre impactul risipei alimentare pentru ca publicul sa isi insuseasca si sa aplice masurile de limitare ale risipei alimentare usor in gospodariile lor.
Pe pagina de Facebook am creat un pilon de continut dedicat, cu postari saptamanale despre cum se depoziteaza corect alimentele, ce retete pot fi pregatite cu resturi de alimente etc. Continutul este comunicat sub hashtag-ul #RetetaResponsabila, cu scopul de a creste gradul de constientizare a importantei combaterii risipei alimentare, demers pe care il continuam si in 2020.
Am continuat demersul educational asupra combaterii risipei alimentare si in mass-media, un subiect neabordat de ea. Prin discutii aplicate cu jurnalisti, ne-am propus sa aducem subiectul in prim plan la TV, in cadrul emisiunilor de stiri zilnice, dar si in analize dedicate.
Prin executiile de PR, ne-am adresat publicului in outleturile media si am realizat un documentar video cu Adevarul, unde am prezentat o actiune strategica din cadrul Electric Castle 2019, in Bontida, Cluj. Banca pentru Alimente Cluj a colectat produsele alimentare comestibile, ramase nevandute in cadrul festivalului, si le-a distribuit catre ONG-uri care ofera sprijin persoanelor defavorizate. O alta executie de PR a fost reprezentata de comunicatele de presa trimise pe acest subiect.
Un alt demers s-a bazat pe comunicarea offline si a avut loc in magazinele Lidl, cand in perioada sarbatorilor de iarna, alaturi de 4 banci pentru alimente am organizat o colecta de alimente, cu scopul de a responsabiliza populatia cu privire la risipa alimentara, prin implicarea directa si comuna in actiune. Comunicarea a fost realizata prin intermediul voluntarilor, care pe perioada activarii s-au aflat in magazine si au informat clientii despre actiune. Initiativa a fost facuta cunoscuta publicului local si national si prin comunicate de presa, pentru a creste numarul participantilor implicati activ in campanie.
Un alt demers a constat in informarea angajatilor, atat prin intermediul Intranetului, cat si prin intermediul unor workshopuri dedicate si concursuri tematice.
Un alt canal de comunicare folosit a fost pagina de LinkedIn a companiei, care are peste 40.000 de persoane care urmaresc pagina.


| Rezultatele proiectului
    Unul dintre cele mai importante rezultate ale campaniei a fost cresterea impresiilor la postarile informative de pe paginile de Facebook & Instagram Lidl, unde subiectul a devenit unul de impact pentru comunitate. Obiectivul campaniei, dedicat informarii asupra importantei combaterii risipei alimentare a fost indeplinit.
In urma discutiilor aplicate cu jurnalisti responsabili de emisiunile de stiri zilnice, subiectul risipei alimentare a fost tratat organic de cele mai urmarite posturi de televiziune din tara, avand un rezultat atat cantitativ, cat si unul calitativ – am realizat peste 5 materiale dedicate risipei alimentare la PRO TV, Antena 1, Antena 3, TVR 1, TVR 2.
Prin executiile de PR, precum comunicatele de presa, subiectul a beneficiat de peste 75 de mentiuni in outleturi media cu acoperire nationala & locala. In plus, prin executia de PR din cadrul festivalului Electric Castle, documentarul video publicat in Adevarul prin care au fost ilustrate toate domeniile in care risipa alimentara are impact, romanii au avut ca exemplu un model de comportament de consum sustenabil, responsabil inclusiv la un festival de muzica. Comunicarea acestui subiect in cadrul EC a avut rezultate cantitative si printre persoanele juridice de la fata locului, Banca pentru Alimente din Cluj colectand de la agentii economici peste o tona de alimente, cu care a ajutat peste 500 de beneficiari aflati in dificultate de a-si procura hrana zilnica.
Mai mult, prin comunicatele de presa trimise national & local in care am comunicat colecta pentru sarbatorile de iarna, subiectul a avut o vizibilitate crescuta printre romani. Conversia rezultatelor calitative obtinute din aparitiile media a fost validata de rezultatele cantitative ale campaniei: in doar 2 saptamani, clientii Lidl au donat o cantitate importanta de produse alimentare neperisabile - in cele 12 magazine participante din Bucuresti, Cluj, Iasi si Bacau au fost colectate 16,7 tone de alimente, care au fost apoi distribuite catre aproximativ 7.000 de beneficiari ai retelei Bancilor de Alimente. Recordul este detinut de magazinele Lidl din Bacau, unde au fost colectate 5,5 tone de alimente. In Iasi, au fost colectate 5 tone de produse, in Bucuresti 3,2 tone, iar in Cluj 3 tone.
Prin intermediul canalelor de comunicare interne, informatiile au ajuns la peste 5.000 de angajati.


| Bugetul
    5.000 - 10.000 Euro

| Parteneri
    Risipa alimentara este una dintre problemele societatii care provoaca efecte majore asupra economiei, mediului si bunastarii populatiei. In Romania, tone de mancare ajung la gunoi, iar lipsa de constientizare in randul societatii este un factor care contribuie la cresterea cantitatii de alimente risipita zilnic de catre romani. Ne-am propus ca printr-o campanie de comunicare ampla sa adresam aceasta problema care nu se afla pe agenda publica din Romania.
Pentru a putea combate risipa alimentara este nevoie ca nivelul de constientizare sa fie unul ridicat in randul consumatorilor si apoi este nevoie de schimbari de comportament ale acestora.
Obiectivul a fost de a informa romanii despre ce inseamna risipa alimentara, ce impact are aceasta asupra mediului si a societatii, dar si cum poate fi combatuta, atat de persoanele fizice, cat si de persoanele juridice.
Strategia de comunicare #ALidllesswaste a implicat dezvoltarea subiectului gradual, de la constientizare, la informare si actiune, in cel putin 3 medii diverse de comunicare, pentru a ajunge la un public cat mai larg: TV, platforme de social media (Facebook si Instagram) si executii de PR (comunicatele de presa, actiuni la evenimente publice), dar si in magazinele Lidl si in randul angajatilor Lidl.
Implementarea strategiei de comunicare a rezultat in includerea subiectului pe agenda publica, in conversatii dedicate in mediul online, in implicarea activa a romanilor in colecte pentru sustinerea Bancilor de Alimente.


| Website proiect
    https://corporate.lidl.ro/sustenabilitate/mediu





Copyright © Gala Societății Civile - 2024
Site dezvoltat de Netvibes