close

Abonează-te la newsletter

Lasă-ne adresa de email
și fii primul care află noutățile.




Participanti & Proiecte



Mame Adolescente



| Organizator:
    Asociatia Art Revolution
| Categorie:
    Campanii de comunicare pe teme sociale
| Problema de fond
    22 000 de fete minore (din totalul de 200.000 de nasteri anuale) devin mame in fiecare an, in Romania. Acesta statistica plaseaza Romania pe un ne-dorit prim loc un Uniunea Europeana la trei categorii: numarul de mame minore (10% din totatul nasterilor dintr-un an), mortalitatea materna (nasterile timpurii sunt cauza numarul 1 de deces la adolescente) precum si mortalitatea neo-natala si infantila ( copii nascuti de mame sub 18 ani sunt au risc crescut de nastere prematura).
Asadar 1 din 10 copii este nascut de o mama adolescenta – cei doi fiind expusi unor multiple riscuri: izolare sociala (maternitatea timpurie este stigmatizata fatis in Romania), risc de saracie ( minorele au sanse reduse de a absolvi liceul) si probabilitatea de a nu avea alaturi partenerul, respectiv tatal copilului.


| Scopul proiectului
    Scopul campaniei a fost sa aducem in atentia publica, prin intermediul artei, situatia reala a mamelor adolescente ( sa combatem prejudecatile asupra cauzelor si consecintelor sarcinilor timpurii). Obiective: 1. Adolescentii din Bucuresti sa ia contact cu experienta de sarcina timpurie, sa constientizeze responsabilitatea pe care au fata de corpul lor si sa fie solidari cu colegii care devin parinti. 2. Parintii si profesorii sa constientizeze responsabilitatea lor in prevenirea sarcinilor timpurii 3. Autoritatile si politicienii sa introduca pe agenda lor adoptarea unor masuri de protectie

Mame Adolescente Mame Adolescente Mame Adolescente

| Aria geografica
    Bucuresti

| Rezumat
    Numarul ridicat de mame adolescente din Romania (10% din nasterile dintr-un an) si problemele cu care acestea se confrunta este unul dintre subiectele cel mai putin prezente pe agenda publica si in mass-media. Dupa ani intregi de eforturi cateva ong-uri au reusit sa puna in discutie problema violentei domestice, in timp ce situatia mamelor minore este neinteleasa: cauzele sunt puse exclusiv pe seama lipsei de educatie sexuala si nimeni nu face corelatia intre violenta domestica ( aprox. un sfert dintre copiii din Ro traiesc in familii unde sunt martori sau victime ale violentei domestice) si lipsa de responsabilitate in cuplurile de adolescenti, lipsa imputernicire fata de propriul corp. Campania si-a propus sa conecteze adolescentii, parintii si factorii decidenti cu realitatea autentica a experientei de a fi parinte la o varsta frageda prin intermediul a doua produse artistice: spectacolul de teatru interactiv Foreplay si documentarul-web mameadolescente.ro. Campania a reusit sa sparga tacerea asupra acestui subiect, sa mobilizeze elevi si profesori care au propagat din proprie initiativa catre alte scoli informatiile despre spectacol si web-doc, sa genereze solidaritate din partea tinerilor care au participat la proiect fata de alti adolescenti aflati in acesta situatie.

| Date beneficiari
    Beneficiari directi: 600 de elevi din 5 colegii tehnice din Bucuresti, 15 profesori din aceleasi colegii, adolescentii din Bucuresti care au luat parte la spectacole, au urmarit documentarul web si parintii lor, cele 30 de mame adolescente implicate in partea de documentare a proiectului, factori decidenti ( consilieri parlamentari, reprezentantanti ai autoritatilor locale – aprox 50 de persoane)
Beneficiari indirecti: zecile de mii de mame minore din Romania, persoanele care lucreaza cu mame minore ( asistenti sociali, consilieri scolari, medici) – aprox cateva mii de persoane.


| Date beneficiari
    

| Activitati
    Doua dintre cele mai intalnite atitudini fata de sarcinile timpurii sunt “mie nu mi se poate intampla” – din partea adolescentilor si “m-ai facut de ras” - din partea parintilor. Campania a urmarit sa deconstruiasca prejudecatie despre ce inseamna sa devii parinte la o varsta frageda, sa implice beneficiarii activand empatia acestora fata de mamele tinere si provocandu-i sa isi imagineze solutii la aceasta situatie pornind de la povestile de viata din spectacolul de teatru interactiv Foreplay si marturiile din web-documentarul: www.mameadolescente.ro.
Campania s-a bazat pe parteneriate cu ong-uri si institutii care sa ne ajute sa comunicam direct cu pubicul tinta. Am inceput comunicarea cu un spectacol–dezbatere la care au participat autoritati locale, consilieri parlamentari, reprezentati ai presedintiei, presa (100 de persoane). Dezbaterea a avut loc la TNB si a fost organizata impreuna cu World Vision.
Prin realizarea unui parteneriat cu Inspectoratul scolar proiectul a fost prezentat prin email catre directorii de licee din Bucuresti si au fost organizate 5 ateliere in colegii tehnice din Bucuresti ( Colegiul Motoc, Carol I, Iuliu Maniu, Mihai Bravu, Sf. Pantelimon). Elevii au discutat cu Mihaela Michailov (educator cultural) despre cazuri concrete cu care s-au confruntat in liceu si cum ar putea fi de ajutor in viitor. S-a pus accent pe imputernicirea elevilor, li s-au oferit resurse la care pot apela in cazul aparitiei unei sarcini.
Prin intermediul centrului Replika au fost distribuite 7000 de brosuri (care ofereau informatii de educatie sexuala si moduri de abordare pentru adolescenti dar si pentru parinti) spectatorii care au participat la reprezentatiile Foreplay si catre publicul general al teatrului.
Am lansat documentarul web mameadolescente.ro cu o discutie informala la Rezidenta BRD Scena9 (inspirata de discutiile de la Intersectiile de Miercuri) la care au participat bloggerul Alex Zamfir (CelMaiBunTata.ro)si moasa Adina Paun.
Am realizat parteneriate cu Radio Tananana (care a difuzat pro bono timp de o saptamana spot-ul radio), Radio Romania Cultural, publicatii de parenting, pentru tineri si site-uri culturale (Totul despre Mame, Sub 25, Iqool, Super Bebe, Scoala 9, AARC, Gala Societatii Civile) precum si intervirui difuzate la Radio Guerrilla, Elle si Unica.
Pe pagina de Facebook a Ascociatiei Art Revolution au fost publicate 41 de postari care au avut un reach de 33 006 persoane.


| Rezultatele proiectului
    Rezultatul cel mai imbucurator al campaniei a fost transformarea ariei de cuprindere de la nivel local la nivel national prin invitarea spectacolului-dezbatere Foreplay la diverse festivaluri (inter)nationale (Ideo Ideis - Alexandria, Fringe, Festivalul International pentru Publicul Tanar – Iasi) si evenimente ( DOR La Scoala). Proiectul a fost pe larg prezentat intr-un reportaj de 30 min la TVR Tg Mures si a avut 12 mentionari in publicatiile din Cluj, Targu Mures, Iasi.
Comunicatul de presa transmis in momentul lansarii documentarului web fost preluat de 14 publicatii iar mentiuile in toate mass-media ale campaniei insumeaza 33 de aparitii. Interviul de 25 min din emisiunea online “#Elle nu tace” a totalizat 7513 vizualizari (https://www.facebook.com/ElleRomania/videos/1993082067428169/ ). In total postarile din social media au strans 259 precieri si au fost distribuite de 158 de ori.

Calitatea campaniei a fost recunoscuta ca exemplu de bune practici in sectorul cultural de catre Fondul Cultural National (AFCN) prin acordarea Premiului pentru Comunicare si Mediere Culturala in ianuarie 2019.
Proiectul a fost promovat spontan de catre elevi, profesorii si parinti care au intrat in contact cu subiectul la inceputul campaniei si asfel, proiectul a avut beneficiari dintr-un numar insemnat de licee: Scoala Ruth, Colegiul Ghe Sincai, Mihai Viteazul, Cosbuc, Cervantes, Lucian Blaga.
Campania a inspirat proiecte similare care sunt in derulare in acest moment, cum ar fi Inimi Tinere (proiect de educatie sentimentala pentru pre-adolescenti) realizat de Asociatia Da’ De ce, iar spectacolul Foreplay se joaca pana la finalul staginuii 2019 la Centrul Replika. Elevii si profesorii din cele 5 licee au primit datele de contact ale moasei Irina Popescu care s-a oferit sa ii consilieze voluntar pe cei care ar avea nevoie. In cadrul dezbaterilor au fost prezenti consilierii scolari si am (re)stabilit un contact intre consilieri si elevi.
Web-doc-ul Mameadolescente.ro a generat interes din partea unor mame tinere care au dorit sa adauge povestile lor de viata la cele 7 marturii deja existente pe site si in acest mod proiectul va putea fi continuat in 2019.
Proiectul continua sa suscinte interesul presei ( in feb 2019 a fost realizat un nou interviu la Radio Romania Cultural – Emisiunea Scena si Ecranul).


| Bugetul
    < 5.000 Euro

| Parteneri
    Numarul ridicat de mame adolescente din Romania (10% din nasterile dintr-un an) si problemele cu care acestea se confrunta este unul dintre subiectele cel mai putin prezente pe agenda publica si in mass-media. Dupa ani intregi de eforturi cateva ong-uri au reusit sa puna in discutie problema violentei domestice, in timp ce situatia mamelor minore este neinteleasa: cauzele sunt puse exclusiv pe seama lipsei de educatie sexuala si nimeni nu face corelatia intre violenta domestica ( aprox. un sfert dintre copiii din Ro traiesc in familii unde sunt martori sau victime ale violentei domestice) si lipsa de responsabilitate in cuplurile de adolescenti, lipsa imputernicire fata de propriul corp. Campania si-a propus sa conecteze adolescentii, parintii si factorii decidenti cu realitatea autentica a experientei de a fi parinte la o varsta frageda prin intermediul a doua produse artistice: spectacolul de teatru interactiv Foreplay si documentarul-web mameadolescente.ro. Campania a reusit sa sparga tacerea asupra acestui subiect, sa mobilizeze elevi si profesori care au propagat din proprie initiativa catre alte scoli informatiile despre spectacol si web-doc, sa genereze solidaritate din partea tinerilor care au participat la proiect fata de alti adolescenti aflati in acesta situatie.

| Website proiect
    





Copyright © Gala Societății Civile - 2024
Site dezvoltat de Netvibes