În anul Centenarului, Kaufland România și Asociația Institutul de Cercetare în Permacultură din România, în parteneriat cu Primăria Municipiului Alba Iulia, continuă proiectul „Grădinescu” și în afara Capitalei și inaugurează prima grădină în țară la Alba Iulia, locul Marii Uniri din 1918. Este cea de a zecea grădină din rețeaua „Grădinescu”, prin care Kaufland împreună cu partenerii de la Asociația Institutul de Cercetare în Permacultură din România promovează grija față de natură, spiritul comunitar și susțin dezvoltarea agriculturii urbane prin propriul exemplu, transformând acoperișurile, exteriorul parcărilor și al magazinelor în spații verzi cultivate cu legume, fructe, arbuști, plante aromatice și flori, care pot fi folosite de comunitate.
 
Noua grădină urbană se află în spatele Palatului Apor, deasupra Caponierei din Cetatea Alba Carolina. Aceasta are o suprafață de aproximativ 2000 mp și cuprinde 4 zone: una de relaxare, cu hamace și măsuțe, unde se află și magazia și biroul, zona 2 cu cinematograf în aer liber și livadă, zona 3 cu pajiște înflorită și habitat pentru insecte și cea de a patra, cu grădină de legume și plante aromatice, cu paturi înălțate, din nuiele.
 
Ca urmare a succesului celor 9 grădini urbane din București, și alte orașe din țară și-au manifestat dorința de a beneficia de astfel de amenajări. Autorii proiectului au ales dezvolte la Alba Iulia grădina cu numărul 10 datorită semnificației acestui oraș pentru contextul istoric: sărbătorirea a 100 de ani de la Marea Unire.
 
Parteneriatul recent parafat are, într-o primă fază, o durată de un an și o valoare totală de 31 000 de euro. Din această sumă, 25 000 de euro reprezintă finanțarea susținută de Kaufland România. Contribuția financiară a Primăriei Municipiului Alba Iulia pentru Grădina din Cetate este de 6 000 de euro și vine în completarea proiectului METAMORPHOSIS implementat de municipalitate, începând cu anul 2017, finanțat în cadrul programului european HORIZON 2020.
 
„Întoarcerea la natură ar trebui sa fie mai mult decât o dorință a noastră, a tuturor. Ar trebui să fie - și, iată, la Alba Iulia chiar este - o direcție clară în care să îndreptăm orașul. Pentru că toată această orientare spre un oraș verde nu aduce decât beneficii, fără excepții. De aceea sunt fericit pentru fiecare nou pom plantat în oraș. Dacă vorbim de o întreagă grădină urbană, este cu atât mai îmbucurător“, spune Mircea Hava, Primarul Municipiului Alba Iulia. 
 
„Suntem încântați de ecourile pe care le are proiectul Grădinescu. Deloc întâmplător, am ales ca, în an centenar, să amenajăm cea de a zecea grădină urbană și prima din afara Bucureștiului la Alba Iulia, un oraș cu foarte multă încărcătură istorică pentru toată țara. Acesta va fi cadoul nostru și al partenerilor noștri pentru locuitorii orașului, care se vor bucura de tot ceea ce înseamnă o grădină amenajată într-un oraș”, a declarat Valer Hancaș, Corporate Affairs & Communications Manager, Kaufland România. 
 
„Nu a fost deloc greu să alegem Alba Iulia pentru prima „ieșire“ din București a unuia dintre proiectele noastre de suflet și de succes, „Grădinescu“. Am găsit o deschidere extraordinară aici și ne bucurăm că am putut da foarte repede formă Grădinii din Cetate,  mai ales că asta se întâmplă acum, la câteva zile distanță de 1 Decembrie, momentul Centenarului și reperul cel mai puternic din istoria noastră, a românilor”, a spus Ionuț Bădică, Președintele ICPR.
 
 
Proiectul „Grădinescu”, model de regenerare urbană
O premieră în România, proiectul „Grădinescu” a fost lansat în vara anului 2017, la inițiativa Kaufland România și cu sprijinul Asociației Institutul de Cercetare în Permacultură din România. Acesta constă - până acum - într-o rețea de 10 grădini urbane comunitare, dintre care 3 amplasate pe acoperișurile magazinelor Kaufland, 4 în parcările sau în spatele magazinelor și 2 în școli din Capitală. Grădinile sunt concepute pentru a fi îngrijite de locuitori sau elevii școlilor - prin participare şi de echipa „Grădinescu” - prin expertiză, facilitare şi cercetare.
 
„Grădinescu” este un model de regenerare urbană ce exemplifică cum sisteme de permacultură, educație, economie circulară, energie și hrană se pot îmbina creativ într-o rețea de grădini urbane care să aducă un plus de energie și vitalitate în viețile orășenilor.
Conceptul grădinii urbane presupune amenajarea unui spațiu integrat, în specificul zonei urbane, cu posibilități de utilizare multiplă.
 
Evenimente tematice în grădinile urbane
De-a lungul anului, grădinile urbane din cadrul proiectului „Grădinescu” găzduiesc diverse acțiuni. Începând din primavara anului 2019, „Grădinescu” Alba iulia va propune un program presărat cu evenimente educaționale, ateliere, proiecții de filme, activități în aer liber, sesiuni de grădinarit comunitar atât școlilor, cât și tuturor cetățenilor din Alba Iulia interesați și doritori să afle mai multe și să se implice.
 
Agricultura urbană, tot mai des întâlnită
Inițiativa proiectului „Grădinescu” a venit în contextul în care agricultura urbană sau „grădinăritul pe balcon” este o ocupație din ce în ce mai întâlnită, conform unui studiu realizat de Kaufland odată cu lansarea acestui proiect, în 2017. Potrivit sondajului, 7 din 10 români practică agricultura urbană, cultivând la domiciliu legume, verdețuri sau fructe, din dorința de a se bucura de propriile culturi, naturale. 
 
Dintre aceștia, peste jumătate aleg să cultive verdețuri (57% respondenți), în timp ce 39% cultivă fructe, iar 27% cultivă legume, unii combinând mai multe tipuri. Plantele cel mai des cultivate de români în urban sunt căpșunile (25%), lămâile (20%), urmate de roșii, cartofi, pătrunjel, cimbru și rozmarin.
 
Balconul este locul preferat pentru agricultură urbană de aproape 50% dintre români, în timp ce 14% cultivă în fața blocului, 8% la periferia orașului, iar restul nu găsesc un loc în oraș, orientându-se spre parcele din afara acestuia.
 
Evoluția proiectului poate fi urmărită pe www.facebook.com/gradinescu sau pe site-ul www.gradinescu.ro.
 
***
Despre Kaufland România
Kaufland se numără printre cele mai mari companii de retail din Europa, cu peste 1.300 de magazine în 7 țări și o rețea de 120 magazine în România. Programele de responsabilitate socială reprezintă o componentă cheie în strategia companiei. Asumarea responsabilității ecologice și sociale este un aspect esențial al politicii corporative Kaufland. Cea mai mare parte a proiectelor noastre de CSR sunt desfășurate în parteneriat cu asociații nonguvernamentale regionale sau naționale. Pe lângă educație, sprijinim proiectele dedicate protecției mediului înconjurător și pe cele care au ca obiectiv promovarea unui stil de viață sănătos prin intermediul activităților sportive și adoptarea unei nutriții echilibrate. Pentru mai multe informaţii vizitaţi www.kaufland.ro.