In 2015, Zambeste Romania mizeaza pe exemplul individual – romanii sunt invitati sa inspire o schimbare in jurul lor. Peste 100,000 de romani au beneficiat in mod direct de solutiile de ingrijire orala oferite gratuit in cei 3 ani de desfasurare a campaniei. Cel mai nou studiu  arata ca inca este nevoie de educatie pentru o mai buna sanatate orala: romanii vad igiena orala ca o nevoie cosmetica si nu de sanatate; 8 din 10 nu au timp sa se spele pe dinti, iar majoritatea sar peste periajul de seara. Totusi, desi igiena orala nu este inca o prioritate pentru romani, in topul celor mai importante lucruri apreciate in aspectul exterior, dintii sanatosi ocupa locul 2.

Si in acest an, Zambeste Romania va incerca sa imbunatateasca starea de sanatate orala a romanilor, aducand solutii concrete si programe educationale pentru o mai buna sanatate orala. In plus, in 2015, sub indemnul „Inspira Romania sa zambeasca sanatos!”, campania ii invita si ii incurajeaza pe romani sa se alature campaniei, aratand ce ar face ei concret pentru a provoca o schimbare printre oamenii din jur si semnalizand ca igiena orala este o problema foarte importanta de sanatate. 
 
Ce sta in spatele statisticilor ingrijoratoare de sanatate orala: de ce nu se spala pe dinti romanii?
Un studiu comandat de GSK Consumer Healthcare1 in 2014 dezvaluie ca majoritatea romanilor nu se spala pe dinti seara, asa cum recomanda stomatologii, ci doar dimineata, pentru ca identifica periajul dentar cu momentul de pregatire pentru interactiune sociala, vazandu-l ca un act estetic, asa cum este aranjarea parului sau machiajul inainte de a iesi din casa, decat unul pentru propria sanatate. Astfel, in lipsa unei intalniri cu prietenii, colegii de serviciu sau a unei activitati din afara casei, este mai probabil ca romanii sa aleaga sa nu se spele pe dinti si sa ignore consecintele asupra sanatatii.
 
Peste 45% dintre respondenti au declarat ca isi periaza dintii mai putin de 2 ori pe zi, desi 90% din esantion este de acord cu importanta rutinei minime de dimineata si seara.1 
 
Mai mult, 10% dintre persoane au spus ca se spala pe dinti doar de cateva ori pe saptamana, o data pe saptamana sau ocazional (mai putin de o data/saptamana). 
 
Pentru 8 din 10 romani1, principala bariera de igiena orala este programul aglomerat al zilei si lipsa facilitatilor pentru a se spala pe dinti la serviciu. 
 
Intrebati care sunt beneficiile pentru care se spala pe dinti, majoritatea oamenilor (45%) au declarat ca o fac pentru a avea o respiratie placuta, 36% pentru senzatia de dinti curati, in timp ce 17% pentru beneficiul de albire a dintilor.1 Doar o mica parte din categoria celor mai rigurosi in igiena orala au mentionat ca, pentru ei, dinti sanatosi inseamna pe langa toate acestea si sa nu ai carii vizibile.
 
Nici tratare, nici preventie: cum ne afecteza neglijarea regulilor de igiena orala
Studii anterioare Zambeste Romania aratau ca in 2012, peste 80% dintre romani se confruntau cu probleme dentare, cele mai frecvente dintre acestea fiind cariile . In ceea ce priveste noua generatie, potrivit studiului, 75% din copiii de pana in 13 ani au carii pe dintii temporari, iar 4 din 10 copii au carii pe dintii definitivi, in timp ce aproape 90% dintre acestea sunt netratate. 
 
In acest context, medicii atrag atentia asupra riscurilor pe care le are neglijarea igienei orale asupra starii de sanatate:
- Cariile netratate pot duce la afectiuni dentare serioase, dureroase sau la pierderea dintilor si pot afecta buna functionare a intregului organism;
- Depunerile de tartru pot duce la sangerari gingivale si gingivita, care, netratate, pot cauza parodontoza;
 
Prin aplicarea celor 3 pasi de igiena orala se pot evita neplacerile cauzate de problemele dentare si tratamentele costisitoare:
• periajul dintilor de doua ori pe zi
• vizita la dentist in mod regulat 
• o dieta sanatoasa si echilibrata, care sa includa multe fructe si legume
 
Rezultate: 3 ani de educatie pentru Romania
„Prin activitatile campaniei, vrem sa reamintim oamenilor ca igiena orala este un aspect care tine de sanatatea noastra generala; nu este doar o preocupare estetica, ci si una de sanatate, cu implicatii serioase.Timp de 3 ani la rand, Zambeste Romania a derulat un demers educational sustinut si complet, pentru o mai buna sanatate orala a romanilor, actionand atat la nivel urban, cat si rural. Angajamentul nostru este pe termen lung: doar asa, putem ajuta romanii sa-si imbunatateasca starea de sanatate orala si schimba statisticile negative”, a declarat Helen Tomlinson, General Manager GSK Consumer Healthcare Romania si Tarile Adriatice. 
 
Cel putin 100,000 de romani au beneficiat in mod direct de solutiile oferite gratuit in cadrul campaniei, pana acum, astfel: peste 40,000 de copii din mediul urban si peste 3000 de copii si parinti in mediul rural si peste 35,000 de viitoare mamici au beneficiat de programe educationale si produse de igiena orala, 650 de copii din mediul rural au primit gratuit tratamente dentare, iar peste 20,000 de romani au primit periute de dinti gratuite in schimbul celor vechi, in cadrul programului Rabla pentru periuta de dinti. Sute de romani inca beneficiaza de consultatii si detartraje gratuite in cele peste 1,500 de cabinete stomatologice inscrise in campanie pana acum. 
 
In acest an, campania incepe cu semnarea parteneriatului cu Institutul National de Sanatate Publica, pentru sprijin in demersul de educare activa la nivel national, prin Directiile de Sanatate Publica locale, pentru o mai buna igiena si sanatate orala in Romania. 
 
Consumul de produse de igiena orala la romani, in crestere
Cel mai recent studiu de piata  arata ca, un roman a consumat 1,5 tuburi de pasta de dinti de-a lungul anului 2014 – foarte putin in comparatie cu statele europene, insa mai mult fata de 2013, cand consumul national se situa in medie la circa 1 tub/an.
 
De asemenea, ultimele date de la nivel national arata ca romanii isi schimba acum periuta de dinti o data la 1,5 ani – mai des fata de statisticile din 2013, care aratau ca un roman folosea aceeasi periuta de dinti timp de 2 ani.
 
La nivel rural, oamenii au o igiena orala un pic mai buna: un locuitor foloseste acum 1 tub de pasta de dinti timp de 2,5 ani, fata de 3 ani, cum aratau datele anterioare, insa in continuare isi schimba periuta de dinti numai o data la 10 ani. 
 
In orase, la nivel urban, un roman foloseste 2 tuburi de pasta de dinti pe an, mai bine decat anul trecut, cand folosea 1,5 tuburi intr-un an si isi schimba acum periuta la 1,5 ani, mai des fata de datele anterioare, care indicau o perioada de folosire de 2 ani/periuta.
 
In comparatie cu datele de la nivel european, 77% dintre germani isi schimba periuta cel putin o data la 3 luni. 
 
Desi cifrele de consum sunt mai optimiste fata de anul anterior, aceste rezultate indica in continuare o igiena orala precara a populatiei si apar in contextul in care romanii sustin ca respecta regulile elementare de igiena dentara, declarand ca totusi isi periaza dintii de doua ori pe zi.1
 
Zambeste Romania_Activitati 2015

***
Despre Zambeste Romania 
Campania Zambeste Romania a fost dezvoltata in 2012 de GSK Consumer Healthcare, si brandurile sale Aquafresh®, Sensodyne®, Parodontax® si Corega®, cu ajutorul specialistilor in igiena orala, pentru a facilita accesul la educatie si la preventie, in vederea imbunatatirii sanatatii orale in randul populatiei din Romania. Proiectul face parte din Platforma Europeana pentru o Sanatate Orala mai Buna (BOHEP), ampla initiativa europeana lansata in 2012. Mai multe informatii, sfaturi privind sanatatea orala si harta cabinetelor medicilor dentisti disponibile pentru consultatii gratuite sunt disponibile pe platforma online www.zambesteromania.ro si pe pagina www.facebook.com/zambesteromania.
 
Despre GSK Consumer Healthcar
GSK - una dintre cele mai mari companii farmaceutice din lume, al carei portofoliu are la baza o substantiala activitate de cercetare si dezvoltare. GSK se dedica imbunatatirii calitatii vietii oamenilor, ajutandu-i sa realizeze mai multe, sa se simta mai bine si sa traiasca mai mult. In Romania, obiectivul nostru este ca, prin tot ceea ce facem, sa contribuim la cresterea sperantei de viata a romanilor si a calitatii vietii acestora.
GSK Consumer Healthcare creeaza prima si cea mai performanta companie de Fast Moving Consumer Healthcare, la baza careia stau stiinta si valorile. Compania activeaza in peste 100 de piete din intreaga lume si vinde peste 2 miliarde de produse pe an. 
In Romania, GSK Consumer Healthcare face parte din grupul de companii GSK, cu o traditie  puternica pe piata locala, de peste 25 de ani. Portofoliul sau include marci bine cunoscute precum ParaSinus®, Aquafresh®, Sensodyne®, Parodontax®, Panadol®, Voltaren® si Theraflu®. Compania este un ambasador al igienei orale si initiatorul proiectului educational Zambeste Romania, care are ca scop atragerea atentiei asupra importantei preventiei si igienei orale in Romania, prin implementarea de actiuni pe termen scurt si lung.
Pentru mai multe informatii, va rugam contactati: Mirabela Boldojar, GSK Consumer Healthcare Romania, mirabela.e.grigore@gsk.com, 0732 307 221