Nume proiect: Aplicația See You
Nume organizație: Asociația Metodelor Alternative de Integrare Socială

Sectiunea / Secțiunile:
Incluziune socială
Premiul Special pentru INOVAȚIE

Perioada în care s-a derulat proiectul: 
August - Noiembrie 2020

Acoperirea geografică a proiectului / inițiativei:
București

Parteneri:
Compania Accenture România.


Rezumatul proiectului:
Nevăzătorii din România se confruntă cu un fenomen acut de (auto)izolare. SeeYou este prima aplicaţie web din România ce conectează persoane cu deficiențe de vedere cu voluntari care-i pot însoți în diverse activități offline, dar și online.

Aplicația a fost concepută din dorința de a conecta persoane cu deficiențe de vedere care vor să ajungă mai ușor în locuri de interes și voluntari care se oferă să-i însoțească pentru a-și îndeplini nevoi simple precum mersul la cumpărături, la poștă, la ANAF, dar și la concerte, spectacole, etc. Aplicația este gratuită și disponibilă momentan doar în București.

Prin SeeYou facem din București un oraș mai incluziv. Cu ajutorul aplicației spargem cercul vicios în care suntem astăzi ca societate: nevăzătorii ies rar din casă pentru că societatea nu este pregătită să îi primească, iar societatea nu are cum să se pregătească pentru că nu vede persoane cu dizabilități vizuale pe stradă, în jur.

În dezvoltarea aplicației am avut cinci etape:
1) crearea platformei aplicației,
2) realizarea identității și crearea textelor aplicației
3) crearea unui plan de comunicare și promovare,
4) rezolvarea sarcinilor ce țin de legalitatea proiectului
5) mentenanța în urma feedback-ului utilizatorilor.

Pentru dezvoltarea aplicației am avut un buget de 15.000 USD și încă din prima lună de la lansare am avut peste 200 de utilizatori, voluntari și nevăzători. Noutatea aplicației a făcut ca la lansare informația să apară în peste 40 de apariții în media națională.

Contextul inițierii proiectului:
Contextul aplicației a venit din două direcții. În primul rând, nevăzătorii care veneau la atelierele AMAIS ne întreabă dacă îi putem ajuta în vreun fel să ajungă la sediul nostru. Întrebările s-au înmulțit pe măsură ce a crescut numărul activităților și, implicit, numărul persoanelor cu deficiențe de vedere.
Am observat că nevăzătorii veneau însoțiți de cineva din familie și plecau acasă cu voluntarii de la activități care locuiau în aceeași zonă din oraș. Dar nu era nicio metodă, sau instrument, prin care să-i conectăm de la început.
De asemenea, nevoia a venit și dintr-o perspectivă personală a lui Alexandru Cucu, inițiatorul proiectului, nevăzător. Aceea că are nevoie recurent să meargă cu o persoană tipică (fără dizabilități reglementate) într-un loc neincluziv în care nu se poate descurca singur.

Scopul și obiectivele proiectului:
Scopul a fost să aducem oamenii împreună: persoane cu deficiențe de vedere și voluntari. Obiectivul este să creștem incluziunea socială și vizibilitatea nevăzătorilor în viața orașului. Cu See You nevăzătorii și voluntarii, deschiși către diversitate, își creează propriile momente de socializare și interacțiune.
Prin SeeYou combatem cercul vicios în care se află societatea românească: nevăzătorii nu ies din casă și sunt izolați pentru că nu are cine să-i ajute când au nevoie, iar tipicii nu știu cum să ajute nevăzătorii pentru că nu-i au în jur și nu interacționează cu ei. Îi punem împreună.

Principalele activități:
Dezvoltarea platformei a avut mai multe faze:
- construirea echipei incluzive de lucru;
- crearea platformei;
- stabilirea și redactarea specificațiilor – listă de cerințe și task-uri pentru programare;
- crearea graficii – pentru a fi incluzivă vizual și ușor de utilizat;
- crearea textelor – cât mai prietenoase, astfel încât crearea contului să fie o experiență plăcută pentru utilizatori;
- dezvoltarea platformei – echipa mixtă de programatori (2 nevăzători și 2 tipici);
- configurarea serverului – baza de date, securitate, procedură backup;
- integrarea graficii și a textelor în web app;
- analiza legală și construirea documentelor – termenii și condițiile pentru voluntari, beneficiari și documentele de integrare cookies, GDPR;
- testarea și îmbunătățirea – împreună cu tipici și persoane cu dizabilități;
- comunicarea despre platformă – cu partenerii AMAIS, beneficiarii și voluntarii asociației;
- realizarea lansării publice: apariții media (TV, radio, presă scrisă), postări pe rețele sociale, vizibilitate atât pe canale destinate voluntarilor cât și beneficiarilor, distribuirea comunicatului de presă;
- mentenanță: postări periodice pe rețelele sociale, fixare bug-uri și întreținere server unde este găzduit seeyou.ro;
- organizarea a două focus-grupuri cu beneficiarii – pentru a înțelege nevoile și cum putem crește activitatea în web app.

Beneficiarii direcți:
1. voluntarii (persoane fără dizabilități) și 2. beneficiarii (persoane cu dizabilități vizuale). În prezent sunt 200 de voluntari și 100 de nevăzători activi pe platformă.

Beneficiari indirecți:
Persoanele cu și fără dizabilități din București și din restul țării. Am ajuns la ei datorită vizibilității postărilor din social media, prin intermediul persoanelor din comunitățile din care face parte organizația AMAIS, pe grupurile online și offline destinate persoanelor nevăzătoare. Un public de peste 200.000 de persoane.

Implicarea beneficiarilor:
Platforma See You are la bază principiile designului incluziv, adică încă din faza de proiectare am luat în calcul abilitățile unei game variate de persoane cu diferite (diz)abilități. Am ținut cont de nevoile lor și am construit o aplicație incluzivă.
Am făcut focus grupuri încă din prima fază, am ținut cont de nevoile utilizatorilor, fie ei persoane cu dizabilități de vedere sau fără. După lansare am cerut din nou feedback-ul utilizatorilor, nevăzători și tipici, și prin procesele de testare și mentenanță am rezolvat nevoile punctuale ale utilizatorilor din ambele categorii.

Rezultatele proiectului:
Primul beneficiu e că am creat apropiere între oameni cu diferite (diz)abilități. Astfel, contribuim la incluziunea socială a nevăzătorilor.
Oamenii au mers la concerte, la evenimente, la vaccin, la instituții publice, la Gara de Nord sau aeroport pentru călătorii.
De altfel, a fost o surpriză să vedem că funcționează interacțiunile ce implică o călătorie cu trenul pe bază de voluntariat. Pentru context, persoanele cu dizabilități din România beneficiază de asistență în gări. Cu 48 de ore înainte de o călătorie, aceștia completează o cerere pe baza căreia primesc asistență din partea CFR Călători, dacă au nevoie. Ajutorul constă în ghidare la gară, ajutor la urcarea în tren, găsirea locului din tren sau coborârea din tren. Am primit feedback că aplicația a rezolvat nevoia mai bine decât asistența oferită de instituția publică.

Același feedback se aplică și în cazul călătoriilor cu avionul. Ajunși la aeroport, nevăzătorii beneficiază de asistență, însă până la ghișeul de asistență nu-i însoțește nimeni și nici nu sunt indicatoare în jur după care să se ghideze. În schimb, cu ajutorul voluntarilor See You am înlocuit asistența cu sprijin inclusiv până la punctul de control al aeroportului.

Alte rezultate generate:
- nevăzătorii au continuat să interacționeze cu voluntarii
- persoanele tipice au descoperit că aveau prejudecăți despre nevăzători. Datorită See You au descoperit că toți oamenii, cu sau fără dizabilități, au aceleași nevoi și că toți facem aceleași lucruri, doar că le facem diferit.

Resursele umane implicate:
Echipa de proiect a fost formată din 12 persoane.
Funcțiile: project manager, manager comunicare și asistent comunicare, administratori, legal manager, web developers, graphic designers, copywriters.

Implicarea voluntarilor:
Proiectul în sine implică voluntari. În prezent sunt peste 200 de voluntari din București înscriși pe platformă. Ei răspund invitațiilor lansate de nevăzători și îi însoțesc în diverse locuri din oraș, de la cumpărături, instituții publice, la concerte, evenimente, expoziții, până la călătorii cu trenul sau avionul.

Invitația lansată de un nevăzător conține informații despre:
- locul de întâlnire,
- locul în care urmează să meargă împreună,
- ora la care urmează să se întâlnească,
- ora aproximativă la care anticipează că vor ajunge în acel loc.
Toate aceste informații sunt primite de voluntar pe mail în notificarea despre o invitație nou lansată.

Roluri / responsabilități ale partenerilor proiectului:
Partenerul Accenture România ne-a oferit sponsorizarea de 15.000 USD și suport în comunicarea și promovarea proiectului. O echipă de la Accenture a mai fost implicată în procesul de prototipare inițială a aplicației.

Buget:
61.464 lei

Obstacole majore întâmpinate:
Un prim obstacol a fost timpul scurt în care a trebuit să dezvoltăm și să lansăm aplicația, în trei luni mai precis. Însă l-am depășit prin implicarea mai multor oameni care cred în misiunea și impactul incluziv al proiectului.
Un obstacol greu de depășit a fost pandemia și regulile de distanțare, căci noi am promovat întâlnirile fizice pentru ca nevăzătorii să-și rezolve anumite nevoi din afara casei. Însă i-am încurajat să se întâlnească și online pentru a socializa.

Lecții învățate în urma implementarii proiectului:
Înainte de orice am negocia mai strict timpul de lansare. Am consulta și mai mulți beneficiari din ambele categorii de utilizatori, cu și fără dizabilități vizuale, față de cei 20 din prima etapă a proiectului. După lansare am cerut feedback constant de la ambele categorii de utilizatori.

Calitățile proiectului:
1) Caracterul incluziv încă de la început al proiectului - A fost făcut de 2 (doi) programatori cu deficiențe de vedere și 2 (doi) fără dizabilități vizuale. De asemenea, respectă principiile designului incluziv, adică în tot procesul, de la început, în timpul și după lansare, dezvoltării am consultat persoane cu și fără dizabilități și am integrat nevoile lor.
2) Scopul în sine - Este singura aplicație din România ce rezolvă nevoile individuale ale nevăzătorilor. Iar la nivel de societate crește incluziunea socială a nevăzătorilor și reduce prejudecățile tipicilor asociate cu dizabilitatea.
3) Simplitatea proiectului - Este ușor de folosit de orice persoană, cu sau fără dizabilități.

Planul de comunicare:

Planul de comunicare a avut ca obiective:
1) creșterea gradului de conștientizare a nevoilor nevăzătorilor, aceleași pe care le are fiecare om.
2) popularizarea în rândul persoanelor ce beneficiază de notorietate și sunt pasionate de tehnologie.
3) promovarea în rândul comunității de nevăzători AMAIS și în toate grupurile de persoane cu deficiențe de vedere.

Lansarea aplicației a avut o conferință de presă online la care au participat jurnaliști și am trimis un comunicat de presă ce a fost preluat de peste 40 de publicații naționale din România.
Alexandru Cucu, inițiatorul și Project Managerul aplicației, a continuat promovarea prin interviuri la posturi naționale de TV, radio și presă scrisă.


l Website proiect l


***
Despre Organizator:

AMAIS s-a înființat în 2015 din dorința ca toată lumea, indiferent de abilități, gen, vârstă, categorie socială, să trăiască și să lucreze în medii prietenoase și incluzive, ce corespund nevoilor lor.
De 7 ani creăm o societate echitabilă pentru persoanele cu dizabilități temporare sau permanente prin aplicarea principiilor designului incluziv în: arhitectură, tehnologie, proiecte sociale.