Nume proiect: Banca pentru Alimente Bucuresti
Nume organizatie: Banca pentru Colectarea si Distributia Alimentelor
 
Sectiunea/Sectiunile
Premiul Special Organizatia NEW ENTRY
 
Date generale
Perioada in care s-a derulat proiectul: Noi / 2016 - Dec / 2018
 
Acoperirea geografica a proiectului/ initiativei: Bucuresti, Ilfov, Prahova, Arges, Giurgiu, Ialomita, Buzau, Braila si Constanta
 
Parteneri: Lidl Romania – membru fondator, cel mai mare finantator; Metro – finantator; CHEP - partener.
 
Rezumatul proiectului: 
Banca pentru Alimente Bucuresti functioneaza dupa principiile Federatiei Europene a Bancilor de Alimente (FEBA) si are ca misiune recuperarea produselor excedentare de la firme, agenti economici si producatori agroalimentari si distribuirea gratuita catre persoanele aflate in dificultate, cu sprijinul partenerilor. Astfel, oferirea gratuita a alimentelor le permite organizatiilor care au in grija persoane aflate in diferite situatii de risc sa-si duca la indeplinire propria misiune. 
 
Nevoia de a implementa acest proiect a venit din mai multe motive. Conform Food Waste, in Romania se genereaza in fiecare an 5 milioane de tone de deseuri alimentare, in timp ce 5 milioane de romani se afla in pragul saraciei, iar 66% din familiile din mediul rural nu isi pot asigura hrana zilnica. 
 
In plus, exista foarte multe produse care pot fi donate de catre producatori, retaileri etc care, in lipsa unei infrastucturi, ar ajunge la gropile de gunoi. 
Un alt motiv este legat de efectele pe care risipa alimentara le produce asupra economiei si asupra mediului. Daca risipa alimentara ar fi o tara, ar fi pe locul al treilea la poluare, dupa SUA si China. Ar avea 33% din cantitatea totala de emisii potrivit raportului Green Peace. Cu toate ca risipa alimentara a ajuns sa fie dezbatuta tot mai des in spatiul public si sa aiba o lege dedicata, in Romania, nu exista un sistem educational care sa abordeze aceasta problema si nici infrastructura care sa sustina solutii care pot avea un impact la nivel macro. Potrivit legii pentru reducerea risipei alimentare, demersurile sunt optionale pentru producatori, retaileri etc. 
 
Relevanta (context)

Contextul initierii proiectului:
Conform statisticilor europene, Romania este pe locul 9 in Uniunea Europeana la risipa alimentara, tone de mancare ajungand zilnic la gunoi, iar lipsa de constientizare in randul societatii este un factor care contribuie la cantitatea de alimente risipita zilnic de catre romani. Potrivit Comisiei Europene, in medie, fiecare roman arunca la cosul de gunoi 97,5 kilograme de mancare pe an, adica aproape 10 kilograme pe luna.
 
Scopul si obiectivele:
Pentru a combate risipa alimentara, alaturi de Lidl, am initiat Banca pentru Alimente Bucuresti, care are ca scop sa creasca gradul de constientizare al acestei probleme, sa reduca risipa alimentara, colectand surplusul alimentar de la agentii economici parteneri si sa il redistribuie, sprijinind astfel persoanele aflate in dificultate, asistate de organizatiile partenere.
Anul acesta vrem sa colectam peste 350 de tone de produse, de la peste 25 de companii, pentru a ajunge la peste 20.000 beneficiari finali.
 
Principalele activitati:
Banca pentru Alimente are la baza o structura bine organizata cu reguli bine definite care fac ca intregul proces de colectare de la agenti economici si donare catre beneficiari sa fie unul corect si transparent. Principiul de baza dupa care functioneaza programul este acela ca produsele primite gratuit de la persoane juridice sunt distribuite tot gratuit (costurile sunt acoperite de finantarea primita de la Lidl, beneficiarii nu trebuie sa achite nimic). 
 
Banca Alimente din Bucuresti colecteaza de la diverse companii private, inclusiv de la membrul fondator Lidl, alimente, dar si produse igienico-sanitare si de uz casnic si personal de stricta necesitate, care nu au iesit din termenul de expirare. Produsele sunt preluate de la companii de catre angajatii Bancii si transportate la depozitele bancii. Acolo produsele sunt sortate in functie de data expirarii si pregatite pentru a fi imediat livrate, gratuit, catre ONG-urile partenere. Pentru o buna organizare, exista o baza de date cu organizatii care ar putea sa primeasca produsele colectate pentru ca ele sa fie distribuite imediat ce sunt colectate si o baza de date cu organizatii care ar putea sa doneze. 
 
Am inceput cu 6 donatori si 24 de ONG-uri din Bucuresti, Ilfov si Prahova care ofera servicii sociale. In prezent infrastructura Bancii pentru Alimente din Bucuresti include 21 de agenti economici care doneaza bunuri si 82 de organizatii non-profit, cu un potential de peste 18.000 de beneficiari. 
 
Beneficiari
 
Beneficiari directi: In prezent, beneficiarii nu mai sunt doar din Bucuresti, Ilfov si Prahova, deoarece o data cu cresterea cantitatilor colectate ne-am extins in Arges, Giurgiu, Ialomita, Buzau, Braila si Constanta. Lucram cu 82 de organizatii non-profit, iar acestea au peste 18.000 de beneficiari finali care primesc bunurile. Tipuri de beneficiari: organizatii non-profit care gestioneaza programe sociale cu componenta alimentara in beneficiul: copiilor, tinerilor cu dizabilitati, a batranilor nevoiasi, a femeilor maltratate sau traficate, a familiilor defavorizate, a imigrantilor, a sinistratilor, a familiilor monoparentale, sau a familiilor numeroase.
 
Beneficiari indirecti: ONG-urile partenere, care isi pot ajuta beneficiarii sa aiba parte de alimente si alte obiecte de igiena. Retailerii si producatorii, care nu mai risipesc produse, ci, in acest mod, le doneaza.
 
Implicarea beneficiarilor: 
In anumite situatii, pentru alimentele colectate si duse in depozitele Bancii pentru Alimente solicitam sprijinul organizatiilor beneficiare, ca ele sa vina cu voluntari care sa ne ajute la descarcarea, trierea si distribuirea produselor. Deoarece o parte din produse au termen scurt de valabilitate si trebuie livrate rapid intr-o cantitate mare, beneficiarii sunt anuntati prin rotatie de stocurile pe care le-am recuperat, astfel incat sa vina cat mai repede sa ridice produsele care le sunt de folos in programele lor.
 
Rezultate (eficacitate)

Rezultatele proiectului:
Pana in prezent am colectat si donat peste 269 de tone de alimente (greutate neta), iar valoarea de piata a produselor este estimata la 700.000 de euro. Anul aceste, pana la 15.03.2019 am colectat deja 126 de Tone de la 21 de furnizori si avem peste 82 de organizatii non profit catre care am donat produsele, ajungand la peste 18.000 de benificiari finali din mai mult judete din jurul Bucurestiului.
 
Resursele umane implicate:
De la infiintare si pana anul trecut, am avut un singur angajat, insa am incheiat anul 2018 alaturi de o echipa formata din 3 angajati si 20 de voluntari.
 
Implicarea voluntarilor:
Avem 20 de voluntari, care sunt cooptati in 2 moduri - dupa ce acestia completeaza un formular de pe site-ul nostru si ataseaza un CV sau vin impreuna cu o organizatie beneficiara a ajutorului alimentar oferit de noi Ei sunt implicati in activitati logistice, educative sau de Comunicare sau in relatia cu companiile, unde promoveaza valoarea donarilor de alimente. Unii sunt implicati si in relatia cu organizatiile beneficiare, prin vizite periodice care au ca scop verificarea corectitudinii utilizarii si conservarii produselor donate.
 
Roluri /responsabilitati ale partenerilor proiectului:
Nu puteam demara acest proiect fara ajutorul oferit de Lidl Romania, care este membru fondator, dar si finantator si donator. Compania ne asigura sprijinul financiar necesar pentru bunul demers al proiectului si ne sustine si cu produse care ajung la organizatiile beneficiare.
 
Buget

Bugetul total al proiectului: 573.255 Lei
 
Contributiile in natura:
Am incheiat anul 2018 cu o echipa de 3 angajati si 20 de voluntari. Avem 2 camionete si operam un depozit de 300 m2, intr-un spatiu logistic in Otopeni, cu 100 m2 hala pentru refrigerare, 25 m2 spatiu pentru congelare si 75 m2 hala cu temperatura ambientala. Totodata lucram cu mijloace de manipulare a marfii in depozit, cat si pentru depozitarea marfurilor pe verticala.
 
Evaluare

Obstacole majore intampinate: Reticenta partenerilor de a se implica la inceput in lipsa unei legi.
 
Calitatile proiectului:
Proiectul se diferentiaza prin faptul ca raspunde la o nevoie reala, care insa nu se gaseste pe agenda publica a Romaniei. Banca poate colecta acum pana la 1000 de tone de alimente anual, ceea ce inseamna o reducere cu aceasta cantitate a risipei alimentare, dar si redistribuirea ei integral in programe sociale. Mai mult, Banca de Alimente Bucuresti isi propune sa dezvolte impreuna cu Lidl prima retea de banci din Romania. In 2018 am deschis impreuna cu Lidl si JCI prima banca de Alimente din Cluj, pentru zona Ardealului, iar in luna aprilie vom deschide oficial prima banca de alimente din Roman, pentru zona Moldovei. In plan mai sunt Timisoara, Sibiu, Brasov, Craiova si Braila. Totodata, proiectul si rezultatele acestuia contribuie la indeplinirea Obiectivelor de Dezvoltare Durabila de pe Agenda ONU 2030, la care si tara noastra a aderat. Prin acest proiect, prin care se ofera hrana persoanelor defavorizate, se ofera un ajutor care este elementar in indeplinirea nevoilor primare.
 
Comunicare

Planul de comunicare:
La lansarea proiectului, am facut o conferinta de presa, unde reprezentanti ai sectorului public si privat si autoritati au discutat despre nevoia de eficientizare a consumului de alimente si de schimbare a comportamentului alimentar pentru diminuarea risipei.
 
Am realizat propria pagina de web, Facebook, Twitter, etc si materiale printate cu informatii care sa-i ajute pe cei interesati sa inteleaga activitatea noastra si modul in care se pot implica. 
 
Cu sprijinul Lidl, in 2018 a fost publicat un articol (scris si video) pe Newsweek.ro, alaturi de un material scris in Newsweek, in care se relateaza modul in care functioneaza Banca, plecand de la documentarea pe teren: am mers cu jurnalistul sa preluam alimentele de la depozitul Lidl din Nedelea, le-am dus la depozitul nostru si ulterior am mers impreuna sa le ducem la beneficiari.
 
 
***
Despre Organizator
Asociatia a fost infiintata in 2016, pentru a pune in slujba societatii un instrument prin care produsele alimentare si de igiena personala aflate in termen de valabilitate sau cele neutile detinatorilor, dar care sunt bune pentru utilizare, sa fie colectate, depozitate corespunzator si apoi redistribuite gratuit cat mai repede organizatiilor evaluate si aflate in baza de date a Bancii, organizatii care ofera servicii sociale cu componenta alimentara persoanelor defavorizate asistate.