Nume proiect: Școala pe net
Nume organizatie: Asociația Centrul de Resurse în Comunicare

Sectiunea/Sectiunile
Educație, Învățământ, Cercetare

Perioada în care s-a derulat proiectul: martie / 2020 - octombrie / 2020
Acoperire geografică: Națională

Parteneri: Centrul de Resurse în Comunicare, Asociația Techsoup, Seeding Knowledge Foundation, Teach for Romania, Ministerul Educației și Cercetării, Kaufland România

Rezumatul proiectului:
Proiectul „Școala pe net” a fost primul proiect care a răspuns crizei cauzate de pandemia Covid-19 în sistemul educațional din România. În 5 zile de la anunțarea faptului că orele se vor muta în online, am construit o platformă cu funcționalități multiple care a furnizat și diseminat constant conținut și resurse de învățare care au oferit profesorilor informații tehnice privind derularea orelor de curs online. Procesul a fost unul amplu, cu un efort deosebit, având în vedere că într-un timp scurt, am format o echipă de experți din 4 organizații, oameni care nu lucraseră împreună, am obținut finanțare și am primit acordul Ministerului de a deveni partener.

Pe 15 iunie, într-o conferință de presă susținută de Ministrului Educației, am fost invitați să anunțăm „Școala pe net” ca una dintre principalele soluții pentru sprijinirea profesorilor. Au urmat peste 10.000 de utilizatori la doar 7 ore după lansare și peste 1000 de întrebări din partea profesorilor. Am realizat astfel cât de mare era nevoia de sprijin, având în vedere nivelul scăzut al competențelor digitale ale profesorilor.

Am adus conținut nou în fiecare săptămână, am organizat webinarii în care am răspuns problemelor momentului și am reușit să strângem peste 210.000 de utilizatori unici și 10.000 de participanți la cele 11 webinarii. Mai mult, am organizat și Conferința Școala pe net, un eveniment în care experți în educație naționali și internaționali, reprezentanți guvernamentali, educatori și elevi au dezbătut primele luni de educație online din România.

În ziua lansării, Președintele României a salutat inițiativa, iar câteva luni mai târziu, proiectul a fost inclus de Comisia Europeană pe lista inițiativelor Digital Skills for Education privind bunele practici în rezolvarea provocărilor crizei COVID.

Contextul initierii proiectului:
În luna martie 2020, România s-a confruntat din cauza pandemiei cu provocările trecerii de la sistemul educațional clasic la cel online. Chiar dacă rata de penetrare a internetului este destul de ridicată (72,4% conform INS, 2019), cadrele didactice nu erau pregătite pentru această trecere. Proiectul și-a propus să răspundă acestei situații de criză. Deși Ministerul Educației a sugerat printr-un ordin trecerea temporară la educație online, din cauza slabei pregătiri în domeniul TIC a profesorilor, am sesizat nevoia urgentă de a crea resurse pentru informarea și educarea profesorilor în folosirea platformele online, instrumentelor digitale și pedagogie digitală. Am oferit primii într-un timp scurt resurse eficiente și simple. Proiectul a fost lansat în doar 5 zile după anunțarea trecerii școlii in online.

Scopul si obiectivele proiectului:
Scopul proiectului a fost de a ajuta profesorii în mod rapid și eficient să înțeleagă și să folosească platforme de comunicare online și instrumente digitale pentru continuarea procesul educațional la distanță cu elevii, oferindu-le sprijin constant prin materiale, tutoriale, webinarii și schimb de experiențe cu alți profesori, creând astfel o comunitate de practică.

Obiective: dezvoltarea platformei online scoalapenet.ro; creare de tutoriale, webinarii, conferințe și articole despre instrumente digitale simple și gratuite pentru profesori; construirea unei comunități.

Principalele activitati:
Școala pe Net a fost prima inițiativă din țară venită în sprijinul profesorilor (educatori, învățători, profesori de gimnaziu și liceu) cu resurse și sprijin pentru trecerea orelor în online. Principalele activități desfășurate:
- dezvoltarea platformei scoalapenet.ro
- construirea și diseminarea de tutoriale video și pas cu pas cu capturi de ecran despre folosirea și integrarea la clasă principalele platforme de comunicare online la îndemână pentru profesori (Google Classroom, Zoom, Whatsapp și Facebook)
- creare de resurse didactice pe subiecte precum expunerea din mediul online, cyberbullying sau suprasolicitarea, cum adaptăm învățarea în funcție de accesul copiilor la tehnologie, cum comunicăm cu părinții înainte să începem
să lucrăm online cu elevii, cum criza devine o oportunitate de învățare, principiile educației outdoor
- formarea unei comunități efervescente de profesori pe pagina de Facebook Școala pe Net dedicată a proiectului care a ajuns la 23.000 de urmăritori în 2 luni de zile
- organizarea primei conferințe dedicate contextului crizei cauzate de pandemie în educație cu experți naționali și internaționali în educație, reprezentanți guvernamentali, educatori și elevi care au dezbătut și au tras concluzii despre primele două luni de educație online din țară

Beneficiari directi: 10.057 de profesori de gimnaziu și liceu și învățători înscriși la webinariile live Școala pe Net, peste 92.000 de vizualizări ale tutorialelor create, 210.000 de vizitatori pe platforma scoalapenet.ro, 23.000 de urmăritori pe pagina de Facebook Școala pe Net

Beneficiari indirecti: Elevii celor în total 180.000 de cadre didactice din țară, directori de școală care au recomandat materialele profesorilor, părinți

Implicarea beneficiarilor:
În timpul proiectului, am identificat mai mulți profesori care au reușit cu succes mutarea orelor în mediul online. Ei au fost invitați în webinarii pentru a împărtăși experiența lor și celorlalți profesori. Exemple de webinarii pot fi gasite aici.

Rezultatele proiectului:

Școala pe net a fost principala resursă accesată de profesori pentru trecerea la orele online. Peste 210.000 de persoane au accesat platforma școalapenet.ro. Pe toata durata proiectului, tutorialele și materialele de pe site au fost vizualizate de peste 450.000 de ori.

Pe durata proiectului au fost organizate 9 webinarii pe diverse teme de educație, destinate profesorilor, în concordanță cu evoluția situației. Peste 1000 de profesori au participat la fiecare webinar, transmis live și gratuit pe ZOOM și Facebook. În total, am avut peste 10.000 de participanți.

Resursele umane implicate:
Centrul de Resurse în Comunicare - Cătălin Dinu (coordonator proiect), Valentin Georgescu și Dana Gonț
Asociația Techsoup - Radu Moțoc, Ana Stamatescu, Adela Beca, Elena Coman
Seeding Knowledge Foundation - Bianca Pintilie, Vasile Brașovanu
Teach for Romania - Mara Niculescu
Toată echipa de proiect a lucrat cu jumătate de normă.

Rolurile/responsabilitatile partenerilor in cadrul proiectului:
Centrul de Resurse în Comunicare a fost inițiatorul și managerul de proiect, s-a ocupat de fundraising-ul pentru proiect, a ținut legătura cu Ministerul Educației și a coordonat partea de comunicare și digital a proiectului.
Asociația Techsoup a creat tutoriale despre utilizarea platformelor online și instrumentelor digitale, a diseminat toate resursele create în comunitățile proprii cu peste 17.000 de profesori, .a facilitat accesul la profesori care au prezentat activitati concrete de la clasa, bune practici ca sursa de inspiratie pentru alte cadre didactice
Seeding Knowledge Foundation a furnizat specialiști din școlile partenere și colaboratori pentru webinarii. De asemenea, echipa s-a ocupat de designul educațional și pedagogic pentru o parte dintre acestea.
Teach for Romania 
Ministerul Educației și Cercetării - diseminarea resurselor proiectului și mediatizare
Kaufland România - sponsor unic

Bugetul proiectului:
89.350 lei

Obstacole majore intampinate:
Proiectul „Școala pe net” a avut un drum extrem de scurt de la faza de concepție la cea de lansare. Echipa a identificat nevoia unei astfel de platforme, a gândit un plan coerent și eficient de implementare, a contactat finanțatorul, a creat materialele și a lansat platforma, totul în doar 5 zile. Pe durata proiectului, comunicarea noastră către profesori a trebuit să fie adaptată constant, menținându-se unitară, clară și relevantă. La început ne-am propus să răspund individual la întrebările profesorilor, printr-un chat/formular de contact. Dar după ce am primit peste 1000 de întrebări și solicitări în primele 48 de ore, am schimbat strategia și am început organizarea de webinarii pentru a răspunde la nevoi.

Lectii invatate in urma implementarii proiectului:
Școala pe net a fost un proiect neplanificat pentru niciunul dintre cele 4 ONG-uri implicate. Aflându-ne într-o situație de urgență, a trebuit să gândim și să facem totul foarte repede, neștiind cât va dura, ce vom face concret și fără o planificare bătută în cuie. Nu e un proiect perfect, dar e un proiect care a reușit să răspundă primul nevoilor profesorilor. În lunile care au urmat, ne-am perfecționat mereu și am ținut pasul cu nevoile profesorilor. Lucrul pentru care suntem mândri a fost faptul că ne-am adaptat săptămânal. Dacă am începe din nou, am vrea să coalizăm mai mulți stakeholderi pentru a putea reacționa și mai bine.

Calitatile proiectului:
Viteza de răspuns: am răspuns rapid, concret și eficient unei situații de criză, fiind primul proiect al societății civile în domeniul educației în timpul crizei COVID

Adaptabilitate și calitate: echipa de proiect a urmărit criza și a dezvoltat săptămânal conținut relevant pentru profesori bazat pe experiența deja acumulată în alte programe din domeniul educației și pedagogiei digitale.

Vizibilitate și relevanță: Școala pe net a fost un proiect vizibil pentru profesori, reușind să adune după primele 2 luni peste 151.000 de vizitatori și peste 10.000 de profesori participanți la webinarii, pe toată perioada proiectului. Proiectul a fost recunoscut ca bună practică și de Comisia Europeană.

Planul de comunicare:
Am vrut să ajungem foarte repede la profesori, pentru a le putea da uneltele necesare pentru continuarea orelor. Am beneficiat de ajutorul GMP PR. Momentul central al lansării a fost conferința de presă a Ministrului Educației, difuzată pe toate televiziunile, în care a fost prezentată Școala pe net ca resursa principală pentru profesori pentru continuarea orelor în mediul online. În aceeași zi am trimis către media națională un comunicat de presă (preluat de peste 50 de ori) și, până la finalul săptămânii, am avut intervenții pe importante canale media din România. Am continuat comunicarea pe Facebook, ajungând la peste 24.000 de urmăritori în doar 3 luni, în mod organic. Am fost o voce relevantă în media în ceea ce privește școala în timpul pandemiei, astfel încât pe tot parcursul anului școlar am fost invitați pentru interviuri.

l Web site proiect l

***
Despre organizator

CENTRUL DE RESURSE ÎN COMUNICARE își propune creșterea potențialului de comunicare și strângere de fonduri al mai multor actori din societate (ONG, profosori), prin crearea, dezvoltarea și acordarea eficientă și sustenabilă de resurse.
Alături de partenerii noștri, suntem alături de organizații cu soluții, instrumente de învățare, evenimente și programe, adaptate nevoilor de marketing și comunicare ale sectorului non-profit.