Nume proiect: Digital Therapy for Autism
Nume organizatie: Asociatia Autism Voice

Sectiunea/Sectiunile
Premiul Special pentru INOVAȚIE

Perioada in care s-a derulat proiectul: octombrie / 2019 - decembrie / 2020

Acoperirea geografica a proiectului/ initiativei: Națională

Parteneri: OMV Petrom, Agentia Ideologiq

Rezumatul proiectului:
Proiectul Digital Therapy for Autism a fost dezvoltat de către asociația Autism Voice în parteneriat cu agenția Ideologiq România și OMV Petrom, care a finantat proiectul prin programul „RO SMART in Țara lui Andrei‟, cu scopul proiectului de a îmbunătăți recuperarea și integrarea copiilor cu autism și alte tulburări de dezvoltare prin digitalizarea și transpunerea în realitate virtuală (VR) a terapiei ABA (Applied Behavior Analisys) aplicate acestora privind integrarea socială, desensibilizând copiii la situații cotidiene cum ar fi mersul la cumpărături sau călătoria cu metroul. Mai mult, a fost dezvoltată o librărie de experiențe tip recompensă, astfel încât copiii să poată fi premiați, dar și desensibilizați la activități precum săritul cu parașuta, zborul la bordul unui avion sau plimbarea cu roller-coasterul.

În cadrul proiectului am dezvoltat și produs șase experiențe interactive de realitate virtuală și șase kit-uri de realitate virtuală. Din cele cinci experiențe create, două au componente de interactivitate și patru sunt pe model recompensă, filmare 360 grade.

Echipele de specialiști Autism Voice au implementat proiectul în cadrul centrelor de recuperare ale asociație, în cadrul terapiilor a 200 de copii cu autism și au lucrat cu aceștia pe o perioadă de 10 luni.

În urma proiectului, 80% dintre copiii beneficiari și-au imbunatatit abilitatile de comunicare functionala, pentru 70% au avut un impact pozitiv asupra dezvoltarii limbajului, 65% dintre copii si-au imbunatatit abilitatea de a astepta in mediul social, pentru 90% dintre copii experientele VR au devenit recompense in procesul terapeutic, iar pentru 45% dintre copii s-au putut nota imbunatatiri semnificative ale comportamentelor pro-sociale vizate in cadrul experientelor VR – Metrou si Hipermaket.

Contextul initierii proiectului:

1 din 55 de copii este diagnosticat cu autism sau tulburări din spectru autism (TSA) la ora actuală. Un copil cu autism are nevoie între 4 și 8 ani de terapie pentru a fi integrat în școală și în societate, și chiar și atunci are nevoie de supervizare încă 2-4 ani, multe dintre dificultati de integrare pornind de la frustrari cauzate de mediu inconjurator (galagie, lumini, derapaje fonice etc.). Prin combinarea programelor de integrare ABA cu tehnologia de realitate virtuala (VR) personalizată, putem eficientiza atât recuperarea copiilor Autism Voice, cât și putem ajuta zeci de alti copii afectati deoarece mediul VR ofera o alternativă controlată permanent pentru desensibilizarea socio-emoțională de care au nevoie copiii. Putem simula contexte sociale precum mersul pe stradă, în parc, la magazin, la școală, etc fara riscuri reale.

Scopul si obiectivele proiectului:
Scopul a fost desensibilizarea a 200 de copii cu autism la medii sociale frustrante (mers cu metroul, mers la cumparaturi, experiente tip recompensa) si internalizarea de catre copii a comportamentelor sociale adecvate in astfel de medii.

Obiectivele au fost: crearea a 6 medii virtuale, potrivite pentru recuparea copiilor, implementarea proiectului asupra copiilor Autism Voice si studierea efectelor asupra recuperarii lor, si liberalizarea prin scalare a produselor proiectului pentru copiii cu autism din tara (acest punct al proiectului este inca in lucru).

Principalele activitati:
1. Achiziționare hardware pentru Autism Voice prin partenerii de proiect Ideologiq:

2. Construirea primei librării de experiențe VR pentru autism:
- Stabilirea celor 6 situații VR, dintre care 2 situații (ex: la școală, la stomatolog/medic, in metrou) care crează cele mai mari frustrări și impedimente în expunere și 4 situații tip recompensă (ex: la delfinarium și la spectacol de magie)
- Filmarea/producția celor 6 situații (video si audio)
- Montajul lor în mediul de VR și pe stațiile grafice VR

3. Derularea timp de min. 7 luni a proiectului în lucrul direct efectiv cu copiii din centrele Autism Voice:
- Adaptarea planurilor de intervenție ale celor 200 de copii ai Autism Voice pentru integrarea componentei de VR în programe de lucru
- Desfășurarea sesiunilor de VR per copil acumulând date concomitent și adaptând lunar programele pe măsura evoluției proiectului
- Construirea unei baze de date de specialitate care va fi baza studiului clinic al proiectului.

Beneficiari directi: 200 de copii cu autism cu vârsta cuprinsă între 4-18 ani din București și localități dimprejur, beneficiari ai asociației Autism Voice.

Beneficiarii indirecti: Copii cu tulburari neuro-psihice

Implicarea beneficiarilor: Proiectul a fost implementat si desfasurat in lucrul direct cu copiii beneficiari ai Autism Voice, Digital Therapy for Autism fiind creat special pentru copii si tineri cu tulburari neuro-psihice, senzoriale, socio-emotionale, s.a..
Sus

Rezultatele proiectului:
În urma proiectului, 80% dintre copiii beneficiari și-au imbunatatit abilitatile de comunicare functionala, pentru 70% au avut un impact pozitiv asupra dezvoltarii limbajului, 65% dintre copii si-au imbunatatit abilitatea de a astepta in mediul social, pentru 90% dintre copii experientele VR au devenit recompense in procesul terapeutic, iar pentru 45% dintre copii s-au putut nota imbunatatiri semnificative ale comportamentelor pro-sociale vizate in cadrul experientelor VR – Metrou si Hipermaket.

Cu toate acestea, 22 dintre copii au fost exclusi din obiectele principale ale proiectului din cauza problemelor senzoriale. Acestia au fost inclusi intr-un program de desensibilizare senzoriala avand ca obiectiv principal acceptarea la ochelari VR, urmand apoi sa fie reintrodusi in obiectivele initiale.

De asemenea, pentru 28 dintre participanti nu s-au observat imbunatatiri in ceea ce priveste comportamentele pro-sociale vizate in cadrul experientelor VR – Metrou si Hipermaket.

Intentia noastra este sa continuam sa implementam proiectul in cadrul centrelor si sa notam rezultatele asupra copiilor, iar in urma unui studiu mai extins asupra efectelor, sa publicam un studiu relevant in domeniu privind combinarea tehnologiei VR in recuperarea copiilor cu autism.

Resursele umane implicate:
Echipa de proiect s-a impartit in doua:
Echipa Ideologiq - dezvoltare hardware si software VR proiect
Echipa Autism Voice - dezvoltare stiintifica si implementare proiect in centre Autism Voice
Ambele echipe au lucrat la jumatate de norma sau norma intreaga, dupa caz.

Roluri /responsabilitati ale partenerilor proiectului:

Pentru dezvoltare echipamente hardware si software VR, echipa responsabila a venit din partea Agentiei Ideoloqig. In comunicare constanta cu echipa Autism Voice pentru informatii si date, ei au dezvoltate produsele proiectului.
Echipa Autism Voice s-a ocupat de implementare in centrele asociatiei si dezvoltate la nivel stiintific si psiho-clinic.

Buget: 221.600 lei

Obstacole majore intampinate: Obstacolul major întâmpinat in implementarea proiectului a survenit sub forma unei întârzierii de doua luni, perioada in care Romania s-a aflat in stare de urgenta din cauza pandemiei COVID-19.
Abia după ridicarea restricțiilor, Autism Voice a reusit sa inceapa implementarea proiectului.

Lectii invatate in urma implementarii proiectului:
Cea mai valoroasa lecție învățata in urma proiectului este aceea ca tehnologia aceasta eficientizează modul de aplicare a terapiei recuperatorii, îmbunătățind considerabil sănătatea mentală și psihică a beneficiarilor proiectului, însă este nevoie de multa grijă și testare în proces deoarece nu toți copiii suportă facil. Cu cât este mai simplă și aproape de realitate experiența, cu atât e mai simplu pentru copii și terapeuți. Cu cât miza e mai dificilă, cu atât întregul proces trebuie abordat cu mare atenție. Doar specialiștii pot, momentan, fi apți în a folosi o asemenea combinație în recuperare. În timp, însă, lucrurile se pot fluidiza mai mult, odată cu testarea și progresul digital al întregii țări. Tehnologia este benefică utilizată doar cu responsabilitate maximă.

Calitatile proiectului:
Proiectul facilitează expunerea copiilor cu autism, în mod virtual, prin intermediul tehnologiilor digitale menționate mai sus la situații și evenimente cotidiene care i-ar putea pune în dificultate și în cadrul cărora nu ar avea posibilitatea de a controla stimuli externi potențial nocivi (sunete, lumini, oameni, obiecte). Este prima inițiativă din România care adaugă terapiei ABA prin expunere și o componentă virtuală făcând astfel o legătură controlată între desensibilizare, răspunsul copiilor și indicațiile personalului de specialitate, construind pârghiile pentru un beneficiu real la nivel național în comunitatea autismului autohton. Nu a mai fost niciodată implementat ceva similar până în prezent. Tehnologia este nouă pentru Romania, fiind primul caz de implementare a realității virtuale cu imersie totală în scopuri curative, pentru copii cu autism și/sau tulburări de dezvoltare cu scop de desensibilizare la mediul înconjurător.

Planul de comunicare:
Planul de comunicare a constat din:
- 3 informari/luna social media
- informare presa
- expunere mass-media la echipamente (demo version pentru jurnalisti/bloggeri)
- comunicare constanta pe canalele de comunicare Autism Voice (website, retele socializare, newsletter, comunitati)

l Web site proiect l

***
Despre organizator

În fiecare an, Autism Voice sprijină peste 400 de copii cu tulburări de spectru autist în procesul de recuperare. Programele destinate lor sunt complexe și cuprind toți pașii necesari unei vieți cât mai normale. Încercăm să venim în ajutorul lor în toate etapele necesare recuperării – de la evaluarea inițială psiho-comportamentală, realizarea planurilor de intervenție adaptate, la programele de terapie specializată în cadrul centrelor sau home-based și a celor de integrare socială.