Nume proiect: HerculaneProject
Nume organizatie: Asociatia LOCUS
 
Sectiunea/Sectiunile
Arta si cultura
Proiecte si campanii de voluntariat
 
Perioada in care s-a derulat proiectul: ianuarie / 2018 - decembrie / 2019
Acoperirea geografica: Baile Herculane
 
Parteneri:
Parteneri: Primaria Baile Herculane, Consiliul Local Baile Herculane, Directia Judeteana pentru Cultura Caras-Severin, Institutul National al Patrimoniului, Ordinul Arhitectilor din Romania Filiala Timis, Casa Auto Timisoara Sponsori: Dedeman, Rothoblaas Romania, ISHO, Ovidiu Șandor, Color Metal Srl Colaboratori: Reff si Asociatii, BlackLight, Melny Topo Srl, PetroVaselo, Prospero Delicii, SC Rustic Construct SRL, The Light Design, Asociatia Tinerilor din Herculane, Asociatia Culturala pentru Interventie Artistica, Idei La Gram, Fives International, Bacolux, Pensiunea Magic, Parcul National Domogled- Valea Cernei, Paths Rout, MKBT, AtelierPrint Timisoara
 
Rezumatul proiectului:
Baile Herculane este una din cele mai vechi statiuni balneare din Europa, cu un potențial imens de reactivare urbana si turistica, beneficiind de trei elemente propice unei dezvoltari sustenabile si durabile: patrimoniul natural, patrimoniul cultural și resursele balneare. Statiunea poate fi privita ca un loc idilic, dominat de urmele istoriei care au consacrat-o și care se prezintă ca un muzeu in aer liber datorita bogatului patrimoniu arhitectural. Acesta este un pilon important al identitatii sitului,iar Baile Neptun este exponentul acestuia. Din pacate, Herculane este astazi exponentul patrimoniului balnear in decadere. Avand in vedere stadiul actual al statiunii, ne-am propus crearea unui proiect pentru Herculane.

HerculaneProject are ca scop reactivarea arhitecturala,sociala și culturala a centrului istoric, prin unelte multidisciplinare. Platforma are o abordare holistica,deoarece recunoaște moștenirea culturala ca un pilon de dezvoltare durabila, iar strategia de implementare are pasi integrati,cu conexiuni transversale intre diverse discipline.

HerculaneProject este divizat in doua componente principale:
1.Reactivarea Bailor Neptun, printr-un proiect amplu de restaurare
2.Reactivarea sociala si culturala, prin proiecte educative, culturale, sociale, precum școala de vara Baia de Arhitectura, tururile culturale HerCultura, campania #IGotMarked, Santierul Cultural Baile Herculane.
 
Proiectul include doua tipuri de abordari-top-down:implicarea specialistilor și bottom-up:implicarea voluntarilor si a comunitatii locale. Pana astazi am reușit cu ajutorul societatii civile sa strangem peste 60.000 euro, sa incepem punerea in siguranta a Bailor Neptun, sa finalizam cu succes doua ediții ale școlii de vara, cat și sa dezvoltam cu succes o serie de proiecte culturale de impact.
 
Contextul initierii proiectului:
Proiectul a inceput spontan, in vara anului 2017,dupa o vizita in Baile Herculane. La vremea respectiva eram un grup de studenti arhitecti, fascinati de frumusetea Bailor, dar frapati atat de stadiul in care acestea se aflau, cat si de indiferenta Statului cu privire la situatia statiunii in ansamblu. Atunci am decis ca trebuie sa facem noi ceva si am inceput proiectul. Nu aveam experienta deloc, insa am avut multă vointa si curaj.
 
Primul pas pe care l-am facut a fost sa identificam o serie de pasi si obiective, impreuna cu administratia locala. Mai apoi, ne-am concentrat atentia pe nevoile comunitatii locale si turistice, iar in baza acestora ne-am planificat urmatoarele proiecte atat culturale, educative, cat si de promovare.Nevoia principala a comunitattii este ca Baile sa redevina la gloria de altadata.
 
Scopul si obiectivele proiectului:
Scopul principal al proiectului este salvarea și reactivarea monumentului istoric Baia Neptun, cat și reactivarea centrului istoric prin crearea unui concept integrat de regenerare urbana.
 
Obiective specifice:
- Salvarea Bailor Neptun
- Includerea Ansamblului Arhitectural in patrimoniul UNESCO
- Dezvoltarea de proiecte educative și cresterea nivelului de pregatire a viitorilor profesionisti
- Implicarea comunitatii locale
- Dezvoltarea de noi audiente
- Promovarea importantei valorificarii patrimoniului cultural intr-un mod sustenabil si creativ
- Sustinerea conceptului de guvernanta participativa
 
Principalele activitati:
Strategia noastra are cateva principii ca baza: mostenirea culturala, ca resursa pentru dezvoltare durabila; cooperarea multidisciplinara/cu mai multe parți interesate; abordare integrata; management si guvernare participativa; mostenirea culturala ca instrument pentru procesele de educatție si formare profesionala. Accentul este local, dar cu efecte nationale, deoarece situl este renumit nu numai in Romania, ci si in Europa.
 
Activitatile din cadrul platformei sunt in stransa legatura cu obiectivele principale ale acesteia și constau in activitati de management si de pregatire a strategiei anuale și a proiectelor propuse spre implementare, cat și activitati de comunicare și promovare.
 
Activitatile principale din cadrul reactivarii Bailor Neptun sunt de cercetare și documentare istorica, urbanistica, arhitecturala, pregatire documentatii, dezvoltare solutii tehnice, avizare, pregatire campanii de promovare si strangere de fonduri, contactare parteneri, sponsori si colaboratori. Odata cu inceperea santierului, am intreprins si activitati de urmarire de santier si raportare.
 
Implementarea proiectului se face exclusiv prin intermediul voluntarilor, care in cadrul intalnirilor de proiect isi asuma responsabilitati, vin cu idei și genereaza continut. Totodata, implementarea proiectului este sustinuta si de specialisti, care au rol consultativ.
 
Beneficiari directi: comunitatea locala din Baile Herculane (5000 de persoane), Primaria Baile Herculane - proprietar al Bailor Neptun si beneficiar, proprietarii de monumente istorice din Baile Herculane, participantii in proiectele platformei (peste 1000)
 
Beneficiari indirecti: comunitatea tranzitorie (turistii) - 100.000/an, comunitatile locale din alte statiuni balneo-climaterice din Romania; persoanele interesate de arhitectura, urbanism, peisagistica, istorie, arta, turism si dezvoltare comunitara din Romania, independent de profesia lor; specialisti din domeniile arhitecturii, urbanismului, peisagisticii, istoriei, istoriei de arta, restaurarii, economiei, turismului, dezvoltarii comunitare; policy-makers; persoanele pasionate de Baile Herculane, persoanele pasionate de patrimoniu, creatori de conainut, fotografi, comunitatea de pe retele de socializare ale proiectului: 25.000 de persoane, deconcentrate ale Ministerului Culturii sau alte organizatii profesionale.
 
Implicarea beneficiarilor: 
Beneficiarii au fost implicati fie prin intermediul clauzelor contractuale, in cazul administrației locale sau al institutiilor, fie prin voluntariat sau campanii de strangere de fonduri in cazul societatii civile. In cadrul proiectelor culturale am avut 40 de participanti in cele doua editii ale scolii de vara, 15 artisti invitati in proiectele culturale, peste 300 de participanti in tururile culturale, peste 200 de participanti in cadrul campaniei #IGotMarked de includere a Ansamblului Arhitectural in Patrimoniul UNESCO, dar si ajutor constant din partea celor care ne urmaresc.
 
Totodata, peste 2500 de persoane au donat pentru salvarea Bailor Neptun in numai trei saptamani, fara o campanie pregatita, ceea ce a fost o implicare majora in cadrul proiectului a iubitorilor de patrimoniu din Romania.
 
Rezultatele proiectului:
- Baia Neptun: releveu cladire, dezvoltarea detaliilor tehnice/economice, autorizarea proiectului
- Santier de punere in siguranta Baia Neptun
- Doua evenimente culturale dezvoltate în cadrul proiectului
- Două editii ale scolii de vara au fost implementate cu succes
- Patru evenimente culturale co-organizate în Herculane
- Doua campanii media si de strangere de fonduri

Sponsori, Parteneri, Fundraising
- Trei proiecte aprobate pentru finanțare de la Ordinul Arhitecților Romania și Fundația Prințului
- Am atras 3 sponsori principali și 8 parteneri oficiali
- Am strans 60.000€ pentru salvarea Bailor Neptun

Echipa, prietenii și colaboratorii
- 24 de membri in ONG
- Peste 40 de voluntari
- Peste 25 de specialisti implicați
- Peste 50 de prieteni ai proiectului,care ne sfatuiesc și ne conectează cu diferiți actori
- Peste 2500 de donatori

Intervenții de peisaj / patrimoniu
- Studii complete privind degradarile,studii de arhiva a monumentului
- Doua pavilioane
- 12 zone de interventie in Baia Neptun

Mass-media
- 22.625 de urmaritori pe Facebook/3.388 pe Instagram
- Peste 200 de aparitii media în mass-media nationale și internationale
- 3 prezentari in Viena si Italia

In 2018,in urma presiunilor generate de echipa HerculaneProject, Ministerul Culturii a declarat ca ia in calcul schimbarea legislatiei in domeniu, pornind de la cazul Herculane, pentru a permite interventiile pe monumente aflate in blocaje juridice. Totodata, in anul 2018, Guvernul a alocat fonduri pentru dezvoltarea statiunilor balneare, decizie la care a contribuit și activitatea proiectulu
 
Resursele umane implicate:
15 cadre didactice 
70 voluntari
15 artisti
20 specialisti din domeniul restaurarilor
Peste 1000 de participanti in toate proiectele ale HerculaneProject
Peste 2500 de donatori
Echipa de proiect este formata din: 
Oana Chirila: coordonator
Apostol Cristina: responsabil resurse umane
Sergiu Lazics: responsabil grafica
Ing Cornel Farcas: inginer, consultant și specialist interventii 
Blidariu Patricia: responsabil logistica
Ioana Georgescu: avocat
Irina Dimitriu: avocat
Paul Wagner: videograf
Razvan Popescu: responsabil comunicare
Laurentiu Stanila: strategie.
 
Implicarea voluntarilor:
Toate actiunile platformei HerculaneProject au fost implementate exclusiv cu ajutorul voluntarilor. Acestia sunt implicati atat in activitatea de management, financiara si comunicare, cat si in activitati creative sau de dezvoltare personala. Mentionam ca in primul an si jumatate de activitate, toate proiectele au fost dezvoltate cu 0 sponsorizari și finantari, principala sursa de finantare venind doar din partea celor care au crezut in noi atat prin servicii, prin consultanta si implicare voluntara in activitățile proiectului, cat si prin implicarea execptionala a studentilor arhitecti.
 
Roluri / responsabilitati ale partenerilor proiectului:
Parteneri, Sponsori:
Primaria și Consiliul Local Baile Herculane:promovarea actiunilor, punerea la dispozitie a spatiilor de desfasurare a proiectelor din cadrul HerculaneProject, punerea la dispozitie a amplasamentului Baia Neptun, punerea la dispozitie a resurselor necesare implementarii proiectelor, emitere autorizatie de construire
Institutul National al Patrimoniului:asigurarea dirigentiei de santier
PathsRout:expertiza tehnica, verificare și autorizare proiect tehnic
Ordinul Arhitectilor din Romania, filiala Timis, Directia Judeteana pentru Cultura Caras-Severin: sprijinirea demersul cultural al proiectului, promovare
Rothoblaas Romania, DEDEMAN, Color Metal SRL:sponsorizari in bani si produse 
Ovidiu Sandor:sponsor principal 
ISHO: sponsorizarea sediului proiectului si al asociatiei
Casa Auto Timisoara:partener de mobilitate 
Colaboratori:
Reff&Asociati i:consultanta juridica
Semenic Outdoors:design grafic, elaborare materiale promotionale
BlackLight, Melny Topo:scanare 3D a fatadelor exterioare/interioare Baia Neptun
PetroVaselo, Prospero Delicii:sponsorizari evenimente
AtelierPrint:print /papetarie
Bacolux, Pensiunea Magic: sponsorizari cazare
Finantari
Ordinul Arhitectilor din Romania prin timbrul de arhitectura

Bugetul proiectului: 399.178 lei

Contributiile in natura:
Contributiile in natura au constat in: materiale de constructie, spatii de depozitare și lucru, suport logistic și de mobilitate, sponsorizare sediu, asigurare cazari in Baile Herculane, scanari 3D ale cladirii, sponsorizarea cu obiecte tehnice - proiector, ecran, papetarie, cat si sponsorizari de catering atunci cand am avut organizate evenimente publice.
 
Obsatcole majore intampinate:
Obstacol: lipsa fondurilor, atat pentru punerea in siguranta si salvarea Bailor Neptun, cat si pentru dezvoltarea proiectelor culturale. Solutie implementata: cresterea vizibilitatii proiectului, abordarea unei strategii de storytelling cu privire la povestea proiectului, aplicarea la diverse finantar pentru proiecte culturale.
 
Obstacol: colaborarea cu proprietarii privati parte a imobilului Baia Neptun. Solutie implementata: cooptare experti juridici in echipa, presiune publica.
 
Obstacol :lipsa increderii in noi datorata lipsei de experienta si a mediei de varsta a echipei (medie sub 30 ani). Solutie implementata: am dezvoltat actiunile si proiectele intr-un mod cat mai profesionist, cercetare in prealabil a subiectelor ce urmau sa fie discutate cu administratia sau partenerii, am cooptat o retea de specialisti in proiect.

Lectii invatate in urma implementarii proiectului: 
Am incepe la fel, cu curaj si pasiune, intr-o echipa formata din studenti si tineri. Doza de naivitate si idealism ne-a ajutat enorm in tot parcursul proiectului. In urma proiectului am invatat foarte mult ce inseamna managementul resurselor, importanta resursei umane și a implicarii societatii civile in proiect.Totodata, am invatat ca cele mai importante instrumente ale proiectului sunt comunicarea, transparenta și profesionalismul.
 
Avand in vedere faptul ca echipa noastra a fost formata din studenti inca de la inceput, iar oamenii cu expertiza si de specialitate au facut parte din echipa numai ca si consultanti, am invatat foarte multe lucruri despre acest domeniu de activitate, despre cum sa ne raportam la fiecare partener sau sponsor, cum sa ne adaptam nevoilor voluntarilor si cum sa facem acest proiect cat mai atractiv pentru public.
 
Calitatile proiectului: 
Multidisciplinaritate: proiectul incadreaza o serie de discipline și activitati diverse, atat tehnice (arhitectura, restaurare, inginerie), mestesug (prelucrarea lemnului), creative (comunicare digitala, creare de continut grafic, promovare).
 
Caracterul integrator: un proiect dezvoltat pe o serie de componente strategice (nevoile orasului/comunitatii, resurse, istorie, pozitie strategica, brandul Herculane) in ceea ce priveste dezvoltarea unui concept holistic. HerculaneProject este un proiect ce vizeaza exclusiv Baile Herculane,fapt ce ne-a permis atat crearea unui produs extrem de bine nisat si documentat,cat si atragerea atentiei asupra unui spatiu integrator de resurse diverse.
 
Sustenabilitate: proiectul propune reutilizarea monumentelor istorice din Baile Herculane,nu doar pentru a genera activitate economica,ci si pentru a reinventa felul in care acestea sunt folosite sustenabil in folosul comunitatii. Guvernanta participativa:implicarea societatii civile,a mediului privat si public in proiect.
 
Planul de comunicare: 
Proiectul utilizeaza mijloace traditionale de promovare (articole în presa scrisa, on-line, in revistele de specialitate), dar si social media, si chiar promovarea prin interacțiunea directa cu oamenii prin intermediul evenimentelor/actiunilor/proiectelor.

Online
- Facebook: postari specifice/proiect, anunturi, continut video si grafic pentru zile cu specific cultural, LIVE-uri, postari articole de presa, informari cu privire la Baia Neptun, postari promovare parteneri si sponsori
- Instagram: QUIZ, Q&A, fotografii artistice, utilizare IGtv
- aparitii in emisiuni ale echipei
- reportaje video
- Site (aflat in reconstructie)
Offline
- scoa la de vara
- discutii libere cu comunitatea locala
- prezentari
- evenimen te culturale
- prin intermediul partenerilor
- ziare/reviste
- prin intermediul booklet-ului de prezentare, a stickerelor, flierelor
 
 
***
Despre organizator:
Asociatia Locus este o organizatie non-guvernamentala care are ca scop salvarea si promovarea patrimoniului cultural, arhitectural, urbanistic si natural de pe teritoriul Romaniei. 
 
Asociația are ca prim proiect activitatile dezvoltate sub tutela HerculaneProject,platforma de reactivare culturala si sociala a nucleului istoric din Baile Herculane, printr-o abordare multisciplinara si intergrata. Organizatia dezvolta si platforma SingeorzBaiProject, avand ca nisa de actiune statiunile balneare.