Nume proiect: Locuire de urgență și servicii medico-sociale pentru persoanele fără adăpost din Mun. Iași, pe durata stării de urgență

Nume organizatie: Federatia Organizatiilor Neguvernamentale pentru Servicii Sociale


Sectiunea/Sectiunile
Incluziune socială

Perioada in care s-a derulat proiectul: iunie / 2020 - decembrie / 2020

Acoperirea geografica a proiectului/ initiativei: Locală

Parteneri: Fundatia Emmaus Iasi

Rezumatul proiectului:
"Locuire de urgenta si servicii medico-sociale pentru persoanele fara adapost din mun.Iasi, pe durata starii de urgenta”a fost derulat de FONSS, in parteneriat cu Fundatia Emmaus Iasi, in colaborare cu Serviciul Voluntar de Ambulanta Iasi, in perioada iunie-decembrie 2020. Necesitatea implementarii proiectului a fost data de pericolul reprezentat de pandemie atat pentru sanatatatea grupului tinta cat si pentru cea publica si de faptul ca in perioada starii de urgenta, victimele violentei domestice si PAFA din Iasi erau practic ramase fara sprijinul autoritatilor. Obiectivele proiectului au fost: Asigurarea unui spatiu decent de locuire de urgenta pentru grupul tinta, Asigurarea serviciilor de suport (sociale, medicale, psihologice) pentru aceste persoane si mobilizarea si coordonarea interventiilor sociale destinate persoanelor fara adapost, oferite de autoritatile publice si ONGuri. Au beneficiat de servicii socio-medicale de baza 104 PAFA (consiliere sociala si administrativa, informare si consiliere pentru igiena personala, sanatate, orientare catre servicii de suport, sprijin pentru obtinerea actelor, medierea relatiei cu autoritatile publice/Politie, Ambulanta, DAS/, servicii medicale de baza, servicii medicale specializate). S-au pus bazele Cartierului social Kaufland prin achizitia a 3 containere si incheierea de parteneriate cu Primaria Iasi, Fundatia Medicala Providenta si conturarea unei retele locale de sprijin pentru PAFA si victimele violentei domestice. Principalele rezultate atinse au fost: furnizarea de servicii socio-medicale pentru 104 PAFA, achizitia/amplasarea celor 3 containere destinate furnizarii asistentei socio-medicale de baza, constituirea unei prime retele de servicii de suport care se interconecteaza progresiv si care se dezvolta local.

Contextul initierii proiectului:
In plina pandemie, in Iasi existau sute de persoane fara adapost, capacitatea serviciilor de gazduire si sprijin fiind total insuficienta, in raport cu nevoile reale. Exista un singur serviciu public pentru aceste persoane cu o capacitate de 80 locuri, precum si un serviciu al Fund. Emmaus cu o capacitate de 15 locuri. Nevoia de asistenta imediata a aparut in 2020, cand PAFA de pe raza municipiului au fost relocate fortat de Pol. Locala intr-o locatie improprie de la marginea Iasiului, urmare a starii de urgenta. La interventia ONG-urilor din Iasi (SVA, FONSS, Fund. Emmaus) s-a reusit anularea relocarii fortate si s-a decis mutarea PAFA in fosta Baie Publica din Iasi, unde au fost amenajate in urgenta 30 de locuri de cazare temporara, dotate si intretinute cu sprijinul societatii civile.

Scopul si obiectivele proiectului:
Scop: sprijinirea PAFA, victime violenta domestica si alte grupuri vuln. din Mun Iasi, pt obtinerea unei solutii decente de locuire de urgenta,sprijin socio-medical pt depasirea situatiilor critice in care se afla. Ob: Asigurare unui spatiu decent de locuire de urgenta pentru grupul tinta, pe durata starii de urgenta; Asigurare serv. de suport pt grupul tinta, pt rezolvarea cat mai rapida a situatiei de criza in care se afla, ori referirea lor catre serv. adecvate, pe termen lung;Mobilizarea si coordon. interventiilor sociale destinate PAFA, oferite de aut. publice si ONG, in starea de urgenta.

Principalele activitati:

-3 containere modulare pentru locuit si sanitare achizitionate, ca solutie de locuire de urgenta pentru persoanele fara adapost sau aflate in situatii de criza sociala.

- 104 persoane fara adapost si victime ale violentei domestice au beneficiat de servicii socio-medicale, pe durata starii de urgenta, si referire catre servicii de specialitate de lunga durata, pentru iesirea din situatia de criza sociala. In perioada de implementare, echipa mobila a intrat in contact cu aprox. 250 de PAFA in mun. Iasi, 104 dintre acestea acceptand sprijin– servicii socio-medicale de baza (consiliere sociala si administrativa, informare si consiliere pentru igiena personala, sanatate, orientare catre servicii de suport din municipiu, masa calda, sprijin pentru obtinerea actelor, medierea relatiei cu autoritatile publice/Politie, Ambulanta, DAS/, servicii medicale de baza, servicii medicale specializate). In urma derularii activitatilor din proiect, echipa a constatat schimbari in randul beneficiarilor. Acestia au avut un interes mai crescut de a accesa serviciile oferite prin proiect dar si a celor oferite de sistemul public de asistenta sociala (s-a schimbat partial atitudinea fata de serviciile Directiei de Asistenta Sociala Iasi, iar persoanele din strada au cerut sa fie relocate la adapostul de noapte, iar ulterior la adapostul temporar de la Baia Publica

- constituirea unei prime retele de servicii de suport care se interconecteaza progresiv si care se dezvolta la nivel local.

Beneficiari directi: 104 Persoane fara adapost si victime ale violentei domestice

Beneficiarii indirecti: Comunitatea ieseana

Implicarea beneficiarilor:
104 PAFA au fost identificate si luate in evidenta si au beneficiat de: imbracaminte&incaltaminte, produse de igiena; consiliere sociala despre drepturi si serv. din mun. Iasi pentru PAFA,intocmire doc. de identitate, educatie pentru sanatate, servicii la care au acces prin depunere de cereri la DAS; 60 pers. au beneficiat de serv. med. primare si consiliere sanitara; 10 persoane au fost referite catre serv. Med. de specialitate;14 pers. au beneficiat de consiliere pentru accesarea serviciilor de suport pt victimele violentei domestice;10 persoane au fost relocate temporar in adapostul de noapte C.A. Rosetti, serviciu public. 30 de persoane au relocate de partenerii din proiect in adapostul temporar, pana la finele sezonului rece. PAFA au sprijinit identificarea si oferirea de asistenta pt noi beneficiari.

Rezultatele proiectului:

Principalele rezultate atinse prin proiect sunt: furnizarea de servicii socio-medicale pentru 104 persoane fara adapost, achizitia si amplasarea celor 3 containere destinate furnizarii asistentei socio-medicale de baza, constituirea unei prime retele de servicii de suport care se interconecteaza progresiv si care se dezvolta la nivel local. FONSS lucreaza pentru a putea deschide efectiv serviciile ”Cartierului Social Kaufland” catre persoanele fara adapost si victime ale violentei care au nevoie urgenta de interventie specializata, pe parcursul anului 2021, urmarind sa dezvolte totodata si reteaua de asistenta ce a prins contur in proiect, tinand cont ca principalele activitati din proiect nu au luat sfarsit odata cu incheierea acestuia.

Un alt rezultat important al proiectului este schimbarea generata in randul beneficiarilor. Faptul ca echipa mobila a fost prezenta timp de 6 luni, constant, in strada si a oferit servicii directe socio-medicale, a generat incredere din partea beneficiarilor precum si o oarecare notorietare in mediul respectiv

Resursele umane implicate:
Echipa de proiect a fost alcatuita din 3 angajati cu contract de munca (norme partiale) si voluntari. Angajatii au fost:
- Un manager de proiect (normă 40%)
- Un lucrator social specializat in serviciile pentru persoane fara adapost (norma 75%)
- Un consilier ingrijire socio-medicala (norma 50%), care a asigurat asistenta sanitara de baza si a urmarit starea de sanatate si nevoile de ingrijire medicala ale persoanelor deservite de proiect.

Implicarea voluntarilor:
Proiectul a implicat un numar de 6 voluntari, atat din partea partenerului - Fundatia Emmaus cat si din partea colaboratorului Serviciul Voluntar de Ambulanta. Din partea partenerului a fost implicat un voluntar asistent social, care a asigurat partea de consiliere de drepturi si referire a beneficiarilor. din partea colaboratorului SVA au participat la relocare si asistenta sanitara suplimentara asistenti medicali/ voluntari formati sa asigure primul ajutor in caz de necesitate.

Roluri /responsabilitati ale partenerilor proiectului:
FONSS a asigurat coordonarea proiectului, incheierea de parteneriate, creionarea retelei de suport la nivel local, achizitia, amplasarea containerelor si relatia cu autoritatile publice si furnizorii privati de servicii. Partenerul din proiect si colaboratorul au asigurat furnizare de servicii medico-sociale in randul beneficiarilor.

Buget: 174.461 lei

Contributii in natura:
Contributiile in natura din cadrul proiectului au fost reprezentate de: Servicii medicale gratuite oferite prin parteneriat de Fund. Medicala Providenta si imbracamintea si incaltamintea pentru benenficiari, asigurate de partenerul Fundatia Emmaus Iasi.
De asemenea, FONSS a beneficiat de alocarea din partea Primariei Mun. Iasi a 500mp din curtea Baii Publice Iasi, pentru amplasarea Cartierului Social Kaufland.

Obstacole majore intampinate:
Am intampinat dificultati de natura administrativa si birocratica. Chiar si in servicii de maxima urgenta, cum este aceasta locuire pentru persoanele fara adapost, institutiile statului raman anchilozate in reguli si proceduri lipsite de eficienta si flexibilitate.
De asemenea, costurile pentru containere au suferit modificari semnificative pe perioade de criza; am realocat fonduri din buget. Echipa noastra a constatat un vid de proceduri pentru situatii de urgenta, la nivelul autoritatilor locale. O alta problema identificata este lipsa personalului specializat pentru persoanele care se afla in strada.

Lectii invatate in urma implementarii proiectului:
Un astfel de proiect are nevoie de o perioada mai lunga de implementare si de un buget mai generos, tinand cont de hatisul birocratic, atat din zona autoritatilor publice cat si in randul furnizorilor privati de servicii.

Perioada de criză sanitară a scos la iveală modul segregat de lucru al sectorului public, în raport cu furnizorii privați de servicii. Nevoia mare de sprijin a grupurilor vulnerabile a arătat că furnizorii publici și privați trebuie să lucreze împreună, dar acest efort a fost deosebit de greoi. În prezent, succesul acestor demersuri comune, cel puțin la nivelul Municipiului Iași, a crescut oarecum gradul de încredere și dialog, dar este încă mult de lucru în acest sens.

Calitatile proiectului:
Indraznet, inovativ, integrator - proiectul a inițiat, pentru prima data la nivelul Municipiului Iași, o coordonare a actorilor publici (DAS, Poliție Locală, Serviciul 112, spitale) și privați (furnizorii de servicii medicale și sociale) în beneficiul persoanelor fără adăpost.
În prezent, continuăm acest efort, prin lărgirea rețelei de sprijin a persoanelor fără adăpost cu acei furnizori care au demarat acțiuni similare sau complementare (de exemplu masă pe roți, servicii medicale etc). Considerăm că rolul ONG este și acela de a agrega toate aceste servicii care funcționează deseori disparat și necoordonat, într-o rețea complementară și eficientă de servicii.

Planul de comunicare:
FONSS si partenerul au diseminat pe paginile proprii informatii despre progresul proiectului. Aceste pagini sunt: www.fonss.ro, www.voceaong.ro, http://emmaus.ro/en/home/, https://www.facebook.com/FederatiaONGpentruServiciiSociale/, https://www.facebook.com/Vocea ONG/ https://www.facebook.com/Emmau sIasi/.

Diseminarea informatiilor despre proiect s-a facut si pe pagina de Facebook a Centrului de Urgente Sociale din Iasi, o initiativa a FONSS, in cooperare cu partenerii sai.

l Web site proiect l

***
Despre organizator

FONSS militeaza pentru implicarea ONG furnizoare de servicii sociale la elaborarea si ameliorarea politicilor din domeniul serviciilor sociale, in vederea unui sector sustenabil, accesibil, disponibil de servicii, de buna calitate, in Romania. FONSS contribuie la consolidarea capacitatii furnizorilor non-profit de servicii sociale de a raspunde nevoilor persoanelor vulnerabile/cu risc de excluziune si promoveaza o abordare bazata pe drepturile omului in interventiile sociale.